Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heli eller fly til å begynne med?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heli eller fly til å begynne med?

    Siden jeg kan minimalt om dette valgte jeg å oppsøke en forhandler.
    Der ble jeg anbefalt å kjøpe easyfly simulator m/radio som kobles til com/game porten.

    Jeg ble og fortalt at det enkleste ville være å begynne med fly og ta heli etterhvert. Etter ca 100 timer med simulator vel og merke.

    Jeg sitter nå med sim og syns heli er det som virker mest interresant av disse to.

    Vil det være nok å kun ha brukt simulatoren før jeg kjøper heli, eller vil det være fornuftig å gå veien om fly?

    Vil det være en fordel å kanskje kjøpe en bil og bygge opp denne fra bunn, for å få litt kjennskap til motor, servo, vedlikehold og den slags ting?

    Tar gjerne imot tips om det f.eks er noe jeg bør "trene" mer på, instillinger for følsomhet på radio ol.
    Marius Jønsrud

  • #2
    Re: Heli eller fly til å begynne med?

    Vil anbefale å begynne med trainer fly, da du må kunne trene opp reflekser og bli kjent med flyegenskaper og hvordan du kan behandle og vedlikeholde fly, batteri, motor og R/C annlegget. Modellfly skal være reparerbart hvis den er laget av balsa/kryssfiner etc. Plastfly er ikke lette å reparere og ikke alle har tilgang til reservedeler til plastflytyper.

    Helikopter er ikke så enkelt og kan fort komme i økonomisk ruinert hvis du kom for et uhell anntall ganger. Best å vente med til du er helt utlært til å kunne takle innstillinger på modellmotor hvis du tenker på glowmotor og kunne reagere / ha reflekser til å kunne rette opp helikopter fra å komme i uhellet etter du hadde trent mye med modellfly.

    I simulatoren og ute i virkelighetens natur er ikke helt like, tenk på om noe kan svikte eller om det kom plutselig et vindkast som du ikke opplever i simulatoren. Hver modellfly og -helikopter har ikke like flyegenskaper.

    Bil og fly er helt stor forskjellig unntatt bilen kan "fly" fra rampen..

    Jens Eirik

    Comment


    • #3
      Ikke glem kneskjelven.

      Comment


      • #4
        Må bare si meg enig med Motorboy: bil har ingenting med flyging å gjøre.

        Har sett noen piloter som har begynt med heli uten å gå vegen om fly og det kan gå bra det. Dagens helikoptre med gode gyroer kombinert med simulatortrening gjør at det er fullt mulig å få det til uten at det er garantert å koste skjorta Det var verre i gamle dager..

        Hvis du i tillegg har et miljø i nærheten der det er erfarne og hjelpsomme helipiloter som du kan oppsøke skal du ikke se bort fra muligheten til å starte rett på heli. Høres ut som du er spesielt gira på heli, og interesse og lyst er vel den viktigste grunnen til å begynne vel??

        Ja, crash koster. men f.eks Raptor-helikoptrene har rimelige "crash-kits" der du får de delene som oftest ryker ved uhell til en rimelig penge.
        Innstillinger? Sjekk gjerne helisiden til Theodor. Dessuten Raptor-siden der det står myyye. Regner med du får linkene av noen kremvisperfantaster her
        Lykke til uansett.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Du har klart begynt med det viktigste: Simulatoren. Uansett om du begynner med fly eller heli, er simulatoren et unikt hjelpemiddel for å trene opp refleksene og stikke følsen.

          Personlig ville ikke jeg ha sagt at det er anbefalt å begynne med fly. Simulatoren gir deg god stikkefølse, så det bør ikke være noe problem. Når det gjelder hvordan en flyr fly og heli er det noe likt. Forskjellen er alikevell så stor at man må lære seg å fly på nytt når man skal over på heli. Jeg ser derfor ikke at det skal være noe problem å gå direkte på heli (som jeg skjønner veldig godt er et ønske )

          "Motorboy" er inne på noe når det gjelder prisen på eventuelle "harde landinger". For 3+ år siden var den forskjellen stor. I dag er, som "joo" nevner, crash-kit til Raptor ikke noe ruinerende utlegg.

          Er du ivrig på simulatoren, tar kontakt med en lokal klubb (hvis det er noen), ikke hopper på det "første og beste" tilbudet og spør hvis det er noe du lurer på, ser ikke jeg det som noe problem å begynne med rc-heli.

          Som nevnt: er det noe du lurer på så legg inn ett innlegg er på forumet eller send en mail.

          Lykke til!
          Theodor Bastberget

          Airplanes are for people who can't fly helicopters!
          http://www.modellhelikopter.no

          Comment


          • #6
            Hallo !

            Vil henge meg på Theodor Sitt innlegg , og er enig at det ikke er et "must" å statre med fly før du starter med heli.
            Jeg hadde heller aldri væert borti rc hobby i det hele tatt ,før jeg begynte rett på heli.Jeg begynte med å lese ALT jeg kom over ang heli , også Bastesen sine sider , der er det mye lærdom. Det er viktig å ha noen i nærheten, som kan hjelpe deg i gang. Fordi når man har litt motgang er det lett å gi opp , på heli er det mye som skal stemme før helien flyr bra.
            Det er derfor jeg syntes det var så interresseant , det er jo mange-mange deler som prøver å ta livet av hverandre.det er mye å si om dette ,men når du skal ta det opp for første gang,ha en "kyndig" person til å hjelpe deg.Det er et farlig "leketøy"(har sett endel stygge fingrer....), det er kjedelig å ødelegge helien bare fordi man er utålmodig...............
            Leif S. Nilsen


            Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

            Comment


            • #7
              Originally posted by leffen
              også Bastesen sine sider
              Theodor Bastberget

              Airplanes are for people who can't fly helicopters!
              http://www.modellhelikopter.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by leffen
                Hallo !
                Det er et farlig "leketøy"(har sett endel stygge fingrer....), det er kjedelig å ødelegge helien bare fordi man er utålmodig...............
                Sikkerhet prioriteres og all mekanikken må kontrollers av og til om alt er ok og ikke noe er løst eller slitt. Man kan ikke fly med et slitt helikopter.. Det har hendt noen ble drept av heli-blader...

                Følger man regler og rutiner, så vil du få stor flygleder..

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Ja-ja ikke han Bastesen
                  Leif S. Nilsen


                  Jupiter m/irvine 53-chipmunk m/sc 65

                  Comment


                  • #10
                    Takker for så manger svar så fort=)

                    Men har fortsatt mange spørsmål igjen. hehe

                    Etter å ha sittet et døgn med heli i simulatoren blir jeg mer og mer sikker på at det er heli jeg vil fly. Selv om det som er mest problematisk i sim er at jeg føler jeg har så lite oversikt i forhold til landskapet rundt, og at jeg mister oversikten veldig lett.

                    Så det ble nevnt trainer til fly, er dette og til heli?

                    Henvendte meg til de på Hamar og snakket litt rundt det, og fikk tips om å ta meg en tur ut til ilseng, siden ildsjelene fra hamar og omegn holdt til der.
                    Er det noen faste dager det er aktivitet der, eller er det kun når folk føler for?

                    Er det noen liknende steder på gjøvik?

                    Er det noen "rc-klubb" i hamar eller gjøvik?

                    De hadde en "nybegynner-pakke" på hobby foretningen i hamar, til ca 8000 hvis jeg ikke husker helt feil.
                    Er det noen som har noe kjennskap til denne, og om det eventuelt er den jeg bør begynne med?


                    Domenet er parkert - Webhuset er for lengst lagt til blant favorittene og er flittig brukt =) Flott side!
                    Marius Jønsrud

                    Comment


                    • #11
                      Vil annbefale deg og ta kontakt med Toten RC Helikopterklubb
                      http://www.modellfly.info/Klubber/kl...lubb=Toten+RCH

                      Anngående tilbudet du har fått i fra Hamar så må det spesifiseres nermere (Har nesten aldri hørt om noen som har fått det jeg vil kalle ett godt tilbud på Hamar , men jeg aner ikke hvordan de nye eierne er, men det ser ikke ut til att de satser på fly eller heli )
                      What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

                      Comment


                      • #12
                        Andre forhandlere i området?

                        Var ikke et tilbud "laget" for meg hvis det var det du mente, var en komplett pakke. Med alt du trengte for å komme i lufta.

                        Men er det noen andre forhandlere i nærheten som kan anbefales da?
                        Marius Jønsrud

                        Comment


                        • #13
                          newmedia.no

                          Siden til Gjøvik&Omegn Modellflyklubb!
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #14
                            Ville sendt en mail til Trond på http://www.flyhobby.no/ , eller du kan ta deg en tur til Oslo til Smallsize shopping - Smallsize Shopping
                            What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

                            Comment


                            • #15
                              Som ihuga "trekors"-pilot er dette nesten som å banne i kirken, MEN:
                              Jeg vil tro det er lettere å gå rett på heli hvis det er DET du EGENLIG vil fly! Ja, det er vanskeligere, men har du nok timer bak simulatoren samt dyktig hjelp til gjennomgang, oppsett og test-flyging bør det ikke være så avsindig vanskelig. (Joda, jeg har vært innom hjulvisper jeg og...).

                              Du lærer deg til en del ting med modellfly som du rett og slett ikke trenger hvis du skal fly heli! (regner med hets for den der... ).
                              Jeg fikk bl.a. litt panikk når det så ut til å skjære seg, og i ren automatikk kuttet gassen.... Ikke HELT etter kopter-boka

                              En smart ting jeg lærte med en gang var i alle fall: Kom deg opp i lufta (forbeholdt at du har en instruktør tilstede som har sjekket maskinen først..)! -Ikke prøv å hovre 10cm over bakken! Ground-effekten er lei på hjulvisper. Vi kjenner vel alle til begrepet "jammen, jeg skulle jo bare taxe/hovre litt lavt...".

                              Uansett hvordan du velger å gå inn i hobbyen så ønskes du hjertlig velkommen til en gnistrende og altopptagende fritidssyssel! Være seg faste vinger, eller sånne som fyker rundt og rundt og bråker noe helt føselig

                              -Lykke til!
                              Audun Thinn
                              Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                              Comment

                              Working...
                              X