Unconfigured Ad

Collapse

Innkjøring av OS 50 Hyper

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • menorian
    • Aug 2008
    • 8

Innkjøring av OS 50 Hyper

heisann, jeg har sitti her å søkt å lest litt på innkjøring av motorer når, og har finni ut av en del ting jeg lurer på, men det er fortsatt et par ting igjen.
    Jeg har aldri eid en fuel motor før, så jeg lurer på et par ting.

Det står at man skal starte på en 1.5 til 2-3 turns ved innkjøring.
    Snakker vi da om "Needle Valve" eller "Mixture Control Screw"? jeg antar at det er "Needle Valve" men hva er forskjelden på de to?

Og med 1 turn, vill det si 360 grader? altså en HEL omdreining, eller en halv (180 grader), jeg har hørt begge deler.
    Og om det er Needle Valve'en som skal være 1.5-3 turns ut, hva skal da Mixture Control Screw være på?
    sikkert dumme spørsmål men jeg er seriøs ny til fuel motorer.

En ting til jeg lurer på, motoren står jo i helikopteret, og MÅ jeg fly for å kjøre inn motoren eller går det greit å ikke montere på vingene og bare la den stå å putre på lavt turtall i en 4-5 tanker?

Noe annet jeg må være obs på?

Tusen takk.
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Du har to justeringer på forgasseren.

* Skruen (den du må bruke et skrujern på) er selve tomgangsjusteringen. Denne kalles Mixture controll.
    * Nåla (den du bruker fingrene på) blir omtalt i manualen som Needle Valve. Denne skal stå ca 1,5 omdreining mer enn normalt.

Motoren blir nok alt for rik dersom du prøver deg med 1,5 omdreining mer enn normalt (altså 3 omdreininger). Du må få og arbeidstemperatur for å få noen effekt. Dette måler du ved å stikke en finger inn i baklokket på motoren. Du skal kunne holde fingeren der min 5-6 sekunder (uten at ansiktet ditt vrenger seg i smerte) .

Mixture Valve er forhåndsinnstilt fra fabrikken - sier manualen. Men motoren skal gå fint på tomgang. Ikke for høyt turtall og heller ikke for lavt.

1 turn er 360 grader. 180 grader blir mao 1/2 turn.

Helikoptermotorer skal kjøres inn i helikopteret, mao også med blader på. Jeg pleier å fly rolig rundt uten å presse motoren for mye. Etter noen tanker (les : 4-5 tanker) så begynner jeg å leane motoren. Kombinasjonen av lyd og temperatur er det jeg bruker for å avgjøre om motoren er for rik/lean.

NB ! Det er mange faktorer som spiller inn i forhold til hvor nålene skal stå (fuel, potte osv.). Se deg derfor ikke blind på hva andre har satt nålene på, men finn ut hva som fungerer i ditt heli.

Dersom du er i tvil, så kan det være lurt å ta kontakt med en klubb i nærheten der du bor.
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• helio
      • Jun 2006
      • 18

Det skulle holde med needle valve 1,5 turn ut fra helt lukket posisjon, og mixture
      control halvveis ut, slik den skal være levert..

Har hatt 6-7 tanker på t-rexen nå, og da jeg fikk justert inn mixture control til 2/3 lukket, og needle valve til 1,2 turn ut ble det virkelig fart i sakene, uten at det ble for varmt..

Kommer selvfølgelig an på div. ting som fuel, oppsett på hver enkelt modell...

Comment

• menorian
        • Aug 2008
        • 8

ah okay,

men er det slik at man "bør" hovre og ikke bare la det stå på tomgang?

Comment

• LarsO
          • Dec 2007
          • 1273

Motor skal vel kjøres inn med noe belastning.

Comment

• roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

Sånn generelt på motorer, så skal de ha lett og varierende belastning og turtall.
            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Heliman
              • Mar 2006
              • 1254

Jepp, glowmotorer er ikke noe annerledes..
              Mvh
              Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

Working...