Unconfigured Ad

Collapse

Helt sikker?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esk
    • Oct 2008
    • 105

    #1

    Helt sikker?

    Tenkte jeg skulle dele disse tankene med dere.

    For et par år siden dro jeg sønn min (da 6) forbi en forhandler som solgte kontraroterende helikopter på Autofilmessen på Hellerudsletta. "Dette er vel noe for deg", sa jeg og pekte på et helikopter. Han var ikke mer en middels interessert. Jeg derimot, hadde klart for meg at noen minutter i uka ville vært gøy å bruke til noe helt uviktig, i en hektisk hverdag. Det ble helikopter på meg den dagen. Og så krasj, og krasj, og krasj.

    En bursdag i juni fikk jeg en Blade 400 3D, og uten respekt for overgangen fra kontraroterende til "ekte" heli, dro jeg maskinen opp fra bakken, og rett ned. RTF var ikke lengre RTF. Det var bare å bygge opp igjen. Tanken om at halebommen måtte av var grufull. Det ble imidlertid ikke lenge før jeg måtte skru igjen.

    The hard way har jeg lært hvor mye tid man i praksis må bruke for å lære dette håndverket. Trøsten er at det ikke lengre er demotiverende når det må skrus. Det er faktisk blitt ganske morsomt bare å sitte å skifte ødelagte deler. Jeg er glad jeg lekte mye med lego i oppveksten. Den erfaringen har kommet til nytte både i denne sammenheng og når ikea-skapene skal opp.

    Etter å ha lest nybegynner guiden ble det klart for meg at man må investere i mye tålmodighet for å komme et stykke på vei med RC heli. Man må være forberedt på mye motgang. Som trompeter har jeg erfart hva det "koster" av tid å bli god i hobbyen, akkurat som jeg da fikk det for meg at jeg ville gjerne bli like god på gitar, men du verden. Det er lettere sagt enn gjort. Slik har jeg også erfart RC heli. Det tar vanvittig lang tid å få et nivå som gjør at adrenalinet kommer ned på akseptabelt nivå.

    Investeringen i en god simulator (Phoenix) har hjulpet betydelig, men det er gått med mye tid. Jeg har også kjøpt en Walkera 4#3 for å få realistisk innendørs trening.

    Som dere skjønner så går det med tid til dette, mye mer enn hva jeg i begynnelsen tenkte var nødvendig. Og fortsatt flyr jeg bare horisontalt og åtte-tall "look a like". Når jeg sammenligner med andre, så er det altså som at man på et instrument har lært seg c-dur skala. Det mye igjen med andre ord. Jeg har lagt bort trompeten.

    Men fytti katta så morro det er :-]

    Erling (41, og sikkert snart voksen. Nope.)
    ________________
    Erling

    T REX 500 ESP (med Futuba 520)
    Blade 400 3D
    Walkera 4#3 V2 Brushless
    Twister Bell

    Spektrum DX6i
  • Brumm
    • Apr 2008
    • 1816

    #2
    Måtte glise litt når jeg leste denne posten..

    Jeg kjenner meg i hvertfall igjen
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment

    • Ponus
      • Apr 2007
      • 104

      #3
      Erling (41, og sikkert snart voksen. Nope.)







      Jeg er 10 år eldre en deg, har det på samme måten og blir heldigvis aldri voksen.
      "KOSEKROK"
      T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
      Cessna 177 Cardinal on float
      Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

      Comment

      • Ofly61
        • Apr 2008
        • 785

        #4
        Originally posted by esk
        ... Og fortsatt flyr jeg bare horisontalt og åtte-tall "look a like". ...
        Men fytti katta så morro det er :-]

        Erling (41, og sikkert snart voksen. Nope.)
        Greide i dag å fly 4#3b'n 2 "sirkler" uten å kræsje ...
        Trikset er å fly ute i vindstille med god plass og mosegrodd plen

        Jeg kommer heller ikke til å bli noen 3D heli pilot med de første,
        er altfor treg. Foretrekker slowfly der begynner jeg å få ting til
        (synes jeg da) og heli treninga har faktisk gitt litt "spinn off".

        Jeg tror trening med RC hjelper på å holde syn, koordinering og
        reaksjons evnen vedlike eventuellt forbedre disse. I tillegg spesiellt
        for heli så blir det en konsentrasjons øvelse.

        Hadde egentlig bestemt meg for å aldri rote mere med modellfly
        da mine erfaringer fra slutten av 70 tallet med bråkete glødeplugg
        motorer, råtten plast og balsa + metanol med olje blanding ikke
        var spesiellt positive.

        Det var selvsagt kjekt av og til men det var uendelig med frustrasjoner
        mitt første fly en P51 fra Cox brukte jeg 1 år på å få motoren til å gå.
        (Forgasseren var satt sammen feil ... hvordan kunne en 15 åring vite det)

        Når så Cox'n endelig fløy så viste det seg at metanol/olje blandingen
        tok knekken på plasten ... Så ble det "Junior Pilot" i balsa med papir og
        dope. Selvsagt vrei vingene seg og flyet fløy aldri helt bra, motoren
        fusket når en fløy opp ned ...

        Så ble det Fox 2,5cm der knakk dyse nåla "Modell hobby" greide aldri
        å skaffe rett nål igjen... Gloster Gladiator'n som jeg brukte 1 år på
        å bygge kom aldri i lufta ... sukk! aldri mere balsa! aldri mere glødeplugg
        motorer orket bare ikke tanken på det ...

        Så da jeg snublet over elektro fly/heli med LiPo batteri som var bygd
        i skummplast, karbon og aluminium. YES endelig moderne teknologi
        og materialer som fungerer.

        Balsa flyr definetivt ikke bedre, trær bør holde seg på bakken!!!

        Det jeg synes er dumt med denne hobbyen er at det tydeligvis er
        få som virkelig har peiling. De fleste slår seg til ro med en lett blanding
        av myter og fakta. Ta f.eks LiPo batteri de tar ikke fyr av seg selv det
        feil bruk og uforstand som er årsaken. Det er en artikkel i RCME
        Februar nummeret om dette "Batteries Demystified".

        Odd H. (snart 4

        Comment

        Working...