Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nose in

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nose in

    Først vil jeg takke for all den hjelpen jeg har fått her.
    Jeg har nå tenkt å prøve ”nose in” til helgen.
    På simulator klarer jeg dette fint uten å konsentrere altfor mye på det. Pluss jeg klarer fint og fly sirkler og åtte tall.

    Etter og sjekket nettet har jeg funnet mange anbefalinger på hvordan en bør gå fram

    Starte med nesen på helikopteret imot deg, og ta av forsiktig, slik en må tenke og gjøre alt korrekt med engang.

    Ta av ”normalt” med halen imot meg, ta helikopteret opp i ca 1 meters høyde og gradvis snu helikopterer.

    Er og fly sirkler forran meg, der jeg vil ha nesen imot meg i enkelte partier. For og da ta steget gradvis.


    Alle disse er jeg komfortabel med på simulatoren, på mitt virkelige helikopter kan jeg fly rundt om kring, men har ikke turt og ta nesen imot meg ennå.
    Selv om det er ”enkelt” på simulatoren, blir det noe annet når det virkelig gjelder og jeg har ikke krasjet ennå og ikke noen planer om det heller.


    Så jeg er veldig takknemmelig for forslag og tips til hva jeg bør gjøre, for eksempel hva du gjorde da du skulle ”nose” helikopteret for første gang?

  • #2
    Hallo!
    Det er nok mange måter å nå ditt delmål-"nose in".
    Jeg begynte med å hovre med halen mot meg , deretter begynte jeg å fly sidelangs- stoppe og tilbake til utgangspunktet.Viktig å kunne stoppe kontrollert hvor DU vil.Etter dette hovret jeg med helien sidelengs(siden mot meg-begge veier)fløy framover for å snu , og tilbake til utgangspunktet.Når jeg er sikker på alt dette begynte jeg å hovre sidelangs igjen , for så å vri helien gradvis mot meg(nose in).Ikke så mye om gangen .Jeg prøvde å starte hovring med nose in , men følte at dette var for "skummelt".Viktig at du har posisjoner som du er heeeelt sikker i før du begynner "nose in", det er lett at tankene dine begynner å slå krøll på seg når du skal reagere motsatt.Så det bør "ligge i fingrene" dine når du skal redde deg ut av en situasjon.
    Jeg likte meg på en 2-3 meters høyde , følte da at jeg hadde tid nok å reagere hvis noe skulle gå galt.
    HUSK TOLMODIGHET........
    Leif S. Nilsen


    Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

    Comment


    • #3
      Re: Nose in

      Originally posted by paisan
      Jeg har nå tenkt å prøve ”nose in” til helgen.
      På simulator klarer jeg dette fint uten å konsentrere altfor mye på det. ?
      Da fikser du det etter 1 til 2 tanker ute.

      2 muligheter har du.
      1 begynne fra bakken, og den andre i luften.

      Fra bakken, så tar du på støttejulene som du kanskje brukte den "riktige" veien. lett litt opp, uten fare for helivelt, og sving halen rundt tilbake til "riktig" vei.

      I luften, gå opp til 20 meter og roter til nose inn. Ved første anledning til skjelv, sving det tilbake. på 20 meter er det plenty med tid til å "hente" seg inn igjen.

      Kan du fly mot deg i 8 tall, så kan du jo prøve å fly saktere å saktere da,
      til slutt hovrer du nose inn. Når du har gjort det første gang så var det peace of cake

      jeg foretrakk å begynne på bakken, men det var bare tilfeldigheter at jeg valgte den veien. Andre tar det fra luften. Det går nok like raskt begge veier.

      Uansett hva du gjør, ikke stå for lenge den ene veien, da går nok det meste i sving. Tren også på alt du kan fra før..
      Curtis snakker om å fly i en T for å lære alle retninger, gjør også det nose inn ettervært.

      Jo bedre du blir på hovring "riktig" vei, jo bedre/raskere tar du inverted når du går for den om noen uker...

      Comment


      • #4
        Takker for svarene.
        Skal gi tilbakemelding hvordan det gikk, når jeg har fått prøvet det i felten.
        Ser dessverre ut som jeg ikke får mulighet før om en ukes tid.

        Comment


        • #5
          Du får trene mer på simulator inntil du skal ut å fly .
          Det kan vel aldri bli for mye.

          jeg lærte meg at "tolmodighet og gyro" er viktig ,men det å kunne de
          ting man trener på 100% før man går videre, er ikke dumt......En eller annen
          gang MÅ man ta sjanser for å komme videre.

          Så tvi-tvi
          Leif S. Nilsen


          Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

          Comment


          • #6
            Nose in

            Selv om det var dårlig flyvær i dag, var det min eneste mulighet og komme ut. Så jeg fikk til litt flyving, før været slo seg totalt vrang.

            Brukte første turen til og varme opp fingrene. Hovret normalt "tail in"
            og kjørte en del sirkler med halen og sidene imot meg.

            Men på andre turen kom jeg lengre i mine mål.
            Hadde masse nerver og turte egentlig ikke og snu helikopteret.
            Men tok en del forbikjøringer forbi meg, slik jeg så helikopteret på siden og snudde på enden. Meget tøft, da jeg ikke har gjort det før heller. Litt skummelt da og se helikopteret fare 100 meter på kort tid og faktisk ikke krasje.

            Så bestemte meg at nå må det skje. Stoppet i 20 meters høyde og snudde helikopteret rundt og med hjertet i halsen holdt jeg det der i et par sekunder.
            Neste forsøk ble litt lengre. Og før jeg visste ordet av det holdt jeg Helikopteret 2 meter over bakken med snuten imot meg. Koste meg hele flyturen (på 18 min) med mye nose in flyving. Tok en del piruetter også.

            Som avslutting landet jeg nose in.
            Så da er milepæl 1 nådd. Neste blir vel inverted

            Comment


            • #7
              Re: Nose in

              Originally posted by paisan
              Selv om det var dårlig flyvær i dag, var det min eneste mulighet og komme ut. Så jeg fikk til litt flyving, før været slo seg totalt vrang.

              Brukte første turen til og varme opp fingrene. Hovret normalt "tail in"
              og kjørte en del sirkler med halen og sidene imot meg.

              Men på andre turen kom jeg lengre i mine mål.
              Hadde masse nerver og turte egentlig ikke og snu helikopteret.
              Men tok en del forbikjøringer forbi meg, slik jeg så helikopteret på siden og snudde på enden. Meget tøft, da jeg ikke har gjort det før heller. Litt skummelt da og se helikopteret fare 100 meter på kort tid og faktisk ikke krasje.

              Så bestemte meg at nå må det skje. Stoppet i 20 meters høyde og snudde helikopteret rundt og med hjertet i halsen holdt jeg det der i et par sekunder.
              Neste forsøk ble litt lengre. Og før jeg visste ordet av det holdt jeg Helikopteret 2 meter over bakken med snuten imot meg. Koste meg hele flyturen (på 18 min) med mye nose in flyving. Tok en del piruetter også.

              Som avslutting landet jeg nose in.
              Så da er milepæl 1 nådd. Neste blir vel inverted
              Godt jobbet Stå på.......
              Arild Johansen

              Modell-Helikoptersport
              Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
              AHMHK

              Comment

              Working...
              X