Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner (Igjen)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VisCounT
    • May 2004
    • 2

Nybegynner (Igjen)

Hei sann. Jeg har brukt en god del timer for å lese om helikopter, og jeg synes at dette forumet er noe av det beste jeg har vært innom for å finne ut mer om min muligens nye hobby. Jeg har fått ett tilbud om en "start" pakke, og lurer litt på om dette er noe å satse på, siden jeg ikke har peiling på hva som er bra eller dårlig. Har lest at Raptor 30 er noe dere anbefaler. Her er det jeg har fått tilbud om:

Raptor 30 v.2
    Comupter radio RD6000 Sport ( Sanwa )
    Gløder m/starter
    12v Starter
    Startforlenger
    Blad Caddy
    Gyro ( vet ikke hvilken enda.)

Denne pakken for 9800,-
    Bra eller dårlig ?? Dyrt eller billig ??

På forhånd takk for hjelpen! Jeg har virkelig tro på at dette!

Mvh Alf Magne.
  • raptorheli
    • Apr 2004
    • 32

Re: Nybegynner (Igjen)

Originally posted by VisCounT

Raptor 30 v.2
    Comupter radio RD6000 Sport ( Sanwa )
    Gløder m/starter
    12v Starter
    Startforlenger
    Blad Caddy
    Gyro ( vet ikke hvilken enda.)

Hei,

Raptor 30v2, kjempe helikopter. Vurder kanskje Raptor 50v2. Men en 30 helikopter holder det og.. etter 1 års tid bytter du oppover uanset

Radioen, RD6000 holder den og, men det er det og.
    Velg heller en JR 9x, eller kanskje en brukt JR3810 radio. Ettersom radioen kan brukes på nye større modeller / flere funksjoner. så vokser du ikke så raskt utav dette. For all del ikke bruk servoene som følger med RD6000 i pakken. De tåler ingen ting.
    Sammen med JR9x får du med 4 x DS811 som vil holde på en 30/50 maskin.

Gløder og starter må du ha, om du ikke får lånt av en i klubb i starten?

Gyro, gjør deg selv en tjeneste og velg GY401 med en gang, og medfølgende servo.

Glødeplugg og fuel:
    Fall ikke for fristelsen å hør på "eventuelle" lokale forhandlere som selger annet en OS.8 og Enja 3.

Bruk masse på GOD fuel, ikke velg noe som "ikke" er godkjent her på siden, Deriblant, Model Racing Fuel, Jero, Wildcat osv..
    F.eks, 15%nitro og 15%olje er good greie...

.-
    Lykket til
    Helikopter er avhengighetsskapende.

Comment

• VisCounT
      • May 2004
      • 2

kjempe bra med kjappe svar! Tusen takk for råd og tips!
      Så det som er her da, er å få tak i en annen kontroll ?
      JR 9x er altså noe du vil anbefale? Hva med servoene som følger med her da? Er de noe å bruke ?

Takk for hjelpen! :P

Comment

• raptorheli
        • Apr 2004
        • 32

JR 9x er altså noe du vil anbefale? Hva med servoene som følger med her da? Er de noe å bruke ?
        JR 9X, flyr jeg med selv og er kjempe fornøyd.
        Du kan trygt kjøpe den med DS-811 servor og bruke de 4 der.
        I pakken såp er det vel og R-900s mottaker. som funger utmerket.

Noen kan komme til å si at du bør/kan kjøre kraftigere servo på pitch. Det kan du, men du trenger ikke. Du kan sikkert få "nappet" den ene av de 4 servoene ut av esken om du føler for det, og bla opp en 400-500 til og få ett råskinn av en 8kgs greie eller noe. men jeg ser det ikke som nødvendig på en 30 maskin...

Du trenger også 1 til halen, men bruk da den som følger med futaba 401 gyroen.

Send en mail til Morten på www.helizone.no så lager han komplett pakke til deg på alt.

-

Comment

• Natrajk
          • Feb 2002
          • 195

Hos www.flyhobby.no får du en Raptor .50 med motor for 4000kr. En futaba 9c koster 4500. Den leveres med 4stk kulelagrede servoer.

Nb! Det er sikkert mulig å skaffe en billigere pakke dersom du går for et mindre helikopter og en mindre avansert sender.
          mvh Kjartan

Comment

• raptorheli
            • Apr 2004
            • 32

Originally posted by Natrajk
            Hos www.flyhobby.no får du en Raptor .50 med motor for 4000kr. En futaba 9c koster 4500. Den leveres med 4stk kulelagrede servoer. .
            futaba til 9c'en, til den prisen leveres vel med "sjibere" servoer, mindre batteri kapasitet ?

Originally posted by Natrajk
            Nb! Det er sikkert mulig å skaffe en billigere pakke dersom du går for et mindre helikopter og en mindre avansert sender.
            Men blir en fornøyd da?, neppe så investeringen må gjøres på nytt så raskt man "kommer" seg videre...

-

Comment

• Natrajk
              • Feb 2002
              • 195

Kjenner ikke til futaba servoer, så jeg vet ikke hvordan disse er i forhold til andre..
              mvh Kjartan

Comment

• humbugh
                • Nov 2003
                • 17

Vil berre slenge meg på og seie at du bør kjøpe ein heftigare sendar fyrst som sist. Eg gjekk sjølv i fella og kjøpte ein Sanwa RD6000. Denne sendaren er eg veldig godt nøgd med i seg sjølv (brukervennlig, billig osv.), men at den berre har 6 kanalar er det store minuset.

Kjøpte forresten nylig ein Raptor 50V2. Utrolig bra førsteinntrykk. Eg held framleis på med byggjinga. Kan anbefale den. Litt stør helikopter enn Raptor 30, noko som gjer det til ein litt meir stabil maskin. Fin maskin for ein nybyrjar. Prisen er jo genial. 4000kr på www.flyhobby.no inkludert motor. Det er jo rett og slett heilt konge!

Lukke til med det vanskelege, men spanande valet!

Comment

• klausre
                  • Oct 2025

Re: Nybegynner (Igjen)

Hei sann. Jeg har brukt en god del timer for å lese om helikopter, og jeg synes at dette forumet er noe av det beste jeg har vært innom for å finne ut mer om min muligens nye hobby.
                  Så bra

Litt på siden, men det er hyggelig at ting faller i smak.

Comment

• joo
                    MFN Skribent
                    • Nov 2002
                    • 6936

Jeg solgte min ubygde Raptor 30V2 til en kompis i klubben som "måtte ha" heli (nybegynner var han ja). Med i pakka jeg kvitta meg med var en GY-401 med digitalservo samt en OS 32SH som erstatning for TT.
                    Så ham et par uker senere og da fløy han rundt og glisa "Godt heli" og "suveren gyro" var fasiten.. (Hvorfor solgte jeg heli igjen?)
                    Jeg tok ut TT av eska da jeg handla og erstatta med OS. Dette skyldes kun at jeg har dårlig feeling med TT-navnet. De første motorene fra dem (leeenge siden) var mildt sagt dårlige. Nu ser jeg en masse folk som suser rundt med Raptorer med TT ombord og er fornøyde.

PS: husk at helikoptre ikke flyr, dem er bare så stygge at jorda støter dem fra seg
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...