Announcement

Collapse
No announcement yet.

Swash-plate servo problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Swash-plate servo problemer

    Hei!

    Jeg har nettopp fått meg mitt første helikopter. Problemet mitt er at de 3 servoene som styrer swash-platen min ikke lar den gå opp og ned uten å tilte til siden når jeg kjører på med trottle/pitch ... Det samme gjelder sidelengs bevegelse, da tipper den bakover opp på høyre, eller fremover og ned på venstre.

    Jeg har et caliber 30 og en optic 6 radio.

    For meg så virker det som om at det er noe galt med radioen ... Jeg har stilt inn alt til punkt og prikke etter manualene, og prøvd både CCPM/MMS/120' og Electronic mixing system (EMS)

    Jeg har sett på videoer av andre swash-plater i bevegelse på youtube, og de er stødig som fjell. Min tilter alle mulige veier :/

    Noen forslag?

  • #2
    Sjekk endepoints på servoer, sub tirm og trim
    Go Lower! Lower.... To Low!

    Comment


    • #3
      Endpoints?

      Servoene er satt opp 100% etter manualen, trimmen er nesten perfekt med trottle på "50%" og resten i center. Servoer kjører riktig vei og er koblet til i som dem skal i mottakeren (har sjekket minst 10 ganger). Swash-plate utslagene går til og med riktig rettning, det som er feil er at den tilter frem til venstre når jeg skal velte hellikopteret til venstre, og frem til høyre når den bare skal til høyre ... Når jeg skal endre pitch så er det bare en ende av platen som løfter seg!

      Det er bare en og en servo som beveger seg, skal det være sånn? (Elektronisk miksing, ikke i MMS)

      I 120' MMS oppsett beveget alle 3 seg, men trimmen ble feil når jeg bevegde dem vekk i fra center posisjon.

      Takker for svar
      Last edited by dasse; 14-07-08, 01:36.

      Comment


      • #4
        Det skals tå i manual om du har 120, 90 eller 180. Jeg tipper 120.(3 servoer)
        jeg tror du kan ha noe feil under "SWASH MIX". slik at ulike servoer beveger seg ulikt.

        Har du 120 CCPM skal alle 3 bevege seg uansett hva du gjør.

        - tilter du framover skal den som styrer ELEV gå oppover og de 2 andre (ail, og pitch) gå litt ned.
        - tilter du til høyre vil AIL/PTC (kommer ann på hva du har valgt på venstre side) tilte opp og den på høyre gå ned. Elev vil da ikke bevege seg betyderlig.
        - tilter du venstre vil venstre gå ned og høyre opp.
        Last edited by Mademan; 14-07-08, 01:48.
        Go Lower! Lower.... To Low!

        Comment


        • #5
          Jeg setter stor pris på at du prøver å hjelpe meg, men desverre, det var ikke Swash mix eller noe i den duren som var galt (tro meg, jeg satt kanskje i 6 timer og prøvde ut forskjellige kombinasjoner med swash instillinger). Det var 120' CCPM ja ...


          Jeg har skrevet litt klundrete, men for å gjøre det helt klart. Jeg har byttet om til elektronisk miksing ettersom jeg ikke fikk mekanisk miksing til å fungere (ifra MMS til EMS), men heller ikke det fungerer som det skal.


          Er det rett at bare en og en servo skal bevege seg i EMS oppsett?


          Jeg er litt trøtt, har ikke sovet mye i det siste fordi jeg prøver å finne ut av dette

          Comment


          • #6
            hmmm. Jeg tror nok elefun eller noen sånn butikk kan hjelpe deg veldig godt. Ellers får vi se når tintin, roadrune, retlaw og de våkner. De pleier å finne ut av slikt ganske fort
            Eventuelt kan du legge inn spørsmål på Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect. Pleie rå få bra svar raskt der.

            Lykke til videre
            Go Lower! Lower.... To Low!

            Comment


            • #7
              Dæven, du er rask til å svare

              Takk for hjelpen, da prøver jeg der ...

              Mvh.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Mademan View Post
                hmmm. Jeg tror nok elefun eller noen sånn butikk kan hjelpe deg veldig godt. Ellers får vi se når tintin, roadrune, retlaw og de våkner. De pleier å finne ut av slikt ganske fort
                Eventuelt kan du legge inn spørsmål på Helifreak.com - Fun, Learning, Friendship and Mutual Respect. Pleie rå få bra svar raskt der.

                Lykke til videre
                Da er ihvertfall jeg våken, så får vi se

                Det er rett som Mademan sier om ccpm.

                Det som ihvertfall er helt sikkert, er om du har 120° ccpm, så skal radioen stå på elektronisk miksing, jeg kjenner desverre ikke til Hitec-radioen, så jeg kan ikke si akkurat hva den skal stå på, men normalt så er det ett alternativ som heter 120° ccpm, evt. på din radio kan det høres ut som om den heter EMS.

                Så må du få alle servoene til å gå riktig vei, da finner du menyen for reversering av servoene.

                Gi pitch opp og ned, ikke tenk på retningen enda, bare at alle servoene går samme vei, hvis en av de går feil, så reverser du den kanalen.

                Når den er rett, så må du inn i en meny som heter swash-mix, eller lignende... der kan du endre retningen på utslagene, samt mengden utslag på swashen.

                Eks: når du gir positiv pitch, så går swashen ned--> endre pitch fra positiv til negativ verdi i swash meny.

                Når du tar aileron venstre, så går swash til høyre--> endre aileron fra positiv til negativ verdi i swash meny.

                Elevator fram, og swash går bak--> endre elevator fra pos. til neg.
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Såvidt meg bekjent så har optic6'n kun to muligheter for swash, det er norm (som oftest kalt mekanisk miksing) og 120 (som oftest kalt eccpm).
                  Hitec har ikkeno' i sine menyer som heter EMS tror jeg nokså sikkert.
                  Om bare en og en servo beveger seg så står nok swash'n i normal.
                  Om du har bygget caliberen din til ccpm miksing så skal radioen stå på 120, men om du har bygget den som mekanisk miksing så skal radioen stå på norm.
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

                  Team Visa...

                  Comment


                  • #10
                    Dasse, hvis du ikke visste det fra før: Gå til "Other makes and model Helicopters" og "Kyosho", og spør der om du ikke får løst problemet. Det er en ung fyr der, Laurens, som skal ha peiling på Caliber 30.

                    Edit: det var altså helifreak.com det var snakk om.
                    Last edited by bjeff; 14-07-08, 14:49.
                    Anders Eiebakke
                    90078513

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bjeff View Post
                      Dasse, hvis du ikke visste det fra før: Gå til "Other makes and model Helicopters" og "Kyosho", og spør der om du ikke får løst problemet. Det er en ung fyr der, Laurens, som skal ha peiling på Caliber 30.
                      Jeg kom aldri så langt til å prøve meg på det forumet. Takk for tipset, skal prøve der snart ...


                      Jeg blir litt forvirret ... Ifølge manualen min så er CCPM og mekanisk miksing det samme ... Dere sier at CCPM er elektronisk miksing!

                      Det som står på esken og alle manualene jeg har (til både radioen og helikopteret) så virker det som om at:

                      CCPM, mekanisk miksing (MMS) og 120' Swash oppsett er det samme.
                      Elektronisk miksing (EMS) og "NOR" (menyvalg i hitch) er det samme

                      Jeg kan bare velge mellom NOR og 120' i menyen på radioen min. 120' er da CCPM, sant? Da gikk jeg utifra at "NOR" og EMS var det samme ...
                      (edit: her trodde jeg at CCPM var mekanisk miksing og "NOR" var elektronisk miksing - problemet mitt er nå løst!)

                      Dette blir bare rot ...
                      Last edited by dasse; 14-07-08, 13:47.

                      Comment


                      • #12
                        Hmm ... suprise suprise, dere hadde rett hele gjengen.

                        Jeg brukte 120' på radioen med mekanisk miksing oppsett på helikopteret. Når ikke det fungerte så skriftet jeg til "NOR" på radioen med elektronisk miksing oppsett på helikopteret.

                        Det rare er at kyosho sin manual sier svart på hvitt at CCPM er det samme som mekanisk miksing.

                        Men da har jeg løst dette da. Takk for hjelpen! Dere reddet dagen min

                        Comment


                        • #13
                          CCPM= collective and cyclic pitch mixing, hvis jeg ikke husker helt feil og det betyr vel bare at du kan forandre pitch både collective (løft opp og ned) og cyclic (skifte retning) samtidig.

                          Så det helt korrekte er nok eCCPM for elektronisk, selv om "alle" sier ccpm om elektronisk miksing.

                          Godt du fikk det til, i allefall.
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14
                            Godt å høre at du fikk ordnet det!
                            Disse gutta på forumet vet ganske mye mere enn man først tror
                            Go Lower! Lower.... To Low!

                            Comment

                            Working...
                            X