Unconfigured Ad

Collapse

turtall og temp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nimrod
    • Jun 2008
    • 5

turtall og temp

Fikk en Hirobo 50 til jul – Hadde ikke sett en slik maskin før og det ble en utfordring å få stilt dette inn. Fikk flydd litt i vinter vår.—flydd å flydd det var vel mer som å prøve å fange en vilter hundevalp. Etter en del smeller (1 skikkelig stupbomber) gikk det en stund før skuldrene senka seg. Hover gikk bra etter hvert og det løsnet når nose inn og store 8 tall begynte å sitte.
    Ca 2 mnd siden det var i lufta, kuling og regn med mer. Var ute i går og det var gøy helt til knotten kom.
    Pressa det med looper og flipper og etter en stund forsvant futten. Var blitt glovarmt. Når jeg åpna hoveddysa 4-5 knepp var det så vidt det klarte å hoovre så jeg tror det får nok fuel?
    Kan det være at det jobber for tungt og derfor går varmt, må jeg stille kurvene slik at det blir mer turtall? Hoovrer på 5grader pitch i normal. Skal turtallet øke mye i id.up på 5 grader?
    På ele og ail har jeg + 8% på trottel – hva er vanlig? Kan det hjelpe å øke til f.eks 20%
    OS 50 maskin Futaba 6ch 2.4 ghz
  • Arild Johansen
    • Jan 2004
    • 426

Av nyttige tilleggsopplysninger kan det være greit og vite hvilket turtall du flyr på og hvilken fuel du benytter, samt hvilken glødeplugg du flyr på.

For en OS 50 Hyper så er det en tommelfingerregel at den bør rikes på tomgang i varmt vær og magres på hovednåla til man har effekt, men ikke så mye at det går varmt.

I kaldere vær magres tomgangen litt og hovednåla rikes til full effekt, men også her slik at det ikke går varmt.

Jeg har mine 50 motorer så rike på tomgang at de må ”gjetes” på trottelen for å få helikopteret i gang. Grunnen til det er at man får et rikt midtområde som kjøler motoren mellom ”basketakene”

Det er greit å foreta stikkprøver mens man flyr for å holde kontroll på varmen. Jeg bruker pekefingeren på OS merket på siden av sylinderen. Klarer man å holde fingeren der i 10-12 sekunder uten at det er ubehagelig er man innenfor marginene.

Det er en forutsetning å ha så jevnt turtall som mulig både for flyopplevelsen og motorens trivsel. En governor eller limiter er å foretrekke, men er på ingen måte en nødvendighet (dette henger sterkt i sammen med nivået på flygingen). Passe turtall for FF, loop, roll, fliper osv. er i området 1800-2000 rpm på rotoren. Hardere 3D er 2000-2100 rpm bra, men forutsetter at man har detaljer i rotorhodet som kan håndtere denne belastningen. Dessuten MÅ man ha carbon eller til nød glassfiberblader. Benytter man treblader så følger man produsentens anbefalinger for disse. Jeg kjenner ikke Hirobo så veldig godt så det er mulig andre har et mer korrekt syn på ditt helikopter og hvilket turtall som er best for allmenn trivsel.

For å få svar på om du må øke eller senke turtall må du måle hva du flyr på, men det er normalt at turtallet øker betraktelig
    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

Comment

Working...