Har lest endel tråder her inne, og ser det står endel om å trimme inn heliet. Hva vil dette si i praksis?
Unconfigured Ad
Collapse
Trimme inn heli?
Collapse
X
-
Når du setter opp/bygger et heli, så skal du være usannsynlig nøye for og få heliet til og "stå i ro" i luften.
Så når du har vært nøye nok, og du skal ut på jomfru tur så vil heliet mest sannsynlig bikke til den ene siden samt fram eller bak.
På siden av stikkene på radioen din, så er det små knapper man kan trykke opp/ned og høyre/venstre på. Det er trim knappene.
Så hvis du synes flye/helie ditt "svinger" av seg selv, så er det bare og trimme motsatt vei.
Hvis du setter opp servo horn i 90 grader i forhold til linken, samt rett lengde på linken, så skal du teoretisk ikke trenge og trykke så mange ganger på trim knappene.
Håper dette var en god nok forklaring, ellers så får du bare si ifra
Mvh Robert. -
Trim må nok utføres i lufta men gyroen kan testes på bakken med motoren av, i hvertfall virkemåten ettersom man alikavel ender opp med å mytte finjuster gain.
Om du vrir heliet fra side til side vil du se at halrotoren endrer vinkel ettersom den forsøker å oppheve bevegelsen med utslag på halen.
Det er dåg viktig at halen er satt opp mekanisk rett slik at man ikke har binding når servoen kommer til ytterpunktene.Trex 450 blandingsrase 4S
Logo 500
Blade mCPXComment
-
Trim må nok utføres i lufta men gyroen kan testes på bakken med motoren av, i hvertfall virkemåten ettersom man alikavel ender opp med å mytte finjuster gain.
Om du vrir heliet fra side til side vil du se at halrotoren endrer vinkel ettersom den forsøker å oppheve bevegelsen med utslag på halen.
Det er dåg viktig at halen er satt opp mekanisk rett slik at man ikke har binding når servoen kommer til ytterpunktene.
Blir ikke dette også en gyro test?Comment
-
Joda det fungerer meget godt til å sette opp gyroen med men samtidig så får du ikke sjekket at gyroen har initzialisert for hver gang du skal fly med denne riggen så fremt du ikke spenner heliet opp i den for hvert batteri du skal fly.Trex 450 blandingsrase 4S
Logo 500
Blade mCPXComment
-
Joda, så du "MÅ" ikke fly for at du skal se hvordan gyroen oppfører seg, det er som perpyro sier, bare tenk deg hvordan halebladene skal vri seg for og kompansere.
Når du drar halen til høyre, så skal bladene vri seg slik at halen da tvinges til venstre om du skjønner.
Mvh Robert.Comment
-
Joda, så du "MÅ" ikke fly for at du skal se hvordan gyroen oppfører seg, det er som perpyro sier, bare tenk deg hvordan halebladene skal vri seg for og kompansere.
Når du drar halen til høyre, så skal bladene vri seg slik at halen da tvinges til venstre om du skjønner.
Mvh Robert.Comment
-
Ja, det fleste gyroene har et lys som lyser konstant når gyroen er i heading hold.
Hvilken gyro har du ?
Mvh Robert.Comment
-
Har dette heliet, er usikker på hvilken gyro som står i det. Det er nok ikke noe supert heli i forhold til dine, men jeg ser på det som en greit vei inn i Heli hobbyenComment
-
Det betyr at den bruker litt tid på å nullstille seg hver gang den slåes på, hvis du beveger heliet før den er klar, vil ikke halen stå i ro når du letter.Hilsen Rune Marcussen
MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
JR DSX9
Fitjar Modellflyklubb
---------------------------------------------------------------------------
Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!Comment
-
Takk Takk. Er ikke noen bevegelser eller noe en bør gjøre ? En skal bare la det stå litt før en tar av? Slik at enn er sikker på den er nullstilt?Comment
-
http://www.rcbutikken.no/product_inf...roducts_id=400
Har dette heliet, er usikker på hvilken gyro som står i det. Det er nok ikke noe supert heli i forhold til dine, men jeg ser på det som en greit vei inn i Heli hobbyen
Bare la heliet stå helt stille før du slår på strømmen/setter i batteriet.
Så venter du bare 5 sekunder før du setter på canopyen. har du satt opp dette heliet selv? eller kom det ferdig til å fly ?
Mvh Robert.Comment
-
Jeg har fått meg en overaskelse en gang der lyset på 401 gyroen var tent mens når jeg tok av så dro det først en kjapp høyre og en kjapp venstre før jeg fikk det ned igjen.
Sjekker alltid at gyroen gir utslag før jeg tar av selv om gyroen har initsialisert.
Gjort det til en del av preflight sjekken man utfører før man tar av.Trex 450 blandingsrase 4S
Logo 500
Blade mCPXComment
-
Desto mer man sjekker, desto mindre fare er det for og krasje, noe man bør sjekke er vel at deans kontaktene er gode, vri og bend litt på de for og se om det er dårlig kontakt!
Ut og fly!
Mvh Robert.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment