Unconfigured Ad

Collapse

Imax B6 lader..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

Imax B6 lader..

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg en Imax B6 lader: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...rger_1-6_Cells

Etter å ha lest manualen er jeg fortsatt litt usikker på hvordan jeg bruker den. Er den noen som har lyst til å gi meg en kort step-by-step brukerveiledning? Har 3 stk 11,1V 3S lipo-pakker (1x1300mAh og 2x1800mAh)jeg skal lade.
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro
  • Illusion
    • Jun 2008
    • 703

Har Imax B6AC

Min oppskrift

1) Plugger inn batterikabel i laderen (Ikke selve batteriet, men kabelen)
    2) Plugger inn balanserer i lader (må ha en overgang på mine batterier) (Ikke selve batteriet, men kabelen)
    3) Setter strøm på laderen
    4) Plugger batteribalanserer i balansererkabel
    5) Plugger batterikabel i ladekabel
    6) Trykk på Batt.type/stop og velg LiPo Batt
    7) Trykk på Enter/start
    Trykker på pluss knappen til det kommer opp LiPo Balance
    9) Trykk på enter og endre ladestrøm med pluss og minus
    10) Trykk på enter og endre volt på pakken med pluss og minus
    11) Trykk på enter
    12) SJEKK AT PARAMETRE ER RIKTIG I FORHOLD TIL DET SOM STÅR PÅ BATTERIET
    13) Holder inne start til det kommer opp batterisjekk
    14) Dersom de to tallene som kommer opp er like og stemmer med antall celler i pakken trykker du på start en gang til og den lader til batteriet er fullt
    15) Når batteriet er fulladet noterer du antall mAh som er dyttet inn i batteriet (Lurt å føre statistikk på alle batteriene dine). Du skal ikke dytte inn mer enn 80% av kapasiteten. Dersom lading overstiger 80% har du tappet det for mye (sier de lærde)

Link til onlinemanual: http://www.skyrc.us/pdf/manual_B6AC.pdf

Jeg er også ganske fersk på lipo selv og brukte en del tid på å finne ut av det. Elendig manual.

Har 6s 22.2V 2500 og 3000 mAh batterier som jeg begge lader med 3.0A ladestrøm

Håper dette er riktig da jeg ikke har laderen foran meg akkurat nå. Men skal ha "ladeparty"
    i kveld så skal oppdatere dersom det er noe feil
    Last edited by Illusion; 08-10-08, 17:38.

Comment

• Brumm
      • Apr 2008
      • 1816

Glimrende! Skal teste dette i kveld.. Så da dukker det nok opp flere spørsmål

Frem til nå har jeg brukt en billig lader uten balanserer. Burde jeg da starte med å bruke discharge funksjonen først?

Comment

• Illusion
        • Jun 2008
        • 703

Originally posted by Brumm
        Frem til nå har jeg brukt en billig lader uten balanserer. Burde jeg da starte med å bruke discharge funksjonen først?
        Jeg kan ikke teorien bak det, men personlig vil jeg anta det bare er å lade. Balansererern balanserer alle cellene dine under veis.. men man skal ikke lade fulladede batterier. Ville ha ladet dem ut ved bruk til de er 80% tappet og ladet dem balansert med imax'en.

Comment

• Ferry
          • Feb 2007
          • 456

Originally posted by Illusion

Har 6s 22.2V 2500 og 3000 mAh batterier som jeg begge lader med 3.0A ladestrøm

Håper dette er riktig da jeg ikke har laderen foran meg akkurat nå. Men skal ha "ladeparty"
          i kveld så skal oppdatere dersom det er noe feil
          Da lader du i hardeste laget. De fleste lipoer skal ikke lades med mer enn 1C, i ditt tilfelle hhv. 2,5 A og 3,0 A. Nå er det riktignok noen typer som tåler 2C, men uansett skader det ikke å lade forsiktig. Teorien tilsier at levetida på lipoene blir lengre om du lader mer forsiktig. Jeg pleier å ligge noe under 1C. Sjelden jeg har så dårlig tid at jeg må ligge helt på grensa. Forøvrig går jeg ikke helt bananas for å spare lipoene heller. De er slitedeler, som før eller siden må byttes ut. Om en tenker bittelitt langsiktig, og regner på batterikostnad pr. flytur, så ser en fort at det er lite å hente på å få ut noen ekstra ladesykluser.

Comment

• Illusion
            • Jun 2008
            • 703

Takk for det Ferry

Jeg vet at jeg både lader og bruker batteriene hardere enn det som anbefales. Jeg har valgt å legge meg på den linjen og skal gi en update etter hvert. F.eks. etter rundt 100 ladinger for å se om de har tatt nevneverdig skade.

Comment

• Ferry
              • Feb 2007
              • 456

Nei, bare lad opp på "balance charge" eller hva det nå heter. Da skal de bli balansert under opplading. Hvis de er veldig ute av balanse, så er de antagelig ikke så mye å ha uansett. Ekstra utlading er bare å bruke opp batteriet unødig. De tåler kun 100-200(?) utladinger. Pass på å ikke lade ut mer enn 80% av kapasiteten. Skader sikkert ikke å gi seg bittelitt før heller.

Comment

• Brumm
                • Apr 2008
                • 1816

Takk til dere begge!

Er snart ferdig å sette sammen heli'en etter siste krasj, så da kommer jeg til å teste laderen også..

Kan jeg forresten se på laderen om cellene er veldig ute av balanse? Og hvor går grensa for at de er ødelagt?

Comment

• Illusion
                  • Jun 2008
                  • 703

Da er listen oppdatert og skal være korrekt

Bare å spørre om det er noe

Comment

• Ferry
                    • Feb 2007
                    • 456

Kan jeg forresten se på laderen om cellene er veldig ute av balanse? Og hvor går grensa for at de er ødelagt?
                    På side 5 i manualen som det linkes til lenger opp her, står det piler på de to midterste knappene med teksten "See the status of individual cells in balance charge mode".
                    Du kan veksle mellom "vanlig" bilde som viser totalspenning og mAh, eller individuelle cellespenninger. (jeg har ikke laderen foran meg her, og jeg husker ikke de eksakte tastetrykkene)

Hvor grensa går har jeg ikke noe godt svar på. Vanlig på mine 3S batterier er f.eks 4,17 4,19 og 4,20. Ladinga skal stoppe på 4,20. Jeg ville blitt mistenksom hvis ei celle var 4,10 når de andre er 4,20. Hvis det er stor ubalanse, så tar det laaang tid før Imaxen rapporterer at batteriet er ferdig.

Svjv klarer Imaxen bare å "blø forbi" 300 mA på balanseringspluggen. Så hvis ei av cellene har nådd 4,20 V, så lades det ikke med mer enn 300 mA inntil resten av cellene når 4,20 V. Og det kan ta tid...
                    Det er en innstilling for maks ladetid og antall mAh et sted. Tror default tid er 2 timer.

Comment

• Illusion
                      • Jun 2008
                      • 703

Riktig som Ferry sier. Dersom du trykker på Inc under lading får du opp status på alle cellene. Dersom du trykker på Dec (flere ganger) så får du opp alle intsillinger slik som max slutt-v, max mAh, max tid osv.

Jeg vet ikke om det er mulig å se denne informasjonen uten at man er i lademodus. En svakhet på laderen synest jeg (eventuelt uvitenhet fra min side)

Comment

• opa
                        • Jan 2007
                        • 717

har samme lader og kaster på et spm. hvis det er greit når jeg starter en lading så kan jeg endre hvor mange amp jeg vil lade med, men etter en stund går ikke dette lenger... hvorfor ikke?
                        Joakim L. T. 94-Modell
                        ---------------------------------------------------
                        Aeroworks - Extra 300
                        Extreme Flight - Yak 54E Profile
                        Crrc-Pro GF26I
                        EG - Yak 54 26cc
                        Kyosho - Edge 540 .50
                        C Goldberg - Cub med flottører
                        OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

• Brumm
                          • Apr 2008
                          • 1816

Originally posted by Ferry
                          På side 5 i manualen som det linkes til lenger opp her, står det piler på de to midterste knappene med teksten "See the status of individual cells in balance charge mode".
                          Du kan veksle mellom "vanlig" bilde som viser totalspenning og mAh, eller individuelle cellespenninger. (jeg har ikke laderen foran meg her, og jeg husker ikke de eksakte tastetrykkene)

Hvor grensa går har jeg ikke noe godt svar på. Vanlig på mine 3S batterier er f.eks 4,17 4,19 og 4,20. Ladinga skal stoppe på 4,20. Jeg ville blitt mistenksom hvis ei celle var 4,10 når de andre er 4,20. Hvis det er stor ubalanse, så tar det laaang tid før Imaxen rapporterer at batteriet er ferdig.

Svjv klarer Imaxen bare å "blø forbi" 300 mA på balanseringspluggen. Så hvis ei av cellene har nådd 4,20 V, så lades det ikke med mer enn 300 mA inntil resten av cellene når 4,20 V. Og det kan ta tid...
                          Det er en innstilling for maks ladetid og antall mAh et sted. Tror default tid er 2 timer.
                          Da er jeg i gang med å lade.. Etter hva jeg har forstått, sier den fra i displayet når den er ferdig?

Lader nå på 1.0A, men kunne kanskje gått opp til 1.8A når jeg lader en 11,1V 1800mAh pakke på 20C? Hvordan var det regnestykket igjen..

Innstilling for maks ladetid og antall mAh har jeg latt stå som default.. Burde jeg endre de?

Comment

• Illusion
                            • Jun 2008
                            • 703

Da er jeg i gang med å lade.. Etter hva jeg har forstått, sier den fra i displayet når den er ferdig?
                            Den piper som ett uvær og blinker full ja .. Så lenge du setter riktig antall celler, volt på pakken og lader med 1C så skal alt gå riktig for seg

Innstilling for maks ladetid og antall mAh har jeg latt stå som default.. Burde jeg endre de?
                            Jeg har ikke skrudd på noe. 2 timer og 5000mAh er mer enn det mine pakker bruker/tåler.

Comment

• bjeff
                              • Jul 2007
                              • 2010

Du kan trygt lade på 1 c, dvs 1,8 når du har 1800mAh. Men det beste er jo mindre, jo bedre.

Edit: var litt sein på labben...
                              Last edited by bjeff; 14-10-08, 12:43.
                              Anders Eiebakke
                              90078513

Comment

Working...