Unconfigured Ad

Collapse

Alt låser seg i stationary roll flips

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Originally posted by bth
    ...Kom til å tenke på innstillingen på pitch om jeg kan ha rotet det til. Det er jo to måter å justere vandringen på på Futaba radioen. Du har først menyen på swashmixingen på servoene der jeg har A=+75 E=-75 og P= bare 40. Mulig jeg har gjort noe feil her så jeg skulle satt P høyere, og heller justert ned pitchen med pithkurva fra 0 og 100 i bunn og topp. eller skal de stå på 0 og 100, og pitchvinklene justeres med swashmix ?
    Jeg kjenner ikke Futaba, men for akkurat dette skulle det blir nøyaktig det samme.
    Jeg setter endepunkter til 100% på alle de tre servoene i hodet. Servohornene skal stå 90 grader vinkel i forhold til f.eks. masta. (Ikke nødvendigvis i forhold til linkene, for disse er vel litt skrå på denne modellen).
    Få det best mulig mekanisk før du finjusterer med subtrim.
    Så finjusterer du linkene til swash'en er helt rett i begge akser.

Så setter du 50% ut på pitch(swashkurve = 0-50-100). Mixearmer og seesaw armer skal nå flukte med hverandre oppover i hodet, og det vil da si at de ligger 90 grader på masta. Juster linker til de gjør det. Jobb deg nedenfra og oppover.
    Nå måler du pitchen med en pitchmåler på bladene. Pass på å holde padlerstanga mest mulig 90 grader på masta når du måler.
    Du skal måle 0 grader, og utslaget ved full pos pitch skal tilsvare full neg pitch.
    Gjør den ikke det må du heve eller senke swash'en ved å justere alle de tre servolinkene. Pass på at swash fortsetter å holde seg rett.
    Eventuell skjevhet på swash ved maks/min utslag retter du opp ved å justere endepunkter på servoene.

Fortsatt med swashkurve = 0-50-100 justerer du til ønsket utslag på pitch. F.eks +/- 10 garder. Og tilsvarende E og A. Jeg pleier å bruke +/- 8. Det er smak og behag, men 8 er mer enn nok til en flipp.
    Prosenttallet pleier holde seg temmelig likt innenfor alle tre P, A og E i swash menyen. Blir utslagene for små bør du justere servoarm lengden inn ett hakk, og tilsvarende ut et hakk om de blir for store. Om man tar utgangspunkt i 60 så ville jeg sagt at 40 blir litt for lite, og 80 for mye. Da ville jeg flyttet servohornene og sett hva jeg kom ut på da.

Det er ikke lett å få alt dette helt 100. Spesielt ikke på små helikoptre, og sepsielt ikke på slike som HK da presisjonen i delene er så som så. Men vær så nøye som du kan, da blir resultatet deretter.

Når jeg er ferdig pleier jeg å sette pitchkurven i normal lik som idle up fra midtstikke og oppover. Også justerer jeg neg pitch i kurven slik at jeg får ca. -4 grader som min utslag.
    F.eks blir da idle up = 0-50-100, mens normal kan bli noe sånt som 30-50-100.
    Det å holde 50-100 lik på de to gjør at heli ikke "spretter" opp eller ned når du slår over flightmode knappen.
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

Comment

• bth
      • Dec 2003
      • 1638

Originally posted by arhennie
      Jeg kjenner ikke Futaba, men for akkurat dette skulle det blir nøyaktig det samme.
      Jeg setter endepunkter til 100% på alle de tre servoene i hodet. Servohornene skal stå 90 grader vinkel i forhold til f.eks. masta. (Ikke nødvendigvis i forhold til linkene, for disse er vel litt skrå på denne modellen).
      Få det best mulig mekanisk før du finjusterer med subtrim.
      Så finjusterer du linkene til swash'en er helt rett i begge akser.

Så setter du 50% ut på pitch(swashkurve = 0-50-100). Mixearmer og seesaw armer skal nå flukte med hverandre oppover i hodet, og det vil da si at de ligger 90 grader på masta. Juster linker til de gjør det. Jobb deg nedenfra og oppover.
      Nå måler du pitchen med en pitchmåler på bladene. Pass på å holde padlerstanga mest mulig 90 grader på masta når du måler.
      Du skal måle 0 grader, og utslaget ved full pos pitch skal tilsvare full neg pitch.
      Gjør den ikke det må du heve eller senke swash'en ved å justere alle de tre servolinkene. Pass på at swash fortsetter å holde seg rett.
      Eventuell skjevhet på swash ved maks/min utslag retter du opp ved å justere endepunkter på servoene.

Fortsatt med swashkurve = 0-50-100 justerer du til ønsket utslag på pitch. F.eks +/- 10 garder. Og tilsvarende E og A. Jeg pleier å bruke +/- 8. Det er smak og behag, men 8 er mer enn nok til en flipp.
      Prosenttallet pleier holde seg temmelig likt innenfor alle tre P, A og E i swash menyen. Blir utslagene for små bør du justere servoarm lengden inn ett hakk, og tilsvarende ut et hakk om de blir for store. Om man tar utgangspunkt i 60 så ville jeg sagt at 40 blir litt for lite, og 80 for mye. Da ville jeg flyttet servohornene og sett hva jeg kom ut på da.

Det er ikke lett å få alt dette helt 100. Spesielt ikke på små helikoptre, og sepsielt ikke på slike som HK da presisjonen i delene er så som så. Men vær så nøye som du kan, da blir resultatet deretter.

Når jeg er ferdig pleier jeg å sette pitchkurven i normal lik som idle up fra midtstikke og oppover. Også justerer jeg neg pitch i kurven slik at jeg får ca. -4 grader som min utslag.
      F.eks blir da idle up = 0-50-100, mens normal kan bli noe sånt som 30-50-100.
      Det å holde 50-100 lik på de to gjør at heli ikke "spretter" opp eller ned når du slår over flightmode knappen.
      Ser visst at armene i rotorhodet ikke er helt 100 prosent. Må visst finjustere litt. Målte utslagene i roll til +6 og - 6 grader. Må visst få mer der. Oppdaget et problem når jeg roterte bladene og ga full høyre/venstre roll og max/min pitch. Oppdaget at toppen på linkene som går opp til paddleholdere tok tak i undersiden på bladholderene. Kan ikke se hvordan jeg skal få justert bort det, når jeg allerede har for lite grader i pitch og roll.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Originally posted by bth
        Ser visst at armene i rotorhodet ikke er helt 100 prosent. Må visst finjustere litt. Målte utslagene i roll til +6 og - 6 grader. Må visst få mer der. Oppdaget et problem når jeg roterte bladene og ga full høyre/venstre roll og max/min pitch. Oppdaget at toppen på linkene som går opp til paddleholdere tok tak i undersiden på bladholderene. Kan ikke se hvordan jeg skal få justert bort det, når jeg allerede har for lite grader i pitch og roll.
        Du MÅ ikke ha mer enn 6 grader for å flippe et helikopter. Det går bare litt saktere rundt.
        Fikk du binding både ved maks og min pitch?
        Jeg har satt opp både T-rex 450 og HK-450. Da med de utslagene jeg nevnte i forrige post, men har egentlig aldri hatt problemer med binding.
        Men det kan i allefall være svaret på opplevelsen du hadde...

Men når det gjelder å løse problemet ditt. Du hadde og litt uryddige verdier på swash-mixen din. Jeg ville si du bør bare ta en gjennomgang fra scratch.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• bth
          • Dec 2003
          • 1638

Ingen låsing i stationay roll flips lenger

Etter siste kræsj i vår under øvelse på tic-toc med en del skader i hodet, byttet jeg til en del metalldeler, og ved bytte av defekte drev i servoer, passet jeg også på at jeg fikk sentrert potmetret i forhold til servoarm så alt ble 90 grader.
          Har også lagt inn flat 100 % gass på Idle up.
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

Comment

Working...