Announcement

Collapse
No announcement yet.

Model Helicopters - A Guide for Beginners books?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Model Helicopters - A Guide for Beginners books?

    Noen som har tips om evt hvor man kan få tak i meget gode bøker som har gode bilde , beskrivelser, forklaringer , etc..

    Det fins vel ingen slik bøker på norsk , men på engelsk er det vel mange av?
    Tommy

    Futaba 14Mz 2,4GHz
    Futaba 10CG 2.4GHz

    Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
    Raptor 50Titan SE (x3)

    Div. modell flyr.. (alt for mange)

  • #2
    For min del så var det ingen bedre læremester enn en god simulator.
    Trond Nilsen

    Comment


    • #3
      Jeg prøvde en stund å få tak i noe, men ga opp hele greia.... Jeg fant bøker, men ingen som solgte dem.

      Men det er mange som er flinkere til å lete enn meg....
      Hilsen Rune Marcussen

      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

      Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

      Comment


      • #4
        Ved å lete litt på google og amazon finner man flere bøker:

        Forskjellig bøker, fra nybegynner til 3D
        404 Not Found

        Amazon.com
        Sorry! Something went wrong!

        A Comprehensive Introduction to Model Helicopter Aerobatics
        http://rc3d.co.uk/comprehensive-intr...ics-p-136.html

        T-Rex Training / Manual on DVD
        http://www.helihobby.com/html/rc_hel..._training.html

        I tillegg har RealFlight en egen opplæringsmodus. Er ikke sikker på om andre simulatorer har det samme.
        Trond Nilsen

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tarpoon View Post
          Ved å lete litt på google og amazon finner man flere bøker:

          Forskjellig bøker, fra nybegynner til 3D
          404 Not Found

          Amazon.com
          Sorry! Something went wrong!

          A Comprehensive Introduction to Model Helicopter Aerobatics
          http://rc3d.co.uk/comprehensive-intr...ics-p-136.html

          T-Rex Training / Manual on DVD
          http://www.helihobby.com/html/rc_hel..._training.html

          I tillegg har RealFlight en egen opplæringsmodus. Er ikke sikker på om andre simulatorer har det samme.
          Phoenix har en, men synes realflight sin er hakket bedre.

          Anbefaler også å fly sim. på nettet. Slik har jeg lært mye av mange som er mye bedre!
          Go Lower! Lower.... To Low!

          Comment


          • #6
            Ser Aeroplane, Train & Boat, Models Plans & Kits. Sarik Hobbies har noen bøker , noen som faktisk har kjøpt noe dem?

            Bøker :

            A Comprehensive Introduction to Model Helicopter Aerobatics by Russ Deakin.

            Model Helicopters - A Guide for Beginners by by Malcolm Messiter.

            3d Helicopter Flying by Russ Deakin.


            Har sim prog. Realflight G2 m/ div Add Ons prog.

            Men syns det er vanskjeligere å trene der enn å fly i live.... Da har jeg brukt stortsett Raptor 60 i sim`n. , men syns personlig ikke får så mye ut av dette...

            Kanskje skulle ha bedre sim versjon her , som viser litt mere "live" ?

            Heli`n der syns jeg er veldig utrolig og "stikker" fort ut av kurs.... Har sett litt på div innstillinger , men finner ikke noe spesielt feil der..

            Har bestilt disse 5 dvd fra traplet:

            *Dave Wilshere Heli DVDs/Videos **MULTIBUY** part 1-4.

            *From Buying to Flying Model Helicopters (DVD) by Jon Tanner.
            Tommy

            Futaba 14Mz 2,4GHz
            Futaba 10CG 2.4GHz

            Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
            Raptor 50Titan SE (x3)

            Div. modell flyr.. (alt for mange)

            Comment


            • #7
              The Electric Helicopter Beginner's Guide v17 er jo gratis:
              http://www.swashplate.co.uk/ehbg-v17/ehbg_index.html

              (Versjon 16 finnes som pdf)
              Last edited by ragmag; 08-07-08, 16:50. Reason: tillegg
              ---------------
              Falcon 3D
              T-rex 450 SE
              Raptor 50 Titan
              Align 700 N
              JR 9XII
              ---------------

              Comment


              • #8
                Spørsmålet jeg lurer på er hva du har lyst til å lære? Det generele kommer med tiden uansett om du leser eller ikke. Det tekniske lærer du av å mekke etter krasj, her på forumet og driverse forum som eks. helifreaks med alle videone til Bob som tar deg steg for steg. Det er praksis som gir mest for pengene. Vil du lære deg å fly bedre så gjelder tre ting: Trening, trening og trening. Etter hvert som du blir filnkere til å fly så klarer du nye ting automatisk. Med en halvtime på simulatoren hverdag så vil du klare å fly heftig 3D på et år. Ellers har jeg inntrykket at du er aktivt på nett og du leser jo MHW.
                Med andre ord så menner jeg at det er ingen vits i å skaffe seg dem bøkene siden alt info du trenger finnes på nettet. Det finnes jo bergrensinger på hvor mye mann kan lære seg og forstå om gangen.
                Last edited by retlaw; 08-07-08, 18:10.
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                walter@retlaw.no

                Comment


                • #9
                  Lyst til å komme meg vidre fra hovere , lære meg det meste grunnleggene/sikker flyning og kanskje litt 3D.. Men ikke nooe hard 3D greier nei....
                  Tommy

                  Futaba 14Mz 2,4GHz
                  Futaba 10CG 2.4GHz

                  Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                  Raptor 50Titan SE (x3)

                  Div. modell flyr.. (alt for mange)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Heligutten View Post
                    Lyst til å komme meg vidre fra hovere , lære meg det meste grunnleggene/sikker flyning og kanskje litt 3D.. Men ikke nooe hard 3D greier nei....
                    Bruk heller pengene på en god simulator og tren aktivt på noe spesisfik. Jeg veit at det er kjedelig men det er slik mann lærer av.. Om det er en trøst så er hovring vanskelig å lære seg og tidskrevende, men når du først har lært det så sitter det. Jeg var en av dem som trodde at mann lærte mye mer ved å tørre. På en måtte er det sant men jeg har mange mange titalls krsaj bakk meg. Jeg veit om folk som kan fly utroligt bra og får til enkelt 3D som aldri noen gang krasjet. Det vikitigste er å gjøre ting i små steg til mann føller seg såpass sikkert nok til å gå videre. Sett fra en annen side så har nesten alle i klubben en raptor ligendes, men dem har gjenom årene aldri kommet seg videre fra hovring stadiet da dem ikke tør og ikke eier dem noen slags form av en simulator som kan hjelpe dem videre.
                    Dem små 400 size som eks. trex450 er geniale til reallife trening da det ikke koster all verden å krasje dem, og tryggere da konsekvensene ved å bli direkete truffet ved et uhell er små i forhold til en 50 size. Et velutstyrt lite 400 size helikopter koster alt fra 100,- til 500,- på dem styggeste krasjene med det riktige utsyret. Jo flinkere mann blir sjeldere kommer krasjene. 99% av alle mine krasj har kommet fordi jeg tar sjanser/leker meg og forsøker på nye ting. Nå mestrer jeg mye men jeg tipper at jeg har ca. 400 klokke timer med erfaring bakk meg.

                    Det jeg personlig liker med helikoptere er at det er vanskelig og når jeg først for til noe nytt så kommer smilet fram da jeg får en god følese av å ha utrettet noe.
                    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                    walter@retlaw.no

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by retlaw View Post
                      Bruk heller pengene på en god simulator og tren aktivt på noe spesisfik. Jeg veit at det er kjedelig men det er slik mann lærer av.. Om det er en trøst så er hovring vanskelig å lære seg og tidskrevende, men når du først har lært det så sitter det. Jeg var en av dem som trodde at mann lærte mye mer ved å tørre. På en måtte er det sant men jeg har mange mange titalls krsaj bakk meg. Jeg veit om folk som kan fly utroligt bra og får til enkelt 3D som aldri noen gang krasjet. Det vikitigste er å gjøre ting i små steg til mann føller seg såpass sikkert nok til å gå videre. Sett fra en annen side så har nesten alle i klubben en raptor ligendes, men dem har gjenom årene aldri kommet seg videre fra hovring stadiet da dem ikke tør og ikke eier dem noen slags form av en simulator som kan hjelpe dem videre.
                      Dem små 400 size som eks. trex450 er geniale til reallife trening da det ikke koster all verden å krasje dem, og tryggere da konsekvensene ved å bli direkete truffet ved et uhell er små i forhold til en 50 size. Et velutstyrt lite 400 size helikopter koster alt fra 100,- til 500,- på dem styggeste krasjene med det riktige utsyret. Jo flinkere mann blir sjeldere kommer krasjene. 99% av alle mine krasj har kommet fordi jeg tar sjanser/leker meg og forsøker på nye ting. Nå mestrer jeg mye men jeg tipper at jeg har ca. 400 klokke timer med erfaring bakk meg.

                      Det jeg personlig liker med helikoptere er at det er vanskelig og når jeg først for til noe nytt så kommer smilet fram da jeg får en god følese av å ha utrettet noe.
                      Ok... er det stor forskjell på disse sim prog enn den jeg har nå ? Skjedd mye endringer ?

                      Raptor`n min ble da delvis bygget ferdig av en proff i den klubben jeg var med i den gang. Resten satt jeg sammen selv.. På samma måten som disse T-rex pakkene kjem i..

                      Jeg brukte 4 uker på lære meg fra null peling til å hovring sikker, tror jeg "kasta" trenings understellet etter 2 uker eller no.. hehe
                      Da fly jeg 3 tanker man-søn i 4 uker i strekk....

                      Derfor "kan" jeg ikke så mye rundt ang oppsett på heli`n ennå da proffen fly inn den for meg oxo.

                      Ja, har en liten "sperre" ang å tørre mere enn å hovring liksom.. Derfor har kjøpt meg E-sky & T-rex pga dette , siden de er litt mindre og koster litt mindre i rep. også!

                      Hatt så langt bare 2 delvis crash... Ikke store greien akkurat.

                      Så i MHW bladet , siste utgaven om en øvelse der , om å fly / trene på 8 tall med å fly med halen/siden mot seg hele til det satt skikkelig før man går vidre på å fly sirkel.....
                      Tommy

                      Futaba 14Mz 2,4GHz
                      Futaba 10CG 2.4GHz

                      Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                      Raptor 50Titan SE (x3)

                      Div. modell flyr.. (alt for mange)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Heligutten View Post
                        Så i MHW bladet , siste utgaven om en øvelse der , om å fly / trene på 8 tall med å fly med halen/siden mot seg hele til det satt skikkelig før man går vidre på å fly sirkel.....
                        Jeg startet med første svingen i 8-tallet (samme hvilken side du begynner med). Fly så langt rundt svingen som du føler for. Vri halen tilbake mot deg og hovre tilbake til start.

                        Etter noen/mange runder med dette er du snart rundt hele svingen og da er du klar for å trene på neste sving.

                        Det er lettere å fly/seile rundt med helien enn å hovre, det føles bare ikke slik i starten.

                        Og vær oppmerksom på at vinden kan "røske" litt i helien når det blåser litt.

                        Alle skjelver litt i starten, det er når pulsen stiger at du merker at du flyr heli.
                        ---------------
                        Falcon 3D
                        T-rex 450 SE
                        Raptor 50 Titan
                        Align 700 N
                        JR 9XII
                        ---------------

                        Comment

                        Working...
                        X