Announcement

Collapse
No announcement yet.

RPM på T-Rex 450 SE V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RPM på T-Rex 450 SE V2

    Hei.

    Er rimelig grønn innen rc-verdenen men kjøpte en T-rex 450 i vår, og har takket være alle fabelaktige tråder her i forumet (pluss Bob`s byggevideoer selvfølgelig) klart å sette det sammen og faktisk også fått det opp i hover så langt uten noen skader. Takk til alle sammen!!!

    Men jeg blir ikke helt klok på hvordan man finner ut hvilket turtall heliet har ved ulik throttel. Jeg har f.eks en throttelkurve som gir mellom 80 og 85% i hover. Forslag til omtrent RPM? Bruker dere måleinstrumenter?

    En annen ting er begrepet GAIN for gyro. Ser dette er belyst flere steder i forumet, men skjønner likevel ikke helt hva det betyr. Er det rett og slett FØLSOMHETEN til gyroen man justerer??? Har selv justert denne ned til heliet står stabilt uten at halen "skjelver" og endte opp på ca 35. Ok eller for lavt?

    Takknemlig for svar.
    Einar Grobakken

    HIROBO SRB QUARK | WALKERA 4G3 Brushless | T-REX 600 NITRO PRO, DS610, DS 760 M/BLS251 | T-REX 450 SE V2, HS-65 MG, GY401 M/S9650
    FUTABA 10C 2.4 GHZ

  • #2
    Hei,

    Hvor høy RPM du skal ha på hode varierer litt etter hva du liker. Jeg kjører med relativt høy RPM (ca 3300 - 3400 RPM), mens andre liker mindre. Dette henger selvfølgelig sammen med hvor mye utslag du setter heliet opp med (cyclic og pitch) og ikke minst hvor mye vekter du har på paddle stangen (og hvor vektene er plassert).

    I klubben er vi flere som flyr trex. Men jeg tror ingen av dem er satt likt opp.

    Jeg synes personlig at trex'en er lettere å fly med høy RPM - men som sagt smak og behag. Det som i midlertid er helt sikkert er at dersom du kommer for lavt vil helikopteret voble. Mao, den blir ikke stabil. Akkurat hvor dette punktet er, er litt vanskelig å si fordi det kommer an på hvilke blader du benytter.

    Her er linken til HeadSpeed-kalkulator : readyheli.com - Dette nettstedet er til salgs! - readyheli Ressurser og informasjon

    Når det gjelder gain så er det helt riktig om du skriver - Det går på følsomhet på gyroen. Gainverdien varierer litt avhengig av hvilken radio du har (ulike verdier mellom JR og Futaba radioer). 601/611 gyroer skal du stille til 36 % gain (lest på selve gyroen). Det høres riktig ut når du på 10C setter 35-36 % når du kjører Futaba 401.

    Men det er lite magi i dette. Jeg skrur opp til halen på heliet begynner å jage, og så skrur jeg ned til det slutter.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Originally posted by Pitch View Post
      Hei.

      Er rimelig grønn innen rc-verdenen men kjøpte en T-rex 450 i vår, og har takket være alle fabelaktige tråder her i forumet (pluss Bob`s byggevideoer selvfølgelig) klart å sette det sammen og faktisk også fått det opp i hover så langt uten noen skader. Takk til alle sammen!!!

      Men jeg blir ikke helt klok på hvordan man finner ut hvilket turtall heliet har ved ulik throttel. Jeg har f.eks en throttelkurve som gir mellom 80 og 85% i hover. Forslag til omtrent RPM? Bruker dere måleinstrumenter?

      En annen ting er begrepet GAIN for gyro. Ser dette er belyst flere steder i forumet, men skjønner likevel ikke helt hva det betyr. Er det rett og slett FØLSOMHETEN til gyroen man justerer??? Har selv justert denne ned til heliet står stabilt uten at halen "skjelver" og endte opp på ca 35. Ok eller for lavt?

      Takknemlig for svar.
      I og med at du er fersk i heliflyving så må du ikke ha rotorhastighet på 3200-3400. Disse bladene er usaklig dyre for ditt bruk.(Hastigheten krever blader som takler 3000 eller mere) Jeg bruker vanlige treblader og har oppsett på 0,40,80,90,100 på min sender. Bruker 11 T på motoren.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        Bruker standardbladene som fulgte kittet, Align 325 Carbon Fiber Blades. Motor har 12T. Har forsøkt meg frem til en throttelkurve på 0,50,80,85,85,85,85 og hovrer da på rundt 2700-2800 rpm. Men antar bladene også tåler maks throttel med 13T på motor siden manualen beskriver hastighet på ca 3450 i IDLE. På head speed calkulatoren havner jeg da på over 3500. Forøvrig er det lenge til jeg har behov for bruk av IDLE så den problemstillingen er foreløpig uvesentlig.

        Hvorvidt jeg heller burde bruke andre blader vet jeg ikke, men får se ved første krasj (som sikkert kommer før jeg aner det). Mere stabilt med treblader?
        Einar Grobakken

        HIROBO SRB QUARK | WALKERA 4G3 Brushless | T-REX 600 NITRO PRO, DS610, DS 760 M/BLS251 | T-REX 450 SE V2, HS-65 MG, GY401 M/S9650
        FUTABA 10C 2.4 GHZ

        Comment

        Working...
        X