Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-trex -en ferdig bygget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-trex -en ferdig bygget

    da var Trex-en ferdig, har forresten vært det noen dager nå, har testa litt, men ikke turt å få det opp i lufta. regner med at det er diverse innstillinger jeg må justere på først.

    men siden pitch servoen er koblet på aux1 kanalen på mottageren (AR6100) og esc er koblet på thro kanalen lurte jeg litt på om det bare er å gi full pitch stikke for å få det opp eller det er noe annet smart triks for det, har DX7 og der er det ikke noe bryter eller lignende for aux1 og jeg lurte litt på det når 3d-flyging skulle praktiseres

    bladene begynner selvsagt å gå rundt når jeg løfter på pitch stikka og pitch servoen begynner som smått på å løfte seg
    The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

    Lama v3 (julegave til far)
    T-rex 450s

    Spectrum DX7

    Realflight G4.5 - snart

  • #2
    Oi, høres ut som du trenger hjelp, ja...

    FØRST koble motoren fra esc'en.

    Når du tar venstre-stikka opp, så skal swashen gå vannrett opp.

    Hvis du står bak heliet, så skal swashen bevege seg samme vei som høyrestikka.

    Hvis ikke alle servoene går samme vei når du beveger venstre-stikka, så reverserer du den servoen som går "den andre veien", ikke bry deg om opp og ned enda.

    Når du har klart det, så går du inn i swash-menyen på radioen din, der står sannsynligvis alle verdiene på 60%. Hvis swashen går ned, når du tar stikka opp, så endrer du den fra 60% til -60%, hvis en av retningene på høyrestikka er feil, så endrer du på samme måte fra positiv til negativ verdi.

    Mengden på verdien bestemmer hvor store utslag du skal ha.

    Når det er ok, kan du koble inn motoren igjen.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Mr Shrimp View Post
      da var Trex-en ferdig, har forresten vært det noen dager nå, har testa litt, men ikke turt å få det opp i lufta. regner med at det er diverse innstillinger jeg må justere på først.

      men siden pitch servoen er koblet på aux1 kanalen på mottageren (AR6100) og esc er koblet på thro kanalen lurte jeg litt på om det bare er å gi full pitch stikke for å få det opp eller det er noe annet smart triks for det, har DX7 og der er det ikke noe bryter eller lignende for aux1 og jeg lurte litt på det når 3d-flyging skulle praktiseres

      bladene begynner selvsagt å gå rundt når jeg løfter på pitch stikka og pitch servoen begynner som smått på å løfte seg
      Gratis med ferdig 450

      Forutsatt at alt er riktig satt opp(er du usikkert på noe så spør) så er det bare å gi mer gass. Ting som kan være viktig å få med seg før du tar den opp i lufta er at gyro kompenserer riktig vei, at alle servoene virker og fungerer på riktig måtte, og på radio innstillingene dine. Bruk "throttel hold" på din DX7 og ven deg til den på bakken og før du tar av for første gang. Skjer det noe mens du er i lufta så vil denne fungere som en sikkerhetsbryter.

      Bryteren du bruker til 3D flyving etter hvert er treposisjons bryteren kalt "FLT mode". Den programmere du fra Throttel menyen(og pitchmenyen). På normalt kan du la den sto lineær 0% - 25% - 50% - 75% - 100%. På posisjon 2 og 3 setter du den flatt i kurven, eksempel 80% - 80% - 80% - 80% - 80%. Når du vipper over denne bryteren så vil den da overstyre throttel(turtallet) slik at du får en konstant headspeed. Throttel stikken bruker du da kun til å endre pitch(bladvinkel).
      PS. Ikke fly under 75% på throttel over tide da du belaster ESC(fartskontroller) og faren for at den kan brenne opp blir stort. Ven deg til å kjenne etter varme på ESC etter endt flytur. Lunkent (ca. 40*C) er OK..

      Når du er nybegynner kan det lønne seg å gå inn på "swash menyen" og redusere på pitch prosenten slik at helikoptret blir roligere på stikken. Du kan også redusere du på Aileron og Elevator så slikt at du begrenser hvor fort den vipper over.
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

      walter@retlaw.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by roadrune View Post

        Når du tar venstre-stikka opp, så skal swashen gå vannrett opp.
        Vannrett? at hele skal løfte seg?, når jeg "gir gass" er det bare en servo som beveger seg (pitch)

        ...Heisann, nå fant jeg ut noe tøft mens jeg drev å fikla litt på en meny på radioen, den sto på Swashplate - 1 servo! skulle tro det hjalp å stille den til 3 ja. hehe
        Last edited by Mr Shrimp; 22-07-08, 21:07.
        The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

        Lama v3 (julegave til far)
        T-rex 450s

        Spectrum DX7

        Realflight G4.5 - snart

        Comment


        • #5
          Originally posted by Mr Shrimp View Post
          Vannrett? at hele skal løfte seg?, når jeg "gir gass" er det bare en servo som beveger seg (pitch)
          Da holder du inne de to knappene du bruker for å komme inn i menyen på radioen mens du slår den på, der blar du deg fram til der du kan velge swash-type, og velger 120grader swash, så setter du opp det andre jeg sa, se også det som Walter har skrevet, han har også med noen ting jeg glemte.

          Ps: det var godt du ikke turte å gi mer gass....
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by Mr Shrimp View Post
            Vannrett? at hele skal løfte seg?, når jeg "gir gass" er det bare en servo som beveger seg (pitch)
            Da må du nok slå av radioen din også slå den på mens du samtidig holder på scroll-down og select. Gå inn swash menyen og sett den på 3 servoer, 120 grader.
            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

            walter@retlaw.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by retlaw View Post
              Da må du nok slå av radioen din også slå den på mens du samtidig holder på scroll-down og select. Gå inn swash menyen og sett den på 3 servoer, 120 grader.
              Hehe, vi må slutte å møtes på denne måten
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                swashen løfter seg vannrett nå ja, som sagt.
                men nå er da altså aileron-en omvendt...
                The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

                Lama v3 (julegave til far)
                T-rex 450s

                Spectrum DX7

                Realflight G4.5 - snart

                Comment


                • #9
                  Da går du i swash menyen, og endrer fra 60% til -60% på aileron....
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by roadrune View Post
                    Da går du i swash menyen, og endrer fra 60% til -60% på aileron....
                    jess.. er gjort. strålende!

                    også til et annet spm:
                    rudder, det vil hele tiden prøve å snu mot venstre (nose, når jeg står bak halen) har prøvd å justere en del, får det til når jeg gir gass, men når jeg slipper gassen snurrer det mot høyre, normalt?
                    har justert servo horn og sub.trim pluss at jeg har skrudd linken slik at den skulle bli litt kortere
                    The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

                    Lama v3 (julegave til far)
                    T-rex 450s

                    Spectrum DX7

                    Realflight G4.5 - snart

                    Comment


                    • #11
                      Mener du at den snur seg hele tiden, eller at den går til en fast posisjon?

                      I utgangspunktet så skal halerotoren ha ca. 8grader pitch, slik at den blåser mot høyre. Når gyroen står i normal-mode, så skal servoen gå til senter, og du skal ha denne vinkelen på rotoren.
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        må liksom sitte å jobbe med stikka hele tida, (små tester litt hjemme i gangen opp på et a4 paprir slik at det skal bli litt glatt istedet for å velte) åsså når jeg slipper gassen for å stoppe tar det en fin 360..
                        The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

                        Lama v3 (julegave til far)
                        T-rex 450s

                        Spectrum DX7

                        Realflight G4.5 - snart

                        Comment


                        • #13
                          Da spørs det om ikke gyroen må reverseres, prøv med motoren av og snu heliet forsiktig, se at halen kompenserer, og om den gjør det riktig vei, den skal holde det i ro, slik at den skal blåse motsatt vei av det du snur.
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14
                            Uff da.. For meg så virker det som det helikoptret ditt er fryktelig dårlig satt opp. Hadde jeg vært deg ville jeg ha tatt med tid til å sette det opp på nytt og forsøke å forstå litt hvordan ting virker før jeg hadde vurdert å fly. Sett på videone til Bob Finless hvor han forklar bitt for bitt hvordan mann setter opp 450. Trex 450 SE and general build videos are here - HeliFreak


                            Skrev hvordan mann setter opp hodet til 450 i et annet tråd som jeg paster her:

                            På Align trex helikoptrene med CCPM miksing blir prosedyren:
                            1. Siden disse helikoptrene har CCPM miksing er det viktig at radioen er stilt inn på riktig swach type. Align benytter 120 grader.

                            2. Nullstill subtrim og endepunktene på pitch, aileron og elevator kanalene. Nullstill pitchkurven som skal brukes til å sette opp modellen slik at den er lineær.

                            3. For Trex 500, Trex 600 og Trex 700 er det viktig å få parallelle servohorn og push-pull armene der dem finnes, og identiske lender på linkene mellom push-pull armene. Får å få det parallelt bruk subtrimen til elevator, pitch og aileron.

                            De fleste radioene har en skala ved siden av throttel stikken som viser deg når du er i midten. Men moderne radioene viser også hvor mye utslag mann har fra en av menyene. Min DX7 og JR viser dette i menyen til pitchkurven. Bruk heller utslag verdien fra radio menyen da denne er mye mer presis kontra skalaen som er ved siden av throttel stikken

                            På trex 450 med throttel stikken i midten skal linkene mellom swashplaten og servohornene ha en 90 graders vinkel på servohornene. Disse tre linkene skal helst ligge så loddrette som mulig. Unntaket kan bli elevator linken da alle tre servohorn skal ha likt avstand mellom servohornets midtpunkt(der skruen sitter) til ballen til linkene.

                            4. Med throttel stikken i midten juster på lengdene til dem tre linkene som går nedover fra swashplaten for å få swashplaten i vater. Bruk en ”level tool” dings, eller med en skivelære og få likt avstand mellom rammen og swashplaten på tre målepunkter.

                            5. For å få riktig høyde på swashplaten må huben og hubens miksearmene være tilkoplet swashplaten. Riktig høyde er når swashplaten og huben kan vandre så nærme som mulig opp til ”metall rotor housing” uten å berøre den, og swashplaten kan vandre så langt ned som mulig samtidige som du gir cyclic utslag på radioen uten å berøre rammen. Har mann ikke nok vandring opp og ned så gå inn på swash menyen til radioen og øk pitch prosenten.

                            6. Nå som swashplaten er i riktig høyde fin justerer du swashplaten i vater med throttel stikken i midten. Men denne gangen istedenfor å justere på lengdene til linkene bruker du subtrimen til elevator, aileron og pitch.

                            7. Med throttel stikken på fullt positivt utslag justerer du swashplaten i vater. Denne gangen ved å endre på endepunktene til elevator, aileron og pitch.

                            8. Gjenta punkt 7 med throttel stikken i fullt negativt utslag. Når du er ferdig nå skal swachplaten alltid ligge i vater uansett hvilket utslag du har på throttel stikken.

                            9. Kopl på resten av hodet og juster på dem lange linkene som går fra swach platen opp til miksearmene som ligger inne i flybarhusken slik at miksearmene ligger i vater og er i samme høyde med hverandre. Begge disse linkene skal være like lange.

                            10. Sett på en pitch måler og juster på dem korte linkene som går fra miksearmene som er inne i flybarhusken og til bladholder slik at du har null grader i pitch på begge bladene når throttel stikken er i midten. Om du ikke kommer helt i mål da en hel vending på disse linken endrer pitchen mer enn ønskelig, kom så nærme null grader som mulig. Ved å justere på dem lange linkene som går fra swach til miksearmene inne i flybarhusken kan du fin justere pitchen til nøyaktig null grader.
                            Last edited by retlaw; 22-07-08, 22:11.
                            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

                            walter@retlaw.no

                            Comment


                            • #15
                              +1 Det Walter sa.
                              Hilsen Rune Marcussen

                              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                              JR DSX9

                              Fitjar Modellflyklubb
                              ---------------------------------------------------------------------------
                              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                              Comment

                              Working...
                              X