Unconfigured Ad

Collapse

gyro hjelp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

gyro hjelp

hei
    jeg har akkurat bygd opp igjen min hk 450 etter ett mindre krasj.

jeg har en MKS digital hispeed micro servo til halen og en assan 410 gyro
    i idleup1 på fult turtall må jeg stille gyro gain på min x3810 på 86%
    men den svinger svakt mot venstre uansett
    setter jeg den på 85 fks svinger den litt mer med halen.
    setter jeg den på 87% da rister den litt.
    er liksom ikke noe mellomting mellom drifting og risting.

når jeg pumper opp og ned på pitchen så holder halen seg dønn stabilen så ingen svinging her.

noen som har noe tips om hva jeg skal gjøre. gyren er i HH mode.
    vis jeg hover og trimmer rudder litt motsatt så den svinger så holder den seg fint.
    men etter hva jeg hører så skal man ikke bruke trim når den er i HH

noe med servo plasering \ servo horn \ link jeg kan gjøre ?
    MvH Marius Leirdal
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Det første du bør se etter er vibrasjoner.
    Begynn med å balansere bladene. (Litt avhengig av åssen blader du har hvor godt balansert de er fra fabrikk).
    Om du ikke har balanserer så invester i en sånn eller tilsvarende:

Samtidig, om det er akslinger du ikke byttet etter krasjen, (dvs. mast, spindel eller halerotor aksling), sjekk at de er 100% rette. Er du i tvil så bytt til nye.

Sjekk også at padlere og padlerstang er 100% linet opp.

Vibrasjoner er etter min erfaring største årsaken til slike problemer du har der.
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• jorna
      • Apr 2008
      • 101

Det er noe vanvittig til drift i min Assan 410, også på bakken. Etter en reset (bytter mellom HH og rate flere ganger) tar det ikke mange sekundene før tail pitch slideren er ved enden av akslingen. Den eneste måten jeg har klart å bli kvitt dette på er store mengder subtrim; jeg må ha ca 13-14% servoutslag i motsatt retning av driften for å få halen til å holde seg i ro.

Comment

• Margarus
        • Aug 2008
        • 322

helt nytt rotor hode ble montert etter krasj.
        padlere og vekter er nøye linet opp.
        og fra stillestående til sakte full gass så er det ikke en eneste vibrasjon. stille og rolig i lufta er det også.

tror nåkk det meste er i balanse.

men hva blir effekten av og flytte frem og tilbake på servohorn ? evt flytte hele servoen en millimeter eller 2 frem eller tilbake ?

eller bare skru på selve linken ?..

ser dere snakker om bryter mellom HH og normal mode.
        kunne godt tenkt meg og funnet ut hvordan det funket. på min JR x3810
        har jeg en meny som heter gyro sense. den kan stå som "inh inhabitated" eller gyro rate eller auto(der har jeg også gain i normal og idleup og stille på.
        jeg har den på auto. men hvordan kan jeg få dette inn på en av bryterne ?
        slik at jeg kan vippe den fra normal og over til hh mode ? vet ikke om det er noe hensikt jeg da.
        vet forøverig heller ikke hvordan ett helikopter eller gyroen funker i normal mode. kontra hh mode
        MvH Marius Leirdal

Comment

• jorna
          • Apr 2008
          • 101

Jeg kjenner ikke til radioen (har en Futaba 10C selv), men jeg har fått inntrykk av at den enkleste måten å gjøre det på JR er å ha remote gain koblet til en kanal på mottakeren du kan koble en bryter opp mot. For å få riktig gain setter du bare endepunktene for den kanalen til verdiene du vil ha (positive verdier = HH, negative er rate). Hvis du f.eks. vil ha en gain på 60% i HH og 50% rate setter du øvre endepunkt til +73 og nedre endepunkt til -60 (forholdet mellom endepunkt og gyro gain i % er (endepunkt/120)*100. )

Comment

• bth
            • Dec 2003
            • 1638

Kan dette hjelpe:
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

Comment

Working...