Announcement

Collapse
No announcement yet.

flygetid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • flygetid

    jeg har nå bestil med mitt første hjulvisp... lama V4 er nå i allefall en start....
    men har forstått at en ikke kan flyge til det ikke vil mere. for da går det har utover levetiden på batteriet.. men hvor lenge kan en flyge... så en plass at en ikke skulle flyge mere en 5 min.. det er vell veldig lite??

    hvor lange flyger en på en Trex 450 maskin da den står som neste på kjøpelista...
    DX7
    T-Rex 500 - Torque Tube, HS-5245MG, BLS 251, Spartan DS760 Gyro
    T-rex 450V2 HS65MG, GY401, S9257
    T-rex 250...
    King2 til skrekk og advarsel. Snart haglemat....

  • #2
    Det er mye lading for lite flyving

    Man kan utlade ca 80% av batteriet(er vel en 5 min på lamaen ja). På en t-rex 450 kan du, hvis du bare hovrer, sikkert dra den til 7-8min på et bra batteri. Men desto bedre du tar vare på batteriene, desto bedre og lengre holder de. Skaffer du deg en DUO lader kan du lade 2 samtidig også får du 10minutter ut av de X antall minuttene du bruker å lade.! da snakker vi da
    Go Lower! Lower.... To Low!

    Comment


    • #3
      Flytiden er avhengig av oppsett på maskinen og måten du flyr på. En kamerat av meg flyr sin T-Rex 450 i 10 min, mens jeg flyr min i 7 min.
      Det største problemet, hvis du ikke har en computerlader, er at du ikke ser hvor mye strøm (mAh) du putter inn i batteriet når du lader.
      En vanlig oppskrift når du begynner med en ny maskin, er at du flyr f.eks. i 4 minutter og så lader batteriet for å sjekke hvor mange mAh du får inn. Er du godt under 80% så legger du til ett minutt og prøver igjen.
      Du skal som Mademan sier ikke tappe et LiPo-batteri mer enn 80% av total kapasitet, dvs. et 1000 mAh batteri skal ikke tappes for mer enn 800 mAh, og den eneste måten å finne ut av det er å bruke en lader som forteller deg hvor mye strøm den har levert.

      Comment


      • #4
        En god tommelfingerregel på Lama, medevac og den greia der med de små rimelige li-po batteriene, er vel å slutte å fly med en gang du merker at helikopteret ikke har mer løft, altså flatt jern, og helikopteret vil ikke oppover..
        Align T-Rex 600N Pro - GY611 - GV1 - Spektrum
        Hobbico Avistar 40 - OS46LA - Spektrum
        Twister Medevac med bling - Knust
        Freedom 20 - Knust
        Spektrum DX7

        Comment


        • #5
          Originally posted by oddev View Post
          En god tommelfingerregel på Lama, medevac og den greia der med de små rimelige li-po batteriene, er vel å slutte å fly med en gang du merker at helikopteret ikke har mer løft, altså flatt jern, og helikopteret vil ikke oppover..
          Min erfaring med Medevac er at man trygt kan fly til man ser tydelig at man har dårlig løft. Jeg tipper at Medevacen sliter med å få nok løft før batteriene når kritisk lavt spenningsnivå. Når jeg flyr til jeg ser at løftet er tydelig dårligere, har jeg fremdeles ca 3,3V igjen på hver celle (under full belastning).

          Når det gjelder lader, er det litt overkill å kjøpe Hyperion Duo til 2S-batterier... Den billigste computerladeren jeg har sett er CellPro 4S til $74.95. Den lader opptil 4S og har innebygd balanserer. Den har i tillegg fått meget bra omtale. Jeg har tre stykk og er fornøyd så langt
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joto View Post
            Når det gjelder lader, er det litt overkill å kjøpe Hyperion Duo til 2S-batterier... Den billigste computerladeren jeg har sett er CellPro 4S til $74.95. Den lader opptil 4S og har innebygd balanserer. Den har i tillegg fått meget bra omtale. Jeg har tre stykk og er fornøyd så langt
            Kan jo bare kjøpe en ekstra E-sky-lader til 250 kroner også...
            Erlend Moen
            Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by ErlendM View Post
              Kan jo bare kjøpe en ekstra E-sky-lader til 250 kroner også...
              Ja, for all del. Men det var snakk om å ha computerlader for å se hvor mye strøm man putter inn. At det kanskje er bortkastede penger på denne typen helikopter er en annen sak...
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joto View Post
                Ja, for all del. Men det var snakk om å ha computerlader for å se hvor mye strøm man putter inn. At det kanskje er bortkastede penger på denne typen helikopter er en annen sak...
                Takker for svar.. at det kan være overkill på en lama det er vell en annaen sak... men har jo ikke tenkt å være der i så mange månedene før en går over i noe størr.. så går vell laman over til ungene etter kvart..
                så når den tid kommer så har det vært greit å vite om en skal kjøpe fuel eller batteri.. neste helek. på lista er jo en Trex 450 men å flyg bare i noen min blir jo fort fort stusselig.. Derfor jeg spør om kjøretid på Trex
                DX7
                T-Rex 500 - Torque Tube, HS-5245MG, BLS 251, Spartan DS760 Gyro
                T-rex 450V2 HS65MG, GY401, S9257
                T-rex 250...
                King2 til skrekk og advarsel. Snart haglemat....

                Comment


                • #9
                  Repsol, lama er en glimrende start og med litt omsorg flyr de virkelig fint! Kjøp ett eller to ekstra batterier så kan du fly mens du lader. Jeg pleier å fly ca. 5-6 minutter på hvert batteri. Etter hva jeg har hørt bør også disse motorene få hvile litt innimellom flygingen ellers mister de futten og blir mindre effektive m.ht bruk av batteriet. Har ingen dokumentasjon på akkurat dette da men det skader jo ikke å ta forhåndsregler
                  Thunder Tiger Mini Titan E325
                  Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
                  Align T-Rex 500 CF
                  Gaui Hurricane 200 PRO

                  Comment

                  Working...
                  X