Unconfigured Ad

Collapse

Throttle hold når man kobler til batteriet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

    #1

    Throttle hold når man kobler til batteriet?

    Har dere throttle hold når dere kobler på batteriet? Ifølge manualen til Blade 400 står det at man skal skru på throttle hold såsnart ESCen er "armert" (husker ikke nøyaktig ordlyd). Man skulle trodd at man burde ha på throttle hold idet man kobler på.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!
  • Aceman
    • Apr 2007
    • 168

    #2
    Jeg har den ihvertfall på når jeg kobler til batteriet på helikopterene, har ikke hatt noe problemer med dette. Bruker DX7.
    T-REX 600E
    Thunder Tiger MiniTitan
    HK-450
    En kul Crawler
    Hitec Aurora 9

    Comment

    • roadrune
      • Jul 2007
      • 2292

      #3
      Jeg har også på throttle hold, men jeg har en T-rex450.
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment

      • bjeff
        • Jul 2007
        • 2010

        #4
        Rotorene mine roterer littegrann når jeg kobler til batteriet mens jeg har throttle hold EDIT: OG DERETTER GÅR TIL POSISJON 0. Tror ikke det kan ha noe med innstillingene mine å gjøre (i forhold til de fra fabrikken.) Uansett, det virker bunnsolid å velge riktig modell på dx6i, koble til batteri, deretter throttle hold, sette på canopy, fly!
        Last edited by bjeff; 19-06-08, 11:43. Reason: Feil beskrivelse
        Anders Eiebakke
        90078513

        Comment

        • Tintin
          • Jan 2005
          • 4631

          #5
          På en elektrisk modell skal det i prinsipp ikke spille noen rolle da esc'en ikke armerer om stikka ikke står helt nede. Dog er det lett å gi stikka en dytt når man tar radioen, snubler litt etc og har du ikke da slowstart kan mye skade skje.
          På en fuel modell er det et must syns jeg å ha det som en refleks å sette den på (om ikke modellen trenger litt gass for å starte). Her kan du jo risikere solid reaksjon fra hvilken som helst stikkeposisjon.

          Om rotoren på en elektrisk snurrer i throttle hold så er punktet denne er satt til feil. Noen radioer har minus 5 som standard og noen pluss 5, detter er verdier ment for fuel og ikke elektrisk. Denne må ha samme punkt som nederste punkt på throttle i normal og det er jo gjerne null, hverken over eller under skal den være.

          Så er jo spørsmålet, finnes det overhode noen grunn til ikke å bruke sikkerhetshjelpemiddelet som throttle hold er???

          Comment

          • bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

            #6
            Selvsagt roterer de ETTER at jeg har gått fra throttle hold til nøytral! Beklager. Men de roterer altså litt dersom jeg kobler til batteriet med throttle hold, og deretter går til nøytral.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment

            • Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

              #7
              Ja da er settingen for thr hold lavere enn null stikke. Om du justerer denne til null så vil ikke det skje.

              Comment

              • bjeff
                • Jul 2007
                • 2010

                #8
                Originally posted by Tintin
                Ja da er settingen for thr hold lavere enn null stikke. Om du justerer denne til null så vil ikke det skje.
                Det låter jo logisk, men throttle hold er satt til 0%. Sikkert jeg som overser noe (som vanlig,) men dobbeltsjekket nettopp, både radioen og reaksjonen, så jeg forstår nada.
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment

                • Ferry
                  • Feb 2007
                  • 456

                  #9
                  Originally posted by bjeff
                  Det låter jo logisk, men throttle hold er satt til 0%. Sikkert jeg som overser noe (som vanlig,) men dobbeltsjekket nettopp, både radioen og reaksjonen, så jeg forstår nada.
                  DX6i du har? 0% på th. er mindre enn 0% på t.kurve. Sjekk i bildet der du kan monitorere signalet fra hver kanal. Jeg måtte justere th til ca 5% for at det skulle bli likt. Evt kan du koble en servo på throttlekanalen midlertidig, og sammenligne utslaget.

                  Comment

                  • bjeff
                    • Jul 2007
                    • 2010

                    #10
                    Originally posted by Ferry
                    DX6i du har? 0% på th. er mindre enn 0% på t.kurve. Sjekk i bildet der du kan monitorere signalet fra hver kanal. Jeg måtte justere th til ca 5% for at det skulle bli likt. Evt kan du koble en servo på throttlekanalen midlertidig, og sammenligne utslaget.
                    Takk! Tester ut imorgen.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment

                    • Ferry
                      • Feb 2007
                      • 456

                      #11
                      Originally posted by bjeff
                      Takk! Tester ut imorgen.
                      Sjekka radioen nå. Det må faktisk til så mye som 12,5% på th for å tilsvare 0% t.kurve med venstre stikke helt nede, og trim i nøytral. Lurer på om du havner på det samme? Bør på en måte det, men det er en smule ulogisk at 12,5% pådrag skal tilsvare null "gass".

                      Comment

                      • bjeff
                        • Jul 2007
                        • 2010

                        #12
                        Originally posted by Ferry
                        Sjekka radioen nå. Det må faktisk til så mye som 12,5% på th for å tilsvare 0% t.kurve med venstre stikke helt nede, og trim i nøytral. Lurer på om du havner på det samme? Bør på en måte det, men det er en smule ulogisk at 12,5% pådrag skal tilsvare null "gass".
                        Skjønner at dette ikke akkurat er atomfysikk, men jeg er ganske forvirra. Dessuten er det j... varmt, ikke bra for konsentrasjonen. Lurer på hvor man skal stille inn? Hvis jeg legger inn 106% på thr i travel adjust, så ser det ut som throttel er på 0 i Monitor. Hvis jeg legger inn 12,5% (skjønner ikke hvordan man ellers kan få 12,5%) på posisjopn L i throttle curve, så blir det helt galt.

                        Nå føler jeg meg helt neandertaler!
                        Anders Eiebakke
                        90078513

                        Comment

                        Working...