Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 50 - Viberasjoner i IDLE 1

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Monkey
    • Dec 2007
    • 112

Originally posted by Arild Johansen
    Som Espen skriver har jeg også hatt samme oscillering på Raptor 50. Jeg fikk det i kombinasjonen Infinavation dempere, lette paddlere og SAB blader. 50’ en oscillerte i et område fra 1600 til 1850, men ble borte på idle-up hvor jeg flyr på 2100 rpm. Det største problemet med dette er at det går betydelig ut over tilgjengelig kraft i en autorotasjon. Oscilleringen tar ut kraften raskt av rotoren så det er ikke mye igjen hvis man kommer litt på ”utur”.

Jeg flyr på samme kombinasjon paddlere og dempere, men har byttet blader til NHP Razor. For mitt tilfelle ble oscilleringen borte. Du kunne kanskje forsøkt å låne blader av noen for å se om det kan hjelpe for å få bort ondet. Nå er ikke oscillering så skadelig på mekanikk, elektronikk og øvrig utstyr som andre former for vibrering, men til gjengjeld er det virkelig irriterende.
    Hei

Har byttet tilbake til Infinanvation dempere, satt på de bly paddlerne fra TT, balansert bladene mine ordntlig og har min Futaba GV-1 stående på Norm:1700rpm Idle1:1800rpm og Idle2:1900rpm. Merker oscilleringen i både Idle 1 og 2 men verst i Idle 2 nå. Hva bør jeg gjøre? Stille Rpm annerledes? Er det veldig mye med 1700 i normal? Hvordan ser foresten Throtlecurvene dine ut Arild? Har mine stående på 100 - 50 - 100 i både Idle 1 og 2. Det må da gå ann å få dette heliet til å slutte å riste sånn? Har et par 600 mm Razor Carbon Blades (NHP1010) liggende. Kanskje jeg skal teste de en dag... Når det gjelder autorotasjon er ikke det så farlig for min del da jeg kun har tenkt å benytte meg av det om noe går galt - og da går det som regel raskt ned mot bakken alikevell

Mvh Monkey
    Thunder Tiger 50 Titan
    Align T-rex 450 SE V2
    Spectrum DX7

Comment

• Arild Johansen
      • Jan 2004
      • 426

Det er da besynderlig at denne oscilleringen skal være så standhaftig. Jeg fikk det som sagt med kombinasjon SAB blader, Hvite (medium) paddlere, og Infinavation dempere. Etter at jeg byttet til UL- paddlere og NHP Razor har jeg ikke merket noe til det.

Jeg mener at kurvene og turtallet er irrelevant siden det er oscilleringen du skal til livs og ikke omgå problemet. Dessverre er det ingen hjelp å få ut fra mitt oppsett da jeg flyr på 100% kurver og med Revmax limiter. Jeg flyr normalt på 2100 rpm og det blir lite med hovring. Så normalkurve og idle up 1 blir ikke så mye brukt.

Skulle egentlig likt å ta en kikk på denne Raptoren for å se om jeg fant noe lurium.

Prøv NHP bladene da vel. Jeg synes de er fine på Raptor 50. Til nå de beste jeg har flydd med.
      Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
      Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
      AHMHK

Comment

• Monkey
        • Dec 2007
        • 112

Nybegynner - man lærer da noe hver dag...

Originally posted by Arild Johansen

Skulle egentlig likt å ta en kikk på denne Raptoren for å se om jeg fant noe lurium.

Prøv NHP bladene da vel. Jeg synes de er fine på Raptor 50. Til nå de beste jeg har flydd med.
        Tenkte litt på det du sier om at en nærmere og grundigere titt på helikoteret kanskje ikke er så dumt...
        Plukket av metallhodet for en undersøkelse og fant ut at mine thrust bearings var montert så feil som det går ann å få det... Den siden med størst indre diameter var nærmest bladene. Dette var faktisk tilfelle på begge sider. Det viser seg at jeg har forstått feil av monteringen av disse. Dette kan vel være en vesentlig årsak til mine problemer med risting i heliet, eller??

Mvh Monkey som føler seg fortjent til navnet...
        Thunder Tiger 50 Titan
        Align T-rex 450 SE V2
        Spectrum DX7

Comment

• Arild Johansen
          • Jan 2004
          • 426

Originally posted by Monkey
          Mvh Monkey som føler seg fortjent til navnet...
          Neida! Det er mange som har klart det!

Det kan selvsagt ha med ditt tilfelle å gjøre. Monter de rett. Vær sikker på at du har fått med Thurst Collar riktig samt at spacere mellom demper og bladholder er på plass. Husk å smøre opp thrustlagrene med fett. Går de tørre kan man skade de og en ny ugrei oppførsel dukker opp på helikopteret.

Få høre hvordan det går med lagrene rett montert da
          Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
          Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
          AHMHK

Comment

• Monkey
            • Dec 2007
            • 112

Har vært ute og prøvd... Testet med begge sett blader, Radix og NHp Razor, det rister fortsatt... Stabiliserer seg på 2100 rpm, men rister som sagt i 1900... Nå er jeg frustrert igjen - noe må være løst her et sted, eller skjeft

Mvh Monkey
            Thunder Tiger 50 Titan
            Align T-rex 450 SE V2
            Spectrum DX7

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Du har prøvd å rulle akslingene på ei glassplate/speil el. for å se etter kast ?
              Får du filmet vibrasjonene dine?
              Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Monkey
                • Dec 2007
                • 112

Originally posted by esmel
                Du har prøvd å rulle akslingene på ei glassplate/speil el. for å se etter kast ?
                Får du filmet vibrasjonene dine?
                Spindle og mainshaft er helt nytt som alt det andre på hodet...

MVH Monkey

Kan prøve å filme det i morgen.
                Thunder Tiger 50 Titan
                Align T-rex 450 SE V2
                Spectrum DX7

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Originally posted by Monkey
                  Spindle og mainshaft er helt nytt som alt det andre på hodet...

MVH Monkey

Kan prøve å filme det i morgen.
                  Ah... det burde jeg jo fått med meg.
                  En video pleier som regel å si mer enn 1000 ord
                  Kjipt å slite med slike feil over lengre tid uten å få orden på det.
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• Monkey
                    • Dec 2007
                    • 112

Originally posted by esmel
                    Kjipt å slite med slike feil over lengre tid uten å få orden på det.
                    Sant det. Plukket av hodet nå og plukket ut elevator som forøvrig var noe slarkete grunnet at det er en dårlig option... bytter ut med orginal. Fant skjeve washoutarmer ( mulig de er blitt skjeve av ristinga??) Eller kan det være de som har forårsaket det? Ellers er alt som det skal, mener jeg...

Mvh Monkey
                    Thunder Tiger 50 Titan
                    Align T-rex 450 SE V2
                    Spectrum DX7

Comment

Working...