Unconfigured Ad

Collapse

Gyro og servoer - samme hvilken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esk
    • Oct 2008
    • 105

Gyro og servoer - samme hvilken?

Jeg er akkurat kommet i gang med elektro, og bruker en Blade 400. Mange har gitt meg tips om at jeg bør oppgradere servoer og gyro. Det sitter DS75 Digital Sub-Micro servoer og G110 Micro Heading lock gyro. Servoene har jeg måttet skifte drev i allerede et par ganger pga ødelagte plastdrev.

1) Er det nødvendig å oppgradere? Hva kan jeg forvente av forbedringer?

2) Kan jeg bruke "hva som helst" av gyroer og servoer, er det standard festepunkter, utslag etc?

3) Må utstyret (radio?) oppgraderes/omprogrameres?

Nei, jeg kan ikke si at jeg kan fly skikkelig enda. Ja, jeg har gått noen ganger i bakken....

mvh
    Erling

T REX 500 ESP (med Futuba 520)
    Blade 400 3D
    Walkera 4#3 V2 Brushless
    Twister Bell

Spektrum DX6i
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Jeg flyr på nybegynnernivå, men tross alt ikke bare hovring bakfra. Til mitt bruk er den medfølgende gyroen helt OK, såpass at jeg ikke har testet den GY401´en som fulgte med et delehelikopter. Men så har jeg konsentrert meg om fly de siste månedene, blir nok gyroskifte når heli-lysten melder seg.

Gyroer festes med skumtape, hvertfall plass nok til de fleste. Servoer må man av og til fikle litt med, men de fleste i samme vektklasse får vel plass til slutt med litt mekking.

Syntes det ikke var morsomt å bruke fabrikkinnstillingene, nei. Satt hjertet i halsen. Skikkelig pyseinnstillinger får det til å oppføre seg som et kontraroterende (mener jeg har postet noen innstillinger eller link til helifreak her et sted. Uansett er det masse info på helifreak.com om temaet).
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• E&E
      • Apr 2008
      • 578

Jeg er også på nybegynnernivå, men har kommet meg over fra hovring til flyging (8-tall, svinger, Ikke noe 3D-aktig). Etter en krasj i sommer som skyldtes at en av swash-servoene sluttet å virke tenkte jeg at et bytte kunne vært aktuelt. Jeg gikk for en pakke fra Hitec med 3x HS-65MG servoer, HS-5000 gyro og HS-5083 haleservo, se feks denne http://www.advantagehobby.com/produc...cat=315&page=1

Servoene passet rett inn (litt presspasning men ok), haleservoen var litt større enn originalservo men det gikk det å. Noen vil kanskje si at ett sett som dette er litt overkill på en Blade400 men de kan jo gjenbrukes på et senere prosjekt.

Etter at jeg satte inn dette settet syntes jeg faktisk at helikopteret ble lettere å fly, Mer kontant liksom, jeg har ikke hjertet så langt opp i halsen som tidligere. Det kan jo selvsagt være en ren psykisk effekt, men hva så?
      Jeg må vel justere gainsetting for gyro etterhvert. For øyeblikket står det 25% på rate mode og 75% på Heading Hold.
      Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• satyra
        • Jan 2008
        • 96

Hei,

HS65MG har i ganske lang tid vært "standardservo" i helier av denne størrelsen. Jeg har det på begge mine 450er. Har forsøkt andre helier med dårligere servoer og for mitt vedkommende var forskjellen i alle fall merkbar. I tillegg skal jo MG-servoer tåle en del mer ved kræsj. Har tatt flere servoer ved kræsj, men aldri MG'er (nå kan dette være tilfeldig, har ikke kræsjet nok til å ha noe bra datagrunnlag).

Det blir imidlertid mer vanlig med digitale servoer på swash også - du har jo f. eks denne pakken:

http://www.readyheli.com/Ready_Heli_...s3500g_770.htm

Har ikke prøvd den selv så kvaliteten kan jeg ikke uttale meg om.

Før du investerer i nytt utstyr til Bladen din bør du imidlertid vurdere om du ønsker å gå opp i størrelse. Jeg har kjøpt en T-rex 500 og må vel si at jeg angrer på at jeg ikke har gjort det før. Har brukt forholdsvis mye penger på 450ene og tror ikke det blir så mye flyging med de fremover. Servoer til 400 klasse helier er for små til å passe i helier som er hakket større, men gyro kan selvfølgelig brukes.

Eirik
        2 * T-rex 450
        1 * T-rex 500

Comment

• lacappuchino
          • Oct 2007
          • 1342

På 450Se så sitter jo swashen direkte linket til servoene, som øker risikoen for at drev går ved kræsj. Jeg fant en kombopakke med 65MG og etter mange kræsj, så har jeg kun byttet drev i en servo en eneste gang. Så det er en grunn til at 65mg har blitt en standarservo på disse helikopterene.
          Honeybee CP 2

Comment

Working...