Unconfigured Ad

Collapse

Endelig er helikopteret i hus :)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nathan
    • Oct 2004
    • 122

Endelig er helikopteret i hus :)

Hei dere!

Etter å ha vært ut og inn av denne hobbyen (bil), samt vært på nippet til innkjøp av hopterkopter hvert eneste år (de siste 5 åra), så har jeg endelig fått fuglen i hus!

Jeg har vært en trofast leser av både dette forumet og helifreak de 5 årene jeg har fattet interesse.
    Og føler jeg kan i overkant mye om denne rc-rasen, uten i det hele tatt å ha luft bak øra.

Jeg er egentlig tilhenger av "learning-by-doing", men når det kommer til heli så står respekten høyt, og jeg har blitt perfeksjonisten sjøl.
    Kommer sikkert til å gå over fuglen ørten ganger før jeg i det hele tatt tar den med ut!

Phoenix sim har fått kjørt seg de siste månedene, og ting begynner bli skremmende "lett".
    Og da mener jeg bare nose-in, invert, "wannabe-piro", loops, og lignende jeg aaldri kommer til å dra igang
    utenfor sim-modus.

Nå venter jeg bare på gy520 før vispen er komplett.
    Mental tortur og måtte vente mer nå.

Ville bare si mårn, siden jeg nå kommer til å delta aktivt her fremover.

Og jo, fuglen er stock T-Rex 500, radio Futaba 10CHG,
    oppsett gy520 med S9257 i halen, og 3x Align 510 i hode.
    Funker oppsettet for en fersking?

Kommer nok med "Første flytur"-innlegg om litt
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by Nathan
    ......Phoenix sim har fått kjørt seg de siste månedene, og ting begynner bli skremmende "lett".
    Og da mener jeg bare nose-in, invert, "wannabe-piro", loops, og lignende jeg aaldri kommer til å dra igang
    utenfor sim-modus....
    For det første - gratulerer med nytt helikopter!

for det andre - og jeg ønsker ikke å skremme noen - men det er stor avstand fra det som skjer i Phoenix (selv om simulatoren er knallgod) til hva som skjer når det blir real life og et hardt møte med moder jord koster mer enn et tastetrykk

Men i alle tilfeller gå sakte frem og ha mye moro
    Last edited by Quadrocopter; 07-10-10, 22:45.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Vi liker at folk deltar aktivt her på Forumet!
      Lykke til med de første spool-upene, krysser fingra for at det går over all forventning, at hovringen blir dønn stabil og at piroflipene snart sitter, og litt til
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• klaus
        • Feb 2010
        • 272

Lykke til med maiden

Jeg er relativ ny selv og tok meg også god tid med simmen før første forsøk. Hvis du klarer holde nervene i sjakk kommer du til å få det morro på første flytur. Bare lær og land for å hente deg inn hvis du får shaky fingers så klarer du deg fint i starten
        Klaus Myrseth
        Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

Team Manager - Team Compass Scandinavia

Comment

• RunarS
          • Jun 2010
          • 226

Jepp, enig. Hadde mine første fire batteri forrige helg, og påfølgande seks batteri i dag. Sikker take- off og landing er viktig, samt det å bruke litt tid til å bli kjent med korleis helikopteret reagerer på stikka og omgjevnadane (groundeffect, turbulens etc...). I dag avslutta eg med å fly noko som med god fantasi og velvilje kan kallast åttetal. Våga meg frampå ein uproblematisk nose-in, og slapp frå det med god stil. 4 mnd med simulator før maiden gav god effekt, sjølv om det likevel er STOR forskjell på simulator og ekte flyging. Men du verden kor fort ein 500 blir liten på himmelen!
          Runar Sandnes
          Medlem i Gloppen modellflyklubb

------
          Constantly fighting gravity

Blade MCPX - T-Rex 250 FBL - T-Rex 500CF FBL - T-Rex 700E FBL - Yak54-50EP - DJI F550 Hexa - Pilot RCŽish Yak-54 m/DLE 30 - BeastX - Spektrum DX7

Comment

• Jostein
            • Jan 2008
            • 1161

Velkommen til forumet! Nye mennesker liker vi
            Gratulerer med nytt heli, og vellykket maiden!
            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Nathan
              • Oct 2004
              • 122

Beklager sen tilbakemelding, men jobb og fam krever sitt :/

Da var første flytur unnagjort, og gudbedre for en lettflydd maskin

Jeg forventet meg stor forskjell fra sim, men kan ikke si det ble så myye!
              Annet enn å korrigere cyclic oftere..

Det kan hende jeg har vært heldig med oppsettet, men dette forventet jeg meg ikke..
              Det hører med til historien at jeg har lest sikkert flere døgn i strekk om detta, samt sjekka dobbelsjekka, dobbelsjekka dobbelsjekken osv.

Ny tur imorgen!
              Fikk et kjeempebitt av heli-basillen idag gitt...

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Gratulerer med maiden - lett å bli hekta på mye i denne hobbyen

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Så bra. Gratulerer
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jostein
                    • Jan 2008
                    • 1161

Grabbet Hvor er du fra?
                    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Nathan
                      • Oct 2004
                      • 122

Jostein, jeg er Nykirkegutt. Ser du er fra Horten
                      Bor for tiden i Stavanger..

Takk for gratulasjoner folkens! Sitter her å koser meg med en solo etter vell endt solo istad..
                      Bestilt inn noen "bedre" blader og en lipo på 3A. Håper den passer i vispen...

Kan ikke annet enn å glede meg til neste tur... Blitt skikkelig drittunge igjen nå
                      Dama er på nippe til å gi opp. Maser om "reality-check" og lignende.. hehe..
                      Stakkars hu fremover

Comment

• Jostein
                        • Jan 2008
                        • 1161

Så morsomt Du får ta en tur innom stripa vår til sommeren, om du er i traktene!
                        Vi holder til oppe ved buketten på vestsiden av e18.

Comment

• Nathan
                          • Oct 2004
                          • 122

Det skal jeg gjøre Artig at det er en gjeng så lokalt..

Nå er ikke alt så rosenrødt som det startet.
                          Etter 3 flight med treningsunderstell har halen blitt kranglete..

Jeg har lest kilometervis om problemer med halen for denne typen, men mener jeg nå har sjekket det jeg kan.. Alt mekanisk er satt opp etter boka, den fløy jo utrolig stabilt og fint på maiden..

Halen logrer noe helt brutalt på 50% gain AVCS(? husker ikke helt hva det het), så reduseres gain jevnt ned til 2% da tør jeg ikke gå lenger ned.. Logringen er fortsatt tilstede men på 2% er frekvensen betraktelig redusert ca. 5Hz mot 20-30Hz når gain er på 50%.
                          Kan det være plasseringen av gyro som er feil? Den står fint plassert oppe på haleboksen med "tape-aluplate-tape"- festet.

En annen ting jeg stusset litt på var når jeg sjekket "vandringen" på pitch-servo manuelt (altså med hånda) så virket det som det var "småstein" i driverket. Den er betraktelig hardere å skru rundt enn de to andre cyclic-servoene (alle er DS510). Når de styres med stikka, ser jeg ingen forskjell på vandringen mellom alle 3.

Også sjekket jeg tracking på halen, og da observerte jeg en liten "slærk/vandring" i bladholderene. Virker som skive/bolt/dampener ikke er stor nok for kulelageret(?). Er dette en vanlig "bug"?

Det skal sies at jeg har flydd i cirka 3-4 minusgrader, men tempen var lik under maiden, da alt var perfekt.

Voldsomt irriterende dette her.. Sikkert en eller annen newbie-feil. Men fatter ikke hva det kan være.. Makan.

Comment

• Trulsen
                            • Aug 2006
                            • 3411

Originally posted by Nathan
                            En annen ting jeg stusset litt på var når jeg sjekket "vandringen" på pitch-servo manuelt (altså med hånda) så virket det som det var "småstein" i driverket..

Dette høres litt mistenkelig ut. Hvilken haleservo har du? Det er nok lurt å skru den opp å sjekke om alle tenner er hele. Har servoen fått seg en smell på et vis? Det er relativt enkelt å skru opp en servo (har bare erfaring med futaba og align sine, så andre merker vet jeg ikke om det er like enkelt). Den skal ikke være hakkete når du drar den rundt manuelt. Skal få en gjevn motstand og "servolyd".

Comment

• Nathan
                              • Oct 2004
                              • 122

Haleservo er futaba 9257. Men det er ikke denne som har "småstein" i kassa. Det er en av cyclic-servoene. Var innom Globy igår og henta en ny ds510, for å sjekke om det er det som er problemet. Kan ikke si at noen av servoene har fått seg en smell akkurat.
                              Men jeg har hatt herligheten "utstilt" på kontoret mitt. Og der veit jeg det er noen klåfingra ingeniører.

Comment

Working...