Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raptor 60 og gyro spm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Raptor 60 og gyro spm.

    Hei alle sammen!
    Håper alle har hatt en fin påske. Selv har jeg brukt de siste ettermiddagene til å trene med heli. Går ganske bra og flyr litt forsiktig rundt
    Tror jeg har 'tjuna inn' Raptoren ganske bra så den flyr ganske stabilt og fint. Det hadde vert fint om noen kunne gi meg noen tips om et bra oppsett på Raptor 60 flydd med JR 3810 og en CSM ICG 360 gyro.
    Jeg synes Heli'n er litt nervøs på halerotoren.
    Er det noen som kan gi meg noen generelle tips på innstilling av gyro og tuning av heli? Jeg har desverre ingen i nærheten som kan hjelpe meg, så jeg styrer på så godt jeg kan på egenhånd.
    Mvh

    Olav Lund

  • #2
    Hei der,

    Godt å høre at interessen for heli er stigende. Velkommen skal du være.

    Jeg kjenner ikke den CSM Gyroen spesiellt godt, men mye tyder på at gyrogainen din er for høy.

    Regner med den har "innput" i fra mottakeren så du kan stille gainen i fra radioen.

    Det du enkelt gjør da er å putte rette kabel i kanal nr 5 (gear)
    Så bryker du ATV på gear til å styre gainen med.
    Har den "heading hold" må du muligens gå på minus siden for å få den til å veksle mellom normal og HH.
    Da bruker du bryteren for Gear til å skifte mellom HH og normal, og ATV'en til å styre gainen.
    Tore

    Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

    Comment


    • #3
      Hei ToreH
      Takk for tips. Tror nok at gyroen har input for gainjustering.
      Må bare finne rette kabelen. (alle er selvsagt spunnet inn i plastik coil )
      JR-radioen min har gainjustering på kanal 7 (AUX2) med to posisjoner.
      Denne bruker Rudder dual rate bryteren for henholdsvis high og low.
      Skal man da bruke Gear-bryteren til HH?
      Der er også en manuell gainjustering på gyroen. Skal da denne stå på maks når man bruker justering fra radioen?

      Skal se om jeg kan lokalisere rette kablene fra gyroen og se om jeg får det til

      Takk igjen!
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Her er manualen for 360 Gyroen

        PM meg mailadressen din så kan jeg sende deg det jeg har om gyroen og hvordan du kan lage din egen pc kabel til gyroen
        Attached Files
        What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

        Comment


        • #5
          Takk Kekar
          PM er sendt. Er den noe å samle på denne gyroen? Og er den kompatibel med JR 3810?
          Nå stiller ikke jeg så høye krav så den holder i massevis for meg uansett.
          Jeg skal bare cruice rundt, å nyte vårsola .....enn så lenge.....ehhh...bank i bordet
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Hei,

            Har lest den manualen som Kekar sendte, og så vidt jeg kan skjønne, skal du plugge den hvite kabelen som er til gyrogainen inn i kanal 7 (Aux2).
            Du har da to muligheter til å justere gainen. Enten via D/R Rudder switchen, eller automatisk via flightmode switchen.

            Bruker du DR er det ATV'en som styrer gainen. Fra 0% til +100% er normal rate mode, og 0% til -100% er HH.
            Manualen sier 80% i Normal og 20% i HH, men jeg tror det skal være -20%, som da gir 20% i negativ retning hvis du skjønner....
            Bruker du Flightmode switchen, stiller du gainen i det vinduet på 3810'en som heter "Gyro sens". Sett den da i Auto. Da er det normal rate mode i "0" og HH ide andre to. Ellers gjelder justeringen som tidligere nevnt, med +100% til 0% og -100% til 0%.

            Tror hvis du bruker dette opsettet at pot.meteret på selve gyroen blir koblet ut. Det er bare hvis ikke du har input via Aux2.
            Skulle gyroen virke motsatt av dette, reverserer du bare AUX2.

            Håper dette hjelper litt. Det er litt komplisert dette her
            Tore

            Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

            Comment


            • #7
              Hei igjen ToreH

              Det begynner så vidt å sive inn
              Utrolig morsomt med Comp. radio. Synes menyen er litt knølete på JR 3810, men det blir vel en vane. En super radio så langt jeg kan se.

              Tror jeg kobler Gain via D/R Rudder switchen. Skal se om alle kablene er koblet riktig.

              Et lite spørsmål til: Når dere trimmer inn helien med trimknappene på radioen, slik at den hovrer stabilt uten for mye drift, stiller dere da inn linkene på helien for å få trimknappene tilbake til nøytral, eller bruker dere sub-trim på radioen? Sub-trim er for å flytte nøytralpunktet på servoen elektronisk, så vidt jeg har skjønt....eller?

              En ting til...Når dere justerer blade-tracking, justerer dere kun opp det bladet som henger eller justerer der også ned litt det andre?
              Mvh

              Olav Lund

              Comment


              • #8
                Et lite spørsmål til: Når dere trimmer inn helien med trimknappene på radioen, slik at den hovrer stabilt uten for mye drift, stiller dere da inn linkene på helien for å få trimknappene tilbake til nøytral, eller bruker dere sub-trim på radioen? Sub-trim er for å flytte nøytralpunktet på servoen elektronisk, så vidt jeg har skjønt....eller?
                I utgangspunktet skal alle servoer stå i 90 grader ved 0 trim og 0 subtrim. Altså hvis du har mye avvik bør du justere linker. Et par tre knepp pa den digitale trimmen betyr lite, men det er jo litt hvor mye en skal legge i det...

                En ting til...Når dere justerer blade-tracking, justerer dere kun opp det bladet som henger eller justerer der også ned litt det andre?
                Er jo litt av samme sak, men det holder å justere den ene linken hvis det ikke er forferdelig mye forskjell da
                Tore

                Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

                Comment


                • #9
                  Og forresten 3810'en er en suveren radio. Har brukt en slik i halvannet år nå, strålende fornøyd. Byttet nettopp til JR PCM 9X, men bare fordi jeg kom litt greit til den
                  Tore

                  Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

                  Comment


                  • #10
                    Ja...regnet med at det var litt 'juks' å bruke sub-trim
                    Leste fort igjennom noe om justering av heli på nett og konklusjonen var at 90 grader var optimalt i alle nøytralposisjoner.

                    Når jeg får til det med gyro, er det vel på tide og fly på orntli'....(grøss)...er litt skummelt sånn helt alene.
                    Er det lurt å trene på å fly hover 8-tall før man slipper den noe lenger fra seg med høye hastigeter?
                    Mvh

                    Olav Lund

                    Comment


                    • #11
                      Vel, i følge Curtis som vi vel alle vet hvem er, skal en ikke begynne å fly før en mestrer nose in hover, det er jo greit at refleksene sitter sånn noenlunde når heliet kommer mot deg. For refleksene må sitte der, tenker en for mye på hva som skal gjøres ender det ofte galt.
                      Tren slik at du føler deg komfortabel med alle vinkler av heliet mot deg.
                      Da mestrer du lettere å fly.
                      Tore

                      Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Ja, det er jo sant. Tar nose-in på simulator så det er vel bare og hoppe i det. Flyr loop og stallturn også på sim, men det blir liksom litt anerledes når man har 10.000,- hengende i lufta

                        Må bare vite at gyro og oppsett fungerer tilfredstillende før jeg tar det videre.
                        Mvh

                        Olav Lund

                        Comment


                        • #13
                          Er vel sånn for oss alle sammen, at en mestrer det "umulige" på simulatoren, men når nervene for å smelle 10.000 på en feil tar til, glemmer en alt...
                          Eneste rådet jeg kan gi er å ta en nose in i god høyde å se om du er komfortabel med det, går det da galt, er det bare å snu det tail in, og alt er under kontroll igjen.
                          Så senker du det lavere og lavere, og vips så er du like konfortabel med nose in som tail in
                          Trening og det å våge er det som skal til. Det er like kult hver gang en prøver noe nytt og finner ut at "Jøss det funker jo i virkeligheten også, ikke bare på simulatoren"
                          Tore

                          Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

                          Comment


                          • #14
                            Ja, ikke sant?
                            Hvis været holder seg her så blir det nok litt trening i kveld
                            Det med å legge inn litt høyde på nose in var jo lurt

                            Kommer det noen fra Kristiansand opp til Fyresdal i Pinsa da?
                            Det brukte å komme en gjeng fra sørlandet før i allefall....husker ikke hvordan det var i fjor eller hvilken klubb det var.....

                            Takk for hjelpen så lang ToreH!
                            Mvh

                            Olav Lund

                            Comment


                            • #15
                              Den største feilen mange gjør er og "hoppe over" grunnleggende elementer som hovring nose-in. Det er mye morsommere å trene på looper og roller... Vær tolmodig og gå videre i treningen når du er trygg på det du trener på.

                              Jeg annbefaler boka: "A Comprehensive Guide To Model Helicopter Aerobatics" Den gir en fine øvelser å trene på. Ga meg (og gir meg fortsatt) mye nyttig info.

                              I mitt føste helikopter brukte jeg 3810 og ICG360. Funka veldig bra det.

                              Lykke til med treningen!
                              Theodor Bastberget

                              Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                              http://www.modellhelikopter.no

                              Comment

                              Working...
                              X