Announcement

Collapse
No announcement yet.

pitch pumping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • pitch pumping

    Hei,

    i går forsøkte jeg å kjøre max pitch opp, så ned og så opp. Når jeg går fra min til max "hakker" heliet litt før det stiger igjen. Hva skyldes dette? Jeg har sett filmer på youtube hvor de store karene gjør dette og da går det lynraskt. Jeg har align XL motor til t-rex 450en, karbonblader og evolite batteri. Er det rett og slett motoren eller strømtilførselen som ikke strekker til?

    Eirik
    2 * T-rex 450
    1 * T-rex 500

  • #2
    Jeg forstår ikke helt hva du mener med "hakker".
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Jeg var også og prøvde i går med min nybygde trex600 12cell.

      Prøvde litt max/min på trottle-stikka i idle up.. Merket at heliet
      nykket i overgangen under, altså idet jeg drar stikka opp igjen.

      Lurer på om batteriet ikke klarer å levere nok amper...

      Comment


      • #4
        Tror heller det er snakk om aerodynamiske grunner til at det hakker når dere er røff med pitchen. Helikopteret skal gå fra ned til opp, og det samme skal luftstrømmen fra rotordisken. Kan derfor bli kraftig turbulens akkurat i overgangen mellom positivt til negativt når det gjøres veldig raskt. Vil tro proffene får dette til å se mye bedre ut siden de er bedre med collective managment enn oss vanlige dødlige :P
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          Originally posted by ehaga View Post
          Jeg forstår ikke helt hva du mener med "hakker".
          Med "hakke" mener jeg at helikopteret fra å ha full pitch på vei ned til full pitch på vei opp er litt "avventende" før det skyter fart opp igjen. Dersom jeg bare hovrer og gir full fres rett opp responderer heliet umiddelbart. For meg virker det rett og slett som det ikke er nok kraft når heliet har momentet nedover for så å endre dette til rett opp. Klart, i en av videoene jeg tenker på flyr Szabo en raptor 90 og jeg vil tro det er litt mer power tilgjengelig der
          2 * T-rex 450
          1 * T-rex 500

          Comment


          • #6
            Originally posted by satyra View Post
            Med "hakke" mener jeg at helikopteret fra å ha full pitch på vei ned til full pitch på vei opp er litt "avventende" før det skyter fart opp igjen. Dersom jeg bare hovrer og gir full fres rett opp responderer heliet umiddelbart. For meg virker det rett og slett som det ikke er nok kraft når heliet har momentet nedover for så å endre dette til rett opp. Klart, i en av videoene jeg tenker på flyr Szabo en raptor 90 og jeg vil tro det er litt mer power tilgjengelig der
            Det kan vel ikke samenlignes, og som det er sagt, du får masse turbulens, all lufta skal også skifte retning.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Originally posted by satyra View Post
              Med "hakke" mener jeg at helikopteret fra å ha full pitch på vei ned til full pitch på vei opp er litt "avventende" før det skyter fart opp igjen. Dersom jeg bare hovrer og gir full fres rett opp responderer heliet umiddelbart. For meg virker det rett og slett som det ikke er nok kraft når heliet har momentet nedover for så å endre dette til rett opp. Klart, i en av videoene jeg tenker på flyr Szabo en raptor 90 og jeg vil tro det er litt mer power tilgjengelig der
              Det er helt vanlig at 450 oppfører seg slik. Min gjør også det og jeg får inntrykket av at det er servoene(HS65) som er alt for trege og svake når det gjeldet pitch pumping med 450. Med min 600 og R50 så skjer det litt fortere, men Psykolefse er inne på noe når det gjelder luft strømmene. Helikopter skaper et slags lavtrykk og når du endrer brått på pitch, så vil det lavtrykket dra med seg helikoptret og skape litt forsinkelse.
              Større helikopter har større blader og mindre rpm. For inntrykket at pga lavere turtall og størrelse forholdene mellom luft partiklene (hastighet på lavtrykk) og rotorbladene så skaper dem et mindre lavtrykk i forhold til størrelsen.
              Og ikke minst så har større helikopter mer krefter og sliter mindre med å dra seg ut av lavtrykket.

              Når jeg leker med min 450 så ligger jeg på forskudd med pitchen under harde belastinger.
              Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

              walter@retlaw.no

              Comment

              Working...
              X