Hovret pent i 2 meters høyde med min splitter nye T-Rex 500 ESP. Plutselig begynner hele helikopteret å fyke opp og ned helt ukontrollert. En meter full fart nedover, så like plutselig en meter i rakettfart oppover. Mine stikkeutslag på trottel/pitch har ingen innvirkning. Får selvfølgelig litt hetta, og klarer å få til en hard nødlanding, kommer ned med beina først. Gjenstår å sjekke om feather shaft er bøyd, men det kan tenkes. Har Futuba 6EX 2,4. Av det jeg har hørt skal det ikke være forstyrrelser på 2,4. Vel, tar av koblingene mellom ESC og motor. Kobler strømmen tilbake og ser hva som skjer når jeg tar trottelstikka oppover. Under 50%trottel virker alt normalt, men når jeg kommer over 50 så begynner alle tre swash servoene å skjelve. De skjelver ganske mye, og de skjelver helt likt.
Unconfigured Ad
Collapse
Radioproblemer
Collapse
X
-
Høres ut som en feil på senderen spør du megJostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no -
-
Jeg hadde noe lignende med en AR6100 mottaker etter en krasj, der gikk den ene swash-servoen helt bananas når jeg nådde en viss throttle. Trodde det var feil med servoen men etter at jeg satte inn en ny var fremdeles problemet der. Ny mottaker løste problemet.T-REX 600E
Thunder Tiger MiniTitan
HK-450
En kul Crawler
Hitec Aurora 9Comment
-
Prøvde litt senere på dagen hjemme, med frakoblet motor. Da virket swash servoene som de skulle. Har brukt den radioen en stund og aldri hatt noe problem med den. Men nå er jeg skikkelig skeptisk!! Da jeg var ute å fløy i dag, kom problemet først ca. halvveis i den andre batteripakken. Er nesten så man vegrer seg for å dra ut å prøve igjen. Ekle greier.
Kanskje jeg prøver igjen med eget batteri rett i mottakeren....Align 500 ESP
CopterX 450 AE x2
Esky Belt-CP x2
Walkera DF 004
Futaba 6EX 2,4Comment
-
Prøvde litt senere på dagen hjemme, med frakoblet motor. Da virket swash servoene som de skulle. Har brukt den radioen en stund og aldri hatt noe problem med den. Men nå er jeg skikkelig skeptisk!! Da jeg var ute å fløy i dag, kom problemet først ca. halvveis i den andre batteripakken. Er nesten så man vegrer seg for å dra ut å prøve igjen. Ekle greier.....
Hvis servoen begynner å skjelve /vibrere så er det grunn til å mistenke den innebygde BEC'en i ESC'en.
Og da er neste stepp å koble til et eksternt Rx-batteri for å se om dette hjelper.
Du sier at dette kun skjer på swash servoene men hale servoen er stille og rolig.
Dette forundrer meg, men grunnen til dette kan være at du bruker forskjellige servoer på swash og hale og spesifikasjonen på haleservoen tilsier at den tåler en lavere spenning enn swash servoene før den begynner å feile.
Men husk at selv om det 2.4GHz system som er produsert av Futaba så er det ikke beskyttet mot statisk elektrisitet.
Statisk elektrisitet er noe av det verste du kan utsette elektronikk for, dette er høyspenning utladningpulser som faktisk kan generere en "periodisk" feil på elektronikken (dukker opp av og til uten å være konstant tilstede) men selvfølgelig også permanente feil, og du kan ha to like helikopter opp sett hvor det ene virker 100% mens det andre feiler.
Statisk elektrisitet genereres av roterende/bevegelige deler, desto fortere disse delen beveger seg desto mer elektrisitet genereres, dette kan stemme med det du sier at du må opp i ca 50% trottel før feilen oppstår.
Tørre kalde dager og karbonrammer er ekstra ille!
Her er det bare en ting som gjelder få mottaker / ledninger / antenner lengst unna ting som beveger seg /ser du har en ESP så halereim problematikken kan vi se bort i fra)
Dette er ikke noe hyggelig feil å feilsøke på siden konsekvensene er så store når noe går galt og det er som regel vanskelig å simulere real live hjemme i stua.....Last edited by Quadrocopter; 14-02-10, 18:02.Comment
-
Dersom alle tre CCPM-servoene beveger seg likt når det skjer, og det gjør det hvis helikopteret går rett opp og ned, så er det usannsynlig at det er noe galt med helikopteret, da miksingen skjer i radioen.Comment
-
Ja, det var kun på swash servoene dette skjedde. Halen stod stille. Og alle swash servoene hadde samme reaksjon, beveget seg like mye og i samme retning. Tenkte litt på det med statisk elektrisitet, det kan jo stemme med at det kom etter at jeg hadde flydd en stund. Og når jeg kom hjem og sjekket, så var alt i orden. På den annen side så synes jeg det er rart at swash servoene beveget seg helt likt hvis det var statisk elektrisitet...Align 500 ESP
CopterX 450 AE x2
Esky Belt-CP x2
Walkera DF 004
Futaba 6EX 2,4Comment
-
Var litt kapp i lesingen av problembeskrivelsen din - ser at du skriver at de går synkront....
Ta og lag et fullstendig nytt oppsett i radioen på et nytt modellnummer (ikke kopier noe av det gamle) og så er det bare ut i kulden å teste...Comment
-
Leste dette på HeliFreak:
"There is a major problem with the pots used in the 6EXH I have now found that the same pots are used in the 6EX 2.4G model. I personally wouldn't use or reccomend this radio.
If you do buy it buy it with a factory warrantee & off your local Futaba supplier.
Hope your Futaba dealer is better than most and will put the correct pot in it and calibrate it.
P.S The pot has to be a Futaba one to get the correct values Major problem..>"Comment
-
Fant en byggefeil som kan ha skapt elektrisk spenning. Nedenfor swash er det en "ring" rundt main shaft. Denne skal rotere oppå det øverste lageret rundt main shaft. Fant ut at jeg hadde montert denne ringen feil vei. Den har altså rotert på metallplata som holder det øverste lageret, og ikke oppå selve lageret. Åpenbart en kilde til elektrisk spenning. Det kan være at årsaken ligger der. Samtidig føler jeg meg ikke helt trygg på radioen heller... Spesielt ikke etter det siste innlegget.Align 500 ESP
CopterX 450 AE x2
Esky Belt-CP x2
Walkera DF 004
Futaba 6EX 2,4Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment