Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 50 - Viberasjoner i IDLE 1

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Monkey
    • Dec 2007
    • 112

Raptor 50 - Viberasjoner i IDLE 1

Har er problem med viberasjoner når jeg skrur over til IDLE 1 (rpm 1800 stilt inn med GV-1) Ved 1950 rpm i IDLE 2 forsvinner viberasjonene, det stabiliserer seg da. I normal har jeg rundt 1600 og ingen problemer. Har forsøkt å justere rpm med +/- 50 men til ingen nytte. Hva kan dette skyldes? Plukket av de lengste linkene på hodet i går og fant ut at den ene var rundt 2 omdreninger kortere enn den andre - kan det være problemet eller kan det skyldes andre ting?

MVH Monkey
    Thunder Tiger 50 Titan
    Align T-rex 450 SE V2
    Spectrum DX7
  • Arild Johansen
    • Jan 2004
    • 426

Hva slags vibrasjoner er det du har?

Høyfrekvente - Gjenkjennes ved skumming i tanken, vibrerende halefinne og drifting på halen. De kommer gjerne fra vifte, clutch, skjev veivtapp, skjevhet eller ubalanse i halerotor og/eller haleblader.

Lavfrekvente – Gjenkjennes ved vibrasjoner på hale, halebom, understell, halefinner. De kommer som regel fra rotorhodet (hovedaksling, spindel, paddelstang, paddlere og lager til hovedaksling)

Oscillerende – Gjennkjennes ved at hele helikopteret oscillerer eller ”vugger” sideveis. Noen få ganger i helikopterets lengeretning. Disse kommer gjerne fra forhold mellom dempere, blader og paddlere. Noen få ganger kan de oppstå fra skjev spindel.

Generelt sjekk at blader er i track. Paddlene er rett i forhold til rotorhodet og i forhold til hverandre, samt at avstand fra senter på hodet er lik til begge paddlene. Først måler man paddelstangen, så med paddlene på. Jeg har sett tilfeller av at en dårlig sentrert paddelstang har blitt kompensert med å skru paddlene lenger fra/inn på paddelstangen. Det er naturligvis ikke den rette måten å gjøre det på.
    Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

Comment

• Monkey
      • Dec 2007
      • 112

Originally posted by Arild Johansen
      Hva slags vibrasjoner er det du har?

Oscillerende – Gjennkjennes ved at hele helikopteret oscillerer eller ”vugger” sideveis.
      Dette er hva problemet er... Har et helt nytt kasamahode med Infinavation Dampeners... Spindelen er helt ny samt alt det andre i hodet...

MVH Monkey
      Thunder Tiger 50 Titan
      Align T-rex 450 SE V2
      Spectrum DX7

Comment

• LarsO
        • Dec 2007
        • 1273

Kan det hende at demperene bare er så my hardere en de du er vant til...?

Comment

• Monkey
          • Dec 2007
          • 112

Originally posted by Lars Odland
          Kan det hende at demperene bare er så my hardere en de du er vant til...?
          det kan jo hende. DProblemene forsvinner som sagt når jeg får økt RPM i IDLE 2

MVH Monkey
          Thunder Tiger 50 Titan
          Align T-rex 450 SE V2
          Spectrum DX7

Comment

• esmel
            • Dec 2004
            • 2830

Originally posted by Monkey
            det kan jo hende. DProblemene forsvinner som sagt når jeg får økt RPM i IDLE 2

MVH Monkey
            Hardere dempere/stivere hode har vel en tendens til å heve turtalle hvor helikopteret kan begynne å oscilere. Da jeg en gang i tiden hadde raptor 50 var dette turtallet på rundt 17-1800 rpm mener jeg å huske. Ingen tendens over eller under dette turtallet.
            Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Arild Johansen
              • Jan 2004
              • 426

Som Espen skriver har jeg også hatt samme oscillering på Raptor 50. Jeg fikk det i kombinasjonen Infinavation dempere, lette paddlere og SAB blader. 50’ en oscillerte i et område fra 1600 til 1850, men ble borte på idle-up hvor jeg flyr på 2100 rpm. Det største problemet med dette er at det går betydelig ut over tilgjengelig kraft i en autorotasjon. Oscilleringen tar ut kraften raskt av rotoren så det er ikke mye igjen hvis man kommer litt på ”utur”.

Jeg flyr på samme kombinasjon paddlere og dempere, men har byttet blader til NHP Razor. For mitt tilfelle ble oscilleringen borte. Du kunne kanskje forsøkt å låne blader av noen for å se om det kan hjelpe for å få bort ondet. Nå er ikke oscillering så skadelig på mekanikk, elektronikk og øvrig utstyr som andre former for vibrering, men til gjengjeld er det virkelig irriterende.
              Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
              AHMHK

Comment

• Monkey
                • Dec 2007
                • 112

Irriterende skal jeg skrive under på at det er. Da jeg er forholdsvis fersk i denne hobbyen og ikke er helt på 3D stadiet ennå byttet jeg ut damperne med de som fulgte med heliet (de blå). Skal på stripa i morgen for å se om denne vibereringen er borte. Jeg bruker forøvrig de Radix 600 bladene...

MVH Monkey
                Thunder Tiger 50 Titan
                Align T-rex 450 SE V2
                Spectrum DX7

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Bare så du har utelukket det, er bladene passe hardt skrudd til, dvs legger du det på siden så blir bladene stående.
                  Min rister litt om jeg har bladene for hardt skrudd til, da jeg må opp i turtall for å få dem "strukket ut". For løse blader kan lett gi omtrent samme symptomer men da kommer det også igjen når du tar ned turtallet. Når jeg finner godpunktet så rister den litt første gang jeg tar opp turtallet til bladene er på plass og så holder de seg der og jeg kan spole ned uten "slenging"

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Irriterende skal jeg skrive under på at det er. Da jeg er forholdsvis fersk i denne hobbyen og ikke er helt på 3D stadiet ennå byttet jeg ut damperne med de som fulgte med heliet (de blå). Skal på stripa i morgen for å se om denne vibereringen er borte. Jeg bruker forøvrig de Radix 600 bladene...

MVH Monkey
                    Hvis ting er som det skal (ref. tintin og Arild) så er det en enkel vei utenom problemet og det er å endre turtall... Enten må du legge deg over eller under det turtallet hvor problemet oppstår.
                    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Enig. Om du er sikker på at ingenting er bøyd eller du har for mye slark noe sted så hadde jeg valgt et annet turtall å fly på. Alle duppeditter har sin egenfrekvens og treffer du den eller en multippel med roto eller motorturtall så kan det skje mye moro. Kan være at du bare treffer egenfrekvensen for det nye oppsettet.

Comment

• Arild Johansen
                        • Jan 2004
                        • 426

Slik jeg ser det er det mest sannsynlig ikke feil med verken helikopter, rotorhode, dempere, paddlere eller blader. Det er bare kombinasjonen som til sammen gir den irriterende oscilleringen. Du kan så klart bruke de blå TT demperne eller om du kjøper de røde til TT. De vil muligens fjerne problemet. Husk bare å bruke fett rundt og i demperne når du bruker gummidempere. Infinavation skal gå ”tørre”. Du kan også eksperimentere med ulike paddlere.

Jeg ville forsøke å komme problemet til livs siden du vil få et tap av krefter i en eventuell autorotasjon.
                        Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                        AHMHK

Comment

• Monkey
                          • Dec 2007
                          • 112

Var å testet heliet på torsdag med de blå demperne fra tt kittet( har ikke puttet i fett da men...) Da var det kun de jeg hadde forandret på - ogoscilleringen var ikke å merke. Merkelige greier må jeg si. Er jo en god del mykere disse damperne en de fra infinavation, men kan det virkelig bare være dette som forårsaket problemene? Kan jo altids froandre rpm på IDLE 1 og putte i Infinavation Dampenerne igjen, for jeg vil tro de egner seg noget bedre når jeg kommer så langt som at 3D flyging blir aktuelt.?

MVH Monkey
                          Thunder Tiger 50 Titan
                          Align T-rex 450 SE V2
                          Spectrum DX7

Comment

• retlaw
                            • Jan 2007
                            • 896

Var å testet heliet på torsdag med de blå demperne fra tt kittet( har ikke puttet i fett da men...) Da var det kun de jeg hadde forandret på - ogoscilleringen var ikke å merke. Merkelige greier må jeg si. Er jo en god del mykere disse damperne en de fra infinavation, men kan det virkelig bare være dette som forårsaket problemene? Kan jo altids froandre rpm på IDLE 1 og putte i Infinavation Dampenerne igjen, for jeg vil tro de egner seg noget bedre når jeg kommer så langt som at 3D flyging blir aktuelt.?

MVH Monkey
                            Jeg hadde ikke tørt å fly med blådemper pga faren for bomstrike, men fly du lett akro så går det vel bra. Oscillering er skapt av flybaren og det er den som må ta skylden. Så istedefor for å skifte dempere hadde jeg endret enten på legden til flybarstangen eller skiftet paddler. Kan gått hende at å skrue paddlene lengere inn løser problemt.

For å forklare hvorfor oscillering skjer må jeg først forklare hva flybar stangen er til.
                            Et helikopter uten flybar er egetlig stabilt i hover, men når helikopter begyner å drifte i et retning og får fart så vil bladene bli forstyret på den måten at dem ikke produsere like mye løft på begge sider. På den ene siden av rammen beveger bladene seg fremover(vanligvis på venstre side) og på motsatt side beveger dem seg bakkover. Hvis farten på bladtuppene er for eks. 300km/t og helikoopter har en fart fremover på 50 km i timen, så vil bladene som går fremover ha en fart på 350km/t akurrat i det dem peker rett ut på siden i 90grader vinkel, og på motsatt side så vil bladene kun bevege seg i 250km/t. Siden bladene ikke har likt fart over hele omkretssirkelen så vil mann naturligvis få mer løft på den ene siden og helikoptere vil da begynne å krenke mot siden med minst løft.
                            Den andre forstyrelesen bladene utsettes for skjer når helikopteret har stort fart men istedefor å tenke fart så må vi nå tenke pitch nå. Hvis et helikopter flyr i et vannrett linje så har begge bladene like mye pitch virkning, men når du styrer nesa oppover så oppover så vil pitchen bli endret og ulike pga luftstrømmene over bladene.
                            Flybaren har et gyroskopisk effekt som motvirker disse forstyrelsene. Hvis du forsestiller deg et ball som rotorer under vann så er det lite som hindrer ballen fra å vippe mot en side, men hvis vi monterer på et stang gjennom ballen med vekter i endene så vil den gyroskopiske effekten av rotasjonen til vektene hindre ballen i å vippe. Ulempen er at vektene hindrer også raske cyclic utslag så vi bruker lette aerodynamiske vekter(paddler) istedenfor.
                            Siden flybaren også er koplet via linker til swachplaten så vil den automatisk korrigere for disse forstyrelesene. Men ikke noe er helt perfekt og det under disse flybar koreksjonene at oscillering oppstår. Når du endrer på dempene så endrer du også på forholdet mellom hvor raskt og tregt flybar koreksjonene skjer og som forklarer ditt tilfele.
                            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• Monkey
                              • Dec 2007
                              • 112

Det var et fint og grundig svar. Takker for det! Vet det med myke dampere og booomstrikeproblemet - men som sagt så er jeg ikke helt i den "ville" 3D verden ennå. Er mest opptatt av å sette opp heliet slik at jeg en gang kan utføre litt akrobatikk i lufta. Har bestilt meg nye paddlere, de blå fra tt (finnes kanskje bedre alternativ?) samt at jeg skrur paddlerne litt lengre inn på stanga. Skal teste infinavation damperne igjen snart, med nye godt tilskrudde paddlere.

MVH Monkey
                              Thunder Tiger 50 Titan
                              Align T-rex 450 SE V2
                              Spectrum DX7

Comment

Working...