Unconfigured Ad

Collapse

Radioproblemer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janbanan
    • Feb 2008
    • 109

Radioproblemer

Hovret pent i 2 meters høyde med min splitter nye T-Rex 500 ESP. Plutselig begynner hele helikopteret å fyke opp og ned helt ukontrollert. En meter full fart nedover, så like plutselig en meter i rakettfart oppover. Mine stikkeutslag på trottel/pitch har ingen innvirkning. Får selvfølgelig litt hetta, og klarer å få til en hard nødlanding, kommer ned med beina først. Gjenstår å sjekke om feather shaft er bøyd, men det kan tenkes. Har Futuba 6EX 2,4. Av det jeg har hørt skal det ikke være forstyrrelser på 2,4. Vel, tar av koblingene mellom ESC og motor. Kobler strømmen tilbake og ser hva som skjer når jeg tar trottelstikka oppover. Under 50%trottel virker alt normalt, men når jeg kommer over 50 så begynner alle tre swash servoene å skjelve. De skjelver ganske mye, og de skjelver helt likt.
    Align 500 ESP
    CopterX 450 AE x2
    Esky Belt-CP x2
    Walkera DF 004
    Futaba 6EX 2,4
  • Jostein
    • Jan 2008
    • 1161

Høres ut som en feil på senderen spør du meg
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Høres ut som feil på potmeteret til kollektiv-/throttle-aksen på venstrestikka.

Comment

• yak
        • Mar 2008
        • 302

mulig det er feil med regulatoren,radio få jo strøm fra regulator
        ved radiofeil så skulle feilen vært der hele tiden .det skal ikke ha noe å si hvor trottel stikka er

Comment

• Aceman
          • Apr 2007
          • 168

Jeg hadde noe lignende med en AR6100 mottaker etter en krasj, der gikk den ene swash-servoen helt bananas når jeg nådde en viss throttle. Trodde det var feil med servoen men etter at jeg satte inn en ny var fremdeles problemet der. Ny mottaker løste problemet.
          T-REX 600E
          Thunder Tiger MiniTitan
          HK-450
          En kul Crawler
          Hitec Aurora 9

Comment

• yak
            • Mar 2008
            • 302

ta bort kontakten fra regulator og koble til et 4,8 v batt direkte i motager ,så får du luket bort en mulig feil med regulator eller feil med stikke på radio

Comment

• Janbanan
              • Feb 2008
              • 109

Prøvde litt senere på dagen hjemme, med frakoblet motor. Da virket swash servoene som de skulle. Har brukt den radioen en stund og aldri hatt noe problem med den. Men nå er jeg skikkelig skeptisk!! Da jeg var ute å fløy i dag, kom problemet først ca. halvveis i den andre batteripakken. Er nesten så man vegrer seg for å dra ut å prøve igjen. Ekle greier.

Kanskje jeg prøver igjen med eget batteri rett i mottakeren....
              Align 500 ESP
              CopterX 450 AE x2
              Esky Belt-CP x2
              Walkera DF 004
              Futaba 6EX 2,4

Comment

• audifrik
                • Mar 2008
                • 497

Har samme utstyret selvsagt bare 10c.
                Bruker 7 kanal mottaker og aldri hatt noe problem.
                Kan jo være esc som tuller med oppsettet evt.
                Lower, Lower, oops.
                Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Originally posted by Janbanan
                  Prøvde litt senere på dagen hjemme, med frakoblet motor. Da virket swash servoene som de skulle. Har brukt den radioen en stund og aldri hatt noe problem med den. Men nå er jeg skikkelig skeptisk!! Da jeg var ute å fløy i dag, kom problemet først ca. halvveis i den andre batteripakken. Er nesten så man vegrer seg for å dra ut å prøve igjen. Ekle greier.....
                  Når du tester dette inne (uten hoved/hale rotorblader !!!!) press hardt på noen av servoarmene (swash servoene) slik at du simulerer belastning (de vil da trekke betraktelig mer strøm og være mer lik en virkelig situasjon) samtidig som du kjører opp trottelen opp til 50% eller mer.

Hvis servoen begynner å skjelve /vibrere så er det grunn til å mistenke den innebygde BEC'en i ESC'en.
                  Og da er neste stepp å koble til et eksternt Rx-batteri for å se om dette hjelper.

Du sier at dette kun skjer på swash servoene men hale servoen er stille og rolig.
                  Dette forundrer meg, men grunnen til dette kan være at du bruker forskjellige servoer på swash og hale og spesifikasjonen på haleservoen tilsier at den tåler en lavere spenning enn swash servoene før den begynner å feile.

Men husk at selv om det 2.4GHz system som er produsert av Futaba så er det ikke beskyttet mot statisk elektrisitet.
                  Statisk elektrisitet er noe av det verste du kan utsette elektronikk for, dette er høyspenning utladningpulser som faktisk kan generere en "periodisk" feil på elektronikken (dukker opp av og til uten å være konstant tilstede) men selvfølgelig også permanente feil, og du kan ha to like helikopter opp sett hvor det ene virker 100% mens det andre feiler.
                  Statisk elektrisitet genereres av roterende/bevegelige deler, desto fortere disse delen beveger seg desto mer elektrisitet genereres, dette kan stemme med det du sier at du må opp i ca 50% trottel før feilen oppstår.

Tørre kalde dager og karbonrammer er ekstra ille!

Her er det bare en ting som gjelder få mottaker / ledninger / antenner lengst unna ting som beveger seg /ser du har en ESP så halereim problematikken kan vi se bort i fra)

Dette er ikke noe hyggelig feil å feilsøke på siden konsekvensene er så store når noe går galt og det er som regel vanskelig å simulere real live hjemme i stua.....
                  Last edited by Quadrocopter; 14-02-10, 18:02.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Dersom alle tre CCPM-servoene beveger seg likt når det skjer, og det gjør det hvis helikopteret går rett opp og ned, så er det usannsynlig at det er noe galt med helikopteret, da miksingen skjer i radioen.

Comment

• Janbanan
                      • Feb 2008
                      • 109

Ja, det var kun på swash servoene dette skjedde. Halen stod stille. Og alle swash servoene hadde samme reaksjon, beveget seg like mye og i samme retning. Tenkte litt på det med statisk elektrisitet, det kan jo stemme med at det kom etter at jeg hadde flydd en stund. Og når jeg kom hjem og sjekket, så var alt i orden. På den annen side så synes jeg det er rart at swash servoene beveget seg helt likt hvis det var statisk elektrisitet...
                      Align 500 ESP
                      CopterX 450 AE x2
                      Esky Belt-CP x2
                      Walkera DF 004
                      Futaba 6EX 2,4

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Var litt kapp i lesingen av problembeskrivelsen din - ser at du skriver at de går synkront....

Ta og lag et fullstendig nytt oppsett i radioen på et nytt modellnummer (ikke kopier noe av det gamle) og så er det bare ut i kulden å teste...

Comment

• vaffel
                          • Jun 2005
                          • 102

Kan det være en ide og prøve dette på simulator?! Hvis det er radioen som er problemet, burde man jo oppleve det på simulator og, eller?
                          Stolt eier av;
                          CNC Fres

Comment

• Lazy Bee
                            • Mar 2003
                            • 212

Leste dette på HeliFreak:
                            "There is a major problem with the pots used in the 6EXH I have now found that the same pots are used in the 6EX 2.4G model. I personally wouldn't use or reccomend this radio.
                            If you do buy it buy it with a factory warrantee & off your local Futaba supplier.
                            Hope your Futaba dealer is better than most and will put the correct pot in it and calibrate it.
                            P.S The pot has to be a Futaba one to get the correct values Major problem..>"
                            Rolf Bakke
                            Mine RC filmer på YouTube:
                            http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

Comment

• Janbanan
                              • Feb 2008
                              • 109

Fant en byggefeil som kan ha skapt elektrisk spenning. Nedenfor swash er det en "ring" rundt main shaft. Denne skal rotere oppå det øverste lageret rundt main shaft. Fant ut at jeg hadde montert denne ringen feil vei. Den har altså rotert på metallplata som holder det øverste lageret, og ikke oppå selve lageret. Åpenbart en kilde til elektrisk spenning. Det kan være at årsaken ligger der. Samtidig føler jeg meg ikke helt trygg på radioen heller... Spesielt ikke etter det siste innlegget.
                              Align 500 ESP
                              CopterX 450 AE x2
                              Esky Belt-CP x2
                              Walkera DF 004
                              Futaba 6EX 2,4

Comment

Working...