Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brent ESC x2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brent ESC x2

    Morn igjen folkens, blir lenge mellom hver gang jeg er her inne men unger og hus tar sitt..

    Nå har jeg klart å brent 2 ESC på 5 dager. Første brant(begynnte å ryke og lokta svidd) da jeg skulle prøve heli`n på gulvet for å se om det starta. Trodde da det var pga at jeg hadde throttle under 75% i lengre tid, mener å ha lest det ikke er bra for ESC. Fikk en ny idag og koblet den til uten motor. Leiket meg litt med servoene og pang så røyk det av ESC igjen.
    Ser etterpå at jeg har hatt 6 volt ut til hale servo, dette er en Futaba S9254 og den skal ha maks 4,8V. Kan dette være grunnen?

    Venter nå med å bestille meg ny til jeg har funnet ut hva problemet er, er jo ikke akuratt den billigste dingsen på heliet.
    Venter på og bestille fly..helicopter er solgt

    Futaba 10c 2.4 Fasst
    Realflight g4.5
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

  • #2
    Originally posted by monzabonza View Post
    ....Nå har jeg klart å brent 2 ESC på 5 dager. Første brant(begynnte å ryke og lokta svidd) da jeg skulle prøve heli`n på gulvet for å se om det starta. Trodde da det var pga at jeg hadde throttle under 75% i lengre tid, mener å ha lest det ikke er bra for ESC. Fikk en ny idag og koblet den til uten motor. Leiket meg litt med servoene og pang så røyk det av ESC igjen.
    Ser etterpå at jeg har hatt 6 volt ut til hale servo, dette er en Futaba S9254 og den skal ha maks 4,8V. Kan dette være grunnen....
    Hvilken ESC?

    Som du sier så er max V på Futabaen Servoen 5V og ikke 6V som du får ut av ESC - dette kan selvfølgelig ha påvirket ESC,en men normalt så ødelegges servoen før ESC'en.
    Men hvis 6V gjør at Fut. servoen trekker så mye strøm at dette overgår hva BEC'en i ESC'en kan levere så vil ESC'en ryke - som regel med "magic" hvit røyk.
    Du finner en step-down regulator som fikser 5/6 volt problemet hos Elefun.

    Men i alle tilfeller ville jeg ha sjekket hvor mye strøm alle servoene trekker når du jobber maks med dem (dette gjøres på bakken uten motoren i gang og med et
    amperemeter koblet i serie med + ledningen mellom regulator og mottaker) og at ingen av dem "henger seg opp" for da går det fort en et par amper ekstra
    Last edited by Quadrocopter; 16-07-09, 21:20.

    Comment


    • #3
      Kom hvit "magic" røyk ja.
      Har brukt original ESC som følger med T-rex500, RCE-BL60G. Er det kanskje noen andre ESC som jeg kan bruke som er bedre?
      Skal ta å måle ampern, har vel også en liten følelse av at servoen til hale henger seg opp, noe som kanskje har en sammenheng med at den blir forsynt med 6V. Får bestille meg en step down på elefun.
      Venter på og bestille fly..helicopter er solgt

      Futaba 10c 2.4 Fasst
      Realflight g4.5
      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

      Comment


      • #4
        Originally posted by monzabonza View Post
        Kom hvit "magic" røyk ja.
        Har brukt original ESC som følger med T-rex500, RCE-BL60G. Er det kanskje noen andre ESC som jeg kan bruke som er bedre?
        Skal ta å måle ampern, har vel også en liten følelse av at servoen til hale henger seg opp, noe som kanskje har en sammenheng med at den blir forsynt med 6V. Får bestille meg en step down på elefun.
        Begynn med å bestille en step-down og sjekk att ikke servoene når endepunktene å står og stager i mot disse. Videre hadde jeg sjekket at de ikke henger seg opp i noe, men går lett.

        De originale Align servoene (hvis det er de du bruker) tåler uten problemer 6V.
        Du kan hvis du vil sette ned ESC-BEC spenningen til 5V, ulempen er da at de servoene som tåler 6V yter dårligere (kraft og hastighet)

        Comment

        Working...
        X