Unconfigured Ad

Collapse

begynner heli?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

begynner heli?

funderer på å kjøpe dette helikopteret http://www.throttlestore.com/helikop...d.aspx?lang=NO

vil dette være noe tess som første heli 6 kanaler. har flydd flere 4 kanalers men vil ha noe som flyr riktig. tenkte siden den har den auto hover greia om det vil hjelpe meg noe. kom gjerne med noe inspill. vil ha et ok heli men ikke for dyrt..
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

For samme pris får du denne: http://rcmarked.no/detail.php?id=25302
    eller denne: http://rcmarked.no/detail.php?id=25299
    Kjempestabilt heli, som du også kan ha glede av når du blir flinkere til å fly. Også brom-brom da gitt

Sett to metelange pinner i kryss under understellet, og du har all den "autohoveren" du noen sinne får bruk for.
    Last edited by johanngj; 03-05-10, 14:06.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• GTI20
      Moderator
      • Jul 2008
      • 1426

takker. men vil ha nytt og helst el da det bråker litt mindre.. de som du linket til ser jo ok ut. men da må jeg også kjøpe mottaker og sender..
      syntes det er like gøy å se på som det er å fly
      carl goldberg ultimate
      DJI S900
      piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
      diverse epp tjafs
      Per-Egil Furuseth

Comment

• orjanp
        • Nov 2007
        • 726

Holder med deg at du bør gå for elektro. Veldig mye enklere.

Men er ikke så sikker på at det er en god ide å gå for det du linket til. Du vil ikke lære å fly et helikopter uten å lære å hovre. Så det hjelpesystemet er en dårlig ide.

Den beste måten å lære å fly på etter min mening, er å starte i en simulator, som Phoenix(krever egen radio) eller Realflight. For så å fly med en 450 eller 500 size med treningsunderstell. Vil anbefale å starte med en Trex450 eller en klone. Og en computerradio er et must. Det er et dyrer alternativ, men dette er utstyr som er lett å få solgt dersom man finner ut at helikopter ikke er noe å satse på. Vil også være mulig å få tak i dette brukt.

Jeg startet med en Esky Belt-CP. Fungerte greit, men framgangen var veldig treg. Gikk mye raskere da jeg gikk over til Rave450 med Futaba 12FG. Mye mer stabil og det flyr helt likt fra tur til tur.

Her er en komplett Trex450 pakke med radio.
        Last edited by orjanp; 03-05-10, 17:21.
        Ørjan Pettersen
        Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

Comment

• klaus
          • Feb 2010
          • 272

Som nybegynner helikopter anbefaler jeg deg for å finne en bra deal på en komplett pakke med Align trex 450 sport v2/v3 eller en klone som eksempelvis en hobby king, copter x, muligens twister storm er en klone men kan ikke si for sikkert. Bare sikre deg at du ikke har torque tube som nybegynner, den feilen gjorde jeg, er innmari lett å feilberegne landings området og strippe front girene. Hvis du velger trex eller en klone av denne vil du få et bra helikopter med masse deletilgang også hos de fleste lokale hobby butikker... Dette er mere eller mindre helikopterverdenens savage, bare den faktisk har gode "kjøre" egenskaper

Ikke bry deg om den stabiliseringsgreia, anskaff en god simulator som Phoenix og lær deg å fly der først.. Det gjorde jeg og hadde 0 problemer på maiden, dro til og med 8 tall på første flytur uten problemer. Vi lever i en annen værden nå enn når gutta virkelig måtte lære seg å fly Bruk simulator tiden din til å finne en god deal og lære litt om alt som finnes før du går til innkjøp av noe, dette vil du ikke angre på i lengden!

Viktigste å ha i bakhodet er at du vil trenge deler, og gjærne i går så ha det ganske høyt på prioriteringslista når du velger din trainer/beater... Ditt neste helikopter som gjærne er litt større kan du velge noe litt mere eksotisk med litt mere nedetid med kræsj, men beatern bør være noe du lett får fiksa og tåler en støyt
          Last edited by klaus; 04-05-10, 08:34. Reason: Mere tærping på deletilgang.
          Klaus Myrseth
          Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

Team Manager - Team Compass Scandinavia

Comment

• lacappuchino
            • Oct 2007
            • 1342

Vil også understreke at simulator er gull verdt. Jo mer stikketrening du får på simulatoren, jo snillere er du mot lommeboka i virkeligheten. Dermed kan du ta deg råd til en kjent modell med god tilgang til deler.

Vil også si at jo større modell du har, jo lettere vil det være å fly. Jeg startet på et 450 helikopter, men kunne jeg startet på nytt, hadde jeg uten tvil begynt på en 500 størrelse.

Bruk også nettet for det det er verdt. Sjekk mye på www.helifreak.com og se hva de fleste nybegynnere bruker, så blir det lettere å bestemme seg.
            Honeybee CP 2

Comment

• klaus
              • Feb 2010
              • 272

http://www.modellflynytt.no/showthre...terX-450-SE-V2

Anbefaler deg lese den tråden, men kanskje vurdere bruke litt mere penger på servoer enn han

Fordelen med 450 størrelsen er jo deleprisen. Jeg for min del drømmer om ett svært heli eller bare til og med litt større men beateren min vil være 450 Jeg vurdere bygge om halen fra torque tube til reimdrift for å øke styrken på doningen er det eneste.
              Klaus Myrseth

Comment

• spitmk16
                • Oct 2005
                • 1367

Det som er dyrt med heli er delene, ikke selve heliet. Man går i bakken, og dette er normalt. Viss du kjøper det heliet på ts, kan jeg garantere deg at delene er dyre, og du har vanskelig å få tak i deler i utlandet.

Jeg har hatt min Trex 450 i noen år nå, og er storfornøyd. Heliet tåler mye, og mange ganger i starten har det gått i bakken uten bruk av nye deler. Trexen takler krasj med moder jord når man hovrer.

Du får sykt mye mere heli šå bruke 3000 kr på bruktmarkedet, enn å kjøpe nytt til 2600 kr hos ts. Jeg hadde ikke vært i tvil. Uanset så er det prisen du betaler for å lære å fly heli som er interesant, ikke hva selve heliet koster.

Sagt med andre ord, jeg fraråder sterkt å kjøpe det heliet du linker til som første heli.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

Comment

• klaus
                  • Feb 2010
                  • 272

Hvis du skal ha et nytt helikopter kan du gå for "billig varianten med fjærnstyring ikke 2.5Ghz":

Eller den du kommer til å bli super fornøyd med:

Her er det lader, fjærnstyring og hele sullamitten for 6 lapper, det virker dyrt men når du har fløyet en stund og ser hvor mye billighelikoptrene egentlig koster ser du at dette er en ganske bra pris
                  Klaus Myrseth

Comment

• Brumm
                    • Apr 2008
                    • 1816

Hvis du først skal bruke rundt 3-4000 kr på førstegangs heli får du mest for pengene dersom du bestiller en Trex 450 Pro fra www.Flying-hobby.com

Da får du et knall bra 450-klasse heli med motor, ESC, en god Align GP780 gyro, hale/cyclic servoer og 2 stk batterier for litt under kr.3000,- I tillegg har de en god Futaba 6 kanals 2,4 Ghz radio m/mottaker til litt over 1000-lappen.. Pro-versjon har en rekke forbedringer i forhold til de tidligere versjonene. Bl.a nytt og forbedret hode, Torque Tube ++ Må forresten si meg uenig med de som er så skeptiske til Torque Tube.. Torque Tube stjeler mindre effekt og er 100% vedlikeholdsfritt.. Så fort du lærer deg å lande uten å plante halen i bakken er det ingen problemer med TT

Selv har jeg hatt flere utgaver av 450'en, og jeg må si at Pro-versjonen flyr mer som en 500 enn en 450..
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• klaus
                      • Feb 2010
                      • 272

Jeg ville ikke anskaffa proen siden den har torque tube, sporten har reim drift til hale rotoren og den er mye mere robust. Den tåler mye mere juling før du blir satt på bakken. Men proen flyr bedre, to grunner, torque tuben gir noe bedre halerotor og blade gripsa til hoved rotor hodet er litt lenger så den er en tad mere stabil, etterhvert er jo flybarless en opsjon som oppgradering og da vil du ikke merke noe forskjell mellom de helikoptrene. Jeg har proen og liker den godt, men du verden så lite som skal til før front drevet går der. Vanlig landing med litt gress eller humper og det er skru tid, skal nesten ingen ting til. Jeg har faktisk selv vurdert å bytte ut torque tuben og konvertere til belt drive. Men jeg regner med jeg kjøper en landingsmatte istedenfor hehe.

Ellers med en rask kalkulasjon på 0 kroner frakt og med moms koster det knapt 500 mere for super komboen fra hong kong og elefun leverer raskt + det kittet har med en futaba radio, batteri, lader ol i samme slengen, derfor det koster 6000. Den pakken har alt han trenger for å plugge i veggen og starte jakte på sitt første krasj! Jeg tror ikke du sparer noe annet enn å få masse ventetid før du får pakken med å bestille fra hong kong hehe.
                      Last edited by klaus; 04-05-10, 19:20.
                      Klaus Myrseth

Comment

• johanngj
                        • Nov 2007
                        • 533

Uansett hva du ender med: Kjøp en skikkelig radio. Helst 7 kanals spør du meg. Du kan sikkert hørt med elefun hva du må legge i mellom for å få dx7 eller 8FG radioen istedet for 6EX. Men 6EX er hvertfall et mye mer fremtidsrettet valg enn en pakkeradio som kun kan brukes til helikopteret det kom levert sammen med. Vi ser alle at budsjettet ditt fort ryker, men det er lurere i det lange løp å velge en litt dyrere inngangsbillett.
                        Med vennlig hilsen
                        Johannes Gjessing GMFK
                        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• MaxMekker
                          • Nov 2006
                          • 320

Den flymentoren funker kanon flott, og etter som du blir flinkere til å fly kan du justere ned styrken på støttebena.
                          Det var slik jeg lærte å fly, slike støtteben har spart meg for mange tusen i sparte kræsjkostnader.
                          Her på berget er 95% i mot slike elektroniske hjelpemiddler, skjønner ikke hvorfor egentlig.
                          =================
                          Runar Holm
                          www.maxmekker.com
                          =================

Comment

• klaus
                            • Feb 2010
                            • 272

Jeg er ikke imot de greiene, men jeg er nybegynner selv og etter jeg brukte simulator på å bli god på orienteringer før min første liftoff er sannheten at du trenger det nødvendigvis ikke. Første flytur klarte jeg hover i alle retninger og lett sportsflyvning uten større problemer enn full shakedown etterpå og et syyyyykt adrenalin rush.

Hvis det er noe jeg ikke angrer på er det at jeg brukte masse tid på simulatoren og trena målretta, samt at jeg kjøpte et bra helikopter med en gang. Eneste jeg angra på er at jeg ikke tok sports utgaven men beltedrift fremfor torque tube hehe.
                            Klaus Myrseth

Comment

• Brumm
                              • Apr 2008
                              • 1816

Originally posted by klaus
                              Jeg tror ikke du sparer noe annet enn å få masse ventetid før du får pakken med å bestille fra hong kong hehe.
                              Da tror jeg du må tro om igjen..

Trex 450 sport 3D Combo: kr.2518,- http://www.flying-hobby.com/shop/ind...oducts_id=5216

Futaba 6EX m/mottaker: kr.1025,- http://www.flying-hobby.com/shop/ind...oducts_id=5637

Frakt EMS: kr.334,- Da har man pakka på døra etter 2-5 dager!

Totalt kr.3877,-

Det eneste man mangler da er lader, og det finner man i alle prisklasser fra kr.300 og oppover.. D.v.s at man sparer ca kr.2000,-
                              Når det er sagt er jeg forresten enig med Johannes; gå for en 7 kanals radio med en gang..
                              Last edited by Brumm; 05-05-10, 07:12.
                              Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                              T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                              T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

Working...