Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min første heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min første heli

    Ja, da har jeg gjort det - guttedrømmen har gått i oppfyllelse. Kjøpte forleden en brukt Consept 60 SRII. Pugger og leser tekniske uttrykk, oppsett av radio, oppbygging og virkemåte på helien etc. etc.
    Mye å sette seg inn i, men meget interessant. Har allerede hentet en del tips på disse sidene som er til god hjelp for oss nybegynnere.
    Har "fløyet" mine første turer, det gikk hverken høyt eller langt, målet er å lære og hovre skikkelig i løpet av påska.
    Her i mitt område kjenner jeg ikke til noen klubber som holder på med dette, da er det bare en ting å gjøre - starte en klubb her - vet det finnes noen fly, flere rc biler og kanskje en heli i tillegg til mitt her i område, samt at det er flere som er meget interessert i å starte med dette som hobby. Så etter påske braker det løs.

    God påske til alle.
    Kyosho Calmato 40 (ARF) - Magnum 46
    Wilga 2000
    Raptor 50 V2
    Sanwa RD 6000
    Opp skal det - for ned vet jeg det kommer.

  • #2
    Re: Min første heli

    Originally posted by Odd
    Ja, da har jeg gjort det - guttedrømmen har gått i oppfyllelse. Kjøpte forleden en brukt Consept 60 SRII. Pugger og leser tekniske uttrykk, oppsett av radio, oppbygging og virkemåte på helien etc. etc.
    Mye å sette seg inn i, men meget interessant. Har allerede hentet en del tips på disse sidene som er til god hjelp for oss nybegynnere.
    Har "fløyet" mine første turer, det gikk hverken høyt eller langt, målet er å lære og hovre skikkelig i løpet av påska.
    Her i mitt område kjenner jeg ikke til noen klubber som holder på med dette, da er det bare en ting å gjøre - starte en klubb her - vet det finnes noen fly, flere rc biler og kanskje en heli i tillegg til mitt her i område, samt at det er flere som er meget interessert i å starte med dette som hobby. Så etter påske braker det løs.

    God påske til alle.
    Veldig bra! Velkommen til forumet og som en gryende helikopterpilot.

    Skynde seg sakte i starten....... Lære og hovre ( holde helien på plass ) Så plassere den ( hovre mønster ). På med treningsunderstell og forsiktig lære seg nose-in, men for all del vær tolmodig før du setter avgårde for fulle mugger..... Skap deg en plattform med og lære hovring 360 grader. Denne form for læring gjør at du danner deg en god grunnleggende kontroll over helikopteret. Skaff deg etter hvert en simulator så du har mulighet til å forbrede hjernen på funksjonsreverseringer, men overvurder IKKE dine simulatorferdigheter. Når du gjør nye ting ute som du taklet godt på simulator virker det allikevel annerledes når man gjør det ute. Største tabben er at man begynner og tenke, det skal kun være reflekser. Tankene skal kun forberede deg på handlingen du skal utføre, når du gjør det overtar refleksene. Er ikke refleksene på plass blir det fort en bestilling av reservedeler.....

    Lykke til og god påske
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

    Comment


    • #3
      Appropos reflekser...

      Jeg har nesten begynnt å bestille reservedeler i ren refleks jeg...

      Vet så alt for godt hva som pleier å ryke... Hehe!

      Men... Rådene til Arild er veldig bra å ta med seg!
      Er såvidt forbi ditt stadie og kan bare si meg enig i det med å trene opp reflekser...

      Husk.. Refleks redder hm... VISA'n...

      Og.. Alle dager er heli-dager....

      Comment


      • #4
        Velkommen inn i gjengen med den ultimate hobbyen

        Jeg begynte selv på bar bakke uten noen som kunne å fly heli rundt meg. Jeg hadde desverre ikke dette forumet og ty til men mye lesing rundt omkring i bøker og på internet ble det. Stå på og ikke gi deg!

        Du har begynt riktig. Det er alt for mange som ikke klarer å dy seg... Helikopteret blir flydd en runde før hovre egenskapene er på plass og resultatet er igjen... Glødende VISA kort. Gå trinn for trinn og ikke gå videre før du er trygg på det du øver på.

        En bok jeg hadde mye glede av var/er: -- A Comprehensive Guide To Model Helikopter Aerobatics --
        Side ikke funnet - Webhuset
        Annbefaler denne!

        Lykke til med øvingen!
        Theodor Bastberget

        Airplanes are for people who can't fly helicopters!
        http://www.modellhelikopter.no

        Comment


        • #5
          Hei sann og velkommen inn i miljøet.
          Jeg startet helt fersk innen dette i oktober 2003 og har tatt det piano,
          Det er viktig og ikke trampe over bekken med for små sko ja,
          Jeg har flydd veldig mye men når det er sagt så gjør jeg ikke noen halsbrekkende øvelser før jeg føler at ejg behersker det jeg vil først.
          Legg aldri ut på en tur du ikke vil selbv men at andtre mener du kan .
          Føl deg komfortabel med det du gjør og ta det pent og bruk tiden ,det har jeg gjort og har enda ikke vært i bakken enda(enda).
          Lykke til og fly pent
          Mvh Tom
          Raptora

          Comment


          • #6
            Da er påska over, fremdeles mangler det en del på å få helien til å hovre, har plagdes med at det har vært en del vind her så det har blitt lite med trening. Område jeg har trent på er et jorde med snø (skare), som har resultert i at halefinnen har gått i gjennom skaren med det resultat at vinkeldrevet for halerotoren har røket to ganger (helien egner seg tydeligvis ikke som snøfreser) - Visaen berget utrolig godt -he he. Bestilte deler en dag hos Martinsens hobbyservice i Hønefoss - dagen etter hadde jeg dem i postkassen -supert. Måtte altså ødelegge to drev før jeg kom på å lage en fot på halefinnen, det fungerte meget bra.
            Takker for gode råd her på sidene, er innom en tur nesten daglig for å se om det kommer nye innlegg.
            I morgen kveld har jeg kalt sammen en "gjeng" for å starte modellklubb, skal bli spent å se om vi får det til. Har trålet gjennom hjemmesidene til mange av klubbene på nettet for å stjele ideer,regler og lover.
            Kommer tilbake med mer info om hvordan det går.
            Ha en fin helitid fremover.
            Kyosho Calmato 40 (ARF) - Magnum 46
            Wilga 2000
            Raptor 50 V2
            Sanwa RD 6000
            Opp skal det - for ned vet jeg det kommer.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Raptora
              Hei sann og velkommen inn i miljøet.
              Jeg startet helt fersk innen dette i oktober 2003 og har tatt det piano,
              Det er viktig og ikke trampe over bekken med for små sko ja,
              Jeg har flydd veldig mye men når det er sagt så gjør jeg ikke noen halsbrekkende øvelser før jeg føler at ejg behersker det jeg vil først.
              Legg aldri ut på en tur du ikke vil selbv men at andtre mener du kan .
              Føl deg komfortabel med det du gjør og ta det pent og bruk tiden ,det har jeg gjort og har enda ikke vært i bakken enda(enda).
              Lykke til og fly pent
              Mvh Tom
              Forsatt bare flaks
              only those who attempt the absurd achive the imposseble

              Comment


              • #8
                Ja, da ble helien litt redusert, etter en utrolig fin kveld på flyplassen til Kristiansund & Frei modellklubb. Holder fortsatt med på å trene hovring, det tar sin tid, men har slitt en del med oppsettet på radioen. Har nå fått en del hjelp og helien oppfører seg nå mye bedre. Dessverre hjalp det ikke så mye i kveld, vet ikke helt selv hva som egentlig skjedde, men det var nok en hard "landing" med nesen litt for høyt. Halebommen røk tvert av og delene slo opp i rotorbladene - så visaen får nok blø litt nå. Har ennå for lite stikketrening, så nå får jeg ta i bruk simulatoren, selv om jeg synes det er dødsens kjedelig, har aldri hatt tålmodighet til å sitte fremfor datamaskinen og "leke" meg. Men skal visaen spares, i alle fall litt, så må en nok bare krype til korset og få innarbeidet noen reflekser via skjermen.
                PS. Har også fløyet med Calmatoen i kveld - den er fortsatt like hel. (Får fortsatt en god del hjelp når adrenalinet tar overhånd).
                Attached Files
                Kyosho Calmato 40 (ARF) - Magnum 46
                Wilga 2000
                Raptor 50 V2
                Sanwa RD 6000
                Opp skal det - for ned vet jeg det kommer.

                Comment

                Working...
                X