Jeg kjøpte et raptor titan 50 brukt, og har som nybegynner bare latt nåla på forgasseren stå der den opprinnelig stod. Var sånn ca på midten, og det har fungert fint så langt. Det er en OS 50 SX motor så jeg det stod på den. Men så her en dag når jeg skulle ut å fly i kulda, stoppet plutselig motoren under flyging, heldigvis ikke mange meterne over bakken :=) Den kuttet ikke tvert, men stoppet sakte opp vil jeg si. Etter det forsøkte jeg å få liv i den igjen, uten hell. Brukte da la-stå-over-natta trikset, og neste morgen startet det opp igjen, men døde etter ca 10-15 sek. Jeg sjekket glødepluggen som glødet fint, prøvde "flooded engine" trikset og sjekket at det ikke er noen lekkasjer på slanger (ihvertfall ikke åpenbare eller løse kontaker så luft kommer inn i systemet). Prøvde også å vri nåla litt frem og tilbake uten hell.
Kan vel også nevne at rett før turen hvor motoren stoppet, måtte jeg lande for å feste potta skikkelig, da den løsnet av vibrasjoner antakeligvis. Vet ikke om det har noe å si ?
SÅ..desperat som jeg var, tukla jeg med nåla. Skrudde det helt inn som var noen runder, og skrudde den helt ut..og nå vet jeg ikke hvordan den sto i utgangspunktet
Så da er mitt første spørsmål, er det vanlig at det kan bli motorproblemer sånn hvis det blir kaldere i været ? Heliet funket jo helt fint da jeg satte det fra meg fra forrige gang jeg flydde, og da flydde jeg vel over 10 tanker. Er det noen andre ting jeg kan sjekke, eller er det bare å vente på mildværet og håpe det starter opp da ?
Og nå må jeg jo sette på plass denne nåla igjen også, og kanskje tune inn motoren en gang for alle, istedet for å utsette det lengst mulig (kanskje det kan få liv i motoren igjen?). Jeg har sett litt på fremgangsmåten på raptor technique, men ikke alt er helt klart som blekk. Den nåla kan jo skrues utrolig langt ut, og hvor begynner jeg, hva er liksom utgangsposisjonen ?
Så da er mitt andre spørsmål, er dette riktig fremgangsmåte for å tune inn motoren ?
Sånn som jeg har sjønnt det kan jeg gjøre følgende:
- Skru den helt inn, og deretter ut en og en halv gang ut igjen (mot klokka, øke fuelmengden)
- Fly så en liten stund for hver justering
- Juster litt tynnere for hver gang, helt til bunnplata blir så varm at man ikke klarer holde fingeren der mer enn 3sek og/eller evt hover ved midtsilt stikke som på RaptorTechnique ?
Jeg har forresten ikke sånn "click" på nåla som alle snakker om, bare en jevn justering hele veien. Hvor mye er egentlig et "klikk", 1/8 dels runde f.eks ? Mulig grunnen er at det er (var) koblet til en carbsmart direkte på nåla, men vet ikke hvordan den funker så har kobla den ut :=) Det er også en Governor GV1, men vet ikke om den har noen påvirkning på dette ?
I tillegg ser jeg det er snakk om en nål nummer to, en eller annen "tomgangsnål", kan dette stemme ? Jeg har hatt problemer med å starte heliet uten at bladene går, så må bestandig holde fast på dem. Kan jeg justere f.eks ned tomgangsnåla litt for å få heliet til å gå uten roterende blader ?
Hilsen en som gjerne vil ut å fly..
Kan vel også nevne at rett før turen hvor motoren stoppet, måtte jeg lande for å feste potta skikkelig, da den løsnet av vibrasjoner antakeligvis. Vet ikke om det har noe å si ?
SÅ..desperat som jeg var, tukla jeg med nåla. Skrudde det helt inn som var noen runder, og skrudde den helt ut..og nå vet jeg ikke hvordan den sto i utgangspunktet
Så da er mitt første spørsmål, er det vanlig at det kan bli motorproblemer sånn hvis det blir kaldere i været ? Heliet funket jo helt fint da jeg satte det fra meg fra forrige gang jeg flydde, og da flydde jeg vel over 10 tanker. Er det noen andre ting jeg kan sjekke, eller er det bare å vente på mildværet og håpe det starter opp da ?
Og nå må jeg jo sette på plass denne nåla igjen også, og kanskje tune inn motoren en gang for alle, istedet for å utsette det lengst mulig (kanskje det kan få liv i motoren igjen?). Jeg har sett litt på fremgangsmåten på raptor technique, men ikke alt er helt klart som blekk. Den nåla kan jo skrues utrolig langt ut, og hvor begynner jeg, hva er liksom utgangsposisjonen ?
Så da er mitt andre spørsmål, er dette riktig fremgangsmåte for å tune inn motoren ?
Sånn som jeg har sjønnt det kan jeg gjøre følgende:
- Skru den helt inn, og deretter ut en og en halv gang ut igjen (mot klokka, øke fuelmengden)
- Fly så en liten stund for hver justering
- Juster litt tynnere for hver gang, helt til bunnplata blir så varm at man ikke klarer holde fingeren der mer enn 3sek og/eller evt hover ved midtsilt stikke som på RaptorTechnique ?
Jeg har forresten ikke sånn "click" på nåla som alle snakker om, bare en jevn justering hele veien. Hvor mye er egentlig et "klikk", 1/8 dels runde f.eks ? Mulig grunnen er at det er (var) koblet til en carbsmart direkte på nåla, men vet ikke hvordan den funker så har kobla den ut :=) Det er også en Governor GV1, men vet ikke om den har noen påvirkning på dette ?
I tillegg ser jeg det er snakk om en nål nummer to, en eller annen "tomgangsnål", kan dette stemme ? Jeg har hatt problemer med å starte heliet uten at bladene går, så må bestandig holde fast på dem. Kan jeg justere f.eks ned tomgangsnåla litt for å få heliet til å gå uten roterende blader ?
Hilsen en som gjerne vil ut å fly..
Comment