Unconfigured Ad

Collapse

Noen som har tips for landing i vind?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • klaus
    • Feb 2010
    • 272

Noen som har tips for landing i vind?

Jeg var å fløy i går utenfor huset da det så ut som om vinden løyet noe men du verden jeg ble overrasket når jeg kom noen meter over bakken hehe.

Helikoptret dro 10 meter rett opp så jeg måtte forte meg å sette det i sports modus så jeg fikk muligheten å bruke negativ pitch. Da jeg skulle lande begyte vindkastene og komme så jeg fikk ikke ned helikoptret i normal modus så jeg prøvde på det tidspunktet å finne en grei måte å få doningen ned før det kom enda mere vind.

Jeg prøvde da og lande i sports modus i motvind men helikoptret slapp halen ned i vindkastene så jeg endte med å slå throttle hold 5cm over bakken og hive inn negativ pitch men hørte gressklipper lyder og så halve plenen 1 meter over bakken da halarotoren grevde seg 5-6 cm ned i bakken hehe. Mitt første "krasj" og nå skal jeg en tur til lsh for å se om noen har spur gear til torque tuben hehe.

Noen tips for å slippe strippe gear i slike tilfeller?
    Klaus Myrseth
    Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

Team Manager - Team Compass Scandinavia
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Det er vel bare å ikke somle, bare få det ned og klaske det i bakken...
    Er ikke så mye annet å gjøre, bortsett fra å la være å fly, men det er vel ikke noe alternativ...

Jeg har flydd og landet en T-rex 450 i 12-14m/s kast uten skader, og jeg er på ingen måte flink til å fly, så det er fullt mulig
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Brumm
      • Apr 2008
      • 1816

Jeg merket det samme når jeg fløy 450 i på lørdag.. Tror det blåste sånn ca 7-10 m/s.. Det gjelder bare å ta sats og lande mellom vindkastene
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• nomore
        • May 2006
        • 517

På vestlandet har vi vel ikke noen alternativer enn å fly i vind om det ikke skal bli ukesvis mellom hver gang vi kan fly. Så flyving i vind må man bare bli vant med.

Tips eg har erfart meg:
        - Fly alltid slik at vinden blåser helikopteret FRA deg. Kommer det et vindkast og du nøler så kan det få fatale følger.
        - Fest et flagg på enden av antennen slik at du til enhver tid ser når det blåser og når det ikke gjør det(og hvilken retning det blåser i).
        - Vind over rotorbladene gir økt løft. Når du ser modellen stiger reduserer du pitch/motorkraft(eller begge deler) og motsatt. Bruk høyden på helikopteret til å avgjøre dette eller flagget på antenna.
        - Land med nesen mot vindretningen(husk på punkt 1) mellom vindkastene og få ned turtallet kjapt etter touchdown.
        Thorbjørn Kirkeleit
        Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• klaus
          • Feb 2010
          • 272

Ja hvis jeg ikke hadde fomla så fælt hadde det nok gått helt supert. Problemet var nok fomlingen etter throttle hold eller at jeg ikke fikk landa i normal mode. Men erfaring er erfaring, og takk for flagg tipset det burde hjelpe med tanke på landings timing hehe.

Jeg har akkurat lagt en liten ting til preflight sjekklisten min. Kast en frisbee over fly området for å sjekke hvordan forholda er hehe.
          Klaus Myrseth

Comment

• nomore
            • May 2006
            • 517

Det lille flagget har hjulpet meg mye, til og med gjort at eg ombestemmer meg vedrørende om eg skal fly eller ikke(og sikkert dermed unngått et havari).

Frisbee trikset spørs om hjelper så mye dog. Når det først blåser så endrer forholdene seg konstant uansett, så frisbeen kan gli glatt over og så kommer vinden du ikke vil ha.

Som en sa når eg først begynte med helikopter: Først lærer man ikke å fly, man lærer å unngå å treffe bakken for hardt.
            Thorbjørn Kirkeleit
            Haugaland Modellflyklubb

Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

Comment

• OTA
              • Nov 2009
              • 759

.......og så skal man ha satt opp litt negativ pitch også i normal mode nettopp for å få ned helikopteret....... Det gjelder ikke bare til landing, men også mens man flyr. Med litt god vind kan man risikere at det er så og si umulig å få ned helikopteret igjen (uten å redusere så mye på gassen at heli blir ustabil)

Det er uansett alltid best å sette ned helikopteret i idle up når det er ruskevær. Bestemt landing uten nøling og gi litt negativ pitch som holdes også når throttle hold brukes.
              Øystein T.

EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Rappis
                • May 2007
                • 198

Punkt 1: du må FLY, ikke stå der og la helikopteret fly deg. Ikke rot med throttle hold osv, konsentrer deg om å fly, og jobb med stikkene. Korriger alle avvik ifra det du ønsker.

Har du vært i cockpit på ett stort fly (f.eks. rutefly) når det landes i ruskevær ? Da sitter dem ikke å surrer med alt annet, trykker på knapper osv. Dem holder i stikka (og gasshåndtakene, samt føttene på pedalene), og det jobbes IHERDIG med å korrigere alle avvik ifra ønsket flight path. Samme gjelder på modell helikopter (og virkelige helikopter for den saks skyld).

Om du foretrekker IDLE up eller NORMAL mode er en smakssak. Personlig foretrekker jeg idle up i ruskevær fordi jeg har høyere turtall der enn i normal mode + at jeg har større utslag, så jeg har mere å korrigere med.

Comment

• klaus
                  • Feb 2010
                  • 272

Originally posted by Rappis
                  Punkt 1: du må FLY, ikke stå der og la helikopteret fly deg. Ikke rot med throttle hold osv, konsentrer deg om å fly, og jobb med stikkene. Korriger alle avvik ifra det du ønsker.

Har du vært i cockpit på ett stort fly (f.eks. rutefly) når det landes i ruskevær ? Da sitter dem ikke å surrer med alt annet, trykker på knapper osv. Dem holder i stikka (og gasshåndtakene, samt føttene på pedalene), og det jobbes IHERDIG med å korrigere alle avvik ifra ønsket flight path. Samme gjelder på modell helikopter (og virkelige helikopter for den saks skyld).

Om du foretrekker IDLE up eller NORMAL mode er en smakssak. Personlig foretrekker jeg idle up i ruskevær fordi jeg har høyere turtall der enn i normal mode + at jeg har større utslag, så jeg har mere å korrigere med.
                  Dette var den enkle biten. I Aerofly 5 med den beste vær simuleringen av heli simmene flyr jeg altid med alt rusk på max så flyvingen var enkel selv om det var mye vind. Jeg stolte bare ikke på at jeg klarte holde pulsen min langt nok nede til at hodet virka, derfor jeg ikke flydde ut batteripakka hehe

Selv om dette bare er min andre batteripakke på CCPM klarte jeg på første pakke hover alle retninger 1m over bakke, fast passes, quick turns, og lande nose in + å ta heliet fast flying inn mot deg og ta en quick turn og lande direkte uten noe større problemer når det var vindstille. Men jeg finner at med en gang pulsen og shaky fingers kommer kommer også brainlocken hehe.

Problemet som jeg tror jeg har er at jeg ikke er vant med flikk bryterne enda så jeg fomler og ende opp med å må kaste et blikk ned på fjærnstyringa ifm dette, og da blir marginene veldig små plutselig hehe. Jeg får kjøpe no ekstra torque tube gir så jeg får trena på detta ..... Er jo ikke vits å ikke fly siden det er litt vær, vi bor jo i Norge tross alt hehe.

Ellers ser du termals med frisbeen, du ser om den glir eller er urolig i lufta
                  Klaus Myrseth

Comment

• lacappuchino
                    • Oct 2007
                    • 1342

Veldig enig i det Rappis sier. Å fly i sterk vind er ganske annerledes, nettopp fordi du må surfe gjennom vindkulene som gir ekstra løft, eller mindre løft. Men er du så kan du fly i all slags vind.

Men det er en kjent sak at øvelse gjør mester
                    Honeybee CP 2

Comment

• Rappis
                      • May 2007
                      • 198

Absolutt, punkt nr 2 skulle være: ØVE ØVE ØVE

Jeg flyr gjerne når det blåser så jeg har problemer med å stå på føttene, men da planlegger jeg landingen 1-2 minutter før tiden er ute, for man står gjerne en stund før man får daska maskinen nedpå.

En annen ting med landing i slike forhold: du måler ikke lengre landingen etter hvor myk den er. Faktisk må du gjerne sette maskinen litt bestemt ned i slike forhold (les: litt hardt). I ett rutefly liker gjerne ikke passasjerene det. Men det er slik produsentene av flyene skriver at en landing i slike forhold skal gjøres.

Igjen: du kan nok ikke direkte overføre landingen i store fly til modell helikopter, men mye av teorien er ganske lik: du må JOBBE, ikke stå / sitte der og fikle.

Comment

• klaus
                        • Feb 2010
                        • 272

Var derfor jeg brukte idle up 1 for landinga isteden for normal, men halen slo neddi på gresset og strippa giret (myk bakke og litt lange sener så når det tok tak stoppa det), var ikke borti "bakken" så jeg får bygge meg en landingsplass eller noe jeg kan sikte på... Kanskje et litt tykt teppe eller no så jeg sparer gir hehe.

Men jeg satser på å få brent opp til flere batteripakker i dag, trenger treninga så jeg kan ta meg en tur og fly sammens med andre
                        Klaus Myrseth

Comment

• orjanp
                          • Nov 2007
                          • 726

Og før du drar ut for å fly legger du inn et par grader negativ pich mellom mid stick og ned. Min pich curve med Rave450 er -20, -15, -10, -5, 0, 25, 50, 75, 100. Throttle curve er 0, 7.5, 22.5, 40, 80, 80, 80, 90, 100. Dette i normal mode.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• klaus
                            • Feb 2010
                            • 272

Originally posted by orjanp
                            Og før du drar ut for å fly legger du inn et par grader negativ pich mellom mid stick og ned. Min pich curve med Rave450 er -20, -15, -10, -5, 0, 25, 50, 75, 100. Throttle curve er 0, 7.5, 22.5, 40, 80, 80, 80, 90, 100. Dette i normal mode.
                            Jeg skal sjekke pitch kurven min og throttle kurven min når jeg kommer hjem for å sikre meg i normal modus

Forresten jeg syns sports mode har noe høy rotor hastighet da den er anbefalt samme rotorhastighet som 3d mode jeg har satt opp. Er det noen som kjører lavere rotor hastighet på sportsmode på trex 450 pro? Jeg vurderte å sette den ned til 90% max, er dette lurt?

Ellers kan jeg jo neve at jeg jeg har starta en liten blog på allmyrc.com med min fra newbie til proish forsøk hehe. Tenkte jeg skulle få logga og dokumentert alle de dær obs se husk greiene så jeg har ei god huskeliste til poden når han skal begynne å fly. Han driver enda og trener på simen og sparer til sitt første helikopter.
                            Klaus Myrseth

Comment

• orjanp
                              • Nov 2007
                              • 726

Ja, jeg har flat 85 i sportsmodus eller idleup1. Så det kan du godt.
                              Ørjan Pettersen
                              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

Working...