Unconfigured Ad

Collapse

Kjøpe hvilket helikopter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Worm
    • May 2008
    • 12

Kjøpe hvilket helikopter?

Jeg har lyst til å kjøpe ett helikopter, men vet ikke hvilken modell. Vil ikke ha ett som er dyrt eller som er dyrt å fikse om det går i stykker. Har ikke prøvd rc-heli før, bortsett fra ett sært lite miniheli på 18 gram. Tror det er to kanalers, men er ikke sikker. Fikk det forklart en gang, men er ikke sikker på forskjellen på antall kanaler. Det jeg er ute etter er noe som kan ta med ett minikamera og batteri til denne. Kameraet har jeg fra før, og det bruker 9V. Kan ev. sette samme 3x2032 batterier for å få vekten ned en del. Forslag?
  • Bols
    • Mar 2007
    • 40

Tror du må spesifisere rammebetingelsene litt mer:

* Synes du det er greit å bruke en god del timer, og en del simulatortrening på å lære deg å fly?
    Hvis ikke, så er coax (to rotorer oppå hverandre) det eneste fornuftige. Litt begrenset utvalg, men det finnes sikkert noe som er stort nok til å bære et veldig lett kamera og et 9V batteri. Se f.eks http://www.youtube.com/watch?v=jxKKG-FJnbY (mulig dette kameraet er ganske lett).

* Hvor skal det brukes, og hva slags filming skal du gjøre?
    Utendørs flyging, i alle fall hvis det er litt vind, krever normalt et litt større helikopter for å være stødig. Hvis det er innendørs vil du derimot ha noe mindre, og helst coax.

* Hva er "dyrt"? Tror det helikopteret som brukes i filmen over er en e-sky Lama med skalakropp. Det samme helikopteret fås på Elefun for 1100 kroner, og tåler en del juling, med billige reservedeler. For seriøs utendørs filming blir det fort veldig mye dyrere, og mye mer reservedeler...
    Last edited by Bols; 17-05-08, 08:35.

Comment

• Tarpoon
      • Jan 2008
      • 335

Belt-CP passer kravene dine: http://www.nakshop.no/product.php?pr...cat=381&page=1

Med kamera ombord:

Men dette er normalt ikke anbefalt som et første helikopter. Kjøper du denne bør du også investere i en simulator. (RealFlight G4, Aerofly, Clearview, Phoneix RC ++ ) Det finnes flere gode på markedet. Tror FMS (gratis) følger med hvis du kjøper Belt CP.

Evt. kan du følge anbefalingen fra Bols før du kjøper denne.
      Trond Nilsen

Comment

• bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

Kontraroterende helikoptere har vanligvis fire kanaler (Lama, Blade CX2 osv). Da kjører du forover, bakover, roterer rundt helikopterets akse, til høyre og til venstre.

Simulator, feks Phoenix (som er veldig bra for helikopter-trening), er et must om du skal lære å mestre seks kanalers helikopter (jeg prøver selv).

Å sette sammen tre knappceller kan du forøvrig bare glemme, funker bare i noen sekunder (basert på egen erfaring). Å bruke et 9 volts kamerabatteri i et standard kontraroterende kan du også glemme.
        Last edited by bjeff; 17-05-08, 13:07.
        Anders Eiebakke
        90078513

Comment

• jan Kenneth
          • Feb 2008
          • 163

Må jo bli et Eflite Blade400 da. får det for 4000ferdig med alt du trenger. men da er det mye trening før du får filmet bra med det. men skal du ha det kun til å filme med?
          Raptor 50
          TT Redline
          Spektrum AR7100R

T-Rex 500 CF
          Futaba 611/ BLS251

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Originally posted by jan Kenneth
            Må jo bli et Eflite Blade400 da. får det for 4000ferdig med alt du trenger. men da er det mye trening før du får filmet bra med det. men skal du ha det kun til å filme med?
            Og radioen som følger med er veldig bra. Et røverkjøp, etter manges mening. Delene er dessuten relativt rimelige.

Hvis man stiller inn radioen litt snillere enn de innstillingene som er ferdigprogrammerte, så kan selv vi grønnskollinger få det til å stå temmelig stille i lufta.

Jeg har et slikt selv, som jeg prøver å lære meg å fly (bruker dessuten mye tid på Phoenix-simŽen), og en Blade CX2 som jeg koser meg med inne (forøvrig med et FlyCamOne2).
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Tror jeg hiver meg på de andre her, til en viss grad.
              Blade 400 eller Belt CP er nok et minimum hvis du skal klare et kamera, og samtidig klare å fly så stabilt at det blir en film noen orker å se.

Hvis billig i din verden er 8-10000,- så vil jeg anbefale deg en T-Rex 500 med Spektrum DX7 radio, og en god simulator.
              Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• jan Kenneth
                • Feb 2008
                • 163

Originally posted by roadrune
                Tror jeg hiver meg på de andre her, til en viss grad.
                Blade 400 eller Belt CP er nok et minimum hvis du skal klare et kamera, og samtidig klare å fly så stabilt at det blir en film noen orker å se.

Hvis billig i din verden er 8-10000,- så vil jeg anbefale deg en T-Rex 500 med Spektrum DX7 radio, og en god simulator.
                Er enig her. om man kjøper en Blade400 og oppgraderer den med gyro, servoer, rotorblader og div koster den det samme som en T-rex omtrent.
                Men jeg går for Blade400
                Raptor 50
                TT Redline
                Spektrum AR7100R

T-Rex 500 CF
                Futaba 611/ BLS251

Comment

• Worm
                  • May 2008
                  • 12

Endelig tilbake på nett. =)

Kikket på videoen du linket til Bols, og det så helt maks ut. Akkurat sånn som jeg hadde tenkt meg. Så ut som han hadde full kontroll over helikoptret. Kameraet han bruker er faktisk litt større enn mitt, ca halvannen gang så stort. Vet du hva slags helikopter han bruker? Og ca pris på samme eller tilsvarende?

Bjeff, hva slags kamera har du prøvd med nappceller på? Har ikke prøvd hvor lenge 3 stk. varer, men det må jeg nesten gjøre nå.

Til dere andre som skriver at helikoptrene på 4000 + ikke er så dyrt.. jo det er veldig dyrt i min verden. Hadde nok regnet med at jeg klarte å få tak i ett mellom 1000-1500, og jeg har planlagt å bruke det ute. Kun ute, da jeg ikke har store plassen inne, eller at det finnes noe alternativ i nærheten. Det jeg tenkte var i første omgang å få filmet bl.a. huset her fra lufta til ett prosjekt jeg har. Derfor behøver jeg ikke noe som er hverken pent eller har alle mulige finesser. Bare ett som er forholdsvis lett å fly, og som klarer ett kamera på ca 20g pluss batteri. Jeg går ut i fra at kameraet er så lett når jeg tar av pluggen som er til strømforsyning/batteri. Trenger ikke den. =)

Comment

• Worm
                    • May 2008
                    • 12

Glemte forresten å si takk for alle svar og hjelp. Og at jeg må helt garantert sitte med simulator før jeg prøver i rl.

Comment

• Tarpoon
                      • Jan 2008
                      • 335

Se på min tidligere post. Belt CP koster 1850,-
                      Det er minimum hva du må ut med for å oppfylle kravene dine.
                      Trond Nilsen

Comment

• bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

Prøvde knappceller på http://smartprodukter.com/product_in...products_id=40 . Prøvde og prøvde og prøvde, og ga opp. Fikk bildet til å vare uten flimmer i maks noen sekunder.

Hva med dette kameraet som har innebygd batteri og veier totalt 28g m sender og batteri? Det er foreløpig på "backorder" (forhåndsbestilling), men de hevder de har det inne om en uke:
                        Explore 30 fascinating facts about flying hobbies, from piloting real aircraft to drone racing, RC planes, paragliding, and extreme aerial sports.

Det helikopteret i videoen til bols heter Esky Robins 22, koster rundt 1000-lappen i Norge. Det egner seg IKKE for å fly ute med (knekker bladene), dersom det ikke er tilnærmet vindstille. Det finnes et større kontraroterende, Arttech EagleEye, som visstnok funker i litt vind (aldri prøvd det selv). De har det på Mikronor.no.
                        Last edited by bjeff; 19-05-08, 20:08.
                        Anders Eiebakke
                        90078513

Comment

Working...