Unconfigured Ad

Collapse

Swashplate leveler på t-rex 600

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

Swashplate leveler på t-rex 600

Holder på å justere inn et t-rex 600cf, elektrisk, og plages litt. Er første helikopteret mitt så står fast. Det fulgte med en swashplate leveler når jeg kjøpte helikopteret, og har ikke peiling på hva jeg holder på med egentlig. Noen som kan guide meg gjennom det? Er ikke sikker på uttrykk innenfor helikopter, så ikke ta en avansert gjennomføring med mye "tekniske" ord =)

MVH
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Litt uklart om du ikke vet hvordan du bruker swashplate leveleren eller om du er helt grønn på alt så derfor:

Noen tips:
    - Pugg manualen på alt som er med av utstyr. Om du ikke har den finner du den sikkert på nettet om du søker litt.
    - Ta kontakt med en klubb hvor det finnes aktive helikopterpiloter, om det betyr å kjøre 10 mil så er det verdt det i starten, både i kroner og for å unngå unødvendig frustrasjon.
    - Sørg for å få noen med litt erfaring til å se over helikopteret ditt før du tar det opp første gangen.
    - Benytt forumet i den grad det lar seg gjøre men ikke ta utganspunkt i at du vil lære alt du trenger her inne. Det krever i så fall veldig mye surfing sammenlignet med å få med deg en på stripa. En så stor maskin er liksom ikke det første en gir seg i kast med dersom en ikke har forutsetning for det, sikter da spesielt til sikkerhet etc.

Sikkert noen andre som har svar på spørsmålene dine. Har nettopp fått min første align maskin selv så jeg stusser også over enkelte ting på disse maskinene hehe
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• roadrune
      • Jul 2007
      • 2292

Swashplate-leveleren, setter du på masta (main shaft) etter å ha tatt av alt over swashplata, så bruker du de tre punktene på den for å se at swashen er helt bein.

Ellers er jeg enig med Espen i det han sier.
      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• junior
        • Mar 2005
        • 271

Er vel egentlig grønn på det meste =) Derfor jeg bruker så lang tid på å bygge helikopteret og justere det inn. Myye å sette seg inn i.

Her er noe jeg hentet på nett:

This is an easy and very handy tool.

You must keep in mind that this is a Swashplate Leveling Tool and not a Zero Degree Tool. You can use it as the following...

* Unplier the linkages on top of your swashplate. Do not unplier your linkages between your servo and swashplate.
        * Unscrew your rotorhead from the main shaft (on top). Remove the rotorhead.
        * Now slide the Swashplate Leveling Tool over the main shaft until each of the three points hit the swashplate leveling tool. (see photo)
        * Set your (collective) pitch a exactly 0 degree (50%). You will notice that not all three points hit the swashplate.
        * Sub-trim each servo until all three points hit the swashplate. Now your swashplate is totally leveled.
        * Next give full positive/negative (collective) pitch and your wil notice that again not all three points hit the swashplate. Use ENDPOINTS/ATV for each servo to correct this.

Har skrudd av alt over swashplaten, og satt leveler`n på plass. Skal til å justere den level nå. Så er det den siste linjen over, skal gi full positiv/negativ pitch og så justere på endepunktene til servoene slik at swashplaten er level nå også.
        Collective pitch, er det venstre stikke opp/ned? Den man velger vridningen på hovedrotorbladene med? Hvis det er det, så bruker jeg den servoen som står på venstre side av helikopteret til det. Og da blir swashplaten langt fra level når jeg beveger stikka opp eller ned. Da dras swashplaten kun i ene enden, så den legger seg veldig. Må ha noe feil der.
        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• Mr Shrimp
          • Jun 2008
          • 66

hei,
          tips1 : finn en manual på denne linken. og gå til feltet; Ord og Uttrykk
          http://www.modellflynytt.no/showthre...t=16427&page=3

tips2 : les hele manualen, jeg har gjort det. fin å sjekke opp i om sånne småting

tips3 : klikk på denne linken : http://www.helifreak.com/
          registrer deg, let deg fram til Finnless Bob sine videoer og se dem, evt last dem ned til senere tilfelle

ps, er grønn selv og dette er tipsene jeg har fått
          The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

Lama v3 (julegave til far)
          T-rex 450s

Spectrum DX7

Realflight G4.5 - snart

Comment

• junior
            • Mar 2005
            • 271

Skal sjekke de linkene. Leser manualen att fram, men problemet er at det blir for mye å sette seg inn i på en gang. Så blir bare rot.

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Alle tre servoene skal bevege seg når du beveger venstre stikke opp og ned (collective).

Vet ikke hvilken radio du har, så jeg kan ikke si akkurat hvordan, men gå inn i den menyen som du må slå av radioen for å komme inn i.
              Spektrum eller JR så holder du inne meny-knappen(e) mens du slå på radioen, og velg 120° swash.

Hvis ikke alle servoene går samme vei når du beveger collective, så endrer du retningen (reverserer) den servoen som går den andre veien.

Så går du inn i swash-meny på radioen, der står det sannsynligvis:
              Pitch 60%
              Elevator 60%
              Aileron 60%

Hvis swash-platen går ned, når du tar collective opp, så endrer du pitch til -60%

Så skal swashen bevege seg samme vei som høyre stikka (cyclic) når du står bak heliet.

Eks: stikke høyre--> swash venstre, endre aileron fra 60% til -60%
              Stikke frem--> swash bak, endre elevator fra 60% til -60%

Da, og først da, kan du tenke på swash-verktøyet ditt.

Ps: hvis du endrer verdiene til f.eks 70%, så får du mer pitch (vridning på bladene) og motsatt.

Hvis swashen går skeivt, så endrer du endepunktene på den kanalen som ikke stemmer.
              Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• junior
                • Mar 2005
                • 271

Ok, begynner å skjønne mer nå. Har futaba 7c stikke. Jeg har kun 1 servo som beveger seg når jeg tar venstre stikke opp/ned.

Comment

• roadrune
                  • Jul 2007
                  • 2292

Originally posted by junior
                  Ok, begynner å skjønne mer nå. Har futaba 7c stikke. Jeg har kun 1 servo som beveger seg når jeg tar venstre stikke opp/ned.
                  Da må du som sagt endre til 3punkts 120grader swash på radioen.
                  Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• Mr Shrimp
                    • Jun 2008
                    • 66

Originally posted by junior
                    hadde samme problemet jeg og, se om du kan finne noe inn i menyen med overskriften "swash type" der var det jeg forandret til 3 servos 120 grader (jeg har spectrum)
                    The man who smiles when things go wrong has thought of someone to blame it on. - Robert Bloch

Lama v3 (julegave til far)
                    T-rex 450s

Spectrum DX7

Realflight G4.5 - snart

Comment

• junior
                      • Mar 2005
                      • 271

Nå fungerer alle 3 servoene når jeg justerer pitchen.

Har nå justert swashplaten level på senter stikke, og justert endepunktene på servoene slik at swashplaten er level både på full negativ og positiv stikke.
                      Takk for all hjelp så langt, kom meg over i venskelig kneik der =)
                      Last edited by junior; 25-07-08, 19:15.

Comment

Working...