Announcement

Collapse
No announcement yet.

Negativ pitch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Negativ pitch

    Dere ser hva jeg har av utstyr. Jeg ar forholdsvis uerfaren men kan litt nå. Når jeg flyr opp ned har jeg så dårlig løft i helikopteret. Hvordan gjør jeg dette på fornuftig vis? Vanskelig? Justerer jeg bare på pitchcurvs på radioen eller må jeg justere noe på helikopteret også?

    Linker og bilder som omhandler dette mottas med takk!

    MVH Monkey
    Thunder Tiger 50 Titan
    Align T-rex 450 SE V2
    Spectrum DX7

  • #2
    Vanskelig å svare på uten å se helikopteret...
    Er Raptoren din korrekt bygget så er det bare å justere pitchkurven.
    Er den ikke riktig satt sammen/justert, så må du gjøre det først...
    Ved 50% stikke så skal du ha null grader pitch om du har en pitchkurve som er linjær fra 0 til 100
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

    Team Visa...

    Comment


    • #3
      Originally posted by Heliman View Post
      Vanskelig å svare på uten å se helikopteret...
      Er Raptoren din korrekt bygget så er det bare å justere pitchkurven.
      Er den ikke riktig satt sammen/justert, så må du gjøre det først...
      Ved 50% stikke så skal du ha null grader pitch om du har en pitchkurve som er linjær fra 0 til 100
      Det har jeg.
      Thunder Tiger 50 Titan
      Align T-rex 450 SE V2
      Spectrum DX7

      Comment


      • #4
        hvis du har veldig mye positiv pitch kan dete være du må stilel swash plata nedover op main shaft. (eller den veien som gir dge mere - pitch, som oftest nedover dette).
        Go Lower! Lower.... To Low!

        Comment


        • #5
          Du har ikke sagt hvilke blader du flyr med, hvis de er semisymetriske kan du vel ikke forvente like mye trøkk i negativ..

          Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

          Comment


          • #6
            Altså å justere servoarmer og linker? Har fulgt manualen så sånn sett skulle det være fint...
            Thunder Tiger 50 Titan
            Align T-rex 450 SE V2
            Spectrum DX7

            Comment


            • #7
              Har du pitchmåler?
              Mål pitchen din ved null, 50% og fullt utslag på stikka...
              Hvis ikke så sett stikka i midten og sjekk at du har null grader pitch.
              Sjekk også at pitchbrygga står i midten i det avlange hullet i rammen ved 50% stikke.
              Sjekk også at servolinken er 90 grader ved 50% stikke...
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

              Team Visa...

              Comment


              • #8
                Prosedyre for rikitg pitch og hode oppsett

                Du kan jukse deg fram med å bruke pitch kurven og ved å endre på endepunktene og subtrim. Men er linkene feil justert så vil du få en ulineær pitch kurve. Selv om du jukser det til en lineær kurve fra pitchkurv menyen så vil du belaste servoene feil og miste oppløsing. Det andre problemet dette kan medføre er at paddlene vil stå i feil pitch i forhold til bladene som vil føre til vibrasjoner og ubalanse. Følger du dem lengde verdiene til linkene som står i manualen så har du et godt utgangspunkt

                Prosedyren jeg har lært meg for å få riktig pitch på Raptoren er følgende.:

                1. Nullstill subtrim og endepunktene på pitch servoen. Nullstill pitchkurven som skal brukes til å sette opp modellen slik at den er lineær.

                2. Sett throttel sikken i midten. De fleste radioene har en skala ved siden av throttel stikken som viser deg når du er i midten. Men moderne radioene viser også hvor mye utslag mann har fra en av menyene. Min DX7 og JR viser dette i menyen til pitchkurven. Bruk heller utslag verdien fra radio menyen da denne er mye mer presis kontra skalaen som er ved siden av throttel stikken.

                3. På dem overførings linkene som går fra elevator servoen og videre til push-pull armen er det viktig at lengden på push-pull linkene er identiske med hverandre. For å få swach i vater og riktig servo vandring begge veier er det viktig at servo hornene er så parallelle som mulig med push-pull armen. Dette justerer jeg ved å bruke subtrimen (Det samme gjelder for pitch armen til Raptor 50 Titan som går parallelt med pitch servoen).

                4. Med throttel stikken i midten juster lengden på linken mellom pitch servoen(mellom pitch push-pull armen for raptor 50 titan eiere) og den enorme pitcharmen på toppen av rammen slik at du havner i midten på skalaen som er å finne på venstre siden av rammen. Var obs på at ingen av dem hakkene på rammen indikerer når du er i midten.

                5. Juster endepunktene til pitch servoen slik at du ikke binder pitchservoen på toppen og bunnen av skalaen i rammen. Hvis linkene er ille feil justert og hodet binder seg før du når toppen og bunnen på skalaen, må du kople av linkene som går fra swach platen og oppover.

                6. Sørg for at begge linkene som kommer fra aileron servoen er identiske med hverandre og dem linkene som går videre opp til swach platen også er det.

                7. Juster høyden til swach platen ved å endre lengden på dem fire linkene som går fra swach platen og nedover. Swach platen er i riktig høyde når dem nedre miksearmene(hubmiksearmene) ligger i vater og er i samme høyde med hverandre når throttel stikken er i midten.
                Var obs på at hvis flybar armene ikke er skrudd ordentlig inn i sporet til flybar stangen, så vil flybar armene ikke ligge i vater med hverandre. Dette vil påvirke dem nedre mikse armene slik at dem ikke ligger i vater.

                8. Med skyvelære måles avstanden fra swach ned til rammen på fire steder for å sikre oss at swach er i vater. Når avstanden er identisk på alle fire målepunktene er vi i mål. For å justere swach i vater bruker jeg subtrimen til aileron. Og ved å justere på lengden til elevator linken som kommer etter push-pull armen. Sist nevnte fin justeres med elevator subtrimen.


                9. Juster dem lange linkene som går fra swach platen til miksearmene på toppen slik at dem øvre miksearmene ligger i vater og er i samme høyde med hverandre. Begge disse linkene skal være like lange.

                10. Sett på en pitch måler og juster dem korte likene som går fra dem øvre miksearmene til bladholder slik at du har null grader i pitch på begge bladene når throttel stikken er i midten. Om du ikke kommer helt i mål da en hel vending på disse linken endrer pitchen mer enn ønskelig, kom så nærme null grader som mulig. Ved å justere dem lange linkene som går fra swach til øvre miksearmer kan du fin justere pitchen til nøyaktig null grader.

                Har du gjort alt riktig så skal du kunne får like mange grader positivt og negativt når radio utslagen på pitch servoen er likt. Eksempel. Hvis 50% er i midten på radio menyen så skal du ha like mange grader i positivt og negativt pitch når du har 25% og 75% utslag fra radioen menyen.

                Raptoren er lagd slik at du får 11grader positivt og 10 grader negativt. Likevel har jeg klart å presse 11 i negativt også ved å jukse litte gram med lengdene på linkene.

                EDIT: Punkt 8 og kommer før punkt 7. Gjort om og punktene står i rikitig rekkefølge slik dem står nå..
                Last edited by retlaw; 12-07-08, 20:10.
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                walter@retlaw.no

                Comment


                • #9
                  Takker for grundig og bra svar. Skal få til dette
                  det.

                  Noe senere på kvelden...

                  Hadde det samme problemet på min t-rex450 og da denne er med på landet i helga har jeg sitti å justert litt. Siden jeg vet at linkene var identiske og at swashplata er i vater var det vandringen på servoene jeg først og fremst tittet på. Fant ganske fort ut at plata gikk for lite ned, hadde faktisk en 2/3 cm til gode. Justerte dette, kuttet av servoarmene så de ikke tok (den ene) ned i drivverket. Satte et batteri i og gikk ut å testa. Skal si det ble en annen fart på den negative sida av trottlestikka.

                  Igjen takk, mvh Monkey

                  Ps: Skal se å få gjort dette på Raptoren også
                  Last edited by Monkey; 10-07-08, 23:00.
                  Thunder Tiger 50 Titan
                  Align T-rex 450 SE V2
                  Spectrum DX7

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Monkey View Post
                    Takker for grundig og bra svar. Skal få til dette
                    det.

                    Noe senere på kvelden...

                    Hadde det samme problemet på min t-rex450 og da denne er med på landet i helga har jeg sitti å justert litt. Siden jeg vet at linkene var identiske og at swashplata er i vater var det vandringen på servoene jeg først og fremst tittet på. Fant ganske fort ut at plata gikk for lite ned, hadde faktisk en 2/3 cm til gode. Justerte dette, kuttet av servoarmene så de ikke tok (den ene) ned i drivverket. Satte et batteri i og gikk ut å testa. Skal si det ble en annen fart på den negative sida av trottlestikka.

                    Igjen takk, mvh Monkey

                    Ps: Skal se å få gjort dette på Raptoren også
                    Alltid hyggelig å kunne hjelpe

                    Felles for alle kompatible 3D helikoptre(dem med positiv og negativt pitch) er at miksearmene må ligge i vater med stikken i midten. Når dem ikke er i vater så blir miksene feil og helikoptrene vil ikke oppføre seg slik fabrikanten har ment dem skal oppføre seg. Og enda verre blir det at mann får to ulike mikser for positiv og negativt pitch.

                    På Align trex helikoptrene med CCPM miksing blir prosedyren:

                    1. Siden disse helikoptrene har CCPM miksing er det viktig at radioen er stilt inn på riktig swach type. Align benytter 120 grader.

                    2. Nullstill subtrim og endepunktene på pitch, aileron og elevator kanalene. Nullstill pitchkurven som skal brukes til å sette opp modellen slik at den er lineær.

                    3. For Trex 500, Trex 600 og Trex 700 er det viktig å få parallelle servohorn og push-pull armene der dem finnes, og identiske lender på linkene mellom push-pull armene. Får å få det parallelt bruk subtrimen til elevator, pitch og aileron.
                    På trex 450 med throttel stikken i midten skal linkene mellom swashplaten og servohornene ha en 90 graders vinkel på servohornene. Disse tre linkene skal helst ligge så loddrette som mulig. Unntaket kan bli elevator linken da alle tre servohorn skal ha likt avstand mellom servohornets midtpunkt(der skruen sitter) til ballen til linkene.

                    4. Med throttel stikken i midten juster på lengdene til dem tre linkene som går nedover fra swashplaten for å få swashplaten i vater. Bruk en ”level tool” dings, eller med en skivelære og få likt avstand mellom rammen og swashplaten på tre målepunkter.

                    5. For å få riktig høyde på swashplaten må huben og hubens miksearmene være tilkoplet swashplaten. Riktig høyde er når swashplaten og huben kan vandre så nærme som mulig opp til ”metall rotor housing” uten å berøre den, og swashplaten kan vandre så langt ned som mulig samtidige som du gir cyclic utslag på radioen uten å berøre rammen. Har mann ikke nok vandring opp og ned så gå inn på swash menyen til radioen og øk pitch prosenten.

                    6. Nå som swashplaten er i riktig høyde fin justerer du swashplaten i vater med throttel stikken i midten. Men denne gangen istedenfor å justere på lengdene til linkene bruker du subtrimen til elevator, aileron og pitch.

                    7. Med throttel stikken på fullt positivt utslag justerer du swashplaten i vater. Denne gangen ved å endre på endepunktene til elevator, aileron og pitch.

                    8. Gjenta punkt 7 med throttel stikken i fullt negativt utslag. Når du er ferdig nå skal swachplaten alltid ligge i vater uansett hvilket utslag du har på throttel stikken.

                    9. Kopl på resten av hodet og juster på dem lange linkene som går fra swach platen opp til miksearmene som ligger inne i flybarhusken slik at miksearmene ligger i vater og er i samme høyde med hverandre. Begge disse linkene skal være like lange.

                    10. Sett på en pitch måler og juster på dem korte linkene som går fra miksearmene som er inne i flybarhusken og til bladholder slik at du har null grader i pitch på begge bladene når throttel stikken er i midten. Om du ikke kommer helt i mål da en hel vending på disse linken endrer pitchen mer enn ønskelig, kom så nærme null grader som mulig. Ved å justere på dem lange linkene som går fra swach til miksearmene inne i flybarhusken kan du fin justere pitchen til nøyaktig null grader.
                    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                    walter@retlaw.no

                    Comment

                    Working...
                    X