Unconfigured Ad

Collapse

Raptor 50v2 vedlikehold

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ole.foll
    • Apr 2005
    • 1043

    #1

    Raptor 50v2 vedlikehold

    Lurte litt på hva det er viktigst å vedlikeholde på helikopteret?? smøre lagere, sjekke linker, stramme reim +++ ??
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
  • esk
    • Oct 2008
    • 105

    #2
    Sjekk

    Jeg skal ikke flagge med særlig mye erfaring, men kan røpe at det jeg har gått på snørra av er:

    Løs teip på gyro (slik at den løsnet under flyving)
    Skruer som har skrudd seg ut (tror at om det er én ting du MÅ gjøre, så er det å gå jevnlig over helikopteret og etterskru alle skruer, bruk også locktight)
    Sjekke slakk på reim til halerotor
    Ha silikonspray på rotorhode (husk silikon får lim, f.eks på dobbeltsidig teip til å løsne..)
    For oss som flyr elektro er det også viktig å ta skikkelig vare på batteriene, og det kan være et herk.
    Sjekk at det ikke er treghet i alle bevegelige deler (fokus på swash og slide til halerotor)

    Har ikke erfaring med nitrohelikopter.

    Men det er vel sikkert mange som kan mye om dette temaet der ute...
    ________________
    Erling

    T REX 500 ESP (med Futuba 520)
    Blade 400 3D
    Walkera 4#3 V2 Brushless
    Twister Bell

    Spektrum DX6i

    Comment

    • perpyro
      • Aug 2008
      • 488

      #3
      Silikonspray på rotorhodet?
      Hva skulle det være godt for når det er lager i alt av bevegelige deler og slideren smøres separat?
      Trex 450 blandingsrase 4S
      Logo 500
      Blade mCPX

      Comment

      • ehaga
        • Feb 2005
        • 1173

        #4
        Vel - siden han som laget tråden har en nitro kjerre, så vil man nok se at den smører seg selv. Stort sett i allefall.

        Dersom du har vært nøye bygget den og brukte locktight på alle skruer som går inn i metall, ville jeg vært forsiktig med å skru for mye på disse.

        Det finnes egentlig ikke noe fasit på dette. Jeg er veldig nøye når jeg bygger mine heli. Deretter sjekker jeg litt til og fra. Men du for et relativt godt forhold til heliet ditt, og du merker kanskje også dersom det er noe som er i ferd med å skje. Det er nok ikke veldig uvanlig at man treffer bakken før man kommer til "vedlikehold".

        Det rådet jeg egentlig vil gi er å søke deg rundt på de "feil" som andre har hatt på Raptor 50, og sjekk litt etter dette. På denne linken er vel det meste om Raptor 50 dokumentert :

        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment

        • roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

          #5
          Jeg sjekker ingenting før det ryker, og det har det vel ikke gjort enda, med mindre jeg kræsjer.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment

          • johanngj
            • Nov 2007
            • 533

            #6
            I likhet med andre vil jeg nevne halereim som et viktig område. Særlig nå som vi har svingende temperaturer, og halebommen blir merkbart kortere og lengre som følge av det. Med mindre du har karbonom da.

            Det eneste jeg husker som viktig på min raptor ellers var at skruene som festet tailboom supports til kroppen enkelt kunne riste løs. Vanskelig å få til å sitte godt med lim etc, da det området hele tiden "smøres" godt av potta. Det andre, var de bakre skruene på landingsunderstellet.

            En ting til var lagrene til startakslingen. Det lagde en sånn kjip knase/hylelyd ved tomgang og starting. Dette er et svakt punkt på raptoren. Lagrene er møysommelige å skifte. Når du en gang i fremtiden skal bytte dem, så kan du vurdere en liten upgrade fra quick uk. http://www.raptor.no/product_info.ph...4663d3a13af5c9

            Denne gir bedre opplagring til akslingen, og løser visstnok problemet.
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

            Comment

            • Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

              #7
              Originally posted by johanngj
              I likhet med andre vil jeg nevne halereim som et viktig område. Særlig nå som vi har svingende temperaturer, og halebommen blir merkbart kortere og lengre som følge av det. Med mindre du har karbonom da.
              Litt OT:
              Blir den det eller er det andre ting som utvider/trekker seg sammen mer enn bommen?
              Normalt er halebommen av aluminium, med aluminiums sin ekspansjons koeffisient vil en bom på 40 cm endre lengde med ca 0,27mm hvis temperaturen endrer seg 30 grader
              Drivreima vil ved samme temperatur forskjell endre lengden med ca 1 til 1,6 mm
              Last edited by Quadrocopter; 11-10-09, 20:07.

              Comment

              • johanngj
                • Nov 2007
                • 533

                #8
                Originally posted by Quadrocopter
                Litt OT:
                Blir den det eller er det andre ting som utvider/trekker seg sammen mer enn bommen?
                Normalt er halebommen av aluminium, med aluminiums sin ekspansjons koeffisient vil en bom på 40 cm endre lengde med ca 0,27mm hvis temperaturen endrer seg 30 grader
                Drivreima vil ved samme temperatur forskjell endre lengden med ca 1 til 1,6 mm
                Kan ikke helt se poenget med å spørre meg hvis du allerede har regnet deg frem til et svar, men det jeg har erfart er hvertfall at man hyppig må justere både hale-link, og drivreim/bom på raptoren om vinteren. Har hørt av andre at dette problemet ikke eksisterer hvis man bytter til karbon.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment

                • Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

                  #9
                  Originally posted by johanngj
                  Kan ikke helt se poenget med å spørre meg hvis du allerede har regnet deg frem til et svar, men det jeg har erfart er hvertfall at man hyppig må justere både hale-link, og drivreim/bom på raptoren om vinteren. Har hørt av andre at dette problemet ikke eksisterer hvis man bytter til karbon.
                  Det var derfor jeg spurte - teori og praksis stemmer ikke alltid helt, så jeg følger derfor de som har erfaringer og opplevd dette i virkeligheten.

                  Comment

                  • roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

                    #10
                    Min erfaring er helt klart at reima blir slakkere om vinteren med alu-bom kontra carbon, men jeg er helt enig i at det i teorien ikke har noen betydning....

                    Forstå det den som kan.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment

                    • Litespeed
                      • Jun 2005
                      • 1064

                      #11
                      Originally posted by roadrune
                      Jeg sjekker ingenting før det ryker, og det har det vel ikke gjort enda, med mindre jeg kræsjer.
                      En fin Holdning å ha er og ta en sjekk hver gang før man flyr da..

                      Ta en førflygingsjekk hver gang før man tar en tur det har redda noen kræsj for meg ihvertfall , også for andre piloter med større farkoster..

                      Dette er viktig med hensyn til sikkerhet rundt helier med mye krefter i sving .

                      Sjekkliste som bare tar et par minutter :
                      Rotorblad innfestning ,rotorhode med linker , halerotor ,gyrofeste ,servoer ,rorhorn ,canopy ,mottagerkontakter ,rammeskruer,reim ++

                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment

                      • Illusion
                        • Jun 2008
                        • 703

                        #12
                        Helt enig med Litespeed

                        Husk at det i første omgang ikke er for din egen sikkerhet du sjekker, men for omgivelsene rundt deg. Personlig synest jeg ikke synd på slabbedasker, men det er kjedelig for uskyldig tredjepart det potensielt kan gå ut over.

                        Comment

                        • Speedfreak
                          • Jun 2006
                          • 220

                          #13
                          Det jeg gjør av vedlikehold på nitro helier er:
                          Sjekke linker for slark.
                          olje hovedaksel og halerotor aksel.
                          Sjekke kulelager. Er de hakkete så bytt de. Vanskelig å olje, eller fette opp.
                          Sjekke servoer for å se om drevene er hele, jevn bevegelse
                          Sette inn motor med afterrun olje, dersom jeg ikke skal bruke det på en stund
                          Holde Nimh og Nicd batterier ladet og ikke tomme ved lagring.
                          Sjekke om klunkslangene er hele.

                          Etter bruk fyller jeg tanken med fuel og deretter tømmer den igjen for å få ut gassene i fueltanken. Dette for at klunkslangene skal vare lenger.

                          Var det jeg kom på i farten.
                          Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
                          Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
                          Futaba 12FG

                          Comment

                          • roadrune
                            • Jul 2007
                            • 2292

                            #14
                            Jeg vil bare presisere at jeg på ingen måte føler jeg slurver med sikkerheten, jeg er nøye med locktite o.l. når jeg bygger, og om noe som helst virker rart når jeg flyr, lander jeg for å finne problemet.
                            Jeg flyr nå kun FBL og det er en hel del mindre ting som kan være galt.

                            Poenget mitt var mest at jeg ikke syns det er nødvendig å gå over alt hver gang, om du skal "sjekke" en skrue som er satt inn med locktite eller CA, så har du ødelagt låsingen, og kunne like godt latt være å bruke det i utgangspunktet.

                            Om noe løsner, vil de fleste merke at noe er galt lenge før ett eventuelt uhell, selvfølgelig med unntak av kabler/kontakter som løsner.
                            Hilsen Rune Marcussen

                            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                            JR DSX9

                            Fitjar Modellflyklubb
                            ---------------------------------------------------------------------------
                            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                            Comment

                            Working...