Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading og utlading av Lipo batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading og utlading av Lipo batterier

    Har som dere ser en T-rex 450 med tilhørende x antall batterier. Har 3 stk 3c KongPower 2200 og 2 stk Align 3c 2100 som jeg bruker til heliet. Har en Swallow Advance AC/DC computerlader med en EOS LBA10 Balance Charge Adapter påkoblet som jeg bruker for lading. Spærsmålet mitt er: Bør man utlade batteriene (discharge) med jevne mellomrom? Eller, når er det vanlig å gjøre dette?

    MVH Monkey
    Thunder Tiger 50 Titan
    Align T-rex 450 SE V2
    Spectrum DX7

  • #2
    Lipo bør helst lagres halvladet og på et kald sted over langt tid. Lipo skal ALDRI lades helt ut og aldri under 3V pr celle med last. Uten last er ligger spenningen på 3,7V.
    Det beste for batteriene er å alltid la det være igjen 20% av kapasisteten. Lad med så lav A som mulig, helst 0,5C som vil si halvparten av pakken størrelse så vil du få flere ladesykluser før batteriet ditt dør..
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

    walter@retlaw.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by retlaw View Post
      Lipo bør helst lagres halvladet og på et kald sted over langt tid. Lipo skal ALDRI lades helt ut og aldri under 3V pr celle med last. Uten last er ligger spenningen på 3,7V.
      Det beste for batteriene er å alltid la det være igjen 20% av kapasisteten. Lad med så lav A som mulig, helst 0,5C som vil si halvparten av pakken størrelse så vil du få flere ladesykluser før batteriet ditt dør..

      Oki, det har jeg etterhvert forstått. Lurer egentlig litt på hvorfor/hvordan disse funksjonene som discharge og cycling finnes i laderen. Når skal de brukes?

      Ett annet ladespørsmål: Har et Fromeco 2600mah 7.4 v Lithium Ion batteri jeg bruker i Raptoren. Under ladefunksjonen som går på Ion batterier finner jeg bare 7.2v (altså 3.6v pr.cell) og det ser jeg de fleste andre ladere har også. Kan man lade et Ion batteri som Lipo? der "lades" jo cellene til 3,7v (altså 7,4 når det er 2 av dem). ??? Blir ikke klok på dette...

      MVH Monkey
      Thunder Tiger 50 Titan
      Align T-rex 450 SE V2
      Spectrum DX7

      Comment


      • #4
        Originally posted by Monkey View Post
        Oki, det har jeg etterhvert forstått. Lurer egentlig litt på hvorfor/hvordan disse funksjonene som discharge og cycling finnes i laderen. Når skal de brukes?
        "Discharge" og "cycling" benyttes for andre batteriteknologier som NiCd og NiMh. Disse batteriene har i større eller mindre grad en "hukommelse" som gjør at man over tid kan tape kapasitet. LiPo/Ion har *ikke* slik hukommelse og skal ikke cycles (lades ut og opp flere ganger).

        Originally posted by Monkey View Post
        Ett annet ladespørsmål: Har et Fromeco 2600mah 7.4 v Lithium Ion batteri jeg bruker i Raptoren. Under ladefunksjonen som går på Ion batterier finner jeg bare 7.2v (altså 3.6v pr.cell) ... Kan man lade et Ion batteri som Lipo? der "lades" jo cellene til 3,7v (altså 7,4 når det er 2 av dem).
        NEI!!
        LiPo/Ion teknologien har en stor svakhet. De er brennbare. De skal derfor ALLTID lades med riktig lader og riktig ladeprogram. En LiIon celle opererer på lavere spenning enn LiPo og vil dermed i verste fall ta fyr med LiPo spenning. (Det motsatte burde ikke være farlig, bare uhensiktsmessig).

        Til ditt opprinnelige spørsmål:
        Det er normalt ingen grunn til å lade LiPo/Ion batterier ut via en "discharge" funksjon. Batteriene har en levetid på noen hundre opp og utladinger. Unntaket er, som retlaw er inne på, ved sesongslutt før langtidslagring.

        Comment


        • #5
          Mange fabrikanter anbefaler at Lipo "innkjøres" ved at de utlades med lav strøm de første 5-6 cycklene. Cycklefunskjonen i laderen kan da brukes til dette. Cutoff spenningen bør settes høyere enn 3.0 v/celle. Hvis ikke kan en celle komme under denne grensen og ta skade, eller i ditt tilfelle; LBA10 vil avbryte cycklingen.

          Mange LiIon har samme max spenning som Lipo. Disse må lades i.h.t. dette for å bli fulladet.
          Fred Larssen

          Comment


          • #6
            Originally posted by Monkey View Post
            Ett annet ladespørsmål: Har et Fromeco 2600mah 7.4 v Lithium Ion batteri jeg bruker i Raptoren. Under ladefunksjonen som går på Ion batterier finner jeg bare 7.2v (altså 3.6v pr.cell) og det ser jeg de fleste andre ladere har også. Kan man lade et Ion batteri som Lipo? der "lades" jo cellene til 3,7v (altså 7,4 når det er 2 av dem). ???
            MVH Monkey
            JA! Du må bruke lipo programmet på laderen din får å få ladet lion batteriet helt opp. De "gamle" LiIon batteriene var 7.2V, og da måtte de ha et eget ladeprogram for disse. Nå har de samme spenning som lipo på 7.4V og da må du bruke lipo programmet på laderen din.
            Geir G
            -----------------------------
            T-Rex 600N Pro VBar
            Raptor 50 Titan
            T-Rex 450SE
            Spektrum DX7
            -----------------------------

            Comment


            • #7
              Det var det jeg tenkte meg ja. Takker for raskt svar!

              Monkey
              Thunder Tiger 50 Titan
              Align T-rex 450 SE V2
              Spectrum DX7

              Comment


              • #8
                Originally posted by Torstein View Post
                NEI!!
                LiPo/Ion teknologien har en stor svakhet. De er brennbare. De skal derfor ALLTID lades med riktig lader og riktig ladeprogram. En LiIon celle opererer på lavere spenning enn LiPo og vil dermed i verste fall ta fyr med LiPo spenning. (Det motsatte burde ikke være farlig, bare uhensiktsmessig).
                FEIL!!!

                Originally posted by geirgr View Post
                JA! Du må bruke lipo programmet på laderen din får å få ladet lion batteriet helt opp. De "gamle" LiIon batteriene var 7.2V, og da måtte de ha et eget ladeprogram for disse. Nå har de samme spenning som lipo på 7.4V og da må du bruke lipo programmet på laderen din.
                Det er nok Geir som har rett her ja. Jeg har vært i direkte kontakt med Fromeco angående dette. De har bekreftet at deres LiIon batterier skal lades med LiPo programmet. De kan selvsagt også lades med LiIon programmet, men da lades ikke batteriene helt opp. Dette gjelder alle LiIon batterier som har 3,7 volt nominell spenning. Et annet eksempel her er TBM's LIIon batteripakker.
                Lars Henrik Kjølberg

                http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                Klubber:
                Jets of Norway
                Nittedal modellflyklubb

                Comment


                • #9
                  Originally posted by larshkj View Post
                  Jeg har vært i direkte kontakt med Fromeco angående dette. De har bekreftet at deres LiIon batterier skal lades med LiPo programmet. De kan selvsagt også lades med LiIon programmet, men da lades ikke batteriene helt opp. Dette gjelder alle LiIon batterier som har 3,7 volt nominell spenning. Et annet eksempel her er TBM's LIIon batteripakker.
                  Så det så!

                  Takk for korreksjon, larshkj! Ikke rart nybegynnere blir forvirret når også vi ingeniørutdannete må bite ting i oss. Jeg vil likevel si: OBS - SJEKK DATABLADET TIL BATTERIET NØYE FØR DU LADER LiION som LiPO!

                  Torstein

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Torstein View Post
                    Så det så!

                    Takk for korreksjon, larshkj! Ikke rart nybegynnere blir forvirret når også vi ingeniørutdannete må bite ting i oss. Jeg vil likevel si: OBS - SJEKK DATABLADET TIL BATTERIET NØYE FØR DU LADER LiION som LiPO!

                    Torstein

                    Dette oppklarte jo alt jeg lurte på angående Ion batteriene (og sikkert ikke bare jeg) Mange takk!

                    MVH Monkey
                    Thunder Tiger 50 Titan
                    Align T-rex 450 SE V2
                    Spectrum DX7

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Torstein View Post
                      Så det så!

                      Takk for korreksjon, larshkj! Ikke rart nybegynnere blir forvirret når også vi ingeniørutdannete må bite ting i oss. Jeg vil likevel si: OBS - SJEKK DATABLADET TIL BATTERIET NØYE FØR DU LADER LiION som LiPO!

                      Torstein
                      Nå snakker jeg ikke spesielt om deg, men sånn generelt så trenger du faktisk ikke å være noe spesielt smart bare fordi du er ingeniør
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by roadrune View Post
                        Nå snakker jeg ikke spesielt om deg, men sånn generelt så trenger du faktisk ikke å være noe spesielt smart bare fordi du er ingeniør
                        Hehe.. Regnet med det kom en kommentar på den
                        Geir G
                        -----------------------------
                        T-Rex 600N Pro VBar
                        Raptor 50 Titan
                        T-Rex 450SE
                        Spektrum DX7
                        -----------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by roadrune View Post
                          sånn generelt så trenger du faktisk ikke å være noe spesielt smart bare fordi du er ingeniør
                          Du har selvsagt rett. Sivilingeniører og Mastere er generelt mindre smarte.

                          Relevant utdanning og grunnleggende kunnskap om det man uttaler seg om er tillagt en sterkt overdrevet betydning.

                          Comment


                          • #14
                            Nå sa ikke jeg at en hel faggruppe var dum, men at det fins dumme folk der også, slik som i alle faggrupper, til og med presidentverv har mindre glupe folk, ref. USA
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by roadrune View Post
                              til og med presidentverv har mindre glupe folk, ref. Usa :d
                              hæææææ???
                              Mvh
                              Bjørn Tore Espevik

                              Team Visa...

                              Comment

                              Working...
                              X