Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra og billig gyro hos Hobbyland, KM 401 til 345,-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bra og billig gyro hos Hobbyland, KM 401 til 345,-

    Har hatt en Telebee gyro snart ett år. Har ikke vært 100% fornøyd med den, da den ikke holder halen 100 % ved variasjoner med throttlestikka. Ellers ok ved hovring. Dro en tur bortom Small-Size /Hobbyland, og hadde opprinnelig tenkt å kjøpe Futaba GY 401 gyro. Har akkurat kjøpt en Power HD haleservo, og fikk opplyst at det muligens ikke ville fungere med den, fordi signalbehandlingen var for treg i servoen, men måtte kjøpe en ny Futaba servo. Fikk da et tips om en billig kopi til 345,- innkapslet i eloksert metallkasse:
    http://shop.smallsize.no/product_inf...0345282921f43c
    Kjøpte den, og monterte den i løpet av helga. Var en tur på en kunstgressbane i dag, og fikk en positiv overraskelse. Med bryteren i idle-up og gyroen i AVCS modus hovret jeg, for så å gi full gass. Halen sto støtt, kunne ikke se den bevege seg. Eneste problemet jeg har, er når jeg hovrer lenge. Etter noen sekunder begynner heliet å dreie noen grader, stopper opp i noen sekunder, dreier så tilbake. Har prøvd med Gain på radien mellom 40-70 uten merkbar resultat. Får prøve mer etterhvert, mulig jeg må ha enda høyere Gain, lenger ut på servoarmen, eller høyere delay. Prøvde først med delay på 0, og økte til ca 25. Noen som har noe tips for innstilling av GY 401 på et 450 helikopter med HD digitalservo?
    Attached Files
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

  • #2
    Fint at du ble fornøyd.

    Ved bruk av digital servo skal du på Futaba 401 gyroen sette delay til 0.
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

    Comment


    • #3
      Originally posted by ehaga View Post
      Fint at du ble fornøyd.

      Ved bruk av digital servo skal du på Futaba 401 gyroen sette delay til 0.
      Jeg lastet ned manualen til Futaba GY 401, og så at delay skulle settes til 0, men forstod det slik at at det bare gjaldt en type digital Futaba servo, men det gjelder altså alle typer digitale servoer ?
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        trodde det var sånn at delay skulle settes i 0 når man skulle bruke gain-signalet på gyroen, har sikkert tatt feil hele tida jeg da
        trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
        trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
        arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
        PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
        homemade quad med diverse elektronikk.
        noen depronkjerrer.
        futaba10c 2.4ghz.
        radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

        Comment


        • #5
          Spørsmål til bth: Har du gjort opp noe mer meninger om denne gyroen? Fortsatt fornøyd?

          Comment


          • #6
            Hobbyland gyroen

            Originally posted by Trulsen View Post
            Spørsmål til bth: Har du gjort opp noe mer meninger om denne gyroen? Fortsatt fornøyd?

            Kom tilfeldigvis til å sjekke gjennom gamle tråder jeg startet ,da jeg oppdaget denne. Merkelig at jeg ikke har fått melding om at det har kommet post i tråden.

            Har nå brukt den i noen timer, og ser ut til å virke best rundt 70-80 % gain.
            Ser ut til at det er viktig med høyt turtall på halen for at gyroen skal gjøre jobben. Stødig med throttlekurve over 90 %.

            Telebee gyroen kommer nok ikke på dette helikopteret mer.
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Orginal er nok best.

              Click image for larger version

Name:	align-gp750-head-lock-gyro-gy401tail-hold-381-p[ekm]434x200[ekm].jpg
Views:	1
Size:	13.1 KB
ID:	580346

              Fikk et bra tilbud på en fint brukt Align GP 750 gyro av en som hadde gått over til flybarless.
              Utrolig lett å sette opp.
              Har nettopp montert den, og hovret litt ute på terassen. Merker vesentlig forbedring. Med innstillingene som lå inne ca + 60 - 60 oscillerte den fint med halen både på heading hold og normal. Slo ned til ca + 45 - 45 og halen stod støtt som fjell i begge modusene. Ikke antydning til å ville vandre etter en tid heller.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #8
                Align GP 750 Gyro holder ikke halen

                Har i dag testet Align GP 750 gyroen på HK 450 helikopteret. Er ikke helt fornøyd. Virker greit hvis jeg hovrer og fører throttlestikka sakte til fullt,den holder halen i samme retning. Dersom jeg hovrer, og gir brått maks på trottlestikka, virker det som gyroen ikke klarer og følge med, og heliet roterer samtidig som det stiger. Har prøvd forskjellige innstillinger på følsomheten fra + -50 til +-30 på Futaba 6 kanaler. På 50 oscillerer halen voldsomt, så ca 45 er den for det meste stille.
                Hvis jeg står i hover og begynner en rotasjon i motsatt retning, og gir brått gass, klarer jeg å motvirke rotasjonen.
                Jeg har brukt innerste hull på rorhornet som beskrevet i manualen, og det er da ca 6,5 mm fra senter av rorhorn til senter av link til hale. Manualen oppgir ca 4,5 mm. Jeg må på 6,5 mm bruke hele området på rudder for å sette limit, så hvis jeg skulle brukt 4,5 mm, hadde jeg vel bare fått halvparten av utslag på halen.
                Har også problemer med at piroraten er treg, bruker nærmere sekundet på en rotasjon.
                Burde jeg bruke et hull lenger ut på servohornet ?
                Bfight 210
                De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  Lenge siden sist jeg satt opp denne gyroen og da hadde jeg lignende problemer helt til jeg slo av eller på delay på gyroen.. Har du prøvd det?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Trulsen View Post
                    Lenge siden sist jeg satt opp denne gyroen og da hadde jeg lignende problemer helt til jeg slo av eller på delay på gyroen.. Har du prøvd det?
                    Har prøvd begge modusene for lite og stort heli. Ingen forskjell. Delay er 0 %.
                    Bfight 210
                    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                    Phoenix RC Club

                    Comment


                    • #11
                      Får du utslag med eller mot retningen rotoren roterer i?

                      Kan jo også være at den overkompenserer.
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by orjanp View Post
                        Får du utslag med eller mot retningen rotoren roterer i?

                        Kan jo også være at den overkompenserer.
                        Den roterer motsatt av rotoren, så den klarer ikke å gi nok utslag på halen.
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment


                        • #13
                          Det skader vel ikke å teste ett hull lengre ut.

                          Sjekk også at alt går lett og ledig i halen.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by orjanp View Post
                            Det skader vel ikke å teste ett hull lengre ut.

                            Sjekk også at alt går lett og ledig i halen.
                            Testet 5 turer i dag med et hull lenger ut. Resultat: piroraten økte litt, men nå klarte den ikke å holde halen på full gass uansett hvor forsiktig jeg økte gassen. Ser ut til at alt virker greit til ca max +-5 grader pitch på idle up med 100 % flat gasskurve, dvs ca halvveis på trottlestikkamot topp og bunn.

                            Prøvde det meste av innstillingene på gyroen, men ingen forbedring.

                            Begynner å lure på om motoren blir overbelastet ved ca 10 grader pitch, så den synker litt på turtallet. Ser ut til at jeg må prøve å senke maks pitch utslaget et par grader.
                            Bfight 210
                            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                            Phoenix RC Club

                            Comment


                            • #15
                              Flyr(hoovrer du på veldig høy headspeed? Og flyr du på normalkurve med mye throttlepådrag fra hoover til full pitch?
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X