Har nå fløyet mitt fantastiske CopterX siden slutten av juni og som nybegynner så går det med litt medknall og fall.
Som foranledning til å ta skrittet ut til fult acro heli er at jeg kjøpte meg en Lama V3 i jula i fjor.
Har nå flydd og modifisert den til det nesten ugjenkjennelige men har samtidig fløyet veldig mye, gjerne flere batteripakker om dagen så når råa endelig meldte seg blei det skikkelig heli av det.
Har også lekt meg en del på simulator ettersom det fulgte med FMS simulator med lamaen.
Bruker først FMS og senere RC Helisim for å tørrtrene med og synes jeg gjør det bra i siumlatoren.
Mitt første oppsett med CopterXen var med 430L KV4050 motor med 11T tannhjul på.
Mine første flyturer blei gjort med dette oppsettet og første tryn kom vel etter 5 batteripakken da jeg skulle prøve meg på nose inn som endte med at heliet begynte å drifte med feil kompensering som resultat og på hue i en hekk.
Heldigvis rakk jeg TH så det blei ingen andre skader en kvestede rotorblader og en bøyd rotoraksling.
Etter dette grodde jeg ut av hagen på baksida og emigrerte over til en fotballbane rett bortenfor her.
Banen har delvis gjenngrodd grusdekke ettersom det kun er den ene sida av banen det faktisk spilles fotball på.
Lærte meg nose inn bedre her ettersom plassen til å rote seg bort på var mye større og begynte en dag å fly i sirkler.
Dette gikk bra de første 2 batteripakkene men på det tredje endte det som førtste gangen jeg prøvde nose in men nå hadde jeg avansert fra normal mode til Idle up med 100 95 90 95 100 throttle kurve så det gikk i bakken for full gass.
Blei skikkelig vrak denne gangen med tailstrike og bøyd motoraksling som særegne trekk ved krasjen.
Var mye som blei bytta denne gangen.
Etter dette monterte jeg inn en 430XL KV3700 motor med det samme 11 tenners drevet.
Man tar det man haver og jeg har flydd et par uker slik.
Har selvsagt blitt mere komfortabel og mere dristig i flyginga nå men i går endte det i grusen atter en gang.
Dristet meg til noen brå manøvre men plutselig får jeg blowout på halen i nesten vertikal posisjon som medfører at jeg mistet orienteringa på heliet og det går i bakken invertert.
Rakk heldigvis TH denne gangen så skadeomfanget er minimalt.
Nå sitter jeg og venter på nye lager til bladholderne og kunne egentlig ha flydd i dag hadde det ikke vært for de lagrene.
Det jeg egentlig lurer på er om sjansen for blowout på halen reduseres med større headspeed?
Har lest en del på helifreak og der sier mange at 11T drev på 430XL motor gir lav headspeed som selfølgelig forplanter seg til halen også.
Har også bestilt meg 12T drev denne gangen i håp om at dette ikke skal gjennta seg.
Resten av viktige data er:
DX6i radio
AR6200 mottaker
Hobbywing Pentium 40A ESC
Spektrum SPM-DSP75 servoer til hodet.
GY401 + S9254 servo på halen.
Blei kansje en litt lang historie det der men så fungerer det jo greit som introduksjon for en ny bruker på forumet også.
Som foranledning til å ta skrittet ut til fult acro heli er at jeg kjøpte meg en Lama V3 i jula i fjor.
Har nå flydd og modifisert den til det nesten ugjenkjennelige men har samtidig fløyet veldig mye, gjerne flere batteripakker om dagen så når råa endelig meldte seg blei det skikkelig heli av det.
Har også lekt meg en del på simulator ettersom det fulgte med FMS simulator med lamaen.
Bruker først FMS og senere RC Helisim for å tørrtrene med og synes jeg gjør det bra i siumlatoren.
Mitt første oppsett med CopterXen var med 430L KV4050 motor med 11T tannhjul på.
Mine første flyturer blei gjort med dette oppsettet og første tryn kom vel etter 5 batteripakken da jeg skulle prøve meg på nose inn som endte med at heliet begynte å drifte med feil kompensering som resultat og på hue i en hekk.
Heldigvis rakk jeg TH så det blei ingen andre skader en kvestede rotorblader og en bøyd rotoraksling.
Etter dette grodde jeg ut av hagen på baksida og emigrerte over til en fotballbane rett bortenfor her.
Banen har delvis gjenngrodd grusdekke ettersom det kun er den ene sida av banen det faktisk spilles fotball på.
Lærte meg nose inn bedre her ettersom plassen til å rote seg bort på var mye større og begynte en dag å fly i sirkler.
Dette gikk bra de første 2 batteripakkene men på det tredje endte det som førtste gangen jeg prøvde nose in men nå hadde jeg avansert fra normal mode til Idle up med 100 95 90 95 100 throttle kurve så det gikk i bakken for full gass.
Blei skikkelig vrak denne gangen med tailstrike og bøyd motoraksling som særegne trekk ved krasjen.
Var mye som blei bytta denne gangen.
Etter dette monterte jeg inn en 430XL KV3700 motor med det samme 11 tenners drevet.
Man tar det man haver og jeg har flydd et par uker slik.
Har selvsagt blitt mere komfortabel og mere dristig i flyginga nå men i går endte det i grusen atter en gang.
Dristet meg til noen brå manøvre men plutselig får jeg blowout på halen i nesten vertikal posisjon som medfører at jeg mistet orienteringa på heliet og det går i bakken invertert.
Rakk heldigvis TH denne gangen så skadeomfanget er minimalt.
Nå sitter jeg og venter på nye lager til bladholderne og kunne egentlig ha flydd i dag hadde det ikke vært for de lagrene.
Det jeg egentlig lurer på er om sjansen for blowout på halen reduseres med større headspeed?
Har lest en del på helifreak og der sier mange at 11T drev på 430XL motor gir lav headspeed som selfølgelig forplanter seg til halen også.
Har også bestilt meg 12T drev denne gangen i håp om at dette ikke skal gjennta seg.
Resten av viktige data er:
DX6i radio
AR6200 mottaker
Hobbywing Pentium 40A ESC
Spektrum SPM-DSP75 servoer til hodet.
GY401 + S9254 servo på halen.
Blei kansje en litt lang historie det der men så fungerer det jo greit som introduksjon for en ny bruker på forumet også.
Comment