Unconfigured Ad

Collapse

Balansering av rotorblad

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bit
    • Oct 2003
    • 304

Balansering av rotorblad

Hei!
    Har satt på nye tre blad i min Raptor 50 V2 (var med crash kit....). Men ser at de går i hvert sitt plan. ser ut til å være ca 2 cm forskjell. Hvordan retter jeg dette?

(Kan det være hoved stangen som er blitt skeiv etter krasjet?(Main shaft))
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Heisann

Med hvert sitt plan så regner jeg med at du mener at det ene ligger over det andre, ikke sant? Altså de tracker forskjellig.

Dette er enkelt å fikse. Det jeg pleier å gjøre er å merke bladene med teip ytterst (husk å balansere de opp etterpå!) slik at jeg ser hvilket blad som ligger øverst og hvilket som ligger underst. Når du har finni ut av dette må du skru på linker. Hvis stikka de er omtrent der du vil ha den når du hovrer, synes jeg det er greit å justere litt på begge bladene.

Slik gjør du det: Napp av linken som styrer pitchen på det ene bladet nede ved swashplata. Hvis dette er bladet som tracker høyest må du skru linken slik at det bladet får mindre pitch. Prøv med en hel omdreining først. Gjør så det samme med linken for det andre bladet.

Hvis du har gjort dette riktig da så har du minket pitch'en på det ene bladet og øket på det andre på et gitt stikkeutslag.

Når du tar heli'n opp igjen nå så burde bladene være nærmere hverandre (tracke bedre). Hvis de ikke er helt i samme bane enda så justerer du litt til. Ta da bare en halv omdreining av gangen.
    Hvis du må justere mye for å få de til å tracke rett er det viktig at du passer på å ikke skru den ene linken for langt ut. Vi vil jo ikke at den ramler av gjengene i lufta!! Da er det bedre å bare justere den ene siden inn, eller løsne linken i andre enden og skru litt der.

Når dette er bra er det viktig at du merker hvilket blad som sitter i hvilken bladholder før du tar bladene av neste gang. Du kan f.eks. merke bladholderne med en liten teipbit som korresponderer med teipen på bladene. Grunnen til dette er at hvis du setter bladene tilbake på heli'n motsatt av hva de var så er du like langt med trackingen igjen..

Var det forståelig?!
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

Comment

• Bit
      • Oct 2003
      • 304

Slik gjør du det: Napp av linken som styrer pitchen på det ene bladet nede ved swashplata. Hvis dette er bladet som tracker høyest må du skru linken slik at det bladet får mindre pitch. Prøv med en hel omdreining først. Gjør så det samme med linken for det andre bladet.
      Så jeg skrur den enen inn, og den andre ut. Takk for utdybende og bra formulert svar! Hørtes jo overkommelig ut.

Hva med "main shaft" , blir det lett bøyd?
      Bjørnar, Trondheim
      bkhans-1@broadpark.no

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

Hovedrotorakselen (main shaft) kan fort bli bøyd ja, og når den er det så burde chopper'n din vibrere som ei lita hoppetusse...ikke bra.

Sannheten er vel egentlig at de fleste akselene ikke er 100% rette fra fabrikken heller. Det er noen som retter de helt før montering, men jeg er ikke like fanatisk av meg. Stort sett så går det greit slik den er (ny) så lenge det ikke vibrerer og du ikke skal fly grisehardt.
        Odd Sundet

Comment

• Alfalfa
          • Jul 2002
          • 988

Tracking-forklaringen til Supra er faktisk en av de best forklarte jeg har sett! Bravo! Godt tips det å merke bladholderen!
          Enkelt og greit!

Når mainshaften er bøyd så ser du det somregel (ikke alltid) ved at hele helikopteret (spesielt i toppen rundt swashplaten) oscillerer/vibrerer i sirkulerende bevegelser... Noen "danser" også på skiddene, litt avhengig av størrelse og vekt..
          Det kan være litt vanskelig å finne ut hvor dette kommer fra, spes. hvis skjevheten er liten.. Det samme symptomet finner du også igjen med dårlig avbalanserte blader el. paddler... Så hvis du er sikker på at de er bra avbalanserte og at paddlestanga er i balanse, så er akslingen neste...

(Når helikopteret "moonwalker" på stripa er det et dårlig tegn....)

Av erfaring så har jeg alltid et par ekstra aksler liggende, både hovedaksel og halerotoraksel samt paddlestand... Forbruksvarer!
          Har utrolig nok prestert å bøye mainshaften ved bruk av dårlig balanserte blader! Maks uflaks, men det er faktisk mulig!
          Hvis jeg ved en feiltagelse har brukt heliene til "div. arkeologiske konsulentoppdrag" så bytter jeg alltid mainshaften, selv om den tilsynelatende er uskadet...

Er det skjevehet i halerotoraksel, vil du ofte se det som at halen vibrerer kraftig opp/ned.. (Men det forutsetter at du vet at bladene er balanserte og i orden)..

Comment

• Supra25
            • Sep 2003
            • 1825

Viktig som Alfalfa nevner flere ganger: Sørg for å bruke balanserte blader og paddlebar\padlere !!! Mucho importante... Sparer deg for mye hodebry.
            Odd Sundet

Comment

• Bit
              • Oct 2003
              • 304

Raptoren min vil hele tiden vri seg (med eller mot klokken ettersom jeg trimmer) Kan dette skyldes skeift mainshaft? burde ikke Gyro'n min kompansert for dette? ( har en futaba 401 med orginal servo til)

Resting er noe forbaska dritt!! Det vibrerer veldig i starten, når rotorbladene øker fra null til hoover hasitghet. under hoovring er det derimot ikke mye risting. er det et tegn på ett eller annet kanskje? eller er det bare treningsunderstellet som gjør det?
              Bjørnar, Trondheim
              bkhans-1@broadpark.no

Comment

• Supra25
                • Sep 2003
                • 1825

Det virker ikke som du har satt opp gyroen din med ''Heading hold' i meg og at den driver og vrir seg hele tiden.
                Det er viktig at du har riktig revo. mix (revolution mix) kurve satt opp i senderen din, at turtallet på rotoren er noenlunde jevnt (riktig throttle kurve), at det ikke er noe slark i overføring mellom servo og hale. Hvis du har satt opp gyroen med for mye gain (følsomhet) så ville halen jaget fra side til side, men det høres ikke ut som det er saken her.
                Med mindre alt er satt helt perfekt opp så vil du nok oppleve at halen vil drifte noe til den ene eller andre sida så lenge du ikke bruker heading hold.

Noe av vibrasjonen kan muligens relateres til at bladene ikke tracker riktig. En Raptor 50 jeg tok opp for et par uker siden hadde dette symptomet. Så fort vi fikk orden på trackingen var vibrasjonen under "opprusing" borte. Men som Alfalfa og jeg har vært inne på så vil ubalanserte blader, ubalanserte padlere, skjeiv hovedrot.aksel og ikke sentrert paddelbar også være kilder for vibrasjon. Samme gjelder ubalanserte halerotorblader (hvis halan hopper opp og ned).

Jeg har også vært borti at små vibrasjoner har resonerte videre ut i treningsunderstell og gjort det verre, spesielt når man ruser opp. Et tips vil være å ta det av og få en som kan fly heli til å ta Raptor'n din opp og se hvordan den er uten. I samme sving kan jo en slik kar også se over kjerra og se om han finner noen tydelige bommerter.

En liten etterslenger om dette med bommerter. Han som eier den tidligere nevnte Raptor 50'n som jeg tok opp er helt fersk i hobbyen. Selv om jeg så godt over heli'n før jeg tok den opp (sendte han hjem første gangen med en liste over utbedringer) så er det ikke alt man klarer å sjekke. Det viste seg at han ikke hadde brukt LockTite på de 2 skruene som holder bladholderne fast i den tverrgående akselen. Etter de 2 første tankene med hover skulle vi merke bladene for sjekk av tracking, og da viste deg seg at den ene skruen nesten hadde skrudd seg helt ut!!! 1 tank til og det hadde i beste fall blitt helikopterpuslespill utover hele gårdsplassen (dette var på landet).

Så...bruk ALLTID LockTite der det er metall mot metall.
                Odd Sundet

Comment

• Isak
                  • Apr 2004
                  • 680

Må kjør deg entur nordover da vettu
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

Comment

• Bit
                    • Oct 2003
                    • 304

Må kjør deg entur nordover da vettu
                    Skal innover i helga. Skal ta med koptret. Er jo meldt fint vær også! får se om jeg skifter main shaft i kveld da "just in case".

(så ikke stripa når jeg passert i helga forresten)

Hvor lang tid tar det å skifte main shaft første gang...
                    Bjørnar, Trondheim
                    bkhans-1@broadpark.no

Comment

• Alfalfa
                      • Jul 2002
                      • 988

Vanskelig å si... Det spørs hvor rask du er!

Men er du nøye og tar deg god tid så bruker du allt mellom en halvtime og en time... Med litt trening så går det raskere!

Husk også rådet fra Supra: Locktite!! Det er überviktig!

Skruer som løsner er dritt... De holder som regel fast noe viktig som ikke burde falle av... Ihvertfall ikke i fart...

Comment

• Supra25
                        • Sep 2003
                        • 1825

Originally posted by Alfalfa
                        Skruer som løsner er dritt... De holder som regel fast noe viktig som ikke burde falle av... Ihvertfall ikke i fart...
                        ...og spesielt ikke på et helikopter!!
                        Odd Sundet

Comment

• Bit
                          • Oct 2003
                          • 304

Da er trackingen fikset etter bra forklaring her på forumet! Takk for det! Har å funnet hvorfor halen min ikke ville stå stille..... halerotoren gikk feil vei...... og da gjør den ikke samme nytten gitt.....

for de som lurer på hvordan det rettes; jo man vrir reima en halv runde ( viktig å ta den rett vei, så den ikke ligger tvinna mer enn nødvendig)
                          Bjørnar, Trondheim
                          bkhans-1@broadpark.no

Comment

Working...