Unconfigured Ad

Collapse

cyklic radio oppsett 450

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

    #1

    cyklic radio oppsett 450

    har justert meg litt på viddene her,
    trenger litt step by step hva oppsett jeg skal sette dette opp.
    gjelder ett HK 450 og en JR x3810 radio.

    skal først sette det opp i normal. når det flyr fint i normal så skal idelup1 settes opp
    jeg vil ha nøyaktig samme turtall på hodet på normal som når jeg bytter over til idleup1.

    hvor mye pitch minus og pluss skal jeg sette dette opp med?

    skal jeg starte med sette opp idle up1 med og løsne servo horn. 0 stille subtrim på alle 3 servoer. TH stikke i senter for så skru servo horn på igjen 90 grader.

    når dette det er gjort så kan begynne med og sette opp normal mode?

    må bare ha det litt klart her. har flydd helie ei stund nå men oppsett har alti vert så som så.
    vil ha det perfekt satt opp nå slik at det funker hver gang jeg skal fly.
    lei av å justere alt hver gang.
    hvilket rotor turtall skal jeg fly med ?
    har nå 12tenners pinjong og 4800kv motor. blir det veldig høyt turtall og dermed unødig slitasje på heliet ?
    er det greit om turtallet er for høyt at jeg senker det på "travel adjust" innepå radioen. at motoren gir fks 70% på full stikke og slikt ?

    ble kansje litt rotete dette her men det får gå.

    god påske allesammen
    MvH Marius Leirdal
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

    #2
    Hvis du ikke er det, så registrer deg, og se videoene som omhandler CCPM her: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=41692
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment

    • Margarus
      • Aug 2008
      • 322

      #3
      har sett dem mange ganger.
      men syns det er litt greiere å lese meg frem til hvordan det skal settes opp. mot å sitte med helikoteret og samtidig se på film.
      MvH Marius Leirdal

      Comment

      • arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

        #4
        Originally posted by Margarus
        ...hvilket rotor turtall skal jeg fly med ?
        har nå 12tenners pinjong og 4800kv motor. blir det veldig høyt turtall og dermed unødig slitasje på heliet ?
        er det greit om turtallet er for høyt at jeg senker det på "travel adjust" innepå radioen. at motoren gir fks 70% på full stikke og slikt ?...
        Du skal vel ikke over 3500 mener jeg. Jeg ville anbefale at du legger deg på ca 3100.
        På min 450 XL fulgte det to pinjonger som gir ca. 3100 og 3350. Jeg kjører på 12T dvs. 3100.
        Dette bør du tilpase med pinjong for å spare regulatoren.

        Synes du hadde et fantastisk høyt KV tall på den der da. Jeg er vant til å se 3500 - 4000 på 450 heli for 3S oppsett.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment

        • roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

          #5
          Du trenger forøvrig ikke å tenke så mye på slitasje ved for høyt turtall, det du derimot skal bekymre deg for er at bladene og eller spindelen kan slitne i lufta, og det har du ikke lyst til.

          Sett dataene dine inn her, så ser du hvor du havner: http://www.readyheli.com/Online_Head...lator_s/81.htm

          Ca 3500 er vel regnet som omtrent max på en 450, ja.

          Når du skal sette det opp, så stemmer det at du tar av servohornene, sørger for at alle servoene er i senter, og så sette hornene mest mulig 90 grader på, prøv foskjellige horn hvis de ikke passer helt, de er alltid litt forskjellige.

          Deretter setter du opp hodet som i videoene, jeg vil bruke halve dagen på å skrive ned det som Bob forklarer på 5 minutt...

          Så hadde du spørsmål om kurver, jeg foretrekker noe slikt:

          Throttle: Nor 0-40-50-75-100 Idle1 90-85-80-85-90 Idle2 100-95-90-95-100
          Da vil turtallet stige noe når du skifter over, men det betyr lite.

          Pitch: Nor 40-inh.-50-inh.-100 Idle1 og 2 0-inh-50-inh-100

          Da har du greie kurver til å begynne med.

          Jeg ville satt opp med omtrent 12 grader pitch begge veier, hvis du er veldig ny, kan du ta det ned til 10 grader i swash menyen, men jeg hadde nok ikke brydd meg (jeg har altid flydd på max...).

          Jeg vil også anbefale deg å slå over i Idle1 før du tar av, jeg mener personlig det er en dårlig vane å fly i normal, for før eller siden flipper du det over bare for å oppdage at du ikke har hverken turtall eller løft
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment

          • Margarus
            • Aug 2008
            • 322

            #6
            takker for god svar her!

            er på hytte tur nå men skal sjekke videre på dette når jeg kommer hjem.

            på normal mode.
            skal det være null grader pitch helt til stikka er komt opp til fult rotor turtall ?
            atlså at når turtallet er på topp. så styrer jeg kun pitchen.

            problemet jeg har hatt før er at jeg aldrig har fått halen til og følge med skikkelig pga jeg har flydd på flere turtalls områder. og da følger jo haleturtallet med og.



            viss dere sjønner.
            MvH Marius Leirdal

            Comment

            • roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

              #7
              Nei, i min kurve vil du få noe slikt som -3° ved lav stikke i normal, 0° ved senter og full pitch ved høy stikke. 0% tilsvarer maks negativ, 50% tilsvarer 0° og 100% er full positiv.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment

              • Margarus
                • Aug 2008
                • 322

                #8
                ok jeg forstår.

                må bare skaffe meg en pitch måler nå så jeg kan få justert det skikkelig.

                trenger sårt metal tail gear.
                ingen av nettbutikkene i norge jeg har sjekka som har det på lager.

                plastdrevet på min slepper

                gleder meg litt til å kunne fly det å at alt funker
                Originally posted by roadrune
                Nei, i min kurve vil du få noe slikt som -3° ved lav stikke i normal, 0° ved senter og full pitch ved høy stikke. 0% tilsvarer maks negativ, 50% tilsvarer 0° og 100% er full positiv.
                Last edited by Margarus; 12-04-09, 14:20.
                MvH Marius Leirdal

                Comment

                • Margarus
                  • Aug 2008
                  • 322

                  #9
                  takk for hjelpen folkens

                  nå funka helie tålig bra

                  men måtte ned ett par hakk på throttle kurven til roadrune da min kv er muligens høyere enn din. da min fikk ett ubehagelig høyt turtall , men når jeg fikk senket den litt så ble den fin å fly

                  både i normal og idleup1


                  har ikke fått målt pitchen på bladene ennda men det hovret fint nå vertfall
                  MvH Marius Leirdal

                  Comment

                  • perpyro
                    • Aug 2008
                    • 488

                    #10
                    Hvilen KV og drev har du på motoren?
                    Trex 450 blandingsrase 4S
                    Logo 500
                    Blade mCPX

                    Comment

                    • Margarus
                      • Aug 2008
                      • 322

                      #11
                      4800kv og 12 tenner drev.
                      turnigy plush 60 amp reg
                      har akkruatt bestilt meg turnigy 4000kv motor nå.
                      se om ikke det blir litt bedre.

                      den jeg har nå spiser opp alt fly tiden
                      er vell knappe 4.5min med hovring før det er slutt.
                      MvH Marius Leirdal

                      Comment

                      • arhennie
                        • Mar 2008
                        • 4316

                        #12
                        Originally posted by Margarus
                        4800kv og 12 tenner drev.
                        turnigy plush 60 amp reg
                        har akkruatt bestilt meg turnigy 4000kv motor nå.
                        se om ikke det blir litt bedre.

                        den jeg har nå spiser opp alt fly tiden
                        er vell knappe 4.5min med hovring før det er slutt.
                        Kjøp en 11T pinjong til den motoren. Det gir deg en rotorspeed på ca. 3250.
                        Denne kan du kjøpe f.eks hos elefun. (Dobbeltsjekk motor akseldiameter).


                        Men jeg tror ikke du skal forvente noe mye lenger flytid
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment

                        • Ferry
                          • Feb 2007
                          • 456

                          #13
                          Originally posted by Margarus
                          4800kv og 12 tenner drev.
                          turnigy plush 60 amp reg
                          har akkruatt bestilt meg turnigy 4000kv motor nå.
                          se om ikke det blir litt bedre.

                          den jeg har nå spiser opp alt fly tiden
                          er vell knappe 4.5min med hovring før det er slutt.
                          Jeg brukte en Turnigy 2836 3200 kv i en HK-450. Det funka så bra at jeg kjøpte en til og putta i T-rex 450. Det gir nok turtall for min flyging. Snill og grei.

                          Comment

                          • Margarus
                            • Aug 2008
                            • 322

                            #14
                            noen oppsett klarer jo 8 \ 9 minutter fyking ?
                            tapper batteriene til det absolutt minimum da vell ?
                            en må jo stoppe når det er 20 % igjen av pakken er det ikke slikt ?
                            MvH Marius Leirdal

                            Comment

                            • ehaga
                              • Feb 2005
                              • 1173

                              #15
                              Originally posted by Margarus
                              noen oppsett klarer jo 8 \ 9 minutter fyking ?
                              tapper batteriene til det absolutt minimum da vell ?
                              en må jo stoppe når det er 20 % igjen av pakken er det ikke slikt ?
                              Strømforbruk er veldig avhengig av spesielt motor og ikke minst flystil +++. Ikke tenk så mye på hva andre klarer. Jeg synes jeg leser om folk som har så-og-så lang flytid, og etter en tid så klager de på at batteriene er blitt dårlige.

                              20% regelen er nok grei å forholde seg til. I tillegg synes jeg det er lurt å lade batteriene opp til 50 % dersom de skal ligge litt. Da oppbevarer du batteriene best, og som bonus bruker du kortere tid å lade batteriene når du skal ut og fly.

                              Min trex 450 med en scorpion motor har jeg timer'en på 5:15. Da har jeg stort sett fått gjort det jeg trenger å gjøre.
                              - Erik -

                              ------------------------------------------
                              Logo 600SX + 6003D
                              Logo 400SE

                              Futaba 18MZ

                              Comment

                              Working...