Unconfigured Ad

Collapse

Oppsett av Spectrum Dx6i

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • keopgaard
    • Aug 2008
    • 50

    #1

    Oppsett av Spectrum Dx6i

    Noen med spectrum dx6i som kan gi meg en gjennomgang av hvordan radioen skal stilles inn?

    Jeg tror jeg skulle ha fått med meg det meste, men er laaangt fra sikker, derfor kunne det vært intressangt å fått litt hjelp.
    E-sky king 2/Spectrum DX6i
    Sjm 430 cf/Spectrum DX7
    Walker 4#3b
    +div fly
    Kjetil E. O.
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

    #2
    Det er nok litt lettere hvis du sier hva du lurer på, sikkert ikke så mange som orker å legge ut hele menyen
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment

    • perpyro
      • Aug 2008
      • 488

      #3
      Ettersom DX6i er en etterhvert mye brukt radio med en totalt ubrukelig manual så skal jeg ta en liten gjennomgang av de instillingene man har bruk for.
      Dette er på ingen måte noen cut & paste svar for å finne ut hvilken verdier som skal stå på de forskjellige stedene men heller en forklaring på hva de forskjellige punktene i radioen betyr og hva de gjør.

      Aller først så har radioen to menyer.
      Den første man kommer til når man klikker på hjulet er "AJUST LIST" hvor man finner alle punktene man kan stille på i radioen.
      Den neste menye er "SETUP LIST" som man finner nederst i "ADJUST LIST" menyen.
      Denne menyen er en mere overordnet meny for valg av helikopter eller fly og annet.

      Jeg starter derfor med "SETUP LIST" ettersom det er det første man må endre på for å kunne sette opp helikopteret.

      SETUP LIST
      ########
      MODEL TYPE:
      Her velger man oppsett for fly eller helikopter.
      Det er de eneste to valgene man har her.

      MODEL NAME:
      Her velger du modellminne plassering og navn på modellen.
      Det du skriver inn her er det som blir stående på skjermen hver gang du starter opp radioen.
      Det er 10 modellminner så har dere flere fly/helikopter så legger man inn disse i tur og orden her.

      MONITOR:
      En kjekk oversikt over kanalene og plassering av utslaget for alle bevegelsene du gjør med stikkene og bryterne.
      Kjekt for å finne ut av hvilken stikke som aktiverer hvilken kanal.

      RREVERSE:
      For reversering av hver enkelt kanal.
      Etter å ha montert servoene i helikopteren vil nok de aller fleste finne ut at en eller flere servoer går gal vei så her kan man rette på hver enkelt kanal separat.
      Samme gjelder forøvrig throttle ettersom man også kan oppdage at lav er høy og høy er forskjellig for forskjellige ESC produsenter.
      I tillegg kan forskjellige merker servo gå motsatt vei sammenlignet med et annet merke.

      SWASH TYPE:
      Det er 2 forskjellige måter og kontrollere swashen på.
      Det er den gamle hvor servoene står 90 grader mot hverandre slik at hver servo kontrollerer hver sin retning.
      Så har man CCPM oppsettet der servoene står 120 grader mot hverandre og radioen mikser signalet til disse for å kontrollere aileron og elevator.
      Sistnevnte er mest brukt nå.

      TIMER:
      Denne aktiveres med trainer bryteren som starter timeren.
      Kjekt for å gi en alarm slik at man kan lande før batteriet er for mye utladet.
      Det skal bare en overutladning til så er et LIPO batteri påført permanent skade.

      Det er flere settinger en det jeg har listet opp her men manualen forklarer de resterende nødvendige settingene bra nok så det får dere lese dere til.

      ADJUST LIST
      #########
      MODEL SELECT:
      Her velger man modellen man skal bruke og/eller endre instillinger for ut fra det man har lagt inn under MODEL NAME.

      D/R&EXPO:
      Her legger man inn verdiene for Aileron, Elevator og rudder bryterne.
      Lavere verdier gir kortere utslag på servoene.
      Man har 2 verdier for hver bryter slik at man kan endre instillingene mans man flyr.
      Samme gjelder for expo.
      Exponensielt utslag kan man sette i 125 trinn i både positiv og negativ verdi.
      Positive verdier gjør at stikkene ikke blir så følsomme rundt midt stikke mens negativ expo gjør stikkene mere følsom rundt midten.
      Det vanlige er å fly med 20% expo men det er ingen som sier at det må være slik så det er bare å prøve seg frem.

      TRAVEL ADJ:
      Her setter man endeverdiene for hver enkelt kanal/servo.
      Veldig greit for å justere inn servoene som styrer hodet slik at man har 0 syklisk utslag ved full negativ og full positiv pitch.
      Man kan også begrense utslagene på hver enkelt kanal her.

      SUB TRIM.
      For senterjustering av servoarmer ved oppsett av helikopteret slik at senter stikke er 0 eller 90 grader på servokrysset.
      Bare husk å rebinde mottakeren etter justering av rudder.
      Gyroen vill ikke initialisere om den oppdager subtrim på kanalen.

      GYRO:
      Her justerer man gain for gyroen.
      Man kan ha 2 verdier som styres av forskjellige brytere.
      Deffault står det "INH" her men det er bare å klikke på "INH" og velge "ACT" så kommer gyro valgene opp.
      Her kan du velge SW-GYRO eller SW-F.MODE
      Det man setter er hvilken bryter på radioen som aktiverer verdiene man stiller inn under 0 og 1.
      For Futabas GY401 er verdier over 50% head hold mode og verdier under 50 rate mode.
      HH mode er egentlig det beste du kan gjøre for stabiliteten for helikopteret men rate er greit for å sette opp halen mekanisk rett ettersom pitchen på halen lystrer stikka i rate mode mens i HH mode så er det en annen historie.
      Velger man SW-GYRO så er det gyro bryteren på radioen som endrer mellom de to verdiene man har satt.
      Velger man SW-F.MODE endrer man gyro instillinger samtidig med at man går fra normal mode til Stunt mode, noe jeg kommer tilbake til lengere nede i posten.
      Gain justering via radioen gjelder selvsagt kun om man har gyro beregnet for dette og har plugget gain pluggen fra gyroen i Gear utgangen på mottakeren.

      THRO CUR:
      Her setter man Throttle kurven i en 5 punkts kurve.
      I tillegg har man 3 moduser man stiller inn.
      Man har NORM, STUNT og HOLD.
      NORM er det man normalt starter med og det er F.MODE bryteren på radioen i posisjon 0.
      Deffault står verdiene her 0 25 50 75 100.
      Dette er instillinger du trenger for å programere ESCen om det skulle trenges.
      Til flyging er de ubrukelige.
      Det man ønsker å oppnå er at ved 0 throttle stikke er signalet 0.
      Ved midt stikke så er man oppe i det turtallet man trenger for å ta av så her anbefales det å ha enverdi på rundt 80%, man kan gjerne prøve seg fram med høyere eller lavere verdi alt etter smak og behag men motoren har det best om den belastes på høyt turtall.
      Ettersom vi har midt stikke verdien så høyt som vi har den så må nødvendigvis 1/4 stikke være høyt ellers så mister man fort turtallet om man skulle dra stikka litt ned for å f.eks. ta ned helikopteret fra litt høyde så en høyere vedri en gjennomsnittet mellom 0 og 80 er nok på sin plass, men igjen det er bare å prøve seg fram.
      Full gass er full gass så her er det bare å sette verdien til 100.
      3/4 stikke blir da midt mellom 1/2 og 1/1 stikke.
      I STUNT mode så setter man Throttle curven f.eks. 100 95 90 95 100 ettersom man vil kunne gi gasspådrag under både positiv og negativ pitch.
      Det er noen som foretrekker flat kurve her som f.eks. 100 100 100 100 100 for de som flyr meget aggresivt.
      STUNT mode aktiveres av F.MODE bryteren i posisjon 1.
      Det DX6I radioen kaller stunt refereres ofte som idle up eller idle up 1 om man skulle komme over det på forskjellige forum.
      HOLD er da TH.HOLD bryteren nederst til høyre på radioen.
      Alltid la den være flatt 0 for det er den siste utveien om noe skulle gå galt slik at ikke helikopteret treffer bakken for full gass.
      Denne brukles også når man trener på autorotasjon og er også grei når man har landet før man skal koble batteriet.
      Da er man litt sikrere når man står med fingrene innenfor rekkevidden av hovedrotoren.

      PITC CUR:
      Her stiller man inn pitch i 5 punkts kurve akkurat som man gjorde med throttle i punktet over.
      I normal mode som for øvrig også bestemmes av F.MODE bryteren så kan man nå sette kurven som følgende. 45 47,5 50 75 100.
      Grunnen til dette er at man ikke skal fly acrobatikk her men kun oppstart og flyging i rett posisjon.
      Da trenger man ikke full negativ pitch samtidig med at litt negativ er greit for å få ned heliet fra store høyder eller sterk oppdrift.
      Man kan selvsagt sette kurvene med enda mindre negativ eller ikke negativ pitch i det hele tatt om men er blodfersk og ikke vil plante helikopteret i bakken om man skulle dra throttelen helt ned i et utslag av panikk.
      Enn slik kurve blir da 48 49 50 75 100 eller 50 50 50 75 100.
      I STUNT mode er det letteste å la kurven være lineær 0 25 50 75 100 eller at man legger inn litt exponensielt utslag f.eks. 0 30 50 70 100.
      Da får man litt mykere utslag ved midten samtidig som man har full negativ og positiv pitch tilgjengelig.
      Er forøvrig i denne moden man flyr acrobatikk og man kan også benytte denne moden når man føler seg mere sikker på helikopteret og vil eksperimentere litt.
      Det som er viktig da er at om panikken skulle slå til så er det opp og ikke ned som er utgangen av vanskelige situasjoner.
      Full pitch opp og man får høyde til å manøvrere seg ut av situasjonen.
      HOLD aktiveres av TH.HOLD bryteren men nå skal den være lineær 0 25 50 75 100 slik at man har full kontroll på pitchen selv om motoren er avslått, som er kjekt om man skulle prøve seg på en autorotasjon.

      SWASH MIX:
      Her justerer man utslagene på aileron, elevator og pitch.
      Man har verdier fra -125 til +125.
      Dette for å kunne reversere miksen om dette skulle trenges.
      Eksempler på dette er om alle servoene går likt under colective pitch mens de to servoene som kontrollerer aileron også går likt når det gies aileron innput.
      Skulle f.eks. alle servoene gå ned ved full positiv pitch så setter man minus verdier på pitch.
      Verdienes størelse anngir utslagene som servoene gir.
      Ønskler man et litt tammere helikopter så setter man aileron og elevator verdiene lavere, ønsker man et mere skvettent helikopter setter man verdiene høyere for større servoutslag.
      Men alltid sjekk swashen så den ikke tar i noen steder ved maks og minimum pitch utslag samtidig med maks og minimum aileron/elevator utslag.

      MIX1, MIX2 og REVO MIX holder vi oss unna inntil man er 100% sikker på radioen og helikopteret så får de som vill eksperimentere med dette gjøre det på egenhånd.
      Det er absolutt ikke noe man må bruke hverken for skala eller 3D flyging.

      Håper denne guiden hjalp og jeg tar selvsagt forbehold om skrivefeil.
      Last edited by perpyro; 30-08-08, 17:52.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

      Comment

      • Heliman
        • Mar 2006
        • 1254

        #4
        Grei og ryddig gjennomgang av menyen
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

        Team Visa...

        Comment

        • keopgaard
          • Aug 2008
          • 50

          #5
          DU VERDEN, her snakker vi om gjennomgang. Okeeeeiiii.....æ e ute på bærtur med min radio, helt klart. Bare å gå over innstillingene på nytt ja. Må kanskje sjekke Dx7 radioen også ja.....

          Takker og bukker for innlegget.
          E-sky king 2/Spectrum DX6i
          Sjm 430 cf/Spectrum DX7
          Walker 4#3b
          +div fly
          Kjetil E. O.

          Comment

          Working...