Unconfigured Ad

Collapse

Flytur med Walkera 22e

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • saftus
    • May 2006
    • 6

Flytur med Walkera 22e

Hei!

Sett denne i rett underfora om det ble feil.

Jeg hadde igår min første flygetur for andre gang med mitt Walkera 22e -helikopter. Jeg sier for andre gang fordi i fjor høst når jeg kjøpte det, var jeg TOTALT uerfaren og hadde ikke hørt meg rundt om erfaringer fra andre som hadde prøvd dette helikopteret.
    Ca. Null simulatortrening hadde det også vært. På grunn av overnevnte endte første flytur med et lite brak etter ca. 3 sekunder(!!!).. Jeg lada batteriet, og fyrte opp maskinen. På grunn av svært stor ubalanse i helikopteret ut fra fabrikk, dro det rett bak med en gang det kom seg i lufta, noe som endte med ødelagte rotorblad, noen linker som røyk, en skeiv halebom og noen smådeler som falt av. Alt i alt var det ikke så gale til tross for den farta det oppnåde på tur bakover! Jeg fikk på den harde måten lære at RTF (Ready To Fly) ikke alltid er helt ready to fly

Jeg ble litt demotivert av hendelsen, slik at delene ble ikke bestillt med en gang. Jeg invisterte i en simulatorstikke og brukte mye av høsten på å fly simulator og følte jeg skaffet meg kontroll der. Vinteren gikk med lite flygetrening, men nå som våren/sommern har kommet, har flysimulatoren fått kjørt seg.

Dette har resultert i at jeg har fått sammen maskinen igjen og hatt mine første flyturer for andre gang. Etter å ha lest meg litt opp på nettet om "første tur" med denne maskinen, følte jeg meg mer beredt for å flyve. Etter noen justeringer her og der, blant annet flytta linkoverføringene til innerste ledd på servohjulet for å få mindre utslag ved bevegelse på stikka og selvfølgelig BALANSERT HELIKOPTERET, fikk jeg endelig maskinen i lufta.

Første turene ble det litt trimming og hovring like over marka. Det funket forsåvidt greit, men helikopteret bærer preg av å være av den billige typen. Vel, jeg tenker som så at det er fin "in real life" trening fram mot større og bedre modeller, mot å kun sitte på en safe simulator

Etterhvert som jeg fløy og den lille trekken som iblant tok litt i helikopteret forsvant, ble jeg mer selvsikker med helikopteret. Jeg kom meg til 1-2 meters høyde og følte meg sånn høvelig trygg på hva jeg gjorde. Fikk meg noen små turer frem og tilbake og følte at dette gikk greit. Dette til tross for mye manuvrering på et "plastikk-helikopter", som jeg har valgt å kalle maskinen totalt ti turer fikk jeg ut av gårdagen uten noen større uhell. Jeg havna i gresset en gang og da fikk jeg en liten rift på tuppene av rotorbladene. Tydeligvis ikke noe super kvalitet. Jeg vil takke treningsunderstellet for en utmerket utført jobb, noen harde og litt skeive landinger ble det også i starten, før man fikk skikkelig kontroll på maskinen. Men ikke værre enn at alt gikk bra .

Som sagt er dette en lavpris-maskin, noe jeg helt klart har merka. Ved take-off kan man risikere, med denne maskinen at flyet plutselig skyter i lufta, istedet for å lette på "normal" måte. Når jeg rolig og jevnt gir mer og mer gass, vil maskinen ikke ta av før man har kommet til et punkt ganske høyt på throttle-stikka. Men når den først tar av, skyter den som sagt av gårde, noe som kan ende med det som kalles for dårlig kontroll over flymaskinen. Det er nesten som om servoene "henger" i starten.
    Jeg fant en måte å unngå denne reaksjonen på; få servoene til å rører seg FØR det kommer så langt at maskinen skyter i lufta. Hvordan? Jo, jeg ga små rorutslag med høyre stikke, som om jeg skulle kjøre frem/bak eller svinge samtidig som jeg ga mer gass, helt til flyet fikk en smooth take-off. Dette resulterte at servoene allerede var "aktive", slik at pitch'en klarte å holde følge med throttle når jeg ga mer gass. I lufta merka jeg ikke noe større til dette problemet.

Jeg er altså uerfaren på heli, men går ut ifra at det er dårlig elektronikk i et så billig helikopter som resulterer i slike "bug'er", eller tar jeg feil?

Jeg fløy hele ti turer igår. Men det var også ti relativt korte turer. Jeg synes batteritiden er ufattelig kort, kun noen få minutter. Skal det være slik, eller er vanlig at det flyr i 10-15 minutter?
    Batteriet er standard som følger med i pakken (som alt annet, standard): 10.8v . 650mAh/10c. Jeg bruker standardlader som fulgte med i helikopterpakken. Ladetiden ligger på ca en time, er det også normalt eller?
    Helikopteret ble kjøpt som en pakkeløsning: http://www.rcbutikken.no/product_inf...roducts_id=143

Jeg har funnet ut at jeg ikke gidder å bruke penger på å oppgradere dette helikopteret med masse oppgraderingsdeler, men heller spare litt ekstra å kjøpe et nytt, større og bedre heli.
    Jeg har likevell vurdert å invistere i et større batteri siden flytiden er så kort. Hva synes dere om disse fremtidsplanene ifra mitt ståsted?

Jeg vil avslutte med å si nevne ting som andre nye piloter kansje kan ta med seg før/under første flytur, spesielt dem som skal flyve walkera sin 22e-modell. Dette er erfaringer jeg har gjort meg, samt noen erfaringer og tips tatt fra andre og fra nettsteder.
    RTF (Ready To Fly) betyr som sagt ikke alltid ready to fly. Noen ting MÅ gjøres, noen ting burde gjøres før første flytur.

- Mye informasjon finner du på nettet. Google din modell og les om andres erfaringer og guider.
    - Flytt linkene til innerste hull på servohjulet. Det er mer enn nok utslag når man gjør selv små bevegelser på stikka.
    - Sjekke instillinger på rotorbladene. Her fins mange fine guider. Jeg sjekka men har ikke justert noe på mitt helikopter.
    - Om du er uerfaren, bruk treningsunderstell. Du vil ikke angre!
    - Om du er uerfaren, burde du ha trent en del på simulator og føle du har kontroll der. Dette er en del vanskeligere enn simulator.
    - Sett alle trim på stikka i senter. Throttle kan godt stilles ned, men ikke nødvendig.
    - Sett vippe-bryterne opp, HVERTFALL den til høyre.
    - Juster skru-knappene på stikka til senter.
    - Balanser maskinen. Det er utrolig hvor mye vekt man egentlig måtte ha fremme i nesa.
    - Sjekk at rotorbladene sitter nok fast, men ikke for hardt fast. Les manualen.
    - Ta en siste sjekk før du letter. Sjekk at alle tannhjul passer der dem skal ta. Sjekk at linker sitter som de skal. Sjekke at rorene går rett vei osv.
    - Gi minimalt med gass akkurat når du setter igang rotorbladene. Det blir et ekkelt lite rykk for helikopteret sin del.
    - Bruk høyre stikke aktivt før du når nok rotasjon til å lette (som beskrevet lengre opp i teksten) for å få "aktivert" pitch'en på bladene. (pga. bug/dårlig elektronikk)
    - Kun små utslag på stikka er nødvendig. Det blir som regel mer enn nok rorutslag på maskinen.

Vel, det var det jeg hadde på hjertet nå. Jeg kommer til å tilføye litt mer ettervert når tiden strekker til. Håper noen kan dra nytte av dette. Håper også noen kan svare på spørsmål jeg har stilt.

Mvh. Robert!
  • Jwken
    • Nov 2007
    • 38

vet ikke om dette var rett tråd men men. :P om du trenger reserve deler har jeg et delehelikopter og selge med to motakere og diverse ting om du sku være interisert, bud motas

send pm
    har nå noe flygende greier

Comment

• hugo
      • Jul 2007
      • 64

Walkera

Ser at du bruker nmh batterier. Jeg ville investert i LiPo batterier. Ser at W#22 nå kommer med LiPo som standard.

Jeg har også kjøpt en del heli fra walkera. Det siste var en #52 den er utrolig lett å fly. Batteriene som kommer med er litt for små (270mah), har kjøpt noen 460mah til 50 kr stykket. Med disse kan jeg fly nesten non stop. Når jeg er ferdig med et batterie er neste fullt oppladet. Så er det bare å kjøre i vei. Har oppgradert motoren til børsteløs.

Jeg betalte ca. 600kr for det inkl. shipping.

Har også en walkera 4#3 og en 4#3B er på vei. Den nye 4#3B kommer med 2.4ghz radio. Disse er fine å fly inne med, men ikke så lette å fly, men det er god trening. Når du behersker denne så kan du nesten fly alle typer.
      Den er moro å leke seg i hagen med. Kjøre slalom mellom trærne og kjappe 8-tall.
      Bare du drar av gassen når du ser at du kommer til å krasje kommer du fra det uten skader. Heliet veier bare 48gr. AUW så du kan krasje mange mange ganger før du må reparere noe.
      Har mange batterier så det er alltid oppladede batterier.

Du kan jo sjekke denne butikken: "http://www.chinesejade.com/walkera24G4M3_Heli.htm"
      eller trådene på dette forumet: "http://www.rcgroups.com/micro-helis-42/"

Hugo
      kristiansand

Comment

• Bols
        • Mar 2007
        • 40

Gjetter på at problemet ditt med at det plutselig får mye løft skyldes "sticky collective", dvs at pitch har hengt seg opp på lavt stigningstall, men at det plutselig løsner og får pitch for brått. Tror dette er typisk på litt billige helikoptre. CP2'en har det samme.
        Kan muligens forbedres ved å passe at det ikke er noen bindinger noe sted, og at ting ikke er skrudd for hardt (eller for løst) sammen. Og kanskje olje litt noen steder.

Comment

Working...