Unconfigured Ad

Collapse

Tips angående valg av nybegynner helikopter.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitmk16
    • Oct 2005
    • 1367

Tips angående valg av nybegynner helikopter.

Dersom man vil lære seg å fly helikopter, og har tenkt å drive med dette en stund er det dumt å se på prislappen på det første helikopteret. Fins mange billige helikoptere ute i landskapet, men dessverre er disse ofte "plastic fantastic". Resultatet er at man kjøper ett billig helikopter, men må bruke mye penger på reservedeler når ting ryker. Dessuten er slike billig helikoptere nesten umulig å bli kvitt.

Jeg vil komme med en påstand om at ett helikopter på ca 6000 kr, vil bli omtrent like dyrt som ett til 2000 kr, for opplæring, når man regner med hvor mye reservedeler som kreves for å lære å fly.

En annen ting er at man slipper med ett dyrere helikopter å bytte heli, når ferdighetene er bedre. Det jeg har, er godt nok for verdensmestere, men likevel ikke uoverkommelig i pris.

Så mitt tips er å velge helikoptere med mye metall i spesielt rotorhode og hale, da dette sparer en for masse penger på sikt.

Jeg hadde i tidligere heli karriere, ett lama , coax, har aldri brukt så mye penger på reservedeler noen gang. Alltid noe som røyk. Det jeg har nå, så er det så sterkt at lite ryker ved krasj
    Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Originally posted by spitmk16
    Dersom man vil lære seg å fly helikopter, og har tenkt å drive med dette en stund er det dumt å se på prislappen på det første helikopteret. Fins mange billige helikoptere ute i landskapet, men dessverre er disse ofte "plastic fantastic". Resultatet er at man kjøper ett billig helikopter, men må bruke mye penger på reservedeler når ting ryker. Dessuten er slike billig helikoptere nesten umulig å bli kvitt.

Jeg vil komme med en påstand om at ett helikopter på ca 6000 kr, vil bli omtrent like dyrt som ett til 2000 kr, for opplæring, når man regner med hvor mye reservedeler som kreves for å lære å fly.

En annen ting er at man slipper med ett dyrere helikopter å bytte heli, når ferdighetene er bedre. Det jeg har, er godt nok for verdensmestere, men likevel ikke uoverkommelig i pris.

Så mitt tips er å velge helikoptere med mye metall i spesielt rotorhode og hale, da dette sparer en for masse penger på sikt.

Jeg hadde i tidligere heli karriere, ett lama , coax, har aldri brukt så mye penger på reservedeler noen gang. Alltid noe som røyk. Det jeg har nå, så er det så sterkt at lite ryker ved krasj
    Er helt enig i ditt påstand. Nå som trex 450 og Minititan har fylt markedet er det mulig å skaffe seg en slik billig på brukmarkdet (rcmarked.no). For en komplett helikopter uten mottaker og radio bør brukt prisen ligge på ca. 3000,-kr. Ikke over iallfall. Og det er billig for et fullblods helikopter som flyr stabilt og gjør jobben sin.

Dessuten har mann mye mer glede av et ordentlig RC helikopter og ikke en billig leke som kun er lagd for å gi profitt i forhandlarne sine lommebøker. De billige helikopterne ødlegger for RC hobbyen da folk blir lei, umotiverte og hobbyen vår for dårlig omdømme.

Mhv
    Walter Fischer
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• ehaga
      • Feb 2005
      • 1173

Originally posted by spitmk16
      ...
      ...
      Jeg er enig i veldig mye av det du skriver, men jeg tror det er feil å fokusere på metall og "edle" kompositt materialer. Det som er viktig er at delene er av høy kvalitet. At delen er av metall er ikke synonymt med høy kvalitet.

Jeg husker med gru disse TZ modellene som var veldig populære for en tid tilbake. Her var kvaliteten og tilpasningen av delene svært dårlig sammenlignet med andre merker.

Jeg flyr selv Hirobo, et merke som er kjent for sin kvalitet. På min Evo 90 er det i følge rykter ikke mulig å merke forskjellen dersom du har hode i metall kontra plast.

Plast har den egenskapen at det også opptar vibrasjoner. I tillegg, når man går i bakken, så er det noe som må gi seg. Plasten knekker og du erstatter en "billig" del, kontra at det kan være vanskelig å oppdage hvorvidt en del i metall-hode er blitt skjevt.

Sats på kvalitet, begrens oppgraderingsmaset og bruk heller pengene på fuel eller batterier.
      - Erik -

------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• spitmk16
        • Oct 2005
        • 1367

Det var nettopp mitt poeng. Min Trex har plast den også, men det er de delene som er sinnsykt billige (50 lapp for 20 stykk (balllinks)). Og understell. Noe må gi seg. Men poenget er at dersom han har bedre utstyr, slipper man å fikse hele rotorhodet etter en gressfresser manøver.

Altfor mange satser på billige modeller, som i lengden blir dyrt.

Fins mange gode helikoptere, men dessverre fins det enda mere skrap.
        Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

Working...