Unconfigured Ad

Collapse

Hvordan få elektroheli så snilt som mulig?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hensla
    • Feb 2006
    • 55

Hvordan få elektroheli så snilt som mulig?

Hei
    Har et zoom 425 som jeg håper å få tatt jomfruturen med til uka. Det jeg lurer på, er hvordan jeg kan få det til å bli så snilt og stabilt som mulig? Har bare satt opp throttle og pitchkurver etter manualen i heliet. Er en del ting i menyen på radioen som jeg ikke har begitt meg utpå, slik som EPA og EXP samt D/R. Alle tips mottas med takk.

/Henrik
    Hitec Eclipse 7
    Caliber 30
    Zoom 425
    Walkera 22E(halvdød)
    Calmato trainer 40
    + noen el. modeller
  • Holger
    • Feb 2006
    • 734

Hei Henrik

Mitt stalltips til deg er å ikke begi deg ut på dette alene, hvis det er upløyd mark for deg.

Få med en erfaren pilot til å se over alt, samt ta det opp for deg første gangen.

Ang de forskjellige innstillinger i radioen, så står det godt beskrevet i manualen din.
    Anders Bruneberg
    Raufoss

Comment

• hensla
      • Feb 2006
      • 55

Er nok ikke dumt det du sier der, men er ikke helt færsk på området. Har en caliber 30 som jeg har fått fløyet en god del med. Tenkte kanskje det var noen kjappe tips til ting man bør passe spesielt på, i forhold til å få maskinen så stabil som mulig.
      Hitec Eclipse 7
      Caliber 30
      Zoom 425
      Walkera 22E(halvdød)
      Calmato trainer 40
      + noen el. modeller

Comment

• Ferry
        • Feb 2007
        • 456

Originally posted by hensla
        Tenkte kanskje det var noen kjappe tips til ting man bør passe spesielt på, i forhold til å få maskinen så stabil som mulig.
        Jeg har/hadde en Zoom 425. Den er ganske liten og ustabil. T-rex 450 er merkbart mer stabil. Generelt vil jeg si at du bør ha en del expo, kanskje så mye som 30%. Jeg har faktisk brukt dual rate helt nede på 50%. Har du original elektronikk? Halen holder ikke så veldig bra med den gyroen. Det gjør det unødvendig vanskelig å fly. Jeg fikk den imidlertid til å funke helt ok på en HK-450, med HXT-900 servo. Mulig mekanikken på Zoom-en ikke var helt topp. Høyt rotorturtall hjelper en del på stabiliteten. Vekter ytterst på paddlestangen. Treningsunderstell er også lurt til å begynne med. Jeg brukte to bambuspinner og litt tape. Jeg har masse deler liggende. De går billig! PM meg om det kan være interessant.

Comment

• hensla
          • Feb 2006
          • 55

Takk for tipsene, har orginal elektronikk ja. Skal de da sette exp på radioen til 30% på alle kanaler, eller bare de kanalene hvor swash er tilkoblet?

PS. Deler kan absolut være av interesse
          Hitec Eclipse 7
          Caliber 30
          Zoom 425
          Walkera 22E(halvdød)
          Calmato trainer 40
          + noen el. modeller

Comment

• roadrune
            • Jul 2007
            • 2292

Jeg ville bare brukt expo på elevator og aileron, og eventuelt rudder, hvis du ønsker det.
            Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Ponus
              • Apr 2007
              • 104

Beklager at jeg blander meg inn.....er som noen kjenner til selvlært .. ..men hva er expo?
              "KOSEKROK"
              T-Rex 450se v2 hs-65mg gy401 m/9650
              Cessna 177 Cardinal on float
              Honey Bee King 2 Belt,- til skrekk og avdvarsel for alle nybegynnere.

Comment

• roadrune
                • Jul 2007
                • 2292

Det er en innstilling i radioen som gir deg en progresiv kurve på stikkene, slik at den blir roligere rundt midten, og allikevel har fulle utslag i endene.
                Den kan også settes opp motsatt, hvis du skulle ønske det.
                Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• hensla
                  • Feb 2006
                  • 55

Da har jeg fått rotet meg til å forsøke å få maskina i luften, da uten hell. Med treningsunderstell, prøver jeg å se så stikkebevegelser stemmer, med pitch så det akkurat ikke skal ta av. Da opptager jeg 3 problemer:

-Hale drar litt til ene siden etter turtall er oppe, og hvis jeg trimmer den på plass, drar den til siden ved lavere turtall(gyro sensitivitet?)

-Maskinen "drifter" til venstre. jeg trimmer til høyre, slik at den står i ro, men i det man da øker pitch så ser man at den vil tippe til høyre.

-Roll ser ut til å være litt feil programert. Etter en nærmere titt på swashplaten ser jeg at hvos jeg tar stikke rett til høyre, går swash litt fremover i tilleg til høyre. Hvis jeg tar stikken til venstre, går den litt bakover, i tilleg til venstre. Man kan nesten si at aksen ikke ligger på tvert av heliet der.

Har gått igjennom radioen mange ganger nå, men kan ikke finne problemet på det siste punktet. Det er såppas ille at jeg faktisk ikke "får kontroll" over maskina.

Håper det er noen kloke mennesker der, som kan hjelpe en litt småfortvilet person.

PS. heli: Zoom 425 med orginalelektronikk
                  radio: Hitec Eclipse 7
                  Hitec Eclipse 7
                  Caliber 30
                  Zoom 425
                  Walkera 22E(halvdød)
                  Calmato trainer 40
                  + noen el. modeller

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

At det drifter til venstre er naturlig, siden halen kompenserer når heliet blir lettere på understellet, det må du bare venne deg til.

Det er mulig at trimmingen din gir de utslagene du snakker om på swashen.

Halen er det ikke godt å si noe om før du har det i lufta, det som skjer på bakken trenger ikke å stemme ellers.
                    Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

Mulig du burde ta en grundig gjennomgang av det mekaniske oppsettet på den maskinen der. Det er viktig at det er på plass før en begynner med radioinnstillinger.
                      Det er masser av fine tips i Finless Bob videoene på HeliFreak forumet.
                      Finless Bob's Helifreak Tech Room - Finless Bob's Helifreak Tech Room - Tips and how-To Videos

(Du må bare registrere deg som bruker for å komme til videoene.)

Husker blandt annet jeg så noen fine tips i Logo 500 byggevideoene.
                      OK so finally starting my build videos for the Logo500! Woo hoo! Still waiting for some things to arrive but I am going to get started anyway. And

Ellers er det flere videoer som tar for seg generelt oppsett av forskjellige slag.
                      Lykke til
                      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

Comment

• Repsol
                        • Mar 2008
                        • 55

få swash plata dønn bein på 50% pitch.
                        servon til halen så du har like mye utslag begge veier.

og når du plugger inn batterie så la helik stå litt ro til gyron har justert seg inn..

å ikke minst se vidiona til BOB finner masse goe triks der.

funke kvar gang til meg...
                        DX7
                        T-Rex 500 - Torque Tube, HS-5245MG, BLS 251, Spartan DS760 Gyro
                        T-rex 450V2 HS65MG, GY401, S9257
                        T-rex 250...
                        King2 til skrekk og advarsel. Snart haglemat....

Comment

Working...