Announcement

Collapse
No announcement yet.

Första äket...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Första äket...

    Da har jeg prøv helikopter for første gang! Om det var vanskelig? NEI, fikk start på det lett, rotorene gikk rundt å . Så riktig så bra ut! Helt til jeg skulle skille helikoptre å bakken fra hverandre. hadde festet på treningsunderstell da! SHIT! Umulig å få den til å stå stille i lufta da! den ville bare rotere mot klokka, og vandre bortover!!! Fant fort ut at jeg kunne korrigere på rotasjonen, men vandret fortsatt til ei eller andre siden! Det fikk jeg ikke fikset. Holdt på alene, så fikk ikke mye input. Men morro det var det!! Bare følelsen når man starter det opp og man vet at man kommer til å lette snart! Hadde veldig lyst til å ruse motoren da, men innså at det kanskje ikke var så lurt da....
    En tank fløy raskt gjennom motoren. Fyllte opp igjen. Målte batteriet, litt under 40%... men nybegynner som jeg er , så måtte jeg jo prøve litt til! Hadde vel nok strøm til å hoovre vel.....
    NOPE! Gyro'en svarte ikke, så fikk ikke korrigere rotasjonen. Lærte ivertfall noe om batteri, og når man skal parkere eller ladde...

    Arig var det , men DRIIIIIT vanskelig!! er det like vanskelig å fly ordentlig helikopter? Da vet jeg ikke om jeg vil sitte på det mere...

    Det at det vil rotere mot klokka, skal man justere gyro'n litt da? Det skal vel stå rett om alt er instillt riktig?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    Det med rotasjonen kan skyldes mange ting.
    Først: Når servoen står i midt posisjon skal hale rotor bladene være vridd ca 5 grader. Dvs at det bladet som peker bakover skal skrå med toppen mot høre!!
    Dette er for å motvirke momentet som hovedrotoren gir.
    Ut i fra dette er det bare små korrigeringer på trimmen på radioen som skal til.

    Er gyroen koblet riktig? Hvis du holder heliet i luften med strømmen på, og snur det fra side til side, skal toppen av det bakerste bladet vri seg motsatt av den retningen du vrir heliet.

    Alt dette forutsetter at hale rotoren går med det FREMSTE bladet opp mot Hovedrotoren når du roterer denne i riktig retning (Med klokken sett ovenfra!!)

    Et heli drifter så og si hele tiden, så du må korrigere det. Drifter det mye, må du stille linker til det blir sånn noenlunde stabilt. Eller trimme det litt på radioen.
    En tank fløy raskt gjennom motoren. Fyllte opp igjen. Målte batteriet, litt under 40%... men nybegynner som jeg er , så måtte jeg jo prøve litt til! Hadde vel nok strøm til å hoovre vel.....
    Du har ingen garanti for hva som skjer når radioen går tom for strøm, hvis du ikke har stilt failsafen. Det kan like godt ta av med full pitch og full throttle, selv om du "bare " hovrer. Og da er det fare på ferde
    Tore

    Hva mener du..Det kommer mot deg...Hiv Radioen på det!!!!

    Comment


    • #3
      Om det er like vanskli å fly ekte helikopter? Kan ikke si det for sikkert, men det har jeg også tenkt litt på (når jeg har fløyet på FS2002) og har vel kommet til konklusjonen at når man sitter inne i helikopteret får man litt mer følelsen på om helikopteret er rett Også er jo helikoptere bygd under MYE strengere forhold, og de er testet sånn at du kanskje ikke får rotasjonen ihvertfall

      Har hverken prøvd modellflyhelikopter eller orntli' helikopter "live" så har ikke noen erfaring, men det er det jeg har funnet ut når jeg har prøvd det på FS og FMS
      Simen

      Why drink and drive, when you can fly so high?!

      Comment


      • #4
        Ordentlige helikopter er vansklige å fly, men en har instrumenter og mage følelse som hjelper en. Til slutt der er ingen gyro som hjelper deg i helikopterert, men det er jo noe større og dermed en god del roligere enn ett modell helikopter.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Det ristet noe jævelig til tider også, mens andre ganger ristet det ikke noe. Skal lime treningsunderstll-kulene, se om det hjelper.
          ene karbonstangen i treningsunderstellet hadde fått et lite innsynk grunnet friksjon når det ristet... bare den ikke "skjæres" i to.. da sliter jeg med landingen...

          Vil det bli lettere når jeg kommer litt høyere? så ikke rotorblad luften slår så rett tilbake på meg?

          Skal ikke ta av med lite mottaker batteri igjen! Jeg lover!!!
          Bjørnar, Trondheim
          bkhans-1@broadpark.no
          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

          Comment


          • #6
            ca 1.5 gang rotorblad lengden pleier det å være "ferrsk" luft. jeg har fløyet heli i en mnd nå, og brukt ca 3,5 liter fuel i uka på raptor 30v2'n min. hovrer alle veier nå. sliter litt med nose in enda, men den begynner å bli ganske ren. har jo hatt ett halebom skifte på veien da , men det er vel slikt som hører med. i går røk råden i kopteret mitt, noe som resulterte i en ufrivillig autorotasjon, noe som gikk forbløffende bra. motoren gikk i søpla(uten forgasser og clutch) og en eldre magnum pro 36 ble montert. under trening i dag var alt som det skulle igjen. morsom, men tidkrevende hobby.
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              [quote]Vil det bli lettere når jeg kommer litt høyere? så ikke rotorblad luften slår så rett tilbake på meg?[quote]

              Jo høyere opp du går, jo fortere kan det gå ned igjen, men hva med bare å stå litt lengre unna? Det er farlig å være nærme vet du? De rotorbladene beveger seg i (såvidt jeg kan huske fra regne"kranglenen" for noen uker siden ) noen hundre km i timen! Opptil ihvertfall 600 så vidt jeg husker. Og de kan kutte av deg HVA som helst! Det gjelder også hvis noe skulle gå galt og noe løsner

              Den vinden kan da ikk være så sterk 5-10 meter unna?
              Simen

              Why drink and drive, when you can fly so high?!

              Comment


              • #8
                Ikke 600 km/t... Opp mot +/- 400 km/t normalt!

                Det er nok ikke lufttrykket han selv føler som er sjenerende... Isåfall står man nesten innunder rotordisken, og det er enda farligere enn røyking... selv uten filter....

                Jeg tipper det er "ground-effecten" han mener, dvs. at helikopteret forandrer kurs, retning et.c på grunn av ujevnheter i bakken samt turbulens fra egen rotor... Dette overvinnes normalt ved en høyde på ca. 1.5ggr rotordiameteren...
                Større/tyngre helikoptere er også snillere på dette en de mindre 30-size heliene...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Alfalfa
                  Det er nok ikke lufttrykket han selv føler som er sjenerende... Isåfall står man nesten innunder rotordisken, og det er enda farligere enn røyking... selv uten filter....
                  Hehe, når jeg sier "meg", så mener jeg helikoptre! Virker som noen misforsto og trudde at det var vinden fra rotoren som traffe meg med spaken som var generende. Jeg flyr kanskje med litt lite størm på mottaker batteri til tider, men jeg har skjønt at man ikke vil ligge under helikoptre å hoovre da....

                  ... da blir jo alt speilvendt på spakene, prøver heller å holde hode over helikoptre, for å få en topp-down view..... der er det ganske vindstille.. men ville ikke anbefalt det for Pinoccio...

                  ... Husk å regne 1000 - 1001- 1002 når man hoovrer, da skal vel avstanden være grei...
                  Bjørnar, Trondheim
                  bkhans-1@broadpark.no
                  Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                  Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                  Comment


                  • #10
                    Var litt usikker selv, men det stod du så da tok jeg deg på ordet da

                    Men da ville det jo være bedre å gå litt oppover... Strømmen kan da ikke være så utrolig sterk at ved 1-1,5 meter at det lager problemer for heli'n Eller?

                    Det som også er jo at jo høyere du er jo større sikkerhetsmargin har du. For hvis helikoptere skulle plutselig bli slått over av vinden og ligge på siden så taper du høyde. Og treffer det bakken da, blir det litt fiksing. Men også.....Jo høyere du er, jo hardere treffer det

                    -

                    Okay! 400 km/t. Men det er jo fort allikevel!
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      Har limt treningsunderstellet. Men vet ikke om det fikser problemet, for servo'n til Gyro'n har brutt sammen,. Var en Hitec 925MG . Leste i manualen til Futaba 401 Gyro'n at man kun skal bruke Futaba servo til den, da andre kan bli oødelagt. Noe med Hz på signalene fra den?....

                      så¨nå skal det bestilles servo som tilhører Gyro. Se om det hjelper...

                      ja 400 er fort det å!!
                      Bjørnar, Trondheim
                      bkhans-1@broadpark.no
                      Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                      Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                      Comment


                      • #12
                        401, 501 og spes. 601 er såpass rask at hvis den blir satt litt følsom så må servoen jobbe MØE og da er det endel servoer som takker for seg....
                        Futaba har egne servoer som er laget for formålet og som da er designet for å tåle denne belastningen bedre... Men selv disse servoene tar kvelden etterhvert, og det sier vel litt om hvilken påkjenning de har.

                        De koster ca. 2-3 ggr. mer enn en vanlig servo men varer også endel lenger så regnestykket går godt i pluss uansett.

                        601 fungerer jo såvidt jeg vet kun med en type servo også....

                        Comment


                        • #13
                          Kræasj... løp å kjøp...

                          Da har jeg hatt mange vellykede turer med treningsunderstellet på. Sliter litt med å fly med nesen mot meg, meg trening gjør mester...

                          Men hadde mitt første harde møte med bakken i går, så trenger litt deler. Carbon blandene min ble litt kortere.... paddle stangen ble bøyd... halebommen fikk seg en knekk oppover, og glasset ble knust....

                          da er spm; Hvor får jeg tak i deler raskt ? Og bør jeg oppgradere med bedre enn standard deler når jeg først må kjøpe nytt?
                          Bjørnar, Trondheim
                          bkhans-1@broadpark.no
                          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                          Comment

                          Working...
                          X