Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trimmingsproblem på Belt'en

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trimmingsproblem på Belt'en

    Jeg har et merkelig problem på Belt'en min. Når jeg dytter stikka framover så bikker den også en del over til høyre i tillegg til å senke nesen, og når jeg drar stikka bakover så tilter den samtidig til venstre. Meget ubehagelig når jeg føler at jeg har mer enn nok med å fly heliet, fersk som jeg er.

    Merker ikke så mye til det i flukten, men når jeg skal lande og bremser opp så er det meget merkbart. Merker det også godt i hover når jeg tar litt kjappe rorutslag fremover og bakover på høyderor stikka.

    Swashplata er ganske bra i vater, men heliet bikker sakte til venstre om jeg ikke trimmer ganske mye til høyre. Mulig dette kan ha noe med det å gjøre?
    Alle servoene og ror horn har blitt stilt mest mulig i 90 grader, og swashplata løfter seg like mye på begge sider når jeg dytter stikka fremover og bakover, så jeg synes det da er merkelig at jeg får denne tilten til høyre og venstre.

    Forslag til løsninger mottas med takk

  • #2
    hvis du sliter med at det drar konstant en vei uten trim, som venstre, kan du høyne swash plata litt der og se om det hjelper
    Go Lower! Lower.... To Low!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mademan View Post
      hvis du sliter med at det drar konstant en vei uten trim, som venstre, kan du høyne swash plata litt der og se om det hjelper
      Har prøvd det, og det hjelper på trimmen men det viktigste problemet er jo fortsatt der.

      Comment


      • #4
        høres ut som om det er noe feil i hodet, sjekket alt der etter manualen?
        Go Lower! Lower.... To Low!

        Comment


        • #5
          Kan ikke se noe feil utfra manualen nei.
          Ser det også når heli'et står på bakken med turtall på rotoren at når jeg fører stikka framover så tilter "rotorringen" framover og litt til høyre.
          Dette skulle ikke skje selv om det skulle være litt forskjell på angrepsvinkelen på bladene?

          Comment


          • #6
            Har ikke klart å få til en slags mix på radioen da? Sånn uten å vite om det
            Atle Østereng
            Oslo og Omegn Modellhelikopter Klubb
            Msn: a_ostereng@hotmail.com

            T-rex 450 SE V2
            Spektrum DX7
            GY401 m/S9257
            3 x HS-65MG

            Comment


            • #7
              Bruker den radioen som fulgte med kit'et, dessuten så ser det ut som om swashplata løfter seg like mye på begge sider når stikka føres framover.

              Comment


              • #8
                Ok, ser ut som om feilen er funnet. Når jeg målte utslagene på swashplata med linjal så fant jeg ut at den venstre siden blir løftet litt høyere enn den høyre. Øyemålet mitt er tydligvis ikke godt nok.
                Da gjenstår bare å finne ut hvorfor det er mer utslag på den ene servoen. Det er ingen utvendige justeringsmuligheter på senderen som fulgte med, så da får jeg ta en titt inni.

                Takker for forslag og beklager at jeg ikke sjekket nøyere før jeg spurte.

                Comment


                • #9
                  Fant ut hva det egentlige problemet var idag. Skrudde løs rorhornene fra servoene og kjente på motstanden, og det gikk ikke akkurat lett nei. Gikk på med silicon spray og det gjorde underverker. Fløy en tur på mjøsisen etterpå og det var som å fly et helt annet helikopter.
                  Gjorde min første stallturn i dag, og det var på den sjette batteripakka. Har aldri fløyet heli før, men det er utrolig hva man kan lære seg på simulator.
                  Last edited by Gsuit; 11-04-08, 21:05.

                  Comment

                  Working...
                  X