Unconfigured Ad

Collapse

Buhu tryna igjen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • perpyro
    • Aug 2008
    • 488

Buhu tryna igjen

Har nå fløyet mitt fantastiske CopterX siden slutten av juni og som nybegynner så går det med litt medknall og fall.
    Som foranledning til å ta skrittet ut til fult acro heli er at jeg kjøpte meg en Lama V3 i jula i fjor.
    Har nå flydd og modifisert den til det nesten ugjenkjennelige men har samtidig fløyet veldig mye, gjerne flere batteripakker om dagen så når råa endelig meldte seg blei det skikkelig heli av det.
    Har også lekt meg en del på simulator ettersom det fulgte med FMS simulator med lamaen.
    Bruker først FMS og senere RC Helisim for å tørrtrene med og synes jeg gjør det bra i siumlatoren.

Mitt første oppsett med CopterXen var med 430L KV4050 motor med 11T tannhjul på.
    Mine første flyturer blei gjort med dette oppsettet og første tryn kom vel etter 5 batteripakken da jeg skulle prøve meg på nose inn som endte med at heliet begynte å drifte med feil kompensering som resultat og på hue i en hekk.
    Heldigvis rakk jeg TH så det blei ingen andre skader en kvestede rotorblader og en bøyd rotoraksling.

Etter dette grodde jeg ut av hagen på baksida og emigrerte over til en fotballbane rett bortenfor her.
    Banen har delvis gjenngrodd grusdekke ettersom det kun er den ene sida av banen det faktisk spilles fotball på.
    Lærte meg nose inn bedre her ettersom plassen til å rote seg bort på var mye større og begynte en dag å fly i sirkler.
    Dette gikk bra de første 2 batteripakkene men på det tredje endte det som førtste gangen jeg prøvde nose in men nå hadde jeg avansert fra normal mode til Idle up med 100 95 90 95 100 throttle kurve så det gikk i bakken for full gass.
    Blei skikkelig vrak denne gangen med tailstrike og bøyd motoraksling som særegne trekk ved krasjen.
    Var mye som blei bytta denne gangen.

Etter dette monterte jeg inn en 430XL KV3700 motor med det samme 11 tenners drevet.
    Man tar det man haver og jeg har flydd et par uker slik.
    Har selvsagt blitt mere komfortabel og mere dristig i flyginga nå men i går endte det i grusen atter en gang.
    Dristet meg til noen brå manøvre men plutselig får jeg blowout på halen i nesten vertikal posisjon som medfører at jeg mistet orienteringa på heliet og det går i bakken invertert.
    Rakk heldigvis TH denne gangen så skadeomfanget er minimalt.
    Nå sitter jeg og venter på nye lager til bladholderne og kunne egentlig ha flydd i dag hadde det ikke vært for de lagrene.

Det jeg egentlig lurer på er om sjansen for blowout på halen reduseres med større headspeed?
    Har lest en del på helifreak og der sier mange at 11T drev på 430XL motor gir lav headspeed som selfølgelig forplanter seg til halen også.
    Har også bestilt meg 12T drev denne gangen i håp om at dette ikke skal gjennta seg.

Resten av viktige data er:
    DX6i radio
    AR6200 mottaker
    Hobbywing Pentium 40A ESC
    Spektrum SPM-DSP75 servoer til hodet.
    GY401 + S9254 servo på halen.

Blei kansje en litt lang historie det der men så fungerer det jo greit som introduksjon for en ny bruker på forumet også.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

Originally posted by perpyro
    Det jeg egentlig lurer på er om sjansen for blowout på halen reduseres med større headspeed?
    Yep........
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Mademan
      • Apr 2007
      • 1086

det beste er vel å kjøre konstant på ST1/ST2 med en høy kurve. f. eks 100-100-100-100-100. Halen min(500'en) holder seg dønn, til og med i god vind
      Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• perpyro
        • Aug 2008
        • 488

Flyr nå med 100 95 90 95 100 så det skulle vel være høyt men kan jo dra den helt opp.
        Men det blir ikke før mot helga da nye lager ankommer.
        Har forsåvidt aldri hatt problemer med ustabil hale, kun dette tilfellet da den slapp helt.
        Har også flydd fort sidelengs uten atdet ser ut som det affekterer halen heller så jeg tror det skyldes for lavt turtall på halerotoren.
        Har fult utslag på haleservoen så mere pitch er det heller ikke å gi.
        Last edited by perpyro; 18-08-08, 20:53.
        Logo 500
        Blade mCPX

Comment

• lacappuchino
          • Oct 2007
          • 1342

Kjører med 12t og samme pitchkurve og motor som deg, og jeg og synes heller ikke halen holder seg dønn stabilt når headspeeden synker. Prøvde derimot 13t en periode, og jeg likte det mye mye bedre. Dessverre så røky det i en liten krangel med tyngdekrafta, men kommer til å sette på det igjen.

Nå merkes det at flytida også reduseres med et par minutter på pakka mot 11t, men det er ikke et issue for meg hvertfall.
          Honeybee CP 2

Comment

• perpyro
            • Aug 2008
            • 488

Ser nå i hvertfall ut som jeg skal prøve meg litt med 12t drev for en stund for å se hvordan det oppfører seg.
            Logo 500
            Blade mCPX

Comment

• perpyro
              • Aug 2008
              • 488

Har fått deler og ny Align koffert til heliet.
              Etter å ha byttet ødelagte lager og deler bygde jeg opp heliet med unntak av bladholdere og linkene ned fra holderne.
              Som jeg har gort tidligere så spinner jeg opp hodet og ser til min store forskrekkelse at hodeblokka står som en banan.
              Har spurt om det er vanlig å bøye hodeblokka på andre forum uten at noen kunne bekrefte at dette er vanlig.
              Vel jeg tok mi etter tredje krasjen så nå vet jeg både at CopterX hodet har kulelager over det hele i hodet samt hvordan det er oppbygd.
              Det står på kofferten "conquer your hart" men det det egentlig skulle stått var "conquering your credit card"
              Uff det begynner å bli dyrt det her.
              Får fly litt mere deffansivt så jeg berger ut sesongen uten krasj.

EDIT:
              Etter en prøveflyging så ser det ut som jeg har vibrasjoner i halen i tillegg til at motoren gir fra seg noen rare lyder.
              Den både går og virker som den har den effekten den skal ha men det høres også samtidig ut som noe tar borti noe inni motoren en gang pr. omdreining.
              Vibrasjonene i halen manifesterer seg ved at den horisontale finnen på halen vibrerer, ikke mye men litt.
              Den er for øvrig i aluminium og har vært kraftig bøyd på den siden den vibrerer og er blitt hamret bein igjen om det har noe å si.

EDIT2:
              Ser ut som jeg må investere i ny motor i løpet av vinteren.
              Kan virke som det er ett av lagerene som klager.
              Last edited by perpyro; 22-08-08, 18:49.
              Logo 500
              Blade mCPX

Comment

• perpyro
                • Aug 2008
                • 488

Etter byttet av hodeblokka i går ettermiddag synes jeg hodet er blitt litt for tregt samt at jeg har vibrasjoner jeg ikke helt vet hvor kommer fra.
                Tror tregheten kommer av at jeg har strammet skruene til mikserarmene og sesawen litt for hardt.
                Starta med å stramme skruen til den første mikserarmen, noe som medførte at den blei treg.
                Løsnet litt på den og skrudde til resten sån passe men tror fortsatt det er litt for mye.
                Skal ta fra hverandre hodet, rengjøre alle delene og montere det sammen igjen på nytt og ta av hubben på halen så få jeg leite metodisk etter vibrasjoner for jeg regner med det blir vibrasjonsfritt uten mainrotorhode og halerotorhode.
                Noen som har noen gode tips for hvor hardt skruene på mikserarmene skal strammes?
                Logo 500
                Blade mCPX

Comment

• roadrune
                  • Jul 2007
                  • 2292

Hvis miksearmene blir trege når du trekker de til, er det noe galt, f.eks at lagrene ikke sitter helt på plass....
                  Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• perpyro
                    • Aug 2008
                    • 488

De har jo doble lager med spacer i mellom så ser for meg at de blir trege når de draes til for hardt, skruene sitter jo tross alt i locktite så det skulle ikke være noe fare å kun dra til så mye at det ikke er slark i armene.
                    Nå er det i tillegg CopterX mixerarmer og hodet kom ferdig montert så det det kan jo være lagrene ikke er plassert 100% der de skal være eller at de har unnlatt og plassere den 0,5mm tykke skiva som skal være mellom lagrene, hva vet vel jeg, har fungert prikkfritt inntil jeg måtte bytte hodeblokka og washout blokka.
                    Jeg har ikke tatt ut lagerene for å sjekke da.
                    Logo 500
                    Blade mCPX

Comment

• perpyro
                      • Aug 2008
                      • 488

Du har rett, det er noe i veien med mikserarmene, i hvertfall den ene av de.
                      Lagrene i den ene av de øvre er trege og den ene lageret i sesawen er også treg.
                      Jaja man lærer så lenge man lever men lønner det seg å kjøpe nye deler eller bare bytte lagrene som er ødelagte?
                      Det kan selvsagt ha vært sånn ei stund ettersom de innerste lagrene i bladholderne var dårlige allerede ved levering så kunne likegjerne disse også ha vært dårlige fra starten av.
                      Last edited by perpyro; 23-08-08, 14:45.
                      Logo 500
                      Blade mCPX

Comment

• roadrune
                        • Jul 2007
                        • 2292

Lagrene kan godt ha røket i en kræsj, det er vanlig.

Jeg ville bare byttet lagrene, ingen grunn til å bytte deler som er iorden.
                        Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• perpyro
                          • Aug 2008
                          • 488

Har allerede bestilt nye deler men da har jeg dobbelt sett så jeg kan fikse opp det ene mens det andre er i bruk så slipper man så mye ventetid på deler.
                          Bestilte meg ny motor også så kan jeg bruke samme metode på motoren når lager ryker i den.
                          Synes det er greit og gjøre det slik i tilfelle man ødelegger mere en bare lageret når man skal ha det ut.

Årsaken til at jeg misstenker at det har vært slik ei stund er at flybaren aldri har vært helt løs samtidig med at den vipper opp og ned i følge med den ene av de øvre mikserarmene når jeg gir colective pitch med motoren av.
                          Den gjør selvsagt det nå også men nå vet jeg at lagrene i den miserarmen er dårlige.
                          Logo 500
                          Blade mCPX

Comment

• perpyro
                            • Aug 2008
                            • 488

Det er ikke lurt å olje opp lagrene etter å ha renset delene i rødsprit før man skrur sammen rotorhodet.
                            Locktite + oljerester = skruer som ikke siter fast.
                            Kunne gått skikkelig ille da skruene til sesawen løsnet under testflyturen.
                            Skulle bare teste bladtrackinga og heliet sto på et bor ute, i min iver etter å se om det tracket like bra med litt pitch så tok det av og jeg måtte lande, men det var nok til at skruene var halveis utskrudd.
                            Godt at jeg oppdaga det før neste flytur.
                            Nå blir det å vente på nye deler før jeg skrur sammen hodet igjen.

Har også fått slark i bladholderne.
                            Det er innfestningene til lagrene som er blitt litt romme etter siste krasjen så spørsmålet lyder som følger: Har det noen betydning med litt slark i bladholderne eller er det bare å få nye med det samme?

Den siste krasjen var hard og hendte invertert og både hodeblokk og hovedaksling såg ut som en banan etterpå.
                            Logo 500
                            Blade mCPX

Comment

• roadrune
                              • Jul 2007
                              • 2292

Hvis det er litt slark, så ville ikke jeg brydd meg, men det er mest sannsynlig lagrene der også, det skal mye til å skade selve holderne slik at det blir slakk.
                              Det er vanlig at demperne blir utslitt, det vil også gi slakk, men da vil begge holderne bevege seg om du drar i den ene.

Locktite trenger minst ett kvarter på å herde, så det kan også være grunnen, dessuten så bør skruene teites såpass at de ikke løsner så fort.

Hvis jeg tolker deg rett, så har du hatt rødsprit på lagrene, det er ikke lurt, du vil aldri klare å smøre dem opp igjen uten å ta av dekslene, og det er ikke enkelt uten å ødelegge de.
                              Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Working...