Unconfigured Ad

Collapse

Trenger anbefaling: lader/verktøy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Trenger anbefaling: lader/verktøy

Etter hva jeg har forstått finnes det mange Li-po ladere å velge mellom.. Er det noen som kan anbefale meg en rimlig og god lader til 11,1V 1300-2200mah batterier? Gjerne en som kan benyttes i bil og kan lade 2 eller flere batterier samtidig.

Jeg har også merket at det tradisjonelle verktøyet i garasjen er en smule overdimmensjonert når jeg skrur på helikopteret. Så kanskje noen av dere mere erfarene kan tipse meg opp en grei startpakke med verktøy?
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

Kjøpt en slik Tahmazo, Swallow eller noe. ER en AC/DC lader, billig og lader det meste, utrolig bra lader for prisen
    Den finnes med mange forskjellige navn og klistremerker:P

Her er en versjon:
    Lars Norberg

Comment

• grønnskolling
      • Oct 2006
      • 355

har god erfaring med Bantam BC06. Lett å lære seg å bruke, er selv realtivt fersk og kjøpte den når jeg begynte med LiPo.

Comment

• Brumm
        • Apr 2008
        • 1816

Originally posted by grønnskolling
        har god erfaring med Bantam BC06. Lett å lære seg å bruke, er selv realtivt fersk og kjøpte den når jeg begynte med LiPo.

http://www.technoflight.no/shop/prod...roducts_id=843
        Den så veldig bra ut! Er sånn at man trenger balanseringsmodul i tillegg? Hva gjør egentlig den?

Comment

• r-ling
          • Oct 2003
          • 189

BC 6 Balansering

Du trenger et balanseringsadapter som passer til LiPo-batteriene dine.
          BC-6 har innebygd balanserer. Denne "passer på" at alle cellene får samme spenning når du bruker "balance charge".
          Erling Svegre
          Vangsvik
          Senja Modellflyklubb

Mustang P-51 - OS 25FX
          SIG Ninja
          Blue Phoenix
          ArtHobby Colibri-V
          Reichard Grob G103C Twin Acro III

Comment

• grønnskolling
            • Oct 2006
            • 355

Husk å betille med adapter for balanseringen. Den plugges i laderen + batteriet. det er bare en overgang, feks denne:

Du må velge ut i fra type batteri. dessverre er det ingen standard for disse, så forskjellige leverandører har sin type kontakt

Comment

• Brumm
              • Apr 2008
              • 1816

Jeg bruker denne typen batteri: http://www.art-tech.cn/english/Artic...?ArticleID=202

Har disse kontaktene navn? Den ene heter vel Deans?

Comment

• Heliman
                • Mar 2006
                • 1254

Den ene heter deans, og den andre tror jeg er en jst-xh...
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• doogledee
                  • Jul 2006
                  • 452

Ellers så er de nye Next generation laderene til Schulze extremt bra, og har mulighet til å lade to batterier samtidig. Absolutt noe å tenke på det, men de er desverre dyre. www.rc-seilfly.no har disse.
                  Skal man drive mye med elektro er det ikke umulig at det blir billigere i lengden å anskaffe en av disse nå istedet for å ha flere små ladere. Selv den minste Next Generation laderen klarer 250w på hoved uttaket og 50w på sekundær uttaket. Det er mye det.
                  de mindre swallow etc laderene klarer vanligvis bare 50-100w på sitt ene uttak.
                  Hvis store pakker er tingen etterhvert så tenkt på det... 250 w lar deg lade en 10s lipo pakke på 3.7A. Det er vesentlig mer en billigere ladere....
                  Og den har innebygget balanserer og stort display...

Jeg har en selv og er mildt sagt fornøyd...
                  Leif Bjørgo
                  Cirrus-RCFK

Comment

• Brumm
                    • Apr 2008
                    • 1816

Takker så mye for anbefalingene så langt! Er ikke så lett å bli klok på hva man skal velge når man er fersk.. Men bare for å klare opp et par ting; er det sånn at alle de tre laderene som er nevnt i denne posten kan lade 2 stk 11,1V lipo og benyttes i felt(bil 12V)?

Tror forresten jeg trenger en mentor, så hvis noen på Nesodden traktene føler seg kallet så gi lyd

Comment

• doogledee
                      • Jul 2006
                      • 452

Schulze laderen kan lade 2 stk 11.1v lipo batterier samtidig så lenge ingangs spenningen holder seg høy nok (ett billig 12v power supply klarer ikke dette, men ett bilbatteri klarer det). Den kan dog kun balansere på de ene uttaket av gangen. Og ja den kan brukes i felten på 12v.
                      Hverken Bantam BC06 (den fra technoflight) eller T15 (den fra rotorsport) kan lade to batterier samtidig men de er billigere en Schulze sin lader da.
                      De blir billigere i lengden hvis du skal drive mye med elektro å kjøpe en "rådyr" lader nå siden den vil ikke trenges å byttes ut i fremtiden hvis du for eksempel begynner med større modeller som trenger mer en 6s lipo pakker eller du vil lade dine 5-6s pakker på 1C.
                      Det er mange ladere som kan lade opp til 6s men ikke serlig fort. Husk å se på hvor mange watt effekt laderen kan levere. Det sier mye mer om hvor fort den kan lade store pakker en 1-6s lipo, 1-5 A gjør..... f. eks bantam BC06 kan levere ut 50w i følge web siden til technoflight. Det betyr at den kan lade 6s lipo (hvis vi anntar nominell spenning på pakken under hele ladingen, noe som ikke helt stemmer i praksis) på maks 2.25 A. Siden man ofte har litt større kapasitet på så store pakker tar det mye lenger tid en antatt å lade en 6s pakke som er f.eks 3300 mAh.

Bantam laderen er fin den, jeg har selv tidligere eid en lader av nyaktig samme type men av en annen produsent, men ver klar over dens begrensninger.
                      Smallsize har forresten fått inn en lader fra Core RC som ligner mye på BC06 men som kommer med powersupply, ladekabler til alle mulige kontakter og innebygget balanserer. Den kan være ett godt kjøp i pris klassen opp til 1000 Kr men har de samme begrensingene.
                      Leif Bjørgo
                      Cirrus-RCFK

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Originally posted by Brumm
                        Takker så mye for anbefalingene så langt! Er ikke så lett å bli klok på hva man skal velge når man er fersk.. Men bare for å klare opp et par ting; er det sånn at alle de tre laderene som er nevnt i denne posten kan lade 2 stk 11,1V lipo og benyttes i felt(bil 12V)?

Tror forresten jeg trenger en mentor, så hvis noen på Nesodden traktene føler seg kallet så gi lyd
                        Nei, det er nok ikke så enkelt.... Den første som blir nevnt, klarer bare 5s, så den kan ikke ta mer enn ett 3s i slengen, den andre, BC6 (anbefales) klarer 2 stk. 3s MEN det er egentlig bare brukende hvis du flyr med begge batteriene ilag f. eks i en T-rex 500, der det er vanlig å gjøre.
                        Hvis du skal ha en 450, så er det ikke noe å hente på å lade de ilag. (balansering tar lengre tid enn å lade de separat).
                        Den Schultze laderen klarer 2 3s samtidig, men koster vel strengt tatt det dobbelte av en BC6, så hvis du ikke har planer om å bruke store batterier i fremtiden, tror jeg ikke du kan forsvare prisen, da ville jeg heller gått for to BC6.

Alle laderne kan brukes på bilbatteri, bare de to første kan brukes på 230V, så hvis du skal ha Schulze laderen, må du ha en strømforsyning også.

Å bruke bilbatteriet er kanskje ikke det beste, du lader ikke mange batteri før du ikke får start, dessuten går det såpass lang tid i lading og venting på temperaturfall i batteriene før lading, at det er nesten ikke vits å lade i felten.

Ser forresten ikke noen som har svart på det andre spørsmålet ditt. Du trenger ett sett med unbrako-nøkler i str. 1,5 2 2,5 og 3mm (kjøp de rette, sånn som skrujern). Du trenger også noen små skrujern, phillips 0 og 1 er en god begynnelse.
                        Ellers ville jeg kjøpt en ball-link tang, og en pitch-måler.
                        Sekskant-trekkere i 4 og 5mm er også greit å ha.
                        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Brumm
                          • Apr 2008
                          • 1816

Jeg er virkelig imponert over all hjelpen man får her!! Takker så mye!

Når det gjelder lader har jeg fått tilbud om å kjøpe denne til en grei pris: http://www.elefun.no/elefun4/aspx/pr...tegoriID=10000
                          Så jeg tror jeg slår til på det..

Ang verktøy så lurer jeg på om dette er et greit utgangspunkt: http://www.brapris.no/index.php?main...oducts_id=1947 ?

Ser ut som den inneholder det meste roadrune nevnte.. Eller er det viktig å velge spesielle kvalitetsmerker?

Comment

• roadrune
                            • Jul 2007
                            • 2292

Sikkert et greit sett det, men syns prisen var litt stiv?
                            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Brumm
                              • Apr 2008
                              • 1816

Originally posted by roadrune
                              Sikkert et greit sett det, men syns prisen var litt stiv?

Kan du anbefale noen butikker eller nettsteder som har kurrante priser på verktøy?

Comment

Working...