Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke startet raptor motor.. tuning ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får ikke startet raptor motor.. tuning ?

    Jeg kjøpte et raptor titan 50 brukt, og har som nybegynner bare latt nåla på forgasseren stå der den opprinnelig stod. Var sånn ca på midten, og det har fungert fint så langt. Det er en OS 50 SX motor så jeg det stod på den. Men så her en dag når jeg skulle ut å fly i kulda, stoppet plutselig motoren under flyging, heldigvis ikke mange meterne over bakken :=) Den kuttet ikke tvert, men stoppet sakte opp vil jeg si. Etter det forsøkte jeg å få liv i den igjen, uten hell. Brukte da la-stå-over-natta trikset, og neste morgen startet det opp igjen, men døde etter ca 10-15 sek. Jeg sjekket glødepluggen som glødet fint, prøvde "flooded engine" trikset og sjekket at det ikke er noen lekkasjer på slanger (ihvertfall ikke åpenbare eller løse kontaker så luft kommer inn i systemet). Prøvde også å vri nåla litt frem og tilbake uten hell.
    Kan vel også nevne at rett før turen hvor motoren stoppet, måtte jeg lande for å feste potta skikkelig, da den løsnet av vibrasjoner antakeligvis. Vet ikke om det har noe å si ?

    SÅ..desperat som jeg var, tukla jeg med nåla. Skrudde det helt inn som var noen runder, og skrudde den helt ut..og nå vet jeg ikke hvordan den sto i utgangspunktet

    Så da er mitt første spørsmål, er det vanlig at det kan bli motorproblemer sånn hvis det blir kaldere i været ? Heliet funket jo helt fint da jeg satte det fra meg fra forrige gang jeg flydde, og da flydde jeg vel over 10 tanker. Er det noen andre ting jeg kan sjekke, eller er det bare å vente på mildværet og håpe det starter opp da ?

    Og nå må jeg jo sette på plass denne nåla igjen også, og kanskje tune inn motoren en gang for alle, istedet for å utsette det lengst mulig (kanskje det kan få liv i motoren igjen?). Jeg har sett litt på fremgangsmåten på raptor technique, men ikke alt er helt klart som blekk. Den nåla kan jo skrues utrolig langt ut, og hvor begynner jeg, hva er liksom utgangsposisjonen ?

    Så da er mitt andre spørsmål, er dette riktig fremgangsmåte for å tune inn motoren ?

    Sånn som jeg har sjønnt det kan jeg gjøre følgende:

    - Skru den helt inn, og deretter ut en og en halv gang ut igjen (mot klokka, øke fuelmengden)

    - Fly så en liten stund for hver justering 

    - Juster litt tynnere for hver gang, helt til bunnplata blir så varm at man ikke klarer holde fingeren der mer enn 3sek og/eller evt hover ved midtsilt stikke som på RaptorTechnique ?

    Jeg har forresten ikke sånn "click" på nåla som alle snakker om, bare en jevn justering hele veien. Hvor mye er egentlig et "klikk", 1/8 dels runde f.eks ? Mulig grunnen er at det er (var) koblet til en carbsmart direkte på nåla, men vet ikke hvordan den funker så har kobla den ut :=) Det er også en Governor GV1, men vet ikke om den har noen påvirkning på dette ?

    I tillegg ser jeg det er snakk om en nål nummer to, en eller annen "tomgangsnål", kan dette stemme ? Jeg har hatt problemer med å starte heliet uten at bladene går, så må bestandig holde fast på dem. Kan jeg justere f.eks ned tomgangsnåla litt for å få heliet til å gå uten roterende blader ?

    Hilsen en som gjerne vil ut å fly..
    Last edited by torsan; 11-02-09, 00:10.

  • #2
    Er ikke noen ekspert på området for jeg er fortsatt fersk i gamet, men dette er hva jeg hadde gjort.

    -Skjekket/skiftet slanger inkl. de som er inni tankene for å forsikre meg om at de er hele og virker som de skal.

    -At potta di var løs virker inn på trykkmatingen til forgasser og gjør at motoren ikke får eller ikke får tilstrekkelig med fuel. Det er ingen pumpe, bare trykk fra potta som mater.

    -Når du skal stille inn/tune motoren så koble fra all elektronikk som justerer throttle (utenom throttle-servo sef.) De skriftlærde sier at motoren skal først justeres inn før noe som helst elektronikk kobles til throttle.

    -Utgangspunktet for for motoren er 1 1/2 ut ved ny motor og tomgangsskruen på kl.12. (se manual) Se på bildet, den tynne røde streken er kl.12 og min står på 5-10 min. over. Highspeed needle på begge 50`ene min ligger litt over en hel omdreining ut. Der er det mangen som havner som flyr hyperen på 15/15 som jeg gjør.

    Ut og starte opp (ja, disse "diesel" motorene er litt værre å starte i kulda) og tomgangsnåla på 12 og hovednåla (highspeed nåla) på nesten 1 1/2 turn ut. Om det ikke klikker når du skrur på nåla, få tak i en slik "klikk" sak, del nr. 9-4 i den eksploderte forgassertegningen, se link til manual. Denne er også med på å holde nåla der du justerer den i forhold til vibrasjoner.

    Rus opp motoren din og hovre litt og ned igjen, hør om motoren hoster for å komme opp i turtall. Gjør den det så er den mest sannsynlig litt rik, skru tomgangsnåla litt med klokken, og skru bare litt, den er veldig følsom. Henger den på turtallet når du throttler ned til tomgang er den litt mager, skru tomgangsskruen litt ut, mot klokken.

    Når du har fått denne skruen "på plass" kan du begynne å skrue på hovednåla (highspeed needle)
    For min egen del syns jeg jeg får en veldig god indikasjon om jeg tar store høye looper eller å dra maskinen himmelhøyt rett opp. Da "kjenner jeg på stikkene" og hører på lyden fra motoren om den går for rikt eller magert med forbehold om at du har en realistsik pitch i forhold til % nitro du flyr med. Prøv deg fram som du sier og lean litt etter litt....

    Bruker selv metoden 3-5 sek. på bunnplaten før det blir for varmt for fingeren. Har som regel å alltid kjenne på bunnplata de første turene for dagen
    Det finnes like mangen meninger om justering av motor som det finnes folk som flyr, men dette funker for meg og husk, kaldt i været, rikere blanding enn når det er varmt i været.
    Mulig jeg har glemt noe her, men jeg skal garantere at det kommer flere innspill.

    Happy tuning.

    O.S. 50 Hyper manual: http://www.os-engines.co.jp/english/...sx-hringhy.pdf
    Attached Files
    Last edited by LarsO; 11-02-09, 03:21.

    Comment


    • #3
      Motoren må justeres litt etter ute-temperatur/værtype fra gang til gang, det finnes ingen "en gang for alle-justering"...
      Også tror jeg nok at forgasseren din skulle ha vært utstyrt med klikk-låsing på nåla, du bør nok sjekke sprengskissen i papirene til motoren og se om du kan finne noe. Hvis den ikke har noen låsing vil den kunne ujustere seg under bruk, og motoren vil stoppe.
      Terje

      Comment


      • #4
        Sett opp radioen med en egen bryter for governor, og sett denne til av. Governor vil til en viss grad maskere en dårlig justert motor, og gi mere bry enn glede inntil nålene er der de skal. Sjekk alle fuelslanger. Selvom du er sikker på at det ikke er slangene, så er det ALLTID slangene Flyr i likhet med herremannen i forrige post også med 15/15 fuel, og jeg ender også på litt over én runde ut på hovednåla når det er så kaldt som nå. Husk å nylade gløderen din, for i 10- trengs det ordentlig med strøm for å gløde. Kunne kanskje forslått en varmere plugg, men jeg flyr fint med en O.S #8 i min raptor med den motoren du har, så det er vel strengt tatt ikke et must for å få start på sakene. En siste ting: Om du har en klemme/klips på slangen til forgasseren, så er det hvertfall en tendens hos meg at der den klemmer så forblir det en "klem" pga kulden. Den kan skape trøbbel med fuelflowen din. Tar alltid av klemmen før jeg hiver maskinen i kald bil. Da unngår du at slangen forblir i klem.
        Med vennlig hilsen
        Johannes Gjessing GMFK
        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

        Comment


        • #5
          Takker for gode og utfyllene svar folkens! :=)

          @Lars Odland

          Takk for gode tuning tips! Jeg fikk jo som sagt heliet brukt, og uten manualer til f.eks motor. Og siden det har virket til nå, har jeg ikke sett så mye i den retning. Bladde raskt gjennom manualen du linket til, og tror jeg skal gå gjennom hele den der. Så ut som det står mye nyttig jeg bør få med meg :=)

          Potta skrudde jeg fast igjen og fløy videre med uten problemer. Har skjedd en gang før også, uten at det skapte noen problemer i etterkant.

          Jeg skal prøve de tipsene du gav meg ikveld etter jobb, så får vi se om jeg får start på det da. Skal spesielt gå over slangene nøye igjen og se om det er noe jeg har oversett. Så skal jeg rapportere tilbake igjen da hvordan det går :=)
          Den nåla, er det forresten mulig å kjøpe den i "løs vekt". Jeg var innom hobby-butikken for en stund siden og spurte etter en sånn lås, men fikk beskjed om at da måtte jeg kjøpe hel forgasser pakke for å få med ? Litt vel overkill spør du meg.. Dessuten så vet jeg ikke om jeg kan ha klikk-lås hvis jeg skal koble på carbsmart elektronikken, da servoen da styrer nåla.

          Originally posted by johanngj View Post
          Sett opp radioen med en egen bryter for governor, og sett denne til av. Governor vil til en viss grad maskere en dårlig justert motor, og gi mere bry enn glede inntil nålene er der de skal. Sjekk alle fuelslanger. Selvom du er sikker på at det ikke er slangene, så er det ALLTID slangene Flyr i likhet med herremannen i forrige post også med 15/15 fuel, og jeg ender også på litt over én runde ut på hovednåla når det er så kaldt som nå. Husk å nylade gløderen din, for i 10- trengs det ordentlig med strøm for å gløde. Kunne kanskje forslått en varmere plugg, men jeg flyr fint med en O.S #8 i min raptor med den motoren du har, så det er vel strengt tatt ikke et must for å få start på sakene. En siste ting: Om du har en klemme/klips på slangen til forgasseren, så er det hvertfall en tendens hos meg at der den klemmer så forblir det en "klem" pga kulden. Den kan skape trøbbel med fuelflowen din. Tar alltid av klemmen før jeg hiver maskinen i kald bil. Da unngår du at slangen forblir i klem.
          Det er sikkert en god ide å lage en knapp for governor'en. Jeg fant en video på helifreak mener jeg å huske, på hvordan jeg kan gjøre det. Kanskje jeg ikke skrev det i første posten min, men jeg har uansett slått av governor'en da jeg ikke har peiling på hvordan den virker :=) Jeg leste gjennom manualen, sjønte lite, og fant ut at jeg konsentrerer meg om de andre tingene først. Vet ikke om jeg trenger den i startfasen uansett ?

          Lurer på om det ikke er 15/15 jeg flyr på også, er ihvertfall den fuel typen jeg kjøper på smallsize hobbyland i Bergen. Nå har sikkert forrige eier kanskje ikke brukt samme type fuel heller, så litt innkjøring må vel til uansett. Usikker på merke av glødeplugg, men den er kjøp på samme butikk og skulle gå fint til raptor sa de.
          Har vel sjønt på folk at slangene kan være årsak til mye problemer ja :=) Siden jeg ikke har ekstra sett liggende, så tror jeg forsøker med de andre triksene først, og så evt kjøpe nye slanger om alt anna feiler :=) Men skal huske å sjekke ekstra godt på de klemmene ja, for jeg har som du sier en klemme mellom header tank og forgasser.

          Motoren må justeres litt etter ute-temperatur/værtype fra gang til gang, det finnes ingen "en gang for alle-justering"...
          Også tror jeg nok at forgasseren din skulle ha vært utstyrt med klikk-låsing på nåla, du bør nok sjekke sprengskissen i papirene til motoren og se om du kan finne noe. Hvis den ikke har noen låsing vil den kunne ujustere seg under bruk, og motoren vil stoppe.
          Var da lov å håpe :=) Jeg trenger heller ikke 100% optimal ytelse enda (ser jeg for meg), da jeg foreløpig har mer enn nok med å trene på vanlig flyging. Har nettopp fått kontroll på hovring, og prøver meg på nose-in for tida, med noe blandede resultater, men det kommer seg.

          Men det er ikke noen andre problemer med ikke å ha en "klikk-lås" ? Jeg mener, poenget med klikk-låsen er vel bare å låse nåla på riktig posisjon ?
          Nåla er kobla til Carbsmart servoen med en klemme og link, så denne holder den på plass selv om carbsmart'en er slått av. Så lagt har jeg ikke sett den flytte på seg under flyging ihvertfall.

          Comment


          • #6
            Ser du skriver at potta di løsnet.
            Jeg vet ikke om du bare tightet den til igjen eller hva som er gjort, men jeg vil anbefale deg å bruke 10 min epoxy her.
            Du smører ganske enkelt en tynn tynn stripe rundt eksos hullet på potta di, og skrur det deretter sammen. Dette gir en god og sikker tetting til neste gang du evt skal fjerne potta di.

            Det er ikke noe problem å få det fra hverandre selv om du har benyttet epoxy. Som det nevnes i post nummer to, så er det viktig at du får trykk inn på tanken herfra, og har du den minste eksoslekkasje så blir garantert krøll her.
            Anders Bruneberg
            Raufoss

            Comment


            • #7
              Originally posted by Holger View Post
              Ser du skriver at potta di løsnet.
              Jeg vet ikke om du bare tightet den til igjen eller hva som er gjort, men jeg vil anbefale deg å bruke 10 min epoxy her.
              Du smører ganske enkelt en tynn tynn stripe rundt eksos hullet på potta di, og skrur det deretter sammen. Dette gir en god og sikker tetting til neste gang du evt skal fjerne potta di.

              Det er ikke noe problem å få det fra hverandre selv om du har benyttet epoxy. Som det nevnes i post nummer to, så er det viktig at du får trykk inn på tanken herfra, og har du den minste eksoslekkasje så blir garantert krøll her.
              Jeg strammet nok bare skruene igjen ja etter at de løsna

              Funker det med vanlig lock-tite skruelim også for å få det til å sitte ?

              Comment


              • #8
                Mener å huske at du kan bruke lengre skruer og sikre eksosmanifolden med mutter fra andre siden av motor, var ihvertfall det på min OS50 SX-H

                Angående carbsmart; sjekk ut denne tråden: CSM Carbsmart setup - HeliFreak

                Jeg hadde det selv og det er en knallfin sak som passer på motortemperaturen og justerer hovednåla etter forandring i motortemperaturen. Men motoren må være riktig justert før du tar den i bruk. Fikk to minutter lengre flytid med carbsmarten og en riktig så fin motorlyd Du skal ikke ha på "klikklåsen" når du bruker carbsmart.
                T-REX 600E
                Thunder Tiger MiniTitan
                HK-450
                En kul Crawler
                Hitec Aurora 9

                Comment


                • #9
                  Lock-tite løsner med varme og er ikke egnet for låsing av potte.

                  Alternativ til epoxy er varmefast silicon "for bil".

                  Eller du kan bruke lengre bolter med låsemutter. (Kan kreve litt sliping av potta for å få plass til muttere.)
                  Bruk da vanlig pakning eller aluminiumspakning.
                  ---------------
                  Falcon 3D
                  T-rex 450 SE
                  Raptor 50 Titan
                  Align 700 N
                  JR 9XII
                  ---------------

                  Comment


                  • #10
                    Tror kanskje jeg har funnet problemet! Dum som jeg var tenkte jeg ikke at gløde-plugg forlengeren, som alltid har fungert fint kan jeg legge til, ikke fungerte.. Når jeg plugga gløderen rett i pluggen frempå motoren ser det ut til at den starter forholdsvis greitt. Jeg som har jordet denne etter alle kunstens regler gjennom en skrue inn i motorblokka ? Kanskje det burde være flaut med en sånn fillefeil, men tenkte rett og slett ikke over det. Selv om det ikke forklarer hvorfor det kubba i lufta..?

                    Nå stilte jeg den tomgangsnåle litt tilbake, kl12 ca etter hva du forklarte Odland, og satt også hovednåla litt under 1 1/2 runde.

                    Starter opp, men klarer ikke få noe turtall. Turtallet ser ikke ut til å ville øke når jeg gir mer throttle, heller omvendt, og motoren kubber med mer enn 50-60% throttle..
                    Skrudde ned tomgangsnåla littegrann. Skal sei jeg måtte holde litt mer fast på bladene gitt :=) Kubber fortsatt da men..
                    Regner med det bare er å få justert inn riktig da..så håper jeg det funker, men tror ikke det blir før til helga da jeg kan dra heliet med ut på stripa for å teste. Litt lite areal å fly på i flombellysningen utenfor inngangsdøra..

                    La forresten ut en liten snutt med det jeg prøvde, så kanskje noen av dere med ømfintlige ører kan høre hvordan motoren høres ut ? Ingen slibrige kommentarer på oppstarts-metoden min takk

                    Hvis dette virker til helga blir det julaften Whooo!
                    Last edited by torsan; 11-02-09, 20:21. Reason: leif

                    Comment


                    • #11
                      Hei,

                      Har ikke finlest alle trådene her, men har du limt potta med epoxy? Hvis ikke potta tetter 100% vil du garantert få problemer. Her kan du ha en "usynlig" lekasje som kan skape masse trøbbel. . .
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har bare lyst å legge til at det er veldig mange faktorer som spiller inn på hvordan nålene skal stilles. Potter, fuel, plugg, turtall, osv.

                        Følg manualen på hvordan motoren skal stilles. Begyn på et punkt der du vet at den er for rik (tror manualen sier 2.5 runder), og juster deg nedover derfra. Nå er det en stund siden jeg hadde en 50-size, men jeg begynner alltid med tomgang. Legger merke til hvordan overgangen er.

                        Det du erfarer på videoen din er nok fordi tomgangen kanskje er for rik. Motoren for formye fuel og klarer ikke å throttle opp. Det kan også virke som om tomgangen (RPM) er for høy.

                        Lykke til.
                        - Erik -

                        ------------------------------------------
                        Logo 600SX + 6003D
                        Logo 400SE

                        Futaba 18MZ

                        Comment


                        • #13
                          Et par uker med ufyselig vær, så har ikke fått flydd noe de siste ukene i det hele tatt. Desverre så viste det seg at det ikke bare var gløde forlengeren allikevel, og jeg har faktisk enda ikke løst problemet :P Heliet gikk, og går fortsatt, ikke. Men jeg tror jeg har kommet et lite steg videre allikevel. Kjøpte ny glødeplugg, og det hjalp ikke. Kjøpte nye slanger, og forsøkte å blåse i enden festet til potta, og det virket ikke som noe lekkasje noe sted. Meen, når jeg tok av potta, og fikk den i riktig vinkel randt det ut ganske mye fuel som hadde samlet seg opp, så lurer på om ikke det kan ha hatt noe å si. At motoren enten har blitt kvelt, eller ikke noe trykk ut til tanken.

                          Så godt mot, denne helga skal jeg gjør et nytt hederlig forsøk. Har også kobla potta direkte til header-tanken, i håp om da å utelukke lekkasje av noe slag i hovedtanken.. går an å gjøre det eller ? Så da får vi se hvordan det går :=)

                          Comment


                          • #14
                            Du vil vel isåfall kun få brukt fuelen som er i headertanken, og ikke hovedtanken...
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment


                            • #15
                              Da var endelig feilen funnet! Det var faktisk ikke værre enn at festet på ventilen på fueltilførsel, til throttleservo var løsnet, slik at ventilen ikke beveget seg selv om det tilsynelatende så ut som det. Så den var vel løsnet i lukket posisjon tror jeg. Så da er det velstand igjen Takk for alle inspill ihvertfall. Da blir det tuning av motor neste

                              Comment

                              Working...
                              X