Unconfigured Ad

Collapse

Oppladbare batterier til senderen???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janbanan
    • Feb 2008
    • 109

Oppladbare batterier til senderen???

Hei igjen folkens! Har altså standard E_sky sender til Belt CP. Kjøpte oppladbare batterier til denne senderen (for selv Ikea batterier blir dyrt i lengden). Spørsmålet lyder som følger: på baksiden av senderen er det en plugg der det står "charge". Den ledningen som passer til lipo-laderen (som følger med i settet), passer perfekt inn her. Kan man bruke denne ledningen?
    Align 500 ESP
    CopterX 450 AE x2
    Esky Belt-CP x2
    Walkera DF 004
    Futaba 6EX 2,4
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Sjekk polaritet og ladestrøm/spenning.....

Bedre å kjøpe en lader på Clas O med oppladbare celler, så slipper du tenke på om du glemte å skru av eller ikke

Comment

• art
      • Dec 2007
      • 23

Tror ikke det er så lurt. Polaritet på plugg på sender er -(minus) på senter og pluggen til lader har +(pluss) på senter. Gjør som Tintin sier kjøp på Claser'n

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Om jeg forstod deg rett, så er det snakk om strømforsyningen til Lipo-laderen.
        Riktig polaritet eller ikke, denne kan IKKE brukes som lader til senderen. En lader skal begrense strømmen, noe slike strømforsyninger vanligvis ikke gjør. Derfor vil du sannsynligvis få for høy laderstøm å koke batteriene.
        Fred Larssen

Comment

• Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

Den har vel ikke annen utforming enn std laderne som følger med radioene. Det er konstantstrømladere uten noen form for regulering der heller og om ikke max ut amp ikke er helt hinsides (jeg regner med at den er på 0.8A eller da ca 0.5C) så går det nok helt fint OM den leverer rett spenning og OM man passer klokka.
          Jeg ladet mange nixx batteripakker på den måten i de gode gamle dager og de holdt i mange år i uv lykta og blitzen.

Det er vel en slags tommelfinger regel at nicd/nimh batterier skal lades sakte om de skal lades ut sakte osv, men de dør neppe av dette selvom de ikke før max levetid. Forutsatt OM'ene selvsagt...

Comment

• Badevakt1
            • Jan 2007
            • 79

Originally posted by Tintin
            Det er vel en slags tommelfinger regel at nicd/nimh batterier skal lades sakte om de skal lades ut sakte osv, men de dør neppe av dette selvom de ikke før max levetid. Forutsatt OM'ene selvsagt...
            Her er jeg usikker...

Er det noen som vet hva som egentlig er best for NiMH batterier når det gjelder lading?
            Jeg lader senderpakken min med ca. 0,1C, og kjører på ca 140% av kapasiteten. Da er jeg sikker på at alle cellene er fulle, fordi de cellene som blir fulle først fint tåler at "det renner over" så lenge strømmen er så lav som 0,1C.

Men kanskje jeg burde lade med opp til 1C en gang i blant?

Noen meninger?

Comment

• flarssen
              • Jan 2005
              • 1842

Dette har vært prøvd før: http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=17594
              Fred Larssen

Comment

• Tintin
                • Jan 2005
                • 4631

Ja uten kunnskap om hva man driver med er "alt" risikabelt...

Det har ikke noe spes for seg å lade NiMh på 1C om du ikke har dårlig tid.
                De laderne som følger med tar seg god tid fordi de da er "ufarlige" i form av det skjer ikke noe dramatisk om du glemmer dem på over natta.
                Dvs når batteriet er fullt så lader den videre så sakte at overladingen "bløs bort", varme skapes men ikke så mye at det er noen fare.

Alle batterier har best av å bli ladet 1 og 1 til rett spenning. På NiXx batterier kjennetegnes dette av at spenningen når en peak og så faller en aning. Computerladere kjenner denne peaken og stenger da av ladestrøm.

Om jeg lader med konstantstrøm og mer enn 0.1C så setter jeg på en timer som stenger av strømtilførselen, slik at dette ikke går til h..te.....

På den annen side. Når en computerlader for AA celler koster et par hundrelapper så er det vel litt fjollete å ta sjanser....og glemme det gjør vi...

Comment

• Janbanan
                  • Feb 2008
                  • 109

Tok en tur på Biltema og kjøpte lader til ca 150kr. Den tar fire R6/AA batterier i slengen, og lader hvert batteri for seg. Så da er det problemet ute av verden. Dukker nok opp nye ting Takk for gode råd!
                  Align 500 ESP
                  CopterX 450 AE x2
                  Esky Belt-CP x2
                  Walkera DF 004
                  Futaba 6EX 2,4

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Originally posted by flarssen
                    Trøsten får være at jeg idag vet mye om lading
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

Working...