Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynnererfaringer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • keopgaard
    • Aug 2008
    • 50

Nybegynnererfaringer

Man får det man betaler for, uten tvil!

Jeg begynte faktisk met et lite heli, sånn infrarød styrt liten greia som knapt flyr framover, kjøpte den som en liten leke å ha i fortelte på vogna på ferien i sommer, sien jeg for 21-22 år siden drev med rc biler så har interessen alltid vært der. Vel, mere skulle det ikke til for at jeg to dager etter hadde både flere rc fly og to nye rc biler og dagen deretter nybakt eier av helikopter. Bilene ligger på kontoret og er liiiite brukt, venter til gutten min blir stor nok så skal vi konkurere mot hverandre. Flyene brukes titt og ofte, mye gøy med de og endel havari.

Helikopteret jeg kjøpte var en esky king 2(tabbe). Det har ikke fra dag en gått noe greit med det, fullstendig ustabilt er det som beskriver det best. Overhodet ikke det rette helikopteret å begynne med, føler mest at jeg overhodet ikke klarer å kontrollere det og langt ifra klare å justere/trimme det inn. Men hva får man for 1800 kr i dag, så ikke mere å forvente.

Vel...helikopter greia tiltaler meg utrolig mye, så til tross for king 2 problemene så gikk jeg til innkjøp av en komplett pakke fra flying-hobby.com og valget var en sjm 430 pro med spectrum dx7 radio.

Kom ferdig montert og oppsatt med radio/gyro. Etter å ha blitt beskuet, strøket på og godsnakket til så var tiden til å prøve det kommet etter ca 2.5 uka.

Jeg må nok engang si at jeg har ustabil erfaring fra king 2 og ingen simulatortrening, så jeg var spendt, den er jo NOE større en esky king 2 så det var nerver da jeg fyrte opp for første gang ute, fikk godt med turtall og før jeg fikk sukk for meg så var den faktisk kontrollert i lufta, ca 1 m over bakkenivå og dro bare svakt fram og til siden, dette var HELT UTROLIG for min del, æ va i ekstase(like mye som da jeg dagen før fikk min første laks på enhands fluestang, min første laks i mitt 35årige liv), æ ropte til svigers "Æ FLYR, Æ HAR KONTROLL", han bare glisa.....hehe

Fy f.... så skøy, Æ E HEKTA!!

Så tok overmotet overhand og jeg dro han sakte framover....fløy en sånn 20 m og fikk litt større høyde, ca 2,5 m og var på tur å snu den med snuten mot meg da jeg styrer feil spake, som igjen medføre at helien går sideveis ned i bakken, den lyden da den traff sa meg bare en ting, heliet er stort og tungt ja. Fryktet det værste men syns det gikk greit tross alt, forventet rotorblad ødelagt(stemte), i tilegg gikk det et servokryss og haleboomen sprakk.

Det var den flygingen. Rett hjem å mekke sammen(tabbe). Fikk fikset alt, teipet haleboomen med fiberteip(populært kalt duckteip), fullstendig fravær av vurderingsevnen i gjerningsøyeblikket der ja.

Ny test dagen etterpå, gikk like greit å få den opp fra bakken, helt utrolig hvor god kontroll det er på helien, den bare løfter seg rolig opp fra bakken.....den drar da sakte fram og litt til den ene siden, jeg begynner å skal trimme den inn da jeg får for meg at jeg ikke helt har kontroll(bare tull egentlig, men skulle IKKE tatt den opp i det hele tatt), slakker av på throttelen og dermed faller heliet fra en halv meters høyde rett i bakken, normalt sett ville dette gått bra, hadde det ikke vært for den TEIPETE HALEBOMMEN SOM OVERHODET IKKE ER STIV NOK SIDEN DEN HAR SPRUKKET DAGEN FØR. Den gir etter, halerotoren slår i bakken og bakken gir ikke etter....så noe annet må gjøre det, drivbelte til bakre rotor går tvert av og slår i stykker det som allerede ikke er ødelagt av haleboomen.

Ikke fiksbart før nye dele kommer, til uka engang.

Etter dette slår det meg to ting, jeg skulle aldri kjøpt esky king 2 og jeg skulle aldri teipet haleboomen for å fly dagen etter. Kunne endt mye verre en det gjorde og småe carbonbiter som kommer gjennom luften som prosjektiler er ikke å annbefale!

Men jeg er hektet helt klart, jeg skal kvitte meg med den king 2 også skal jeg gå til innkjøp av et heli nr 2 av bedre kvalitet en king 2 slik at jeg har minst 1 stk som er flybar til enhver tid.

Jeg erfarer at dess større heliet er dess bedre oppfører det seg og er mindre nervøs for utslag på stikka slik et mindre heli er, den sjm helien er nydelig slik.

Så man får det man betaler for, helt klart.

Takker for innspill og hjelp på forumet så langt.
    E-sky king 2/Spectrum DX6i
    Sjm 430 cf/Spectrum DX7
    Walker 4#3b
    +div fly
    Kjetil E. O.
  • helio
    • Jun 2006
    • 18

he he kjenner meg igjen !
    Har brukt noen lapper på forsøks metoden som har gått samme veien...

Er dette litt mer enn middels interressant er det bare å rive i med en gang, og få anskaffet seg et heli som flyr bra, en 500 el. eller en 600N !

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg hadde oppe T-rexen (600N) for første gang idag og ble ganske så imponert !
    Har erfaring både med raptor, T-rex og X-cell, 450, 50 og 90 size men syntes T-rex600NSP oppførte seg best etter min mening ! Dønn stabil og fin og herje med !

Er veldig fornøyd med T-rex 500 hvis du tenker el.

Comment

• perpyro
      • Aug 2008
      • 488

Godt at du kom deg over HB king 2 en.
      Har aldri fløyet en sånn en men lest mye pepper det har fått.
      Når det er sagt så var vel ikke ideen om å fly med tapet haleboom noe pang ide men det er vel noe man må lære seg etetrhvert.
      I motsetning til planker så lad ikke slike propelldyr seg reparere med tape og epoxy desværre.
      Men det er faktisk noen som får noe ut av HB king 2 da.

Følelsen du beskriver etter første takeoffen minner mye om førte gangen jeg tok av, det var deilig det.
      Forskjellen er vel at jeg overlevde første flighten.
      Men gjorde eksakt samme tabben som du etter femte batteripakken.
      Snudde nesa i mot meg og heliet lente over på sida og tryna i en hekk.
      Heldigvis for meg overlevde det med unntak av rotorblader og hovedaksling.

Lykke til med flyginga.
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

Comment

• keopgaard
        • Aug 2008
        • 50

Originally posted by helio
        he he kjenner meg igjen !
        Har brukt noen lapper på forsøks metoden som har gått samme veien...

Er dette litt mer enn middels interressant er det bare å rive i med en gang, og få anskaffet seg et heli som flyr bra, en 500 el. eller en 600N !

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg hadde oppe T-rexen (600N) for første gang idag og ble ganske så imponert !
        Har erfaring både med raptor, T-rex og X-cell, 450, 50 og 90 size men syntes T-rex600NSP oppførte seg best etter min mening ! Dønn stabil og fin og herje med !

Er veldig fornøyd med T-rex 500 hvis du tenker el.

Har vurdert begge de to i dag, syns den 600 med el. virket meget spennende...og oppfører den seg like bra som SJM 430 så må det jo bli bra. Men syns så klart 500 utgaven virker grei den også...men vurdere nu en av de to i alle fall som mest aktuell i alle fall....
        Sjm 430 cf/Spectrum DX7
        Walker 4#3b
        +div fly
        Kjetil E. O.

Comment

• perpyro
          • Aug 2008
          • 488

600E er et helikopter jeg også er fristet av med unntak av at batteriene koster skjorta og litt til.
          Men det finnes jo ESC + motor + 10S batterier som gjør at man får mye mere kraft og flytid en med stock 6S tilbehør.
          Logo 500
          Blade mCPX

Comment

• keopgaard
            • Aug 2008
            • 50

Hvor? legg ut link til meg.....

Ja greit det, men går jeg for en 500 så kan jeg bruke rotorbald og batteri om en an med SJM 430, bør kanskje tenke litt økonomi.....begynner å koste greit med penger denne hobbyen, i tillegg til mine andre dyre hobbyer......
            Sjm 430 cf/Spectrum DX7
            Walker 4#3b
            +div fly
            Kjetil E. O.

Comment

• rotorhodet
              • Jul 2008
              • 8

Man får jo selvfølgelig mer hvis man betaler mer, men det er jo alt etter hvor mye penger man vil bruke på hobbyen.
              Selv har jeg en Belt-cp som jeg storkoser meg med. Hadde null erfaring når jeg begynnte, men lærte fort etter å ha snekret sammen et treningsunderstell på 150gram :P
              Har netopp begynt å fly i sirkler og langt vekk fra meg, men har til nå aldri krasjet det og synes det er damn stabilt når det er lite vind.
              Nå har jeg aldri prøvd noe dyrere helikopter, men synes det er meget fornøyd med det på tross av at det er "billig kinadritt".
              Kunne ikke tenkt meg å bruke mer penger på et heli.

Comment

• Illusion
                • Jun 2008
                • 703

Har akkurat investert i en T-Rex 500 og tenkte jeg kunne dele mine økonomiske erfaringer så langt:

Futaba 10C Radio 4000,-
                Imax B6AC LiPo Lader 1000,-
                Phoenix Simulator 1132,35
                T-Rex 500 CF Kit KX017001TA 2800,-
                Loddetinn 98,-
                Verktøykasse 79,-
                Loddepenn cotech 30W 98,-
                Loddestativ "helping hand" 69,-
                Losi-Loc Threadlock 45,-
                3 x Deans Ultra Female 147,-
                1 x Ball Link Plier 195,-
                1 x Deans Ultra Pair 49,-
                1 x Heat Shrink Tubes 4,7mm 19,-
                H50013T Metal Control Lever 255,-
                HR1047 Swashplate leveler 119,-
                CA Lynlim 45,-
                HIGH RATE 6S - JST XH CONNECTOR 50,-
                TRENINGSUNDERSTELL HELI-MAX ( FOR 30-50 SIZE ) 199,-
                LIPO SACK 229 x 305MM WOODWORKS 295,-
                3 x Servohorn Pakker 165,-
                HZ024T - Hexagon Screw Driver(4pcs) 183,-

H50092 Torque Tube Drive Assembly
                3 x FlightPower EVO25 6S1P LiPo (22.2V/2500mAh)
                JR DS3500G
                3 x JR DS3517
                Spartan RC LipoGuard G4
                Spartan RC Adhesive Pads for Gyro
                Spartan RC Vibration Attenuation Kit
                Spartan RC Flash Link USB
                Porto
                Totalt NOK 5604,20

Spartan RC DS750 Gyro
                Totalt NOK 1154,39

1 x Screw Extractor #2
                1 x Screw Extractor #1
                2 x Align TRex 500 Series Stainless Steel Screw Kit
                Porto
                Totalt NOK 500,- (ca)

Grand Total 18300,94

I tillegg noen hundrelapper i porto og mva

Mye penger.. kan ikke nekte for at jeg har litt dårlig samvittighet, men men
                Mulig å komme billigere ut med billigere servo, gyro og radio

Comment

• spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

Originally posted by perpyro
                  600E er et helikopter jeg også er fristet av med unntak av at batteriene koster skjorta og litt til.
                  Men det finnes jo ESC + motor + 10S batterier som gjør at man får mye mere kraft og flytid en med stock 6S tilbehør.
                  Reagerer litt når folk tenker slik. Regn ut hva fuel koster for ca 25-30 timers flyving. Så kan du sammenligne pris.
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• keopgaard
                    • Aug 2008
                    • 50

Noen som har erfaring med Mikado Logo 500, tenkte på det som helikopter nr 2..... har nu sett på så mange forskjellige men klarer ikke helt å bestemme meg.....
                    Sjm 430 cf/Spectrum DX7
                    Walker 4#3b
                    +div fly
                    Kjetil E. O.

Comment

• perpyro
                      • Aug 2008
                      • 488

Originally posted by spitmk16
                      Reagerer litt når folk tenker slik. Regn ut hva fuel koster for ca 25-30 timers flyving. Så kan du sammenligne pris.
                      Jeg skrev det mest fordi så langt har jeg kun sett Trex 600E med motor og ESC.
                      Vil helst ha et uten slik at jeg slipper å betale for elektriske komponenter jeg ikke har lyst på og ikke kommer til å bruke.
                      Men skjønner hvor du vil med tanke på kost batterier vs fuel.
                      Logo 500
                      Blade mCPX

Comment

• Mathias
                        • Feb 2007
                        • 1122

Originally posted by keopgaard
                        Noen som har erfaring med Mikado Logo 500, tenkte på det som helikopter nr 2..... har nu sett på så mange forskjellige men klarer ikke helt å bestemme meg.....
                        Ja...

Dette er det råeste helikoptret i 30 size elektroklassen. Min er så responsiv at jeg nesten ikke klarer å henge med i kjappe TicToc'er.

Den kan også settes opp til å være ideel for en nybegynner.

Sjekk ut denne tråden.
                        Mathias
                        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• sollie
                          • Jan 2008
                          • 176

Gikk fra picco z i jula (egentlig guttene sine ), til en belt cp og lærte meg det grunnlegende på den. Solgte den og gikk til en 450 v2 + dx7 som jeg fortsatt har, (kjøpte også en v2 til for å plukke litt deler av samt at det fulgte med en v1 kropp, som nå er solgt. ) Nå er det en t rex 500 som er på ønskelista.

hvor handlet du utstyret dit hen Illusion ?? Det var litt av en liste.
                          Drammen rock city

Comment

• Illusion
                            • Jun 2008
                            • 703

Originally posted by sollie
                            hvor handlet du utstyret dit hen Illusion ?? Det var litt av en liste.
                            Jeg vurderte først en ferdigpakke kjøpt fra forhandler her i norge, men fant ut at om jeg brukte litt tid så kunne jeg få det litt billigere. Nå har jeg ikke akkurat valgt de billigste komponentene, men skulle jeg hatt tilsvarende pakke i norge tror jeg nok at jeg måtte ut med litt mer (proove med wrong)

Radio og lader kjøpte jeg av en bekjent.
                            T-Rex kit'et kjøpte jeg 2nd hand på finn.no. Pakken var knapt åpnet.
                            Ellers har jeg shoppet hos Clas Ohlson, SmallSize Oslo, Elefun, RCPRO, A Main Hobbies, Skyline Models, Hobby24, RCScrewZ & Hobbies.. ja.. det tror jeg var det

Comment

• sollie
                              • Jan 2008
                              • 176

Regnet nesten med at du hadde shoppet i usa eller noe, 2800 for en 500 var ikke dårlig.
                              Lite av de tilsalgs brukt, eller 'import' om dagen.
                              Drammen rock city

Comment

Working...