Unconfigured Ad

Collapse

Skifte motor på Raptor 50 - et spørsmål

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

    #1

    Skifte motor på Raptor 50 - et spørsmål

    Hei.

    Nå er tålmodigheten med min TT 50 motor oppbrukt og OS 50 er bestilt.
    Lurer på hvor mye som må demonteres for å skifte motor. Må jeg f.eks. dele ramma til heliet?
    Er det en link til en slags "how to" liknende Raptor Technique - eller er det noen av dere som kan fortelle meg sånn steg for steg hvordan jeg kan gå fram?
    Litt dumt om jeg setter i gang med en større demontering enn det som er nødvendig.

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no
  • JanFredrik
    • Sep 2006
    • 491

    #2
    Til sammen 10 skruer. Først 6 skruer som holder bukken, så 4 som holder motoren til bukken. Etter de første 6 faller motoren rett ned. Resten er plankekjøring, det ser du as you go.
    Jan Fredrik Bjordal
    www.JetsOfBergen.no

    This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

    Comment

    • ragmag
      • Jul 2007
      • 82

      #3
      Noen flere tips:
      For å få vifta av motoren så bruker du spesialverktøy eller bakenden på tannbørsten, etter å ha tatt av baklokket på motoren (forsiktig med pakningen).

      Jeg bruker den tynne shimsen men ikke noe skive på os 50 når jeg fester vifte og cluch-sko. Og jeg bruker blå-locktite på muteren men ikke på på vifta.

      OS 50 trenger ikke å shimses i motor-bukken, den skal passe akkurat.

      Når du fester motorskruene i ramma så skru inn stramt (ikke hardt) og 3/4 runde ut. Deretter strammer du i kryss MENS du snurrer start-kuplingen baklengs rundt.
      VIKTIG: Start-kuplingen skal gå lett rundt hele tiden, også når du er ferdig å stramme til.
      (Jeg hadde en ramme som jeg bare kunne bruke 5 bolter på.)

      Om du ikke bruker loctite på den bolten som du har remote-glow på så kan det bli lettere å starte.

      Sikkert glemt noe.....
      ---------------
      Falcon 3D
      T-rex 450 SE
      Raptor 50 Titan
      Align 700 N
      JR 9XII
      ---------------

      Comment

      • LarsO
        • Dec 2007
        • 1273

        #4
        Rimelig etter oppskriften, slik gjør jeg det. Husk å smøre enveislageret i clutchen mens du har det demontert.

        Comment

        • arntum
          • Sep 2002
          • 252

          #5
          Heisan.

          Mange takk for informative svar.

          Arnfin
          ........................................
          Fly:
          Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
          Seamaster (Irvine 53 2-takt)
          Wingo (Phasor 15-3)
          Soarus Sports El.glider (600 børste)
          E-Starter (Axi 2212-24)
          ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
          C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
          Formosa (Himax C2812-1200)
          Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
          Cessna Skywagon 185 elektromodell
          Heli:
          Twister Bell 47
          Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
          Radio:
          Graupner/Jr MX-12
          Spektrum DX7

          mail: arntum@broadpark.no

          Comment

          Working...