Unconfigured Ad

Collapse

Helikopteret snurrer rundt seg selv??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janbanan
    • Feb 2008
    • 109

Helikopteret snurrer rundt seg selv??

Hei! Har en Belt CP med Futuba 401 gyro og S9257 servo. Radioen er en Futuba 6EXH. Byttet til 9257 etter at den forrige haleservoen min (SG90) tok kvelden i lufta, med et uungåelig krasj som følge. Problemet er at helikopteret snurrer ukontrollert rundt seg selv før det letter. Dvs. jeg har ikke lettet ennå. Når jeg starter rolig opp og gir forsiktig trottel står den stille på bakken, men når den kommer opp i et visst turtall begynner plutselig hele helikopteret å snurre. Det er nok noe galt med oppsettet, men hva?
    Radioens gyro innstilling er satt til 80% i AVCS mode og -60 i normal mode. (er det her det er noe galt tro?) Delay skruen på gyroen er satt til 0, da jeg leste i bruksanvisningen at dette skal men gjøre med high speed servo. Står litt fast her.....
    Align 500 ESP
    CopterX 450 AE x2
    Esky Belt-CP x2
    Walkera DF 004
    Futaba 6EX 2,4
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Prøv å reverser gyroen med den lille bryteren på toppen
    Morten Smøraas

Comment

• Janbanan
      • Feb 2008
      • 109

Skal prøve det så fort jeg får mulighet. Men når jeg tar rudder stikka til høyre så snur snuta mot høyre (når jeg spinner på bakken). Skal jeg fortsatt reversere gyroen?
      Align 500 ESP
      CopterX 450 AE x2
      Esky Belt-CP x2
      Walkera DF 004
      Futaba 6EX 2,4

Comment

• roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

Originally posted by Janbanan
        Skal prøve det så fort jeg får mulighet. Men når jeg tar rudder stikka til høyre så snur snuta mot høyre (når jeg spinner på bakken). Skal jeg fortsatt reversere gyroen?
        Ja. (Ti tegn her)
        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• arhennie
          • Mar 2008
          • 4316

Originally posted by Janbanan
          Reverseringen du gjør på radioen bestemmer hvilken vei servoen går når du gir ror input. (Stikka på radioen).
          Reverseringen du gjør på gyroen bestemmer hvilken vei servoen går når gyroen skal kompensere.
          De er altså to forskjellige ting.
          arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

Comment

• Janbanan
            • Feb 2008
            • 109

Nå er det i orden

Prøvde litt i garasjen etter å ha reversert gyroen. Alt virker som det skal nå. Takk!
            Align 500 ESP
            CopterX 450 AE x2
            Esky Belt-CP x2
            Walkera DF 004
            Futaba 6EX 2,4

Comment

Working...