Unconfigured Ad

Collapse

Ballansering hovedrotorblader

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ponus
    • Apr 2007
    • 104

Ballansering hovedrotorblader

Jeg har litt problemer med å få rotorblader helt i ballanse. Ved full omdreining ligger det ene litt over det andre. Jeg merker bladene for å se hvilket som ligger underst, gir et halvt tørn på de øverste linkene og denne ligger kanskje da over (er klar over at A skal peke ut). Jeg har muligens kommet ut feil etter stadig å prøve å få disse overett uten helt å få det til.
    Jeg bruker Align sine 325 fiber rotor blade. Kan det være disse som gjør utslaget da problemet ikke har vært der tidligere.
    Jeg har ingen problemer med å fly og heliet er helt i ballanse....bare den lille ubalansen i bladene som irriterer.
    "KOSEKROK"
    T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
    Cessna 177 Cardinal on float
    Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Jeg har lagt merke til at én omdreining på ball-linken gir forholdsvis store utslag ifm med pitchmåling. Er nok det som gjør det.
    Vet ikke hvor kritisk det er at den bokstaven står ut jeg..?
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• roadrune
      • Jul 2007
      • 2292

For å tracke de helt, kan du bruke linken på den andre siden av miksearmen, den gir ca. halvparten av utslaget som de som går rett på bladholderne, evt. så har aldri jeg vært redd for å ta halve tørn på det heliet (du kan også skru av ballene og ta linken på fra baksiden).
      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Du kan justere både på swash/arm og arm/bladholder. Den ene gir bare ca 1/2 parten så stor endring som den andre.

Comment

• Ponus
          • Apr 2007
          • 104

Originally posted by roadrune
          For å tracke de helt, kan du bruke linken på den andre siden av miksearmen, den gir ca. halvparten av utslaget som de som går rett på bladholderne, evt. så har aldri jeg vært redd for å ta halve tørn på det heliet (du kan også skru av ballene og ta linken på fra baksiden).
          Der må være slark en eller annen plass. Får dem helt overens og neste gang jeg kjører opp er de ikke lenger i ballanse, den ene eller andre veien. Dette skjer stadig.......får dem i ballanse og ser at dette ikke lenger er tilfelle i lufta.

Tenker jeg demonterer rotorhodet og sjekker pakninger etz. selv om jeg ikke "ser" eller kjenner noe unormalt?????
          "KOSEKROK"

Comment

• roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

Originally posted by Ponus
            Der må være slark en eller annen plass. Får dem helt overens og neste gang jeg kjører opp er de ikke lenger i ballanse, den ene eller andre veien. Dette skjer stadig.......får dem i ballanse og ser at dette ikke lenger er tilfelle i lufta.

Tenker jeg demonterer rotorhodet og sjekker pakninger etz. selv om jeg ikke "ser" eller kjenner noe unormalt?????
            Hvis du har de Align bladene fortsatt, så kan du teste med de, det kan godt være selve bladene som gjør det.
            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

På min 450 har jeg kjørt Align 325 Carbon Rotorblade og 325 PRO Rotorblade.
              Carbonbladene har jeg vært veldig misfornøyd med. PRO bladene er treblader. De funket bedre.
              Men best erfaring så langt har jeg hatt med et sett som heter HQ 325mm Symetrical CF Main Rotor Blades. Helikopteret ble mye roligere og stabilere med disse.
              Selges bla. hos Elefun og Hobby24 til 250,- paret.
              Kan anbefales å prøve.
              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

Comment

• Ponus
                • Apr 2007
                • 104

Jeg skiftet aksling og gummipakninger, samt smørte opp lagere med grease i hovedrotor og skrudde alt godt til. Jeg brukte ikke "lock tite" på lagere som jeg så at ble gjort på en annen link i forummet....da dette ikke står i instruksjonsbok.Jeg brukte kun "lock tite" på endeskruene.Tilsynelatende ser alt nå i orden ut. Etter justering fikk jeg lett bladene overens. Noe må ha vært løst oppe i hovedrotor og at rotorblader dermed har forskjøvet seg for hver gang. Håper dette var problemet.

Fikk derimot problem med nedkjøring etter instilling da heliet tok et lite jump og ville i lufta når jeg tok av pitch. Har ikke sett på dette enda men kan være at jeg har vært borte i radioen......hekkan så mye å holde styr på ......men det er jo det som gjør hobbyen gøy..........
                "KOSEKROK"

Comment

• Ponus
                  • Apr 2007
                  • 104

Kom på at jeg kanskje hadde tatt for mye inn på linkene og at det derfor hadde for mye pitch når jeg gikk ned i fart etter landing. Gikk inn i instruksjonsbok og fant anatal mm på øverste link. Finstillet etterpå til blader overens.

Fløy deretter ut 4 batterier og alt virker topp.

Igjen takk til supert forum, med mye flinke aktører.

Kjøpte forresten et nytt batteri , et Kong Power 2200mAh 25c og var overrasket hvor mye kraftigere og lang flyvetid dette hadde i forhold til de gamle med lik mAh og et med samme merke.
                  Hvor mange ladinger (har invistert i god lader) tåler et batteri før det normalt begynner å svekkes?
                  "KOSEKROK"

Comment

Working...