Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utvidelse av hangaren!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Utvidelse av hangaren!

    Jeg flyr masse med min tøffe 450 om dagen, og kommer nok ikke til å slutte å fly den på leenge enda. Men nå ser jeg lommeboka begynner å bli litt feit. Det må jeg gjøre noe med!


    Hva tror dere som har litt erfaring? Vil en 600Nitro være et fint heli #2 ?

    Jeg vet mange digger 500, men jeg vil ikke ha enda et batteri-heli. Jeg vil ha nitro! Jeg vil ha røyk, og jeg vil ha lyden. 500 kan være så økonomisk den bare vil, jeg flyr ikke for å spare penger

    Er ingen hard 3D på meg enda. Finner jeg et heli jeg liker nå, så regner jeg med at det holder et par år.

    Tror dere jeg vil bli like fornøyd med en annen nitro 50size enn den til align? Setter pris på alle forslag!
    På forhånd takk for innspill..
    Honeybee CP 2

  • #2
    Trex600 er et sikkert valg. Mange som har deler og kunnskap. Jeg har nettop bygd en så jeg har ikke flydd den så mye. Men for en som har Align heli fra før så er det jo en design man kjenner, jeg setter sammen et align hode på ganske få minutter...

    Men 600'en har en del nye konkurrenter, felles for dem er at deletilgang ikke er topp i Norge. JR Vibe 50 er bra. Compass Knight 50 3D er vel det hotteste for tiden.

    Jeg tror Trex-600 dekker de fleste behov, det er enkelt og flyr bra. En god gammel raptor er også bra nok for de fleste, men det er litt tyngre og har litt lite futt i cyclic.

    Comment


    • #3
      Synes det var litt unødvendig å lage enda en ny tråd, så spør her.
      Har lest at ingen spørsmål er for dumme, så here we go:

      Kan noen forklare meg sammenhengen mellom lengde på flybar og flyegenskaper? Jeg mente å ha forstått det slik at lenger flybar med samme paddlere, vil gi mer følsomhet og altså en kvikkere cyclic. Men etter å ha begynt å lete på nettet og søke på forumene her og på helifreak, så har jeg faktisk ikke klart å finne noe som backer dette opp.
      Fant også på et par webshopper hvor de solgte 220mm flybar til t-rex, kontra den orginale 190, at lenger flybar gir mer stabilt helikopter med snillere cyclic?


      Som sagt så har jeg lett om emnet, og søkt flere ganger på forumene, men jeg finner ikke noe oppklarende om det.

      Noen som kan hjelpe en forvirret stakkar?
      Honeybee CP 2

      Comment


      • #4
        Med lengere flybar får du både kvikkere cyklisk og mere stabilitet.
        Stabiliteten kommer av den økte gyroskopiske stabiliteten en lengere flybar gir.
        Kvikkere og mere presis cyklisk respons kommer av at flybar padlene beveger seg fortere i lufta og slik vil få enstørre virkningsgrad og tilte flybaren over lettere når man gir cykliske utslag.
        Man får faktisk både i pose og sekk her ved å gå for lengere flybar for med kortere blir heliet mere nervøst.
        Trex 450 blandingsrase 4S
        Logo 500
        Blade mCPX

        Comment


        • #5
          Originally posted by perpyro View Post
          Med lengere flybar får du både kvikkere cyklisk og mere stabilitet.
          Stabiliteten kommer av den økte gyroskopiske stabiliteten en lengere flybar gir.
          Kvikkere og mere presis cyklisk respons kommer av at flybar padlene beveger seg fortere i lufta og slik vil få enstørre virkningsgrad og tilte flybaren over lettere når man gir cykliske utslag.
          Man får faktisk både i pose og sekk her ved å gå for lengere flybar for med kortere blir heliet mere nervøst.

          Uten at jeg skal påstå eller fyre noen her så sier intusjonen min at dette kun er delvis rett
          Lengre flybar, paddlene går fortere (og muligens veier mer ettersom sentrufugalkraften blir større lengre ut i disken) større gyroskopisk effekt, ergo du får ett mere stabilt heli.
          Skulle da tro at om gyroefekkten av paddlene øker så reagerer rotordisken saktere.
          Hvorfor ellers skifter vi ut og kjøper lettere paddler for å få kjappere cyclic-utslag, jo for å minske den gyroskopiske effekten. Bakdelen her er jo at helikopteret blir mere ustabilt.
          Ett godt eksempel på dette i det daglige livet er om du skrur av hjulet på sykkelen din, spinner det rundt og holder det mellom begge hendene. Prøv så å skifte vinkel på det roterende hjulet...stor gyroskopisk effekt.
          Skru så av hjulet til en av ungene dine og prøv det samme, liten gyroskopisk effekt mao. kjappere å skifte vinkel.
          Mulig jeg er helt på tur her, men det er (var) min filosofi.
          Sikkert noen som kan betraktlig mere om temaet som har noe å tilføye.

          Comment


          • #6
            Det er riktig som perpyro skriver, men bare inntil et visst punkt (ellers kunne jo flybaren vært like stor som bladene...)
            Det er heller ikke bare vekten på paddlene som avgjør kjappheten på cyclic, overflatearealet også mye å si.
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

            Team Visa...

            Comment


            • #7
              Takk for svar. Har et par paddles på vei nå, så får prøve ut. Skulle likt å forstått hvordan overflaten påvirker FF for eksempel, men noe må nok læres ved prøving også =)

              Igjen, takk for innspill
              Honeybee CP 2

              Comment

              Working...
              X